روايات

رواية جواز مبكر الفصل السابع 7 بقلم إيثار خليل

رواية جواز مبكر الفصل السابع 7 بقلم إيثار خليل

رواية جواز مبكر البارت السابع

رواية جواز مبكر الجزء السابع

رواية جواز مبكر
رواية جواز مبكر

رواية جواز مبكر الحلقة السابعة

“يتحركون بي العربيه واذا لا بيه ولا عليه احمد بيقول لي محم حاسسسسسببب… ”
محمد بيفرمل قبل ما يخبط البنت
احمد: الحمدلله
محمد بيزعيق: مش تفتحي يا بت حد يعدي الشارع من غير ما يبص
وتلتلفت البنت
احمد بصدمه: بيلا انتي بتعملي ايه هنا
Stoop
“بيلا دي تبقي زميلت محمد واحمد في الجامعه وسافرت برا بقلها سنتين شفتو الصدف”
back
محمد: بيلا انتي نزلتي مصر امتي
بيلا: ايه ده يا محسن الصدف لسه نزله من يومين
احمد: طب تعالي نوصلك
بيلا: يلا اوك
بيوصولها البيت وبياخدو رقمها وبيروحو
احمد: ولا يا محمد

 

 

 

محمد: خير انت لما تقول ولا يبقي وراك مصيبه
احمد: احم بس انت عارف ان ابوك هيعمل مننا فراخ
محمد: ليه بقي ان شاءلله
احمد: انت فاضل يوم علي زفت جوازه وانت لا جهاز لا وخود التقيله البيت لسه في شويه حاجات عايزه تتصلح
محمد: مش مهم هبقي اعمل كده بعدين
احمد: احمم
محمد: هااا
احمد: هو اكيد لينا في هتحضر الفرح صح
محمد: اه بتسال ليه
احمد: لا ولا حاجه
محمد: ماشي، بس هجيب بيلا كمان هي صحبتنا برضو
احمد: برحتك يا برو
~~~~~~~~
عند ورد فا مزلت لا تستوعب ما يجري حولها الحزن متمكن منها وتفكر في حيتها التي انتهت او شبه انتهت علي يد ولدها لكي يتخصلو من الطار وتدخل اليها نعمات مره اخري لكي تساعدها في اوامر الجواز تبقي علي فرح يوم واحد
نعمات: قومي بقي يا ورد متزعلبش روحك يلا يا حببتي
ورد: خاضر يا نعمات بس الشنط دي كلها
نعمات: دي مستلزمات العروسه يا حببتي وفستان الفرح ال جبتيه مع لينا و ليان اهو والعيله شويه وهتيجي عشان بكر فرح وكده
تخرج نعمات وتعود ورد الي غرفتها مره اخره الي سريرها لتبكي وهيا لا تملك اخت او اخ يرفه عنها وظلت تبكي ليغلبها النعاس
«في تمام الساعه 6 المغرب»
يعلو صوت الزغريط ليوقذ صوتها ورد النايمه
ورد: بسم الله الرحمن الرحيم في ايه
تفتح خليتها ام مريم الباب واسمها فوزيه
ورد بتتطلع تجري وتحضن خلتها التي لم ترها منذو فتره
ورد: خالتي ازيك وحشتيني
فوزيه: وانت يا قمر ها قوليلي عمله ايه
ورد: الحمدلله مريم جت كل العيله تحت مريم وسعديه وفريد والباقي كلو تذهب لتستعد ورد وترتدي ملابسها وتصفف شعرها وتنزل اليهم
ورد: ازيكم

 

 

 

مريم: الحمدلله ايه الحلاوه دي
وخلتها التانيه شمس ام سعديه
شمس: تعالي في حضن خالتك تذهب ورد وتحضن الجميع ويتكلمون ويتقشون وتعلو صوت الضحك حتي الساعه 9 وياتي الاب وياتي ورها عمها ومعه اولاده فريد ومازن الصغير وزوجته شيماء
ورد: عمو ازيك
حسين عمها: الحمدلله وانت كويسه يا ورد
ورد: ايوا كويسه، وانتي يا طنط اخبارك ايه
شيماء: كريسه يا بنتي
وبعد يوم شاق تذهب ورد لغرفتها لتنام فا غدا يوم شاق ترتدي ملابس النوم (بيجامه) وتصفف شعرها لكي تنام واذا الباب يفتح ويدخل فريد
ورد: خير يا زفت طين انا قلت تتدخل ياخي ايه بجاحه دي
فريد: ايه ياعسل انتي ايه الحلاوه دي
ورد: استغفر الله العظيم واتوب اليه انت اهبل مبتحرمش امشي يلا والا وربنا اصوت واقول لي عمي
فريد: لا وعلي سلام عليكو انا بقي
ورد: غور في داهيه
يخرج فريد لتذهب ورد وتغلق الباب باحكام
~~~~~~~~~
لينا: الو، يا احمد نعم في حاجه
احمد: معلش اتصلت متاخر بس نسيت اقول هعدي عليكي اخدك عشان فرح
لينا: طيب ماشي هنام عشان اجهز الصبح بدري
في الناحيه الاخري فقض كان محمد مشغول يدعو اصدقاوه ويدعو هذا وهذا
احمد: يا برو مالك متلخبط كده ليه
محمد: حاسس اني نسيت ادعو حد
احمد: يب انت نسيت بيلا
محمد: طيب هقوم اتصل عليها وهي دي اخر حد
احمد: طيب
محمد: الو
بيلا: الو؟
محمد: انا محمد
بيلا: اه ازيك
محمد يدعوها الي الفرح
ويغلق الهاتف
محمد: هروح انام خلاص تقتي خلصت
احمد: خدني معاكك
محمد: تعال
~~~~~~~~~
عند بيلا فكانت تبحس عن ملابس انيقه فهي توريد ان تخطف الانظار ك العاده وتختار فستان اسود فوق الركبه حملات وتذهب الي النوم العميق
~~~~~
صوت زغاريط يلعو المكان مره اخره لتستيقذ ورد بدون كلام لتغير ملابسها وتنزل الي الاسفل تجلس مع العائلة
نعمات: كولي ورمي عضمك كده
مريم: يب كولي يلا عشا عايزين نظبتك قبل الفرح

