Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت الثامن عشر 18 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت الثامن عشر 18 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الثامن عشر 18 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الثامن عشر 18 بقلم آية السيد

في مكان مهجور
الزعيم /ها ايه اخر التطورات
الراجل /مفيش حاجه جديده
الزعيم /وزين ايه اخباره
الراجل /مراحش الشغل النهارده لا هو ولا محمد
الزعيم /ماشي انت جهزت كل حاجه عشان الشحنه الجديده
الراجل /ايوة كله تمام…
الزعيم /ماشي مش عاوز غلطات وانا هشوف حكايه زين دا واخلص منه بقا عشان هو زودها اوي
الراجل بخبث /انت قصدك
الزعيم بشر/ايوة انه بقا خطر علينا ولازم نخلص منه بقا وننهي حكايه الفهد دي خالص
الراجل /اوامرك يا زعيم… تحب امته
الزعيم /الأول بس الشحنه دي توصل لان هنحتاجها وقت العمليه الكبيرة ودي بقا هتكون الضربه القاضيه
الراجل /والعمليه الكبيره هتكون امته
الزعيم /بعد شهر
الراجل /تمام تؤمر بحاجه تانيه
الزعيم /لا روح انت وبعدين هقولك الخطه اللي هنقضي بيها على الفهد للابد
الراجل خرج والزعيم ابتسم بشر
الزعيم بخبث وفحيح كالافعي /معلشي بقا يا فارس بس عشان اقضي علي زين لازم اقضي علي اللي بيحبهم هما كمان لان هما نقطه ضعفه وخصوصا حبيبته… واكمل بشر /سواء انت حبيتها او لا لازم اخلص منها ولازم زين يتكسر عشان اقضي عليه نهائي ههههههههههه
_______________
في فيلا الجرحي
رحيم وياسين وصلوا الفيلا ورحيم دخل اوضه وعد وياسين فضل واقف بره رغم شوقه انه يدخل يشوفها ويتطمن عليها وكان واقف بره الاوضه ومستني رحيم يطلع بفارغ الصبر عشان يتطمن عليها
رحيم دخل ولقي وعد لسه نايمه زي ما هي والممرضه معاها باس جبينها وبعدين اتكلم مع الممرضه
رحيم /خلي بالك منها ولو فاقت خبطي عليا انا هبقي في الاوضه اللي جنبك
الممرضه بايماء /اوامرك يا رحيم بيه
رحيم سابها وخرج وشاف ياسين واقف متوتر
ياسين جري عليه بلهفه اول لما شافه خرج من الاوضه
ياسين بلهفه ونظرة حب اللي في عيونه تؤكد عشقه لوعد وليس فقط حبه لها /و.. وعد عامله ايه يا رحيم
رحيم /هي لسه نايمه بس دا احسن ليها بعد اللي حصل… الحمد لله انها بخير
ياسين /الحمد لله…..يلا انا همشي بقا
رحيم /لا بات هنا النهارده وبكرة امشي
ياسين /بس..
رحيم /مبسش الوقت اتأخر اصلا خليك هنا النهارده
ياسين /ماشي يا رحيم
ياسين ورحيم كل واحد دخل الاوضه عشان ينام
ياسين دخل الاوضه وقرر انه خلاص هيعترف لرحيم بحبه لوعد وباد ايه هو كان غبي لما قرر يستني كل الفتره دي
فضل يفتكر منظر وعد وهي بتعيط والحاله اللي كانت فيها وهو مش قادر يعملها حاجه ولا حتي قادر يلمسها
ياسين لنفسه /انا لازم احط حد للموضوع دا بقا
