روايات

رواية كان حبا الفصل السابع والسبعون 77 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل السابع والسبعون 77 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت السابع والسبعون

رواية كان حبا الجزء السابع والسبعون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة السابعة والسبعون

كان يحاول ان يعتدل في فراشه بالم زفر انفاسه بتعب فلقد ملا البقاء في هذه المستشفى
اغمض عينه وهو يتذكر زيارتها له بامس
كيف كانت تقف بعيدة عنه وكأنها تخشي أن يهجم عليها في اي لحظة
لكنها نسيت أنها قتلته والاموات لاحول لهم ولاقوة
تنهد هويمسح دمعة خائنة تدحرجة على خده سارع لاخفائها بسرعة على حركة مقبض الباب الذي فتح ودخلت منه تلك المتطفلة التي لايعرف من تكون
اغلقت الباب وهتفت بإرتباك أسف والله لازعاج هي دققتين تلاثة وخرج فستحملني يعني
نظراليها باشمئزاز يعني هوناقص جاء ليتحرك فلتت منه أنات خافتة
ركدت بلا وعي نحوه انت كويس
دفع يدها بعيد عنه بعنف
لوت شدقها ثم رفعت شفتها بإشمئزاز وحد قليل الذوق كنت حاسعدك على فكرة أنا دكتورة ميش جربان ولك الشرف أكشف عليك وهي تشربإصبها بغطرسة يابتع إنت
هه
وبتعدت بتمثيل أنا اللي حقرف من الريحة الفضيعة اللي طالع منك انت أكيد بقالك شهر ماخذتش شاور
زفر أنفاسه
دكتورة ولا حرمية أكيد جاي تسرقي حاجة من هنا
نظرت بصدمة أسرق ايه يا متخلف انت هواصلا فيه حاجة تتسرق هنا نظرت فيه بقرف
حتى اعضائك أكيد ميش صالحة لاستهلاك
زم شفتيه ووضع يده على عينه
إطلعي بره احسن ماأبتلي فيكي
رفعت حاجبها وهي تنظراليه إتنيل
إنت فيك حيلة انت يدوب فيك لسانك سليم
لم يعرها فارس اي إهتمام وكتف بصمت
نظرت هي من شق الباب
وعضت على شفتيها آن بوسيبلا
دون ان يرفع ذراعه السليم عن عينه
طب نظفي الحمام بدل وقفتك كداأصل زميلتك سبته معفن والريحة طالعة لحدهنا
زفرت بعنف انت يامتخلف إزي تطلب مني طلب زي دبقولك ايه انت ميش عارف انا مين
رفع يده ينظر اليها بمقت فهي كانت ترتدي مئزرعملات النظافة
الظاهرإنك انت اللي نسيتي إنت مين
رفعت إصبعها محذرة إسمع يابتع انت أنا الدكتورة شوشو اقصد شيماء بإشارة مني تلقي نفسك بره المستشفى دي فاهم
ضحك على تهديدها ووجهها الذي يكادينفجر من الغيظ
بتبص كدليه ميش مصدقني
فتح الباب ظلت متصمرة مكانها وهي تهمس هوفين الحمماممم عشا انظفه أشار لها بإصبعه
لتدخل مسرعة
عمر صباح الخير يا فارس صاحي بدري
ابتسم بمودة
لا النهارد انت منور
فارس؛ يعني هخرج النهاردا
عمر؛ايه يابشمهندس زهقت منا بسرعة كدا ولا إحنا مقصرين معاك دإنت متوصي عليك جامد من جهات عليا كمان
نظرفيه والتزم الصمت جاء يخبره على تلك المتطفلة المختبئة في الحمام لكنه تراجع وخشي ان يتسبب في رفضها همس بداخله قطع الاعناق ولاقطع الارزاق
عمرانا حطمن على جرحك بنفسي بس بعدمانفطر سوى
وسعت تلك عينها ذا لون الكهرمان بذهول يعني ايه هفضل محبوسة هنا لحد مايفطرو ماي جاد
دي اخرتك ياشوشو محبوسة في الحمام المعفن نظرت في المرآة بصدمة فهي ترتدي ثياب عاملات النظافة يعني المتخلف دا كان بيتكلم بجد اعع كانت فكرة هبلة كل بسببك يادولي كان مالي ومال الطب كان ماله قسم التجارة ولادبلوم الله كنت هبقا مندوبت مبيعا طلقة روسية
