روايات

رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آنسة قهوة

رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم آنسة قهوة

رواية بنت قلبي البارت الثالث

رواية بنت قلبي الجزء الثالث

رواية بنت قلبي
رواية بنت قلبي

رواية بنت قلبي الحلقة الثالثة

اشرقت شمس يوم جديد تعلن عن تفائل وفرحه أحدهما” سما ”
صباح الخير يا ست الكل
رحاب بابتسامه : صباح الفل يا حبيبه ماما اي النشاط ده كله
سما بضحكه : ابدا انا وابيه يوسف اتصالحنا بس
رحاب : طب حلو شوفتي انتي قومتي بدري وهو لسه
سما وهي بتعض علي شفيفها وهي تتحدث بهمس : معقول هيروح عليه الشغل بسبب أننا اتاخرنا امبارح
رحاب بترقب : بتقولي ايه يا بنت انتي
سما : بقول هروح اصحيه يا ماما
رحاب : طب يلا عما احضر الفطار
اصابع صغير تدق بيبان الغرفه ما هي سواها السماء الشقيه كما أطلق عليها يوسف
سماء بهمس : هو مبيردش ليه هو نومه خفيف اصلا هخش انا بقا وامري لله
فتحت الباب بهدوء ودخلت
سما بصوت هادي : أبيه يا أبيه قربت منه وخبطته علي كتفه برقه تلقته بيخطرف بالكلام
سما وهي بتحط اديها علي قرطو بخوف يلهوي ده سخن مني لله مني لله انا السبب أبيه يا أبيه
لم تجد مسلك سوا امها رحاب
سما وهي بتجري علي رحاب
ماما أبيه سخن ومش بيرد عليا

 

 

رحاب بخضه : ايه ماله بحبيبي وطلعت تشوفو لقته سخن فعلا
رحاب : سما ناوليني الموبايل بسرعه
سما بدموع : حاضر
رحاب اخدت الموبايل وكلمت الدكتور يجي يشوفه
ما هي سوا خمسه وعشرون دقيقه حتي اتي الدكتور ” مكرم”
مكرم بعد ما كشف عليه : متخافيش يا امي ده دور برد انا كتبتلو علي الدوا ده بعد الاكل وطبعا كتري من السوائل
رحاب : كتر خيرك يا ابني وخرجت وصلتو
سما قربت من بدموع وباسته في خده : الف سلامه عليك يا أبيه تعرف يا ريت كنت انا وانت لا تعرف انا هقعد جمبك لحد ما اتعدي عشان انا السبب لازم يعني كنت نخرج وانا عارفه انك تعبان ثم أكملت بحزن بس بردو انت كنت وحشني
سما
بتتلفت سما بتلاقي أمها وراها
سما بهدوء : ايوه يا ماما
رحاب : انزلي قولي لحد من الحرس يجيب العلاج ده بسرعه
سما : حاضر
ذهبت سما لاخبار الجارد ورحاب إلي لإحضار وجبه مريض البرد المعروفه ” بطاطس شوربه”( دي اللي انا بكله أما بتعب )
بعد شويه اجت سما وراحت من نفسها جابت ميه سقعه وقماشه وبدأت تعمله كمادات
وبعد شويه لحظت أن حرارته بدأت تنزل وكمان رحاب جابت الاكل والدوا وقعدت
رحاب : قوم يا يوسف يا حبيبي

 

 

يوسف فاق بتعب ومكنش راضي ياكل
سما : ماما ينفع انا ااكله
رحاب : طيب خودي ولو عوزتي حاجه ناديني
سما خدت الطبق وقربت منه وهمست برقه : أبيه ممكن تاكل عشان خاطري عشان الدوا
يوسف اكل بتعب وبعدين خلص وخد الدو ونام وسما فضلت قعده جمبه لحد بليل
رحاب دخلت الاوضه بهدوء : يلا يا سما روحي نامي
سما : لا يا ماما انا هفضل معاه
رحاب : انتي معاه طول النهار نامي انتي وانا هفضل جمبه
سما : انا مش هقوم انا مرتاحه كده
رحاب : انا مفيش فيه حيل اناهد انتي حره وسابتها وخرجت
سما قعدت علي السرير جمب يوسف ومسكت اديه وبدأت تعيط
” تعرف يا أبيه انا قلبي بيوجعني اوي تعرف لو ينفع تاخد عمري كله بس تعيش مبسوط انا مش هتردد ثانيه واحده تعرف نفسي تشوفني زي ما بشوفك انا مش بشوفك أبويا واخويا وحبيبي وكل الدنيا ” ثم أكملت بعبوس بس انت علي طول تقولي اختي تعرف امبارح ده كان احلي يوم في حياتي عشان كنت جمبي وخرجنا سوا بس تصدق وحش بردو عشان تعبت يلا عموما انا هبطل ابقي زنانه عشان اريحك لو ده هيخليك تحبني هعمل كده
بضع دقائق كانت ذهبت في ثبات عميق من النوم بجانب يوسف
تاني يوم بدري فاق يوسف بتعب لقه سما نايمه علي كتفه
يوسف بتعب : سما اي اللي نيمك هنا فوقي
لم تجب بالطبع ” نومها تقيل زي حلاتي”

 

 

يوسف وهو بيشيل شعرها من علي عيونها : نهاري اكيد قمر عشان اول حاجه شوفتها ملامحك القمر ده
قام عدلها وغطاها وخش الحمام وخرج لبس ونزل تحت
رحاب : حبيبي بقيت عامل ايه
يوسف بهدوء : كويس اوي يا امي الحمدلله
رحاب باستغراب : انت رايح فين
يوسف : رايح الشركه مش كفايه غبت امبارح ده انا عمري ما عملتها
رحاب : وربنا ما انت خارج من البيت ده انهارده
يوسف : نعم لا مستحيل
رحاب : هتكسر كلامي يا يوسف
يوسف : يا ماما هو انا عيل صغير عشان تحلفي عليا
رحاب برفعه حاجب: اللي عندي قولتو
يوسف : ماشي يا امي ماشي
رحاب بابتسامه : حبيبي ربنا يسعدك يا رب ويخليك ليا
يوسف : يا رب يا امي
هروح بقا انا اصحي سما عشان تفطر دي يا قلبي فضلت جمبك امبارح طول النهار
يوسف بابتسامه : ايوه منا فوقت لقتها جمبي
رحاب : هي باتت في اوضتك

 

 

يوسف : تقريباً اه لأني فوقت لقتها نايمه فوق
رحاب بعتاب : طب وده ينفع هي معدتش صغيره
يوسف : انتي عارفه اني بعتبرها بنتي مش اختي
رحاب : بس يمكن هي مبتعتبركش كده
يوسف : تقصدي ايه
رحاب : مقصدش حاجه قصدي متنساش أنها في مرحله مراهقه والمشاعر بتتلخبط في السن
يوسف : فهمت يا امي
بخ
قالتها سما وهي نازله علي السلم بمرح وراحت نحيه رحاب وباستها في خدها وبعدين قربت علي يوسف
سما .الف سلامه عليك يا أبيه يا رب تكون بقيت كويس
يوسف بلطف : الحمد لله احسن بكتير يا سمسمه شكرا عشان تعبتي معايا
سما بحب : تعبك راحه
رحاب : يلا انتو الاتنين علي الاكل يلا
رحاب حطت الاكل وكله قعد
يوسف : ماما انا كنت عايز اقولك حاجه بس مش عارف الصراحه ده الوقت المناسب ولا لا
رحاب بقلق : قول يا حبيبي
يوسف بابتسامه : انا قررت أخطب
سما :

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت قلبي)

اترك رد