أما رحيم فدخل اوضته وفكر في الأحداث اللي حصلت معاه طول اليوم من اول ما كان نفسه يعترف لحنان وخطف وعد وظهور احمد ويا تري ايه هيكون مصيره وجه في باله نظرة الحب واللهفه اللي ظهرت في عيون ياسين لانه عارف النظرة دي كويس وبعدها استسلم ونام
____________________
جه الصباح علي أبطالنا فمنهم من ينتظرة لكشف الحقائق ومنهم من اللي مستني مصيره يتحدد
في المستشفى
علا كانت صحيت وامها جنبها وابوها وعلا كانت بتحاول تتصرف عادي عشان أهلها
علا بتذمر كالاطفال/خلاص يا ماما بقا كفايه شبعت
نسرين /لا… كلي دي بس وخلاص
علا/يوووه يا ماما عشان خاطري وبعدين وجهت كلامها لعبدالحميد /يا بابا عشان خاطري خود مراتك دي بقا
عبدالحميد بضحك/ههههههه يبنتي دا انتي لسه في البدايه اصبري بس وبعد اللي حصل دا امك مش هتخليكي تمشي لعد كده قبل ما تظغطك شبهه البط هههههه
نسرين بغيظ/يا سلام امال يعني اسيبها تتعب ولا ايه
علا /يا ماما والله ما عاد فيه مكان حتي اشرب
نسرين بتذكر /اه صح دا انا نسيت
علا برفعه حاجب وعبدالحميد يتابعها بترقب /نسيتي ايه
نسرين /نسيت اجيبلك عصير
وقامت بسرعه تجيب العصير من التلاجه الصغيرة اللي في الاوضه
قفزت علا سريعا من علي السرير وكانت بتجري في الاوضه وامها وراها وبيضحكوا
انفجر عبدالحميد ضاحكا علي زوجته التي مهما مر من العمر لن تتغير ابدا فهي كما هي يبقا زوجها وبناتها اول اهتمامها
وما زاد سعادته حين تذكر مقابله الدكتور باسل في الصباح وحمد الله ان ابنته بخير
_______________فلاااااش بااااك في الصباح
كان الدكتور باسل في مكتبه يلقي نظره علي الفحوصات التي قامت بها علا
ليتابع قرأه الفحوصات بابتسامه جذابه وهو يري ان الله قد اخلف ظنه وأنها لا يوجد بها أي شئ يذكر
واخذ يتمتم بسعاده/الف حمد وشكر لك يا رب
وأثناء اشغاله بالفحوصات استمع لطرق الباب
باسل /انفصل
دخل عبدالحميد والد علا وهو يدعو الله أن تكون ابنته بخير بحال
ما ان راه باسل حتي زادت ابتسامته وقام من مكان وجعله يجلس وجلس باسل مقابله
عبدالحميد /طمني يا بني التحاليل طلعت ولا لسه
باسل بابتسامه /اطمن يا عمي الحمد لله التحاليل طلعت وربنا خلف ظننا والإنسه علا كويسه جدا ومفيهاش اي حاجه
عبدالحميد بعدم تصديق/ب.. بجد يبني يعني… يعني
ونزلت دموعه من فرحته ان بنته كويسه
باسل راح عنده وحضنه /الحمد لله هي كويسه جدا ومفيهاش اي حاجه
عبدالحميد والف حمد وشكر ليك يا رب… الف حمد وشكر ليك يا رب وطلع بسرعه من عند باسل ورجع اوضه علا اللي كانت صحت وبتفطر
واول لما شافها حضنها
علا/ باستغراب ومالم يا بابا
عبدالحميد بدموع /كويس يا حبيبتي بس كنت عاوز احضنك
علا بابتسامه بس كده وراحت حضناه تاني
نسرين /وانا يعني مش من العيله
نظر لها عبدالحميد بحب وجذبها إليها وحضن الاتنين
. _________بااااااك
فاق من شروده علي صوت نسرين اللي بتنده عليه وبص لقاها بتبص ليه هي وعلا ومستغربسن
نسرين بتساؤل/عبدالحميد انت كويس
علا /مالك يا حبيبي
عبدالحميد /انا كويس جدا..