نفخت اوداجها بغيظ
كله طلع على فاضي
مرت الدقائق بثقلها عليها فتحت الباب خلسة وهي تنظر لعمر الذي يوليها ظهره جالسا يفطر مع فارس الذي نظر لها بتشفي وأكمل حديثه مع عمر الذي أطله عمدا فقط لاغاضة تلك الافاقة المختبئة
رفعت شفتها بإشمئزاز
نظرفيها بمقت متوعد ايها انها ستقضي اطول واسوء لحظاتها في يومها هذا
اغلقت الباب بهدوء وهي تنفخ
وبعدين
بعدمدة كان عمريستأذن بينما شريف وعائلته يدخلون ليركد نحوه أخويه
شاهيناز بشويش بشويش ميش كدا ابيه تعبان
من شق الباب تطلعت في منظرهم الرائع كعائلة سعيدة ابتسمت بمحبة وهي تتنهد لهذالمنظر لذي انشرح له قلبها عاودت ادخال راسها الذي كان يطل جزئيا وجلست على حافة الحوض تهزرجلها بملل فيبدوأن عائلته سوف تطيل البقاء وهي تستظل محبوسة في هذا المكان المقزز
بينماماغي كانت تردعلى إتصال مجد بحياء وكأنه أمامها
مجد؛بخبث مالك ياأنسة ماغي ميش احنا في حكم المخطوبين
هوبس البشمهندس يشد حيله شويه ويقوم وتلقنا عندكم فيه مشاعر كثيرة جويا ياماغي نفس تحس بيها تنهد يارب يخف فارس بسرعة
تبسمت لسمر القادمة تمدخطها نحوها تحمل عض علب المأكولات التي اعدتها لفارس بكل حب
اسفة يادكتور
مضطر اقفل السكة طنط سمر جاية مع السلامة
هتف بمحبة مع السلامة ماتنسيش هتصل بيك على الوتساب ابقي ردعليا انا بس عايز اطمن على فارس
حاضر
وضعت هاتفها في جيب سترتها وتقدمت من عمتها تعنقها بحب
سمر؛ لحقت أوحشك كل دا
ابتسمت طول عمري بحبك انت اللي ميش وخذ بالك
ضمتها ليه بتقولي كدا يا حبيبتي دانت حتة من قلبي وغلوتك من غلاوة ملك بضبط همست الا قوليلي ياماغي هي ملك مالها اليومين دول ماحكت
قاطعتها ابدا ياطنط دي حتى مابقتش تتصل زي زمان
تنهدت يلا ياحبيبتي خلينا نشوف فارس عشان الحق أروح لشغلي
على فكرة امبارح جاء لشركة الدكتور مجدا ودردشنا شوية الله ياماغي دواحد مثقف ووعي ومتربي حاجة كلاس كدا اخلاق وادب ودين يارب يارب يكون من نصيبك فيه حاجة كدا بلي الواحد بيرتاله من اول قعهما يدخلانا
السلام عليكم
صباح الخير يافارس جيبالك حتة بسبوسة بقشطة وامكسرات إنما إيه هتاكل صوبعك وراها وحلة محاشي إنما ايه
قبلته بحنان
فارس؛ ليه تعب نفسك ياطنط سمر كفاية انك تجي تشوفني إنت بتتأخري على شغلك بسببي
وأكيد الحاج دامضايقه دخل على جملته
السلام عليكم أنا إستأذنت ومحدش ردعليا
شريف ؛بصدر رحباوعليكم السلام ياحاج شرفتنا
رفرف قلبها وهي تقف لتستدير إليه وعيونها تشع سعادة صباح الخير ياحاج
ابتسم هويرد الصباح المعطر بعشقه فقد بات صباحه لايإتي إلا بعد ان تلقي هي هذه التحية المحببة لقلبه العاشق
ظل كل منهما يرصد الاخر بشوق هولم يخفيه يوما
شاهي بعد ان وكزت شريف هامسة له ماتريح قلبهم ياحبيبي وتتصل بمأذون ينوبك ثواب فيهما
شريف؛ انا شايف إنهم لازم يتحطوقدام الامر الواقع
في فيلا الصاوي
كانت تدخل جناحها الذي هجرته منذ مدة بحجة رائحة المزعجة
لتجده يخرج من الحمام وعلامات الإنزعاج بادية على وجهه
إبتسمت خلسة وهي تراه يقف بمجرد أن رئها مبتسما بسعادة طفل مشتاق لحضنها الذي افتقده هرول نحوها مهلال ومرحبا لوكة قلبي صباح الخير ضمها بحب وشوقا يختطف منها القبل على غرة قبل أن تستفيق وتدفه ككل مرة همست بتغيب وحشتني ياعاصم نفسي انام في حضنك تهللت اساريره فرحا هولايصدق همسها