 

 

 

تذهب ورد الي غرفتها لترتاح قليلا قبل ان ياتي المساء
«في المساء موعد الفرح» يستعد الجميع ويذهبون الي القاعه يذهب احمد ليصتحب لينا من منزل
احمد: الو يا لينا انزلي عشان اوصلك معايا تنزل لينا وهي ترتدي فستان احمر منفوش قليلا بدون كمام ومصففه شعرها البني مع عينها العسلي
احمد في سرو: نهار احمر علي حلاوه مصاحب قمر
لينا: احم سارح في ايه
احمد: ولا حاجه تعالي يلا
لينا: اوك يلا
بينما محمد فكان في المستشفي يشاهد ليان ويبكي ويقطع صوت البكاء صوت الهاتف
محمد: نعم يا بابا
متوالي: فينك يا ولدي كلنا هنا نقاص انت والبت ورد انتو فين
محمد: حاضر يا بابا هروح اخودها وجاي اهو
يذهب محمد ليصتحب ورد التي كانت تنتظرو هي ومريم بنت خالتها وكانت ورد ترتدي فستان ابيض منفوش مع تاج وشعرها مصفف والفتسان مرصع بالكرستال
محمد: يلا يا ورد
ورد: ماشي جايه مش عارفه امشي في البتاع ده
محمد: هه تعالي بس، اتفضلي يا مريم
مريم: يلا بينا علي القاعه عشان هيعملو مننا بطاطس
محمد: يلا
في خلال ساعه كانو في القاعه وتعلو اصوات الزغريط والاغاني ويبدا المعازيم في تراحب بالعروسين وجائت بيلا بملابسها تخطف نظر الجميع تذهب بيلا لتسلم علي احمد
بيلا: هاي
احمد بصوت واطي: اوف يخربيت الحلاوه تخبطه لينا في كتفه فاهي تشعر بالغيره
احمد: احم هاي
بيلا: هلي يا لينا ازيك
لينا بصوت واطي ملقتوش غير حربايه الشله عشان تدعوها للفرح، احم هاي نورتي
تذهب بيلا الي محمد
بيلا: هاي الف مبروك يا محمد
محمد ينظار بتعجب من ملابسها، الله يبارك فيكي وفي الناحيه الاخري فا لينا تذهب الي ورد التي تنظر لي بيلا بشمئزاز
لينا: تعالي عوزاكي

 

 

 

