Uncategorized

رواية وفاء البارت الرابع عشر 14 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الرابع عشر 14 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الرابع عشر 14 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الرابع عشر 14 بقلم آية عبده

في منزل سليم 
عمر ياعمر
يفتح احدي عينيه ، نعم يابابا
يرد سليم يالا بقينا بعد الظهر اصحي علشان المستشفي 
قام واعتدل ورد حاضر يابابا صحيت اهو
رد سليم ههحضرلك لقمه تأكلها وهنزل 
يفرك بيده في عينه ويأخذ ناظرته ويلبسها ويقول ، رايح فين يابابا
رد سليم انت نسيت ولا ايه مش بوضب عيادتي القديمه علشان افتحها من تاني
بتنهيده يرد عمر يابابا وليه تعب القلب ده ماتفتح عياده جديده في مكان تاني وبعدين العياده من عشرين سنه مقفوله والمكان ميلقش بيك 
اعتدل سليم ،ورد ياعمر مش بالمكان والقيمه ،القيمه هتلقيها في حب الناس دعوه رجل بسيط ليك طالعه من قلبه ، دي القيمه وسرح سليم ثواني 
نظر عمر الي والده ورد ايه يابوب سرحت في ايه 
رد سليم هاا لا وحاجه قوم وصحصح علشان المستشفي ،انا حضرتلك الاكل قوم اتوضي وصلي الظهر 
حاضر يا بابا مااتحرمش منك 
خرج سليم من غرفه عمر وحضر الاكل وذهب الي عياداته القديمه ،وصلي عمر وارتدي ملابسه وخرج ليأكل ،جاءه اتصال هاتفي ،يرد
معقول ???? لا مش معقول
هههه ايوه ياعم مين ادك دكتور اد الدنيا والصيت معلي ومسمع
يرد عمر يااخي الله اكبر في عينك ،مصاحب دبش يا عالم????????
حبيبي ياموره اخبارك طمني عنك 
الحمد لله ياقابيل اخبارك انت ايه 
يرد قابيل والله الحمد لله يعني ياعمر تبقي في مصر ومشوفكش غير مره اش حال ياعم احنا قرايب
يرد عمر والله مشغول ياقابيل جدا انت عارف ان استلمت الشغل وفي ضغط 
يرد قابيل ياعمر انت ال مصمم تتعب نفسك طالع لاابوك
???????? يرد عمر طيب حاسب ليسمعك
يرد قابيل لا ياعم وعلي ايه هيفضل يديني درس في القيم ويقلد سليم عمه ويقولي ياقابيل ياابني انت ابن اخويا وابني وبعتبرك انت وعمر اولادي ويفضل بقا للصبح يقولي اعمل ايه ومتعملش إيه
يرد عمر طب ايه بقا هروح افتن واحكيله واقوله قابيل بيقلد صوتك ومش عاجبه دروس القيم 
يرد قابيل ياعم حرام عليك كنت ناقصك انت بفتنتك دي هتخليها بدل ما هي دروس قيم هتبقي قيم واخلاق ????
يرد عمر علشان تتربي
يرد قابيل عايز اشوفك تعالي نتقابل بليل 
يرد عمر خلاص هشوف وهرد عليك 
يرد قابيل قشطه يامعلم سلام
يرد سليم مع السلامه 
ويغلق هاتفه ويتجه الي المستشفي
*********
في اسكندريه اسماء تتحدث علي الهاتف
حرام عليك ياياسر خليني اشوف بنتي 
يرد ياسر بعينك يااسماء
ترد اسماء حرام ياياسر ???? البنت لسه صغيره مش حمل كل ده 
يرد ياسر لما تنفزي ال انا عايزه بنتك هتبقي معاكي وفي حضنك
تصرخ حرام عليك انت مدوخني من يوم مااخوك مامات واخدتو مني بسمله وكل شويه في محافظه شكل حرام عليكم ارحموني انت واختك مش دي بنت اخوكم
يرد ياسر اسمعي يااسماء انتي عارفه شروطنا هي ايه لاما انتي عارفه هنعمل ايه المره دي كل يوم في محافظه شكل بس بعد كده هنبقي بره مصر وساعتها بقي لو شفتي حلقه ودنك مش هتشوفيها 
تصرخ اسماء لاااااا ياياسر متعملوش فيا كده ارجوك
يرد طيب هسيبك تفكري وهستني منك تلفون تقوليلي موافقه وساعتها بنتك هخليكي تشوفيهاو هتبقي معاكي اتفقنا 
تقفل اسماء الهاتف وتبكي بحرقه ااااه يابسمله وحشتيني ????
