روايات

رواية عارفة حظي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد

رواية عارفة حظي البارت الثالث عشر

رواية عارفة حظي الجزء الثالث عشر

عارفة حظي

رواية عارفة حظي الحلقة الثالثة عشر

قامت فاطمة وهي تبتسم واتجهت لترحب ب ابو تاليا ومراته
صافحتهم بترحاب وهي تقول: منورين ياجماعة
اتفاجيء ادهم وامه وخالته بدخول ابوه ومراته عليهم وقعدوا على ترابيزة بجوارهم ومعاهم فاطمة وبيضحكو ويهزروا سوا
ادهم قال لامه: انا هاتصرف متشغلوش بالكم دة فرح تاليا مش هانبوظه
ولاء: عين العقل اضحكي ياام ادهم خليهم يتغاظو
ضحكت ام ادهم بشدة: والله فعلا شكلهم يضحك بس انا خايفة على بنتي من حماتها
ادهم وهو يغادر: خافي على الحاجة فاطمة من بنتك
الام: يارب يابنتي حظك بالجواز يطلع احسن من امك
ولاء: يارب ويبقى احسن من. حظي انا كمان
بقلم مرفت السيد
اتجه ادهم لعاطف واخبره احمر وجه عاطف وطلب من مسئولين الأمن بسرعة التخلص من ابو ادهم وزوجته بهدوء
وبالفعل اتجه افرادمن الأمن ليهم و كانو لسة قايمين عشان يروحو يباركو لتاليا زي مااتفقو مع فاطمة ولكن الامن اصطحبهم بهدوء برة الفيللا
واتجه عاطف لزوجته وقال وهو يجلس امامها: عليا الطلاق منك حركة تاني منك وهاتحصليهم
جلست بصمت وهي تشعر بالغيظ

 

واشارت براسها الى بنات اخواتها التلاتة
فقاموا واتجهو للدي جي وطلبوا منه تشغيل اغاني شعبية راقصة
وراحو عند زين وتاليا وهما بيرقصو بمياعة بملابسهم الفاضحة وحاولو يشدوا تاليا معاهم وهي رافضة وبتبتسم بهدوء
فشدوا زين معاهم وهو واقف ساكت ومبتسم وهما بيرقصو قدامه وبيتدلعو عليه والناس بتسقفلهم
تاليا فضلت تسقفلهم هي كمان وهي كاتمة ضحكتها ولما زين شافها بتتصرف ببرود وهدوء بصلها وضحك
ادهم قرب من اخته فالبنات شدوه عشان يرقص معاهم وادهم فضل يرقص معاهم وتاليا وادهم يضحكو
لحد. ماخلصو واحدة منهم قالت لتاليا: مبروك احنا بنات خالته اوعي تكوني زعلتي احنا زي اخواته
تاليا بهدوء: اهلاً بيكم
زين لتاليا: حاسس انك هاتدفعيني تمن افعالهم
تاليا: ولايهمني الي عملوه متقلقش
عاطف: ياللا لبس عروستك الشبكة ونظر لفاطمة بحدة فاطلقت زغرودة واباسمت ابتسامة صفرا وهي بتبارك لتاليا
بقلم مرفت السيد
اخو زين اعطاه علبة قطيفة وفتحها زين وسط الزغاريد والبس تاليا طقم من الالماس ويتوسطه حجر كريم ازرق اللون
انتهت الحفلة على خير واصبحت تاليا خطيبة زين بصورة رسمية
بعد مرور 7 أشهر الامور كانت ماشيةطبيعية جدا وفي تقارب بيحصل بين الخاطبان تاليا كانت متجنبة فاطمةخالص ومش بتديها اي فرصة تعملها مشكلة

 

كان لازم ادهم يرجع يسافر تاني لأن المشروع انتهى وبيحضروا لحفل الافتتاح
عاطف قرر يجوز زين وتاليا قبل سفر ادهم
فطلب من ادهم وزين يقنعو تاليا
ادهم اصطحب زين للمنزل وتاليا اتفاجئت: إيه دة جايين على غفلة ليه وراكم ايه ياسوسة منك ليه
بقلم مرفت السيد
ادهم: وحياتك عندي احنا جايين بسلام نبلغك رسالة
زين: طيب مفيش حاجة تتشرب الأول
تاليا: ماما وخالتو بيعملو كيكة جوة
زين: روح اندهلهم عشان يحضرو الكلام
ادهم: ولا عاوزهم عشان تتحامي فيهم
تاليا: وراكم إيه ياحسب الله انت وعبد العال
جاءت ام ادهم وولاء بالكيك والعصير
ادهم: اقعدوا ياموزز واسمعونا
انتو عارفين اني خلاص هاسافر بعد. حفلة الافتتاح
فالحج عاطف اقترح نقدم ميعاد فرح تاليا وزين
قبل مااسافر خصوصا ان مفيش سبب يعني وبعدين دول شهرين بس تقريبا الي هانقدمهم
زين: انا قولت الي تاليا تشوفه هاعمله

 

الام: ياريت فرحيني قبل مااموت
تاليا وادهم: بعد الشر
ولاء: وافقي ياتاليا فرحي اخوكي وامك
تاليا: طيب انا معنديش مانع
هتف ادهم وزين: بجد
ضحكت تاليا: ايوة الكل متحالف ضدي لازم اوافق انا اتهزمت
بقلم مرفت السيد
ادهم وهو يحتضنها: بعد الشر عليكي ياحبيبتي
زين: عقبالك يامعلم
واتصل بوالده واخبره فقال: مبروك يازين اتصل باخوك وفرحه ومن بكرة شقتك الي جنب اخوك هابعتلكم شركة ديكور تظبطهالكم
سمعته فاطمة وشعرت بعلو ضغطها
بقلم مرفت السيد
نظر اليها عاطف: طبعا سمعتي انا هامشي قبل ماجنانك يشتغل

 

وبدأت تجهيزات الشقة واختيار الاثاث وتم تحديد ميعاد الزفاف بعد حفلة الافتتاح بيومين
ويوم الحفلة ارتدت تاليا دريس ازرق اللون قصير ومنفوش مع هيلز فضي اللون وكانت تبدو انيقة وجميلة جدا ولفتت انظار الجميع كانت مسئولة عن استقبال الضيوف وزين بيتكلم. مع الضيوف وبيراقبها بغيرة
وادهم وعاطف مشغولين باستقبال المدعوين
وجه ميعاد العشاء اتفاجئت تاليا بشاب وسيم جدا بيقولها: ممكن اقولك انك اجمل بنت شوفتها بحياتي
اتفاجئت تاليا من جراءته وقبل ماتنطق لقت زين بيرد عليه: اهلاً ياسامر اعرفك بتاليا خطيبتي وفرحنا بعد يومين
شعر سامر بالاحراج: مبروك ونظر لتاليا بابتسامة: مبروك ياانسة تاليا
ورمقها بنظرة مريبة وهو يتجه لعاطف وبيسلم عليه بحرارة وود
زين’ بعصبية وهو يضغط على اسنانه: عاجبك كدة تعالي معايا نتعشاومتبعديش عني
تاليا: الله وانا مالي يالمبي ياللا بينا
وسامر بيراقبهم ونده مساعده وهمس له بكلمات فابتسم مساعده بشر وقال: اوامر ياريس
بعد العشاء اصطحب زين تاليا وادهم الى العشاء
باحدى المطاعم
قامت تاليا لتدخل الحمام لتتفاجيء ب…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عارفة حظي)

اترك رد

error: Content is protected !!