ورد وهي تاكد ان تموت من الغضب من تلك التي تدعه بيلا فاهي تخطف كل انظار الجميع في القاعه حتي ابيها
ورد: حاضر متزفته جايه
لينا تاخد ورد وتذهب الي حمام
لينا: مالك؟
ورد: مين ال مش لبسه برا دي
لينا: ههه دي بقي يا ستي الحربايه بيلا
ورد: ودي بقي مستحملنها ازاي ده كلوهم بصين عليها
لينا: المهم اني هطق منها وخدي بالك لانها حربايه اوي
ورد: حربايه علي نفسها وبعدين انا مالي
لينا: المهم انهز حربايه وخلاص خدي بالك منها
تخرج الفتاتين ليجدو احمد و محمد يجلسون مع بيلا يتناقشون ويضحكون وعندما راتهم لينا كادت ان تنفجر فا امسكت ورد يدها ليكي لا ترتكب جريمه ويذهبون ليجلسون معهم
لينا بغضب مع القليل من الاشمئزاز: ها يا بيلا رجعتي امتي من السفر
بيلا: من يومين
لينا: طيب
وبعد يوم شاق يذهب الجميع الي منزله
~~~~
في بيت محمد و ورد
~~~~~
تذهب ورد الي غرفتها لكي تغير ملابسها ويذهب محمد لكي يستحم ويدخل محمد الي الغرفه
ورد: انت بتعمل ايه
محمد: هكون بعمل ايه هجيب هدومي
ورد: بص انا عندي شروط عشان نعيش كع بعض في سلام
محمد: اتفضلي
ورد: اولها انك متلمسنيش وكام شهر ونتطلق وكل واحد يروح لحالو
محمد: ومالو موافق
يذهب محمد الي سرير بجانب ورد لكي ينام
ورد: اي ده بتعمل ايه
محمد: استغفر الله العظيم هتخمد يا ورد ولا حرام
ورد: هتنام هنا
محمد: لا يظريفه هنام في حمام، اومال هنام فين يعني
ورد: شوفلك اوضه تانيه
محمد: ورد اتخمدي انا جوزك شرعيا
يخلدون الي نوم وفي اليوم التالي (يوم الصباحيه) يطرق الباب طرقات مع القليل مع الزغاريط يستيقذ محمد ليقذ ورد التي تشبه الطفله في نومها
محمد: ورد يا ورددد
ورد: امم، نعم
محمد: قومي يا ماما العائله الكريمه كلها براا علي باب تستيقذ ورد ليمسك محمد بيدها ويخبرها
محمد: بوصي يا ورد هيسالوكي حصل ايه امبارح محدش يعرف الشروط ال بنا عشان مصلحتك ومصلحتي
ورد: حاضر، وقوم افتح الباب لحد ما ادخل الحمام واغير هدومي واجي يذهب محمد ليفتح الي العائله لتدخل ولدته(زينب) مع اصوات الزغاريط
محمد: منورين
زينب وهي تحضن ولدها وتقبلو صباحيه مباركه يا حبببي اومال فين العروسه القمر مراتك
محمد: ثواني وجايه يجلس محمد مع امه وابيه والحج متوالي والحجه نعمات وفي الغرفه كانت ورد تختار ملابسها واخترت تشيرت اسود مع بنطال احمر وصففت شعرها ووضعت بعض المكياج لتقابل العائلة تخرج ورد من الغرفه ليذهب محمد وياخذها من يدها لتجلس بجوره
نعمات: الف الف الف مبروك زي القمر
زينب: بسم الله ماشاء الله قمر لتنظر زينب الي نعمات لتقول
زينب: تعالي يا حببتي عاوزينك لتذهب ورد معهم وهي تعرف ما يريدون منها

 

 

 

 

