Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل الأول 1 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل الأول 1 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الأول 1 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الأول 1 بقلم منة الهواري

_فاضي شويه نشرب قهوه في حته بعيده 
لقيته قفل الاب توب كده ونزل نضارته وقال*
_افندم؟!
*حسيت بأحراج كده حاولت ارجع صوتي الي راح..وقولت*
_فاضي شويه نشرب قهوه في حته بعيده
_لأ ..مش فاضي 
* انك بصحيح قليل الذوق ياض انت بس ماشي هحاول تاني عشان انا انسانه براس بخاخه عشان اللعب اللعبه دي تاني، قولت بضيق*
_معلش يعني هي كوبايه قهوه هنطفحها وخلاص 
“بصلي ورفع حاجبه وانا في نص هدومي “
_ايوه وانا بقولك مش فاضي حضرتك للمعاكسه والكلام الفاضي ده 
“اتنرفزت وعليت صوتي “
_نعمممم اعاكسك انت …ايه الي بتقوله ده ..كله كده عشان كوبايه قهوه عني ما طفحتها .اما انت قليل الذوق ومش محترم 
_انتي بتعلي صوتك عليا ..عارفه لولا أنك بنت كنت سويت وشك البلاط الكافيه كله 
_انت اصلا متقدرش تعلم حاجه ولو راجل وريني .. 
” وشه احمر كده و ودانه تقريبا والله اعلم بطلع نار .. وبيجز علي سنانه جامد لدرجه سمعت طرقعه دروسه .. يا حول الله هدي أعضائك ي كابتن …كان لسه هيتكلم بس صحابي جم و صاحب الكافيه جه”
المدير: استاذ نادر في ايه؟!
_الهاانم جايه تقولي .فاضي شويه نشرب قهوه .. واقولها مش فاضي لشغل المعاكسات ده لقيتها بتعلي صوتها وبتشتمني 
قولت:عشان انت مش محترم اساسا ..وانا هعاكسك ليه عشان سواد عيونك يعني ايه الاقرف ده  
_قرف ؟!.. طب جايه ليه ي محترمه 
“بصيت لصحابي الي واقفين ماسكيني وانا عنيا مليانه دموع وقولت”
_اتفضلوا .قولوا جايه ليه 
“سيبتهم ومشت وانا بعيط .انا عمري ما حد زعقلي بالطريقه دي ..ويجرحني بالكلام الزباله ده ..مشيت وانا متعصبه ومدايقه من نفسي ومن صحابي عشان لعبت لعبه الشايب واتحكم عليا حكم أن اروح لل اخ الي هناك واقوله كده ..حاولت انسحب بس حي من لا تنادي ..وافقت وياريتني ما وفقت “
“روحت لأحسن مكان يستريح فيه والي بيخرجني من الي انا فيه مهما كنت زعلانه أو فرحانه ملجئ ..المكتبه بتاعتي .. بتحتويني كده بالكتب الي فيها وريحه الورق ..ب تنظيمها الي بيرحني نفسيا كمان …دخلت وفضلت اعيط علي الموقف السخيف والي حصل كمان ” 
_ انا يتعمل فيا كده انا ، انا لو شوفته هموته ، هسلخه كده 
“لقيت باب المكتبه اتفتح و دخلوا الموهزئين الاتنين”
_انتوا ايه الي جايبكوا ها ، انتوا ما شفتوش ساعه تربيه ولا شميتوا ريحتها ،عارفين ليه عشان مصاحبه خنازير وه
_سهيله:ايه ي نور اهدي الله ماحصلش حاجه 
_بنت انتي ،انتي تسكتي خالص انتي صاحبه اللعبه المهببه دي وانا زي الهبله لعبت معاكوا
_خديجه: خلاص ي نور احنا جايين نعتزر اهه
_ديجا اسكتي خالص عشان الحكم المهبب ده والحيوان الي بيقولي بتعاكسيني ، اعاكسه ايه وهو شبه الفار المبلول ده 
_ فار مبلول …..
_انت ايه الي جابك هنا ..جاي تكمل اهانتك ليا هنا كمان …
_اولأ ،انا مش جاي اكمل اهانه ولا حاجه 
ثانيا، انا عرفت الي حصل يخليكي تقوليلي كده ،وكمان صاحب الكافيه واصحابك قالولي إن كان حكم عليكي وكده وانا كنت جاي اعتزر علي الي صدر مني بس بعد الكلام الي سمعته ده مش هعتزر بقي 
_ههه علي اساس يعني أنك لو اعتذرت هقبله نجوم السما اقربلك ي كابتن  
_خديحه:نور خلاص بقي ،استاذ نادر جاي يعتزر بنفسه اهه عاوزه ايه تاني 
_مش عاوزه حاجه منه وياريت يتفضل 
سهيله:نوررر ماينفعش كده 
_اسكتي انتي ي سهيله ، يلا ي كابتن بدل والل ….
_خلاص خلاص ايه مصوره واتفتحت ، انا ماشي بس يكون في عالمك هاجي تاني 
“سابني ومشي وانا متغاظه منه ، بجحح يعني مافيش كلام “
خديجه:علي فكره بقي انتي ذوتيها اوي ي نور 
سهيله:ايوه فعلا ديجا عندها حق ، وكمان طردتيه من المكتبه كمان 
_خلاص خلصتوا ، ممكن بقي تسيبوني لوحدي شويه عشان بجد مخنوقه 
خديجه:بس …
_من غير بس سيبوني وامشوا لو سمحت ، هقعد شويه في المكتبه لوحدي 
سهيله:هنسيبك بس بجد ، احنا اسفين الي حصل انتي عارفه احنا نيتنا كانت صافيه ازاي 
خديجه:اها والله ، بجد متزعليش 
“اتجمعوا حواليا و حضنوني “
_خلاص مسمحاكوي يلا بقي سيبوني 
“فعلا مشيوا وسبوني وانا بحاول اهدي اعصابي من الي حصل وضربات قلبي الي كفيله تسمع اي حد ، انا اول مره اطحت في موقف زي ده او اتكلم مع حد معرفهوش ، بتوتر جدا لو اتكلمت مع أي ولد او اي راجل غير الي اعرفهم ، مش عارفه دي بقي فوبيا عندي ، ولا خوف ،بس بجد بتوتر جداا بس يلا اهه كله رايح “
” قعدت شويه في المكتبه ، وحاولت اطرد الكائن من دماغي ،بس مش عارفه كأنه احتله ، زبائن جم وزباين مشيوا وانا قررت اقفل واروح بعد اليوم الملل ده “
“قفلت المكتبه ومشيت ، ديجا وسهيله اتصلوا بيا وقولتهلم اني مروحه خلاص ، مع اني زعلانه منهم شويه بس مقدرش استغنى عنهم مهما عملوا ، روحت البيت و دخلت “
_مااماا ، انا جيت  
مامتها:ايه يا نور الي اخرك كده 
_معلش يا ماما لسه قافله المكتبه ويدوبك اهه 
مامتها: خلاص خلاص عاملالك مفاجاه حلوه 
_وهي ايه المفاجأة الحلو ؟!
مامتها:خالتك جت من السعوديه وهي جوه في الريسيبشن 
_زووزوو جت وسايباني اتكلم معاكي واحكي قصه حياتي معاكي كده عديني يا حجه 
“دخلت الريسيبشن وقولت”
_زوووزووو جت يا هلا يا هلا
_دخلت ولقيته قاعد بيطفح
_انت ايه الي جابك هنا؟!????????
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك رد

error: Content is protected !!