ابعدوجهها عنه هويكاديغمي عليه من فرط السعادة بجد
همست له أم بس البس هدومك عشان ماتمرضش
عاصم؛ مين اللي يمض دا إستعرض عضلاته الحمدالله صحتي حديد
وحشتني ياقلب عاصم على فكرة أنا حطط ازازة برفانه استنشقت رائحته بتلذذلكن سرعان ماتحول الى نفور
هدرت بحدة وهي تدفعه أنت عارف إني بكره الريحة دي متعمد تحطها عشان تضايقني
بهت
مالك ياقلبي ماكنت كويسة
زمجرت ودخلت الحمام مسرعة
شم رائحته والله حلوة انا ميش شتم
نفسه ثم صرخ من تحت أسنانه أنا ميش عارف الوحم دي جيلك إزي
هوميش ناوي يروح ولا إيه
دخل لروم دخل عاصم دريسنج روم الخاص به وهوينفخ بغيض كد يا مليكة تهجرني وتروحي تنامي عند عيالك ماشي انت اللي حضرتي شيطاني إبقا فكري هتصرفيه إزي ارتد ثيابه على عجالة وهويضع عطره بتريث لا لازم الوحد يخطط لها كويس بنت سلوى ميش سهلة ذم شفتيه لتنفلت منهما ابتسامة واسعة خرج من دريسنج روم ليجد صقر في إستقباله بوجه عابس عايز إيه انت كمان على الصبح ميش امك بيت عندكم اكيد زعلتها عشان كدا ميش راضية تنام هنا
نزل الى مستواه وجلس على حافة الاريكة الفاخرة حبيبي ماما ميش زعلانة ولحاجة هي تعبانة شوية وهي ميش اكثر بعدماتخف ماما هتجي هنا ميش عارف رحيت ايها اللي مخليها ميش طايقة الجناح أنا طالب منهم ينظفه كل يوم
زوي بين حاجبيه ماليش إنت بتكلم نفسك تاني
نفخ بفروغ صبر روح بكره الصبح اخذك انت وشاهين عند تيت سلوى تقضوكم يوم هناك أصلكم وحشينها وطلبت مني أوديكم عندها همس بمكر اهو الواحد يخلص منكم
صقر؛ماليش دعوى بشاهين هو رايح مع تيتا ميرفت مشور يخصهم
نظرفيه هويضم وجه بكفيه خلاص ياحبيبي انا وانت نروح بكره أنا خارج دلوقتي عندي مشوارمهم
نظرفيه مطولامتاخذني معاك يمكن أنفعك
كركر عاصم بقوة روح لاضتك أحسن ألسعك قلمين تلاثة يفوقوك ياإبن مليكة
صقر؛إنت أكيد زعلتها عمرها معملتها
عملت فيها إيه خلها طفشت منك
امسكه من ثيابه ورفعه ولا إلزم حدودك احسن ماعلقك في السقف انتم طفشتوها يعني أنا ناقص بنت ايه اللي عايزاخلفها
تحدث الطفل هوانت بتكلم نفسك ليه
عاصم؛ وضعه في الارض لازم ألقي حل سريع إن شاءالله أعزل من هنا
شهق صقر هترحل وتسيبنا
إبتسم بمكر والله فكرة حلوى يا إبن عاصم أهوبيطلع معاك روح وانا جاي هجبلك شكولاطة
هتف صقر فير وروشي
قبله إبن أمك بجد بس ميش شبها دي زمردة فريدة قبله وتحدث بجدية روح ياحبيبي هويعانقه شكر ياحلى بابا في الدنيا تهللت اسريره بسعادة لا يشعربها الا معهم
خرجت مليكة تتثاوب وهي تشم المكان
وقف أمامها هي الريحة راحت أنا مخليهم ينظفو المكان ثلاث مرات وروش كل زاوية بعطرك المفضل
إبتسمت وهي تتثأب أنا دخل أخذوشاور ياحبيبي إنزل إفطر إنت زمانهم مستنينك
إقترب بمكر ثعلب ماتجي نفطر سوى نظرت فيه وتجوهت نحوى الحمام ماشي خليه يطلعو الفطار إبتسم بسعادة يعني هترجعي الليلة تنوري الجناح
ضحكت ليه هوحدقالك اني لنبة
ضمها من الخلف شمس حياتي ياحياتي
نفخ صقر بقوة بابا أنا هنا أشارله إنصرف يلا
تملصت منه وعادت لحمام
نظرفي صقر عاوزايه
صقر؛الميس عايزة تقابلك