زينب: ها يا حببتي كل حاجه كويسه
ورد: اه يا طنط كل حاجه كويسه
نعمات: متاكده يا حببتي
ورد: اه كل حاجه تمام
وتذهب ورد الي مطبخ لتحضر بعض العيصر وتذهب الحجه زينب ونعمات الي الصاله
محمد: هروح اشوف ورد
متوالي: ماشي يا ابني
يذهب محمد الي ورد التي كانت تبحث عن الكاسات
محمد: الكوبايات في الضرفه ال تحت علي ايدك اليمين
ورد: بسم الله الرحمن الرحيم حد يخض حد كده وبعدين كنت هعرف مكنهم لوحدي
محمد: ماشي يختي انا اسف ويقرب منها ويقول بصوت منخفض ها عملتي ايه
ورد: حاسب يابا كده تباعد، حصل ال اتفقنا عليه يضحك محمد ويخبرها بنهو سياخذ العصير بينما هي تاتي ببعض من المكولات يذهب محمد وخلفه ورد الي الصاله يقدمون الطعام ويجلسون بجوار بعض
محمود: مكنش لزوم يابني احنا كده كده هنمشي
زينب: صح فكرتوني انا جيبلكو اكل من بلد (حمام وز وبط محاشي، ياخي جعت وانا بكتب)
نسيتو في العربيه هنزل اجيبو حالا
محمد: متتعبش نفسك يا ماما هبقي انزل اخدو منك يجلسون قليلا ثم ياتي وقت المرواح ليتركو العرسان مع بعضهما يذهب محمد مع امه ليحضر الطعام وتذهب ورد الي مطبخ لتغسل تلك الاطباق والكاسات
ورد: ليليليي الغزاله رايقه 💃🏾💃🏾💃🏾
يدخل محمد ليجدها رفعه شعرها الي اعلي وتغسل الكوبايات وهي تغني ليشركها الغناء
محمد: ما الناس الحلو سايقه
ورد: تنظر خلفها وتبتسم ان هناك احد يشركها تافهة وتجلس تغني هي و هو حتي تنتهي من المواعين
محمد: بتعرفي تغسلي مواعين
ورد: اومال
محمد: يبقي ملهاش لزوم بقي غساله المواعين ال كنت جايبه عشلن كنت عايش لوحدي
ورد: يعني في غساله مواعين وانت سايبني اغسل من صبح تف عليك
محمد: شكرا يا ستي
ورد: العفو يا اخويا، وفين بقي الاكل ال طنط عملتو
محمد بهزار:اولا الاكل ده امي ال عمله فا بتالي انا بس ال هكلو
ورد: طبعا اومال وتذهب ورد الي الصاله لتجد ما اكل من كل ما تشتهي عينها

 

 

 

ورد: الله بسم الله مشاء الله ده انا هاكل لصبح وتذهب وتفتح اول طبق ويوجد به بعض من المحاشي وحمام
ورد: امممم، اخرابي علي الروقان ده جامد بس
محمد: بسم الله ماشاء الله ظلتي الاكل طب سبيلي حبه طيب افتكري انك عايشه مع كائن بياكل
ورد: اسكت بقي خليني اكل في رواقان
محمد: ههه
يذهب محمد ليكل معها ولكنو لا يستطيع فهي تاكل بشرها
محمد: الله سبيلي حاجه اكولها
ورد: ماتاكل انا مسكاك
وبعد الانتهاء من الطعام تاخد ورد الاطباق لتضعها في المطبخ
محمد: مش هتغسليهم
ورد: لا، هي فين غساله الاطباق
محمد: احم يعني احم، هو الصراحه انا بوظتها ولسه مصلحتهاش
ورد: ياخي ياخي مش هرد هغسلهم بعدين
وتذهب ورد الي غرفه لتمشط شعرها مره اخري ويدخل عليها محمد
محمد: انتي عايشه عشان تسرحي شعرك
ورد: عندك مانع
محمد: لا معنديش ثم يرن هاتف محمد
محمد: الو
احمد: ايه يا عريس عامل ايه اعمل حسابك اني جاي انا ولينا وهعدي اخد بيلا بالمره
محمد: ماشي يا برو
ثم يغلق السكه
محمد: طيب بقولك لينا هتيجي هي واحمد و بيلا
ورد: ماشي ينورو
محمد: اكيد م هتتطلعي بالبجامه
ورد: حرام عليك دي شكلها جامد وعليها بطوط
محمد: ماشي ياست بطوط برضو اكيد مش هتطلعي كده
ورد: حاضر هلبس اي حاجه
محمد: ماشي يلا بقي عشان جاين في الطريق
يذهب محمد الي الحمام
وتذهب ورد لترتدي ملابسها (فستان طويل مع كمام لونه ازرق غامق مع توكه زرقاء الون يعكس هذا الغمقان لون بشرتها الفاتحه مع شعرها الاصفر الغامق(لون كده بين البني والاصفر) مع العيون الزرقاء
محمد: يخرج من الحمام ليرها في هذا الجمال
محمد: ايه الحلاوه دي
ورد: لم نفسك بتكسف
محمد: طيب يا اختي هاتي التشرت ده البسو
تعطه ورد التشرت ليبدا محمد في تغير ملابسو
ورد: ايداااا انت بتعمل ايه

