Uncategorized

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة الأولى 1 بقلم سونيا

 رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة الأولى 1 بقلم سونيا 

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة الأولى 1 بقلم سونيا 

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة الأولى 1 بقلم سونيا 

يوسف: هو انتي بتعرفي مكانو ولا جيبانا نتشحطط فبلد الناس

راية: انا بعرف اسم شركتهم نروح الشركة ونسأل عنو

يوسف: الواحد بأخر عمرو صاير يمشي ورا النسوان . رفع ايدو للسما وقال يارب صبرني يا رب.

وقفو تاكس وطلبو منو ياخذهم لشركة العزيزي 

صاحب التاكس : في كتير شركات العزيزي انو وحدة فيهم 

راية: موش عارفة والله انت خذنا لوحدة منهم وانا اتصرف

صاحب التاكس: طيب حاضر

بصت راية لأخوها لقت وجهو احمر والغضب باين عليه وشكلو ماسك نفسو عليها بالعافية.

راية: بعرف انك زعلان مني وأنك مو موافق على تصرفاتي بس انت شفت بعينك اني ماقدرتش انجح بحياتي ولا عرفت يوم فرحة من غيرو. سامحني ياخويا بهدلتك معايا خليني لاقيه الاول والي فيه الخير ربنا يسهل فيه

يوسف: ولو لقيتيه متجوز، حيكون موقفك قدامو كيف

راية: موش عارفة وممكن جدا يكون اتجوز بس ع القليلة يرتاح قلبي وارجع نام زي الناس .

يوسف: ماشي يا راية نشوف اخرتها ايه معاكي.

وصلو قدام شركة كبيرة حطت راية أيدها على قلبها كان راح يطلع من مكانو موش مصدقة أنها ممكن تشوفو بعد كل هالسنين الي مرت. بصت لاخوها وقالتلو يلا بينا يا يوسف

دخلو الشركة واتجهوا للاستقبال يسألو عن مصطفى العزيزي 

راية: السلام عليكم

بنت بالاستقبال: وعليكم السلام

راية: ممكن نشوف الاستاذ مصطفى العزيزي احنا اصحابو من تونس وعاملينلو مفاجأة.

بنت الاستقبال: الاستاذ مصطفى مترأس شركة تانية هنا تلاقي أبوه بس ممكن لو حبيتو تستنوه شوية هنا عندهم ميتينغ هنا كمان نص ساعة 

يوسف: طيب شكرا الك يا أنسة

بنت الاستقبال: عفوا حضراتكم تشربوا حاجة

يوسف: لا شكرا

كانت راية متوترة جدا وموش عارفة اول ماحتشوفو حتقلو ايه وقلبها كان راح يطلع من مكانو وفنفس الوقت متحمسة ونفسها تشوف ردة فعلو اول ما يشوفها.

مرت النص ساعة كأنها دهر كامل على راية ويوسف بيراقب اختو وتوترها بسكات.

فجأة اتنفظت راية من مكانها اول ما شافت واحد فايت وهو بيتكلم في التلفون

راية مع نفسها: هو والله هو مصطفى دا مصطفى

ومرة وحدة وبصوت عالي : مصطفى مصطفى

وقف يوسف والكل بصلها مستغرب من طريقتها أما هو ما بصش وقف مكانو واتسمر الصوت الصوت فاكرو كويس بس مستحيل يكون صوت الي عارفو وشوي شوي بصلها ونزل التلفون من ايدو ع الارض

ضلوا واقفين وساكتين لهو مصدق عينو ولا هيا مصدقة أنها اخيرا شافتو. رفع ايدو ومسح وجهو وبصلها ثاني، بعدها اتقدم ناحيتها 

مصطفى: راية !!