نسرين /متأكد
عبدالحميد بابتسامه /اه
علا /هو انا هخرج امته
عبدالحميد /هنادي للدكتور نطمن عليكي وبعدين نشوف
_____________________
في بيت حسن
ريم صحت من النوم وجهزت
ريم بابتسامه باهته /صباح الخير يا ماما
هيام /صباح الخير يا حبيبتي…. انتي نازله
ريم /اه هروح اشوف علا وبعدين هعدي علي الجريده عشان لازم اروح القسم النهارده
هيام بخضه /اسم ايه يبنتي
ريم /رئيس التحرير مكلفني اني اعمل تقرير عن عمليه الخطف اللي كانت من فتره
هيام /طاب ما تستني محمد تروحي معاه
ريم /لا يا حبيبتي عشان لسه هروح لعلا اطمن عليها
هيام /ماشي يا حبيبتي مش عاوزة حاجة
ريم /سلامتك يا حبيبتي
ريم نزلت وراحت لعلا المستشفى
ريم وصلت المستشفى ودخلت اوضه علا بابتسامه/صباح الخير يا لولو
علا بابتسامه /صباح الخير يا ريم
ريم /صباح الخير يا طنط صباح الخير يا عمو
والد ووالده علا /صباح الخير يا حبيبتي
ريم /ها الحلو عامل ايه
علا/الحمد لله يا حبيبتي
ريم الحمد لله وقعدت شويه وبعدين استأذنت عشان تروح القسم عشان التقرير
______________
محمد خلص لبس وخرج سلم علي والده ووالدته وبعدين نزل لقي زين مستنيه
زين /ايه يبني كل دا تأخير
محمد /يبني الناس المهمه دايما بتيجي متأخر
زبن /يا سلام مين قالك كده بقا
محمد بضحك /البت ريم دايما بتثبتيني بيها
زين مجرد ما سمع اسمها شرد فيها
محمد وهو بيهزة /زين… زين انت يبني
زين /ها فيه ايه
محمد /انا اللي فيه ايه بردوا ولا انت… مالك
زين /لا ابدا يلا
محمد /يلا
وركبوا العربيه
محمد بتساؤل/عرفت حاجه جديده بخصوص الزعيم
زين /لسه بدور في القضية.. بس خلاص هانت
محمد /اتمني يا زين… انت هتروح المكتب الأول صح
زين /اه فيه صحفيه جايه تعمل تقرير وكده عشان قضيه الخطف اللي كنت ماسكها
محمد /والعه يا باشا
زين بضحك /والعه ايه بس يبني تعرف عني كده بردوا
محمد /بصراحه لا
زين /يبقا كده براءه يا باشا هههههههه
وفضلوا يضحكوا لغايه ما وصلوا القسم ومحمد طلع ماموريه وزين راح مكتبه
_____________
في فيلا الجرحي
رحيم قام من النوم وراح اوضه وعد لقاها واقفه عند الشباك وباصه بشرود للسماء
رحيم حس بالحزن بسبب حاله اخته بس حاول يخرجها من حالتها
رحيم دخل الاوضه بمرح وابتسامه /ها الحلو عامل ايه
وعد بصت له بملامح الحزن /اسفه وبدأت دموعها تنزل
رحيم قرب منها واخدها في حضنه /هششششش اهدي يا حبيبتي مفيش حاجه اهدي
وعد بدموع /انا السبب انا من الاول اللي أعجبت بالشخص الغط وانا اللي دخلته حياتنا وانا السبب في كل اللي حصل… انا.. انا بجد اسفه سامحني
رحيم شدها تاني لحضنه /هششش انتي معملتيش كده بمزاجك وبعدين الحمد لله كله كويس ومفيش حاجه عشان اسمك عليها. انا اللي اسف اني قصرت معاكي انا اللي غلطان وبالنسبه لأحمد فأنا هجيبلك حقك تالا ومتلت
وعد /لا يا رحيم انا اللي غلطانه انا اسفه
رحيم /خلاص يا حبيبتي انسي كل اللي حصل وابدائي من جديد وانا معاكي ومش هسيبك ابدا ي حبيبتي
وعد/انت عارف يا رحيم
رحيم /ها
وعد/انا بحبك اوي يا رحيم ربنا يديمك في حياتي يا رب
رحيم بحب /ويديمك في حياتي يا قلب رحيم… وبعدين يلا بقا عشان نفطر الواد ياسين زمانه خلل من القاعده
وعد بعدت عنه بصدمه/وهو ياسين هنا
رحيم /اه يا ستي بايت من امبارح وقاعد تحت لغايه ما ننزل انا وانتي عشان نفطر
وعد /نفطر
رحيم /ايوة يلا بقا من غير كلام غيري هدومك وتعالي عشان نفطر سوا
وعد /ماشي
_________________
ريم وصلت القسم وفضلت تسأل علي مكتب الظابط الملقب بالفهد زي ما رئيس التحرير قالها
ريم عرفت المكتب
وبعدين العسكري دخل استأذن انه يدخلها والفهد سمح ليه
العسكري/اتفضلي
ريم دخلت وبصت علي المكتب وكاموالظابط قاعد علي الكرسي ومديها ضهره
الضابط/اتفضلي اقعدي وعرفيني بنفسك
ريم يتوتر /انا ريم حسن خليفه
الفهد لف الكرسي بصدمه وريم اتصدمت لما شافته
الفهد بصدمه /انتي
ريم /انت…….
يتبع..
لقراءة البارت التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك رد

error: Content is protected !!