بجانبها عزت اخوها يقول 
انتي ال موصله نفسك لكده يااسماء
ترد يعني عايزني اعمل ايه اسيبلهم بنتي واتحرم منها
يرد عزت انا مقولتش كده سبينا نرفع قضيه عليه انا مش عارف انتي خايفه منه ليه رامي ومنه محامين شاطرين وهيعرفو يربوه
ترد لا بلاش قواضي بنتي رقبتها في ايديهم 
يرد عزت خلاص اجري روحي نفذي ال هو عايزه هو اخته ،يابنتي ميقدرش يعمل في بسمله حاجه كل الادله هتبقي ضده
ترد اسماء وانا هعمل ايه ساعتها لو عمل حاجه في بنتي مااحنا ال موصلنا للنقطه دي ان ياسر مش باكي علي حاجه انت متعرفوش ياعزت ،اخوه الله يرحمه معرفني كل حاجه عنه وكان بيعمل ايه وان نفسه عنده اول شئ وال في دماغه بينفذه
بتنرفزه???? يرد عزت انتي حره يااسماء بس انتي كده بتضيعي حق بنتك وحقك وكل يوم مبهدله نفسك في محافظه شكل ملففك حوالين نفسك واحنا كمان معاكي في بوليس يجيبه ويعقبه ويتركها ويخرج
**************
في فيلا كمال ساره تتحدث علي الهاتف
يعني وصلت لايه
يامدام ساره مش في ليله هيتنفذ كلامك ،لازم كل شئ،يمشي طبيعي دي نيابه واي غلطه هتكشفنا
ترد ساره اسمعني كويس انا دفعت ال انت طلبته وذياده ومستعده ادفع اكتر ،المهم عليك تنفذ انت اقرب شخص ليه وبيثق فيك عايزاك تورطه اكتر 
يرد زي ماقلت ليكي لازم كل شئ يمشي طبيعي علشان ممكن غلطه بسيطه تبقي بفوره لخالد وهيلاقي مخرج منها انا عارفه ذكي لابعد الحدود
ترد ساره يخلي ذكاءه ده ينفعه انا ساره كمال ال هتجيبه بذكائها الارض 
يرد اوعدك ان ده ال هيحصل بس تهدي وتسبيني اركز 
ترد تمام يامتر وانا عارفه انك ممتاز في القواضي ال ذي دي والا مكنتش اختارتك انت سلام
تغلق هاتفها وترتدي ملابس الخروج واثناء نزولها
ينادي كمال عليها
ساره
نعم 
رايحه فين 
اوف مش هنخلص من اسئلتك دي ،رايحه النادي عندك مانع 
يأخذ نفسه لا معنديش بس عايز أسألك عن خالد 
تضع يدها علي الاخري وترد ماله خالد
يقترب منها ويقول يعني ان قريتي جرايد النهارده
تتجه بوجهها له ،ايوه شفتها وشفت الخبر ال منشور عنه
باستغراب غريبه ياساره شكلك مش مضايقه 
ترد واضايق ليه 
يرد اصل عادتك بتولعي الدنيا نار بنتي وعارفك مستغرب هدوءك ده وراه ايه????
ترد هيكون وراه ايه يعني يابابا عادي 
يرد لا مش عادي انتي بنتي وعارفك وعارف طبعك 
تقترب اكثر من كمال وتمسك ياقت قميصه ،بقولك ايه يابابا مش انا قلت تخليك في نفسك او تخليك في النسوان ال داير وراهم ليلك مع نهارك ايه دكتور هي السنكوحه ال ممشياك غضبانه عليك فقلت بقا تفضالي هو فراغك ده هيجي فوق دماغي 
يرد كمال ????بنت انتي ازاي تكلميني بالطريقه دي
ترد اومال عايزني اكلمك ازاي من ايمتا وانت مهتم بيا انا كنت اخر اهتماماتك شفت بقا انت عايز تاخرني يالا باي
وتترك كمال والدها بغيظه وتذهب 
*************
اثناء ذهابها الي المستشفي
ينادي عليها 
ريم 
تنظر لمصدر الصوت الدكتور اسماعيل
ازيك ياريم اااايه انا كنت قريب من هنا لمحتك نازله تحبي اوصلك
ترد مفيش داعي يادكتور هاخذ اي موصلات 
يرد ياسلام يعني توصيله ببلاش وترفضي ????
