روايات

رواية الزوجة الثانية الفصل الرابع 4 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية الفصل الرابع 4 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية البارت الرابع

رواية الزوجة الثانية الجزء الرابع

رواية الزوجة الثانية الحلقة الرابعة

يوم الجمعه اليوم الموعود الساعه ٨الصبح قامت شدا خرجت من الاوضة وكان يوم زي اي يوم عندها مش في بالها أن اليوم ده يوم طلاقها بالعكس كانت عادي خالص كمان خرجت صلت الضحي وعملت فطار
عملت فطار بسيط و دخلت عند والدتها ماااامااااامااااماااا ياللللا .
أمها بسم الله الرحمن الرحيم في اي في اي القيامه قامت
شدا لا يا ماما انا عملت الفطار ياللا أمها انصدمت اكتر ما انصدمت لما عرفت أن بنتها هتطلق ٠
خرجت من اوضة أمها على اوضه قاسم
دخلت براحة خالص ودخلت قفلت الشباك وقفلت الباب وشالت الغطاء وجابت ملاية بيضه و فرشت الملاية على السرير وقاسم و جمب ودن قاسم و براحة أن هو يفوق
قاسم قاسم انت سامع حاجه
قاسم اممم اسكتي
شدا قاسم من هو ربك ماهو دينك من هو رسولك
قاسم سمع كده قام طار من على السرير وهي كانت ورا السرير
قاسم بسم لله الرحمن الرحيم أشهد أن لا إله إلا الله انا فين ؟ بيلف يمين وشمال مكنش في نور بمعني الكلمة وكانت الملاية البيضة موجوده على السرير .. رجع يبص وفتح فلاش الفون كان السرير موجود. عادي
قاسم ماهو اكيد مش في القبر في سرير يعني الناس بتنام على السرير ولا في الأرض قعد يفكر شويه وكل ده واخته هتموت على غباء ورا السرير

 

 

دخلت اماني مامت شدا وهو قاسم بيلف حوالين نفسه
مامته في اي يا قاسم بتلف كده ليه ؟؟
قاسم بقى بص على امه اي ده هو انت يا ماما معايا في القبر ؟؟
مامته قبر قبر اي يا ابني بعد الشر
قاسم اصلا اللي حصل لحظة لحظة هي فين
مامته هي مين اللي فين
قاسم بنتك ما هي دي عمايل بنتك وكان بيلف ورا السرير وطلع شدا من ورا السرير بنتك دي عاوزها في حاجه
امه لا لا مش عاوزها علشان لسه قطعه الخلف ليا انا كمان
شدا صل على النبي كده انا بنتكم يا جماعه الله
…………………
في بيت جاد كان نايم على سرير مكنش نايم كان صاحي بس مش عاوز يقوم خالص
امه ياللا يا ابني شوف جبت كوباية عصير من اللي انت بتحبها من أيد عقبال ما تبقى من أيد منه حبيبتي
جاد مش عاوز اشرب يا ماما هي الساعه كم

 

 

امه ليه لا اشرب بس دي انا لسة عامله الكوباية ليك حالا والساعه الساعه تجي ٩ ياللا اشرب
وبالفعل شرب جاد الكوبايه كلها كلها
امه بالهنا والشفا يا ابني انا هروح اشوف اي اللي ناقص واجي على طول ٠
خرجت امه من الاوضة وقعد جاد يفكر في شدا وجمالها وجمال ضحكتها وافتكر مواقف كتير اوي ليها ولطيبة قلبه الابيض … كان وهو بيفكر كل شوية يحس أن دايخ ومش قادر يتحرك من على السرير حتي ..
حاول ينادي على امه ولكن صوته كان طالع بالعافيه حرك ايدو ووقع الكوبايه انكسرت مية حته
امه بسم الله الرحمن الرحيم في اي يا ابني
امه طيب ..اصبر اصبر هشوفلك حاجه اصبر خرجت من الاوضه دخلت المطبخ طلعت كيس صغير خالص من علبة جو درج في المطبخ وجابت كوباية ماية و دوبت الحاجات دي جو الكوبايه
دخلت عند جاد اشرب يا ابني اشرب المايه هتبقى كويس ياللا اشرب
وبالفعل شرب جاد نص كوباية المايه وقدر أن يتحرك حركه بسيطه شويه
امه هتبقي كويس خلاص خلاص ياللا اجهز علشان فرحك اللي بعد الجمعه
جاد حرك دماغه فوق وتحت بمعنى ماشي
………………………
الساعه جت 12 كان كل جاهز من شدا وأمها وأخوها وعمها
ومنه وأمها
وجاد وأمها و اتنين من الأصدقاء وفي واحد فيهم عمره 17 سنه بظبط
في جامع كبير كان كل موجود كانوا في انتظر المأذون بس …

 

 

بعد عشر دقائق دخل المأذون وقعد وقعد جاد جمب المأذون
ام منه بنتي تتجوز الاول وبعدين بنتك تتطلق براحتكم
مامت جاد لا ومية لا ابني يطلق دلوقتي وبعدين منه تتجوز ٠
المأذون يا جماعه واحده واحده اللي هتطلق الاول طبعا
أمها قعد قصاد جاد والشباب اللي هتشهد على الطلاق
اخد المأذون بطاقه كل واحد
عم شدا اي ده يا استاذ جاد جايب طفل يشهد على طلاق بنتي
جاد مكنش بيتكلم خالص هو عاوز يقوم ياخد شدا ويمشوا من هنا خالص
ابتداء المأذون واعلان المأذون انهم خلاص تم الطلاق
قام عمها واخدها واخد قاسم وأمها ومشيوا

 

 

فيفي ياللا يا شيخنا بلاش كلام فاضي اكتب على بنتي وابني كان جاد وكيل نفسه وكذلك منه
وبعد فتره تم كتب الكتاب و خرجوا من الجامع وكان في زغريط بطريقة رهيبه كانت خارج الجامع
جاد ما خلاص يا ماما هي حكاية
امه يا ابني لازم نفرح اومال تعيط يعني
جاد انا مقولتش كده ب……
منه خلاص يا جاد ماما فرحانه بينا
جاد ياللا يا ماما ياللا يا منه و رجعوا والبيت من تاني
……………..
دخلوا شدا ومامته وأخوها وعمها
اول ما دخلوا دخلت شدا على اوضتها على طول بدون كلام كانت أمها دخله وراها
عمها سيب شدا هي محتاجة تبقي لوحدها في الوقت دا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الزوجة الثانية)

اترك رد