 

 

 

محمد: جرا ايه انت ايه كل شويه تخضيني في ايه
ورد: انت بتعمل ايه
محمد: باخد تان، بغير يعني بعمل ايه
ورد: هنا
محمد: لا عند الجيران
ورد: روح غير في الحمام
محمد: استغفرا الله ويذهب الي الحمام ليرتدي التشرت الاسود مع البنطال الجينز ويمشط شعره الاسود الغامق
~~~~
احمد يذهب لياخذ لينا التي تبدو جمليه كالعاده
احمد: يلا هنتاخر
لينا: طيب حاضر
احمد: يا عشان هناخد بيلا
لينا: استغفر الله لازم يعني
احمد: اه ويذهب احمد لياخذ بيلا التي كانت ترتدي توب ابيض مع شوت جينز اسود (هو الصراحه تعتبر مش لبسه بس نعمل ايه حربايه)
لينا في سرها: ايه القرف ده هي بتلبس ولا بتقلع
بيلا: هاي، يلا بينا عشان منتاخرش
احمد ينظر لها بتعجب من تلك الملابس: طيب يلا
~~~~
عند بيت ورد و محمد
~~~~~

 

 

 

طق طق طق
محمد يذهب ليفتح الباب
محمد: برو ازيك ويحضنو بعض ثم يسلم علي لينا ثن علي بيلا ولكن تمسك بيلا بيده قليلا (حربايه حربايه يعني مفيش كلام)
ليسحب يده بسرعه منورين اتفضلو يذهبون ليجلسون علي الكنبه
لينا؛ اومال فين ورد
محمد: ثواني هنديها يذهب محمد الي ورد التي تصب العصير
محمد: برافو عرفتي مكان الكوبايات
ورد: اه عرفت مكنهم وحاسب خليني اعدي
محمد: اتفضلي تذهب ورد بالعصير ومعها الاسنكس
لينا: ورد تسلم ايدك بس ايه الحلاوة دي
ورد: ثانكس ثم تنظر ورد الي اليمين لتجد بيلا بتلك الملابس ال م موجوده
بيلا: هاي شكلك يجنن
ورد بغضب: شكرا
ثم تجلس ورد معهم قليلا ثم يخبرها محمد بان تاخذ الفتيات ليجلسون في الغرفه الاخري تذهب ورد ومعها لينا بينما بيلا فكانت في الحمام
ورد: هي بتقلع مش بتلبس
لينا: اسكتي لحسن تسمعنا
ورد: هي بتحس
لينا تسمع اصوات ضحك تذهب لتر بيلا تجلس مع احمد بينما محمد قفد ذهب الي مطبخ ليضع امواعين في االمطبخ لتنفجر لينا غضبا وتذهب الي ورد وهي تكاد ان تموت من الغضب
ورد: اهدي كده متخافيش يعني يوم ما هيبص هيبص لوحده ذي دي

 

 

 

لينا: اف يا ورد انا زخقت وهو مبيحس انا معاه بقالي سنتين وهو ولا بيحس ولا زفت محسسني اني كائن شفاف انا زهقت لتدمع لينا لتاخذها ورد في حضنها
ورد: معلش بصب انا عندي ليكي خطه
لينا: ايه هيا
ورد: بصي هو يا تستحملي كده يا تتجهلي وهو لو بيحبك هيجي انت مش هتذنبي نفسك عشانو وممكن نلعب علي منطقت الغيره 😉
لينا: فهمتك يا اروبه اك موافقه لينتهي اليوم ويذهب ال كل الي بيته
محمد: ده كان متعب اوي
ورد: يب يوم متعب، لازم ازاكر من بكرا
محمد: اه صحيح انتي سنه كام
ورد: تالته ثانوي علمي
محمد: طيب يا ياي لو احتجتي اي حاجه انا هساعدك
ورد: تشكر
ثم يخلدون الي نوم فاغدا يوم مالئ بالمفاجات

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جواز مبكر)

اترك رد

error: Content is protected !!