تبتسم ???? وترد  عندك حق هو حد لاقي توصيله اليومين دول ببلاش 
يرد ???? يبقي اتفضلي اوصلك 
اتجهت الي سياره اسماعيل وركبت واثناء الطريق قال اسماعيل
ريم كنت عايز اكلمك في موضوع بس خايف تضايقي
ترد اضايق لا ابدا اتفضل
يرد هو سؤال خصوصي ،هو انتي لسه في علاقه بينك وبين الدكتور عماد
تتوتر وترد وحضرتك ليه بتسأل
يرد اصل يعني امبارح كان مضايق لما طلبت اوصلكم خفت اكون يعني عكيت الدنيا وان لسه في علاقه بينكم ورجعتم لبعض
ترد لا ابدا مفيش خلاص بينا علاقه احنا منفصلين من زمان
يفرح وببتسم ربنا يعوض عليكي بالزوج الصالح 
ترد شكرا
يصل الي المستشفي واثناء نزولهم يلمحهم عماد من غرفت الكشف ???? 
ويقول والله عال ياابله ريم حصلت كمان يوصلك لهنا اتقابلو ازاي وجري???? ليعرف كيف تقابلو????
ينادي عليها 
ريم
تنظر خلفها ،صبرني يارب بضيق نعم خير 
???? يرد انتي كنتي مع اسماعيل
ترد عليه كنت معاه فين مش فاهمه
يرد شايفك نازله من عربيته كنتو فين واتقابلتو ازاي وامبارح انا محرج عليكي ان هعمل ايه وابتدي صوته يعلي
ترد ???? وطي صوتك يادكتور انت نسيت انك دلوقت في محل عملك وان في مرضي وبصوتك ده هتزعجهم وبعدين انت مالك قابلته ازاي ولا مقابلتوش دا شئ اصلا ميخصكش وتركته وذهبت بعيد عنه????
????يرد ماشي ياريم والله لهعرف اسماعيل ده ازاي ميقربش منك تاني وذهب الي اسماعيل وهو يشع غضب 
*************
دخل اسماعيل غرفه الكشف 
دكتور عمر اخبارك
ييرد عمر الحمد لله يا دكتور
ايه هنا من بدري 
يرد عمر لا بقالي نص ساعه شفت كذا حاله بس لسه هباشر علي حاله وفاء تعالي معايا 
يرد اسماعيل طب ثواني ونشوف الحاله مع بعض من وراءه
يمسكه بكل قوه من رقبته ????
ايه ده في ايه????
انت متقربش من ريم تاني احسنلك 
ويقترب منهم عمر مينفعش كده يادكتور احنا هنا في مستشفي
يرد اسماعيل  ابعد عني ياعماد انت اتجننت احنا هنا في الشغل 
يرد عماد وهو غاضب ????مش هسيبك بحظرك ريم ملكش دعوه بيها سامع
يرد وانت مالك بيها مش انتم انفصلتم 
يرد عماد وانت مالك 
يرد اسماعيل وهو ايه ال انا مالي انت منفصل عنها خلاص ملكش دعوه بيها وهي قالت كده ليا
يرد بغضب كمان كلمتك عن حياتها الشخصيه والله عال وراح لكمه علي وجهه ???? وجاء الامن وفصلهم عن بعض وجاء مدير المستشفي 
في ايه هنا يا دكتور انت وهو
وقفو امامه متسمرين ووجههم يشع للاخر غضب 
قال مدير المستشفي ماتردو في ايه هو انا بكلم نفسي 
ملقاش رد طيب متردوش انت متحول يا دكتور انت وهو للتحقيق اتفضلو كل دكتور يشوف شغله ذهب كلا منهم في ناحيه
*********•
في غرفه العنايه المركزه 
تطمئن علي ابنتها وفاء 
مسحت وجهها وقبلته وحشتيني يافوفه مش هتفوقي وتطمنيني عليكي وبكت قلبي محروق عليكي يابنتي???? ومضغوطه علي اخري محتجاكي ياوفاء ????
وفاء تضغط علي يد منال 
ترد منال بلهفه حبيبتي انتي سمعاني ياوفاء 
تفتح عيناها ببطئ وتهمس بصوت منخفض مااااما
تبكي بفرحه وفاء حبيبتي انتي فوقتي سمعاني انا جنبك دخل عليهم الدكتور عمر ، جرت عليه دكتور وفاء  فاقت اسرع نحوها وتفقدها ، 
قالت منال خير يادكتور 
يرد الحمد لله بدءت تفوق 
تسجد علي الارض وتبكي ياما انت كريم ياااااارب ????
**********
تنادي عليها احدي الممرضات 
ريم ياريم 
ترد ايه في ايه مالك ????
ايه يابنتي انتي مش في الدنيا ????
ترد ريم???? خير في ايه وفاء جرالها حاجه
ترد الممرضه الاخري لا مفيهاش حاجه دا الدكتور عماد هو الدكتور اسماعيل كانو ماسكين في خناق بعض وضربو بعض 
صرخت ????عمااااااد جراله حاجه
يتبع..
لقراءة البارت الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *