روايات

رواية كان اخي الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد

رواية كان اخي البارت الثالث

رواية كان اخي الجزء الثالث

رواية كان اخي الحلقة الثالثة

فلاااش باك من 13سنه
كانت فتحيه وبناتها معزومين عند زينب ام وعد و وعد كانت 6سنين وزين كان 11سنه
وعد :ثين تعايي نيعب ثوا ثوا (زين تعالي نعلب سوا سوا
زين :ثانيه ياوعد هلعب معاكي
وعد بعياط :اس انا احتت جبيبك (مش انا اختك حبيبتك )
زين :طيب ياستي تعالي نلعب هااا حابه نلعب اي اثناء كلامه لاحظ شعرها الكيرلي الطويل جاي علي وشها ومضايقها
زين :بس تعالي اسرحلك شعرك عشان نعلب
وعد :ماسي هاااي بفرحه اطفال باسته بوسه ف خده ابتسم ليها زين
قعد زين و وعد قعدت علي رجله وبدا يسرح شعرها
زين:تعرفي ياوعد لما نكبر هتجوزك
وعد :بث انا مامي بتولي انت احويا والاخوات اس يتزوزا (بس انا مامي بتقولي انت اخويا والاخوات مش يتجوزوا )
زين :بس انا هتجوزك عشان نعلب كتير وتنامي انتي ونور وانا مع بعض
وعد :بجد ياثين انا تتده اسي اتوزتت(بجد يازين انا كدا ماشي هتجوزك )

 

 

زين :طيب يلا قومي عشان نلعب اثناء لعبهم زين سمع صوت كركبه جايه من الدور الارضي ف البيت نزل من غير محد يشوفه
اتفاجا لما لقي ابوه ماسك سكينه وبيضرب بيها خالتوا زينب وجوزها زين جري علي خالتوا بخوف
زين :خالتوا انتي كويسه استني هروح انده علي ماما وسته واثناء كلامهم دخلت فتحيه وناديه وبيقوا يصرخوا
زينب وهي ماسكه ايد زين وبتكلمه بهمس :زين يابني …..مم ..مش عاوزه …..حد ي…يعرف باللي حصل …..وخلي بالك ……من وعد و واعي تقولها اني موت كدا ….مسكت ايد فتحيه امها ..وانتي ي ماما ربي وعد ..ولما تكبر اوعي تجوزيها لحد غير زين. …بلاش يازين تقول اللي شوفته لحد ….اش..هد ان ..لا اله …الا .
الله …محمد رسول
..اللله ..اتشاهدت وماتت هي وحوزها
بااااك
زين نزلت دموعه غصب عنه لما افتكر الحادثه وقال لنفسه :ياتري ياوعد هقدر اخبي عليكي ان ابويا السبب ف انك تتحرمي من حنان الام والاب ياتزي هقدر اتجوزك وانفز وصيه خالتوا الله يرحمها فرك وشه بضيق وقال خير ان شاء الله ومهما حصل مش هخليكي تعرفي مين اللي قتل اهلك ولا هتعرفي سبب موتهم وهتجوزك ياحب طفولتي قال كلمته وراح في نوم عميق
طلعت الشمس وهي تعلن فرحه كبيره لكل الناس بس بعضهم كان بيبدأ قصه حبه
وعد بنعس لأنها مش نايمه كويس بسبب المذاكره :توتو ياتوتو صباح الخير بطلي كسل بقي يلا عندي حصه الساعه7والساعه 6 دلوقتي
توتو :يابت انتي حصتك 8ليه رايحه تبيعي لبن ف سوق الخميس (والله ياتوتو متمرمطين وطالع عينا من الساعه 7😂😂😂)
وعد :طيب يلا بقي علي م احضر الفطار يقمر انتي

 

 

حضرت وعد الفطار وفطرت هي وتوتو نزلت عند نور
وعد وهي بترزع ع الباب :ياناديه افتحي 😂😂
ناديه بنعس :صباح الخير ياوعد ادخلي جايه بدري ليه كدا
وعد :عندنا حصه الساعه 8والاستاذه لسه نايمه والساعه7ونص
ناديه :ادخلي صحيها بس صحيح…….قاطعتها وعد هي يتقولها خلاص عارفه (ناديه افتكرتها تعرف ان زين نايم ف اوضه نور ونور واحمد نايمن ف اوضه وحده بس وعد كانت مفكره خالتها هتقولها بلاش ترشي عليها ميه ساقعه الجو برد )
دخلت وعد اوضه نور وطبعا زين ملفوف ف البطانيه زي صباع المحشي 😂😂😂
وعد :بت يانور هااتي البطانيه دي لحد م تقومي تلبس الواحد مش فايق نوم 😂😂
زين صحي ع الصوت واستغرب مين دي بس عرف أنها وعد
وعد :يابت موتي فطسانه ولا اي ولسه بترفع البطانيه وكانت هتصرخ لولا زين حط ايده علي بوقها
زين بضحك:جايه تعملي اي هنا ياشبر ونص
وعد :عضته ف ايده وقالتله علفكرا دي اوضه نور اش جابك هنا
زين :انا ونور واحد ياوعدي
وعد :بطل تقول وعدي دي وضربته علي كتفه
زين :م انتي وعدي فعلا
وعد اتكسفت جدا وجت تقوم بس زين كان ماسكها من وسطها جامد
وعد :لو…س…سمحت ابعد ايدك عشان أطلع مينفعش كدا
زين :ليه بقي م وانتي صغيره كنتي بتنامي ف حضنني
وعد :زين انت واحمد زي اخواتي مش اكتر
زين بعصبيه وهو بيشد جامد علي وسطا :انتي مش اختي ياوعد انتي وعدي
وعد مقدرتش ترد من الكسوف وطلعت تجري من الاوضه راحت لاوضه نور اللي نايمه فيها
وعد :نور يانور يلا اتأخرنا علي الحصه بسرعه
نور :مين مات في اي

 

 

وعد :انتي اللي هتمومي لو مش صحيتي ورحنا الحصه حالا
قامت نور مفزوعه وخدت هدومها ولبست بسرعه
وعد يلا عشان اتاخرنا
نور :جايه اهو
طلعوا هما الاتنين من الاوضه وقابلوا زين قاعد الصالون
نور :زين حبيبي انا خارجه سلام
زين :استني
نور :في اي
زين :مش انتي يانور وقام من مكانه وراح قصاد وعد وعدلها الطرحه عشان كان في شعر باين من الطرحه
زين:كدا حلو جدا اتفضولوا
نور:هاااا
زين :امشي يانور انتي و وعد واقفلي بوقك
نور :حاضر وسحبت وعد ومشيوا راحوا عند ساره وبعدين راحوا الحصه متاخر كالعاده وطبعا نور سرحانه
نسيب نور و وعد ونروح لمكان اول مره نشوف
الام فاطمه :انتي يازفته ياللي اسمك سها قومي فزي يلا
سها بنعس :يوووه ياماما بقي عاوزه انام
فاطمه: قومي يابت عشان نروح عند مرات خالك نشوف ابنها زين وبالمرة يشوفك يمكن تعجبيه
سها بلهفه :بجد ياماما هو رجع امتي
فاطمه :رجع امبارح عوزاكي تجهزي نفسك زي البرنسيسه ونروح
سها :حاضر بسرعه
نتعرف بقي علي فاطمه وسها (فاطمه ست كبيره عندها 45سنه وهي عمت زين ونفسها تاخد كل املاك اخوها اللي باسم زين )
(سها 20سنه كليه زراعه ومش محجبه وملامحها حلوه وعيونها خضره وبتلبس ضيق وبتحط كيلوا مكياج وهي خارجه وبتحب زين من صغرهم اوبتحب فلوسه )

 

 

نرجع بقي
فاطمه :يلا يابت كل ده بتلبسي
سها وهي بتحط روج وتظبط شعرها :خلصت اهو يا ماما اي رايك
فاطمه:ياحبيبتي قمر اول م يشوفك هينسحر بيكي يلا بقي عشان نلحقه قبل م يخرج ولا يروح مكان
وفعلا راحت فاطمه وسها عند ناديه مرات اخوها
ناديه :مين ياللي بتخبط
فاطمه :انا ياناديه ياحبيبتي افتحي
ناديه :ياساتر يارب اعوذ بالله اي الاصطباحه دي (خافت ياعيني 😂😂)
ناديه وهي بتفتح الباب بضحكه مصطنعه :فاطمه حبيبتي اتفضلي ليكي وحشه(وهي ف سرها بتلعن اليوم اللي عرفتها 😅😅)
فاطمه :اهو يختي جيت وجبتلك القمر معايا سها بنتي
ناديه :اتفضلي ياقمر بقيتي عروسه عسل ادخلي
سها :ميرسي طنط
ناديه ف سرها :تنطي يابعيده من بلكونه علي لبسك ده والبلياتشوا اللي حطاه في وشك😂😂😂😂
فاطمه :اومال فين زين
ناديه :زين بيجهز ورقه ساعه تانيه ورايح الجامعه عشان هيقدم ورقه ويبقا معيد ف كليه هندسه
سها بفرحه :كدا يبقا هشوفه كل يوم
ناديه :لا م انتي كليه زراعه وهو هندسه اهدي ياحبيبيتي
جه زين وسلم علي عمته
فاطمه :ازيك ياحبيبي بقي كل ده غيبه علينا
زين :معلش ياعمتوا كلو لمصلحتي
فاطمه :ايوا ياجبيبي الله بصحيح مش تسلم علي سها بنتي
سها وهي بتبصله بسهوكه :هاي ومدت ايدها
زين:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مش بسلم علي ستات
ناديه :طيب انا داخله اجهز الاكل
فاطمه :خديني معاكي
دخلوا المطبخ وسابوا زين وسها مع بعض
في الوقت ده دخلت نور و وعد رجعت مع نور عشان هيذاكروا مع بعض

 

 

نور :اعوذ بالله هي الغرابه دي هنا
وعد .:اكيد جايه حاطه عينها ع المحروس اللي قاعد يضحك معاها
نور :بس زين مش هيفكر فيها فيها وانتي موجوده
ضربتها وعد :طاب ادخلي طاب
دخلت وعد ونور زين شاف وعد وابتسم
نور:ازيك يا سها يعني انتي هنا
سها :ايوا جينا نشوف زين
سها وهي بتبص علي وعد بقرف:وانتي ياوعد ديما هنا جايه تعملي اي
وعد :جايه اذاكر مع نور
اثناء كلامهم طلعت ناديه بالعصير
سها مسكت كوبايه وراحت نحيه زين عشان تديهالوا
وعد شافت كدا وجريت وراها وبكل غيره قالت …………….
ياتري اي حكايه ابو زين وهو فين عايش ولا ميت ؟!؟!
اي الاملاك اللي عند زين اللي فاطمه وبنتها طمعانين فيها رغم انو لسه بيكون نفسه ؟!
هل وعد هتعرف حقيقه موت اهلها ؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك رد