راية: كيفك يا مصطفى

مصطفى: يعني انتي حقيقة مو خيال صح

راية: أنا أنا موش عارفة ازاي وصلتلك بس الحمد لله

مصطفى: انتي بتعملي ايه هنا

راية: بدور عليك

قرب يوسف منهم وألقى التحية على مصطفى

يوسف: السلام عليكم

بصلو مصطفى وتتغير لون وجهو و بان عليه الانزعاج، ماردش التحية على يوسف لكن وجه عيونو لرايا وسألها: تدوري علي انتي وجوزك

راية: لا يوسف دا بيكون اخويا

مصطفى : انا اسف يا يوسف وعليكم السلام وحقك علي بس أكيد بما أنك مع اختك بدورو عليا فأنت عارف انا مين 

يوسف بنفاذ صبر: أيوة

مصطفى : ممكن اطلب من حضرتك تسمحلي اتكلم شوي مع راية على انفراد

يوسف بغضب: نعم ياروح امك

راية : من شان خاطري يا يوسف 

يوسف بغضب: انتي اتجننتي ولا جرا لدماغك حاجة موش كفاية مجرجراني لحد هنا تدوري على حبيب القلب دا بدل ماهو يجي تونس ويدور عليكي وكمان عايزين تقعدو على انفراد شايفاني طرطور ولا طرطور

راية: وحياتي عندك انت موش عارف اختك هما بس كلمتين وابقى انت راقبنا من بعيد

يوسف: ماشي يا راية ماشي لنشوف اخرتها معاكي ايه

ابتعد كل من مصطفى وراية قليلا 

مصطفى : اي الي جابك؟ عايزة مني ايه؟ بتفتحي في جراح قديمة ليه

راية: افهم من كلامك انك بطلت تحبني ونسيتني

مصطفى: حرام عليكي ارحميني انتي خلاص اتجوزتي ومن زمان ويمكن عندك عيال كمان وانا راجل متجوز وعندي ولد بعد ست سنين تيجي لباب شركة بابا دوري علي

نزلت الدموع من عيون راية وبكل اسى قلتلو: يعني انت قدرت تكون مع غيري قدرت تتجوز وتشيلني من قلبك موش انت الي كنت تقول زمان انك مستحيل تحب بعدي ولا راح تعرف تعيش مع غيري

مصطفى: ومين الي غدر بالثاني انا ولا انتي مين الي راحت اتجوزت رغم اني اترجيتك كتير ماتتجوزيش قلتلك ماتقتلنيش ماتكسرينيش بس انتي كسرتيني واتجوزتي فاكرة يوم دخلتك انا جيت لفرحك وشارتلك من بعيد وقلتلك اوعك بس انتي عملتي حالك موش شايفاني، لك انا موش عارف كيف قدرت خلص دراستي بتونس ما صدقت اتخرجت ورجعت جري ع هنا. انتي ماتعرفيش انا اتعذبت قد ايه النهاردة انتي فتحتي جرح قديم كنت عم داريه. حرام عليكي تتفنني فتعذيبي. روحي روحي لجوزك وعيالك وكفاية أن اليوم دا ممكن يعكر صفو حياتي الي ماصدقت عرفت استقر فيها.

راية: بس انا أطلقت ومن زمان وماخلفتش منو ولا عيل

مصطفى بصدمة: اتطلقتي! امتى وكيف وليه

راية: بعد مارجعت انت مصر بسنة انا كنت بشرب دوا لمنع الحمل ماكانش بدي خلف منو عيل يربطني فيه العمر كلو وهو كان بدو عيال وانا اوهمتو ان العيب في أنا واني مابخلفش.

مصطفى: وليه ماكلمتنيش ؟

راية : كنت خايفة ترفضني وتقلي ماتلزمنيش وحدة مطلقة

مصطفى: وايه الي تغير دلوقتي؟

راية: مابنامش زي الناس انا كل ليلة لازم اشرب دوا لحتى نام ماقدرتش طلعك من قلبي ولا عرفت كمل حياتي من غيرك وكان لازم اشوفك واكلمك يمكن الوجع الي جوايا يخف. وهلا خلص انا شفتك وحكينا ولقيتك اتزوجت وخلفت ربنا يسعدك. راح ارجع بلدي وابتدي حياتي من جديد وسامحني لو وجعتك يوم بالاذن هلا

انصرفت راية وتركته واقفا غير مستوعب ما سمعه

راية: يلا يا يوسف خلينا نروح

يوسف : قلك ماتلزمنيش صح رخصتي بحالك كرمال حب قديم وقلب موش عارف ينسى

راية: ممكن تسكت يايوسف أنا موش ناقصاك

هم كل من يوسف وراية بالخروج من الشركة لكن صوت مصطفى من خلفهم وقفهم

مصطفى: راية 

بصت راية لورا

مصطفى: انتي رايحة فين فكرك انا ………..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية جنون رجل للكاتبة سونيا.

اترك رد

error: Content is protected !!