عاصم؛ عملت إيه أكيد عملت حاجة وحشة أنا بفكر أنقلك لمدرسة داخليه وتخلص من مشاكلك اللي مابتنتهيش يبني شوف أخوك عاقل وراكز وبيجيب اكبر مجموع في المدرسة كل نهاية امتحان بيطول رقبتي اعمل زيه
صقر؛هوليه ميعملش زي ميش كفاية انه شبهي كمان انت ليه بتحبه اكثرمني
نظرفيه بغيظ سرعان ماتحول الى عطف انا بحبكم كلكم زي بعض ومابفرقش بينكم انتم كلكم حتة مني انت ازي تقول كدا ضمه ياحبيبي عمرمافرقت ولاحفرق بينكم
هو بس شاهين راكز وعاقل شوية
صقر؛بكره اكبر وعقل وبقا شاطر احسن منه كمان على فكرة انا اللي حمسك الشركات ميش هو هتشوف
رفع حاجبه
بأمارت النتائج الزفت ليجايبها
اشارباصابعه اثين في الحساب ياعين امك
صقر؛بمكر مالها عيون ماما زمردصافي ماتخلقش منه تنين الواحديبص فيهم من هنا روح ترد منها ضربه قليل الادب بتتغزل فيه وانت قاعد في
حجري قوم جاتك البلا انا ازي خلفت واحدزيك ويكن في علمك لو النتائج ماحسنتش انا حعاقبك وحتشوف عقابي
صقرِ طب خلي شاهين يقص شعره زي دي حتي التسريحة هتبقا تجنن عليه
عاصم هه انا صحيلك ياولا
عششان تستغله ودخله بدالك في الامتحان
انسي روح ذاكر احسن لك
انا نازل ،أجيب الفطور لزمردتي اجي القيك اختفيت فاهم
هزراسه مرغما
في المساء
في شركة ياسين
يجلس خلف مكتبه وراسه يدور ويعج بأفكار
استغفرالله العظيم أنا ليه ميش قادر اشيل البني ادم دامن تفكيري
فتح هاتفه واتصل بملك التي ترفض الرد عليه منذ راها مع طارق ردي ياملك داه كله لمصلحتك
بينما ملك نظرت في هاتفها واغلقته دلوقتي جاي تتصل بيا هه كنت فين قبل كدا ميش كنت بترفض تقابلني ولا دلوقتي عشان حاسس اني بضيع من إيديك
نظرطارق لوقوف ملك مكانها بإستغراب
نادها ملك فيه حاجة
دست هاتفها في حقيبتها وبتسمت لا مافيش
يلا خلينا نمشي عشان ماتأخرش وست سمر تعملي محاضرة كل يوم
نظراليها طارق بتفحص لمدة مصتغرب الجملة كيف بهذه السرعة سحبت منها لقب الام ثم صعد لتصعدهي الاخرى
ابتسمت وهي تنظراليه بإعجاب ميرسي ياطارق
ابتسم على ايه
ملك؛ اصلي بحب النيل أوي وانا استمتعت برحلة الجميلة على اليغت
اخذيدها وقبلها عجبك أشتريه لك يا ملك
سحبت يدها بحياء
زم شفتيه بعتذر غير الموضوع بسرعة ليمتص ارتباكها وردة فعلها
بس بجد عجبك هزت راسها بموافقة
خلاص نشتريه ونقضي فيه شهر العسل
رمشت باهدابها ونظرت لامام دون ان تتفه بحرف واحد
في شقة اكرم وتالين
كانت تقف مع اطفال أكرم هم يستعدون لسفر الى جدتهم في أصوان
يلاياحبيبتي تيت مستنيانا بيقول أقصر حلوة اوي
أكرم ؛إنت ماشفتهاش قبل كدا ياتالين
هزتراسها بنفي
كنت ديما بطلب من بابا نعمل جولة سياحية فيها بس إنت عارف زروف حياته عمل ازي لما كبرنا بقنا نبعد شوية شوية على الزيارت مصر لحد مارجعنا كلنا ومنير تجوز ليلى وبابا تجوز هايدي وحلنا اتقلب
إبتسم بمحبة كونها لم تذكر زواجها من ياسين
حمل طفلته ومال مقبلاجبينها خلينا نمشي عشان مناخر على الطيارة
تالين ؛وهي تشعربحماس كان نفسي نروحها بعربية
اكرم؛ كداحسن لك وللولادكمان
على فكرة أنا كلفة واحدمن معارف الست اللي اسمها احلام عشان يتفاهم معاها ونخلص من الموضوع دا ولوانه زي ماقولتلك منتهي تقريبا لانها
قاطعته لوسمحت ياأكرم ميش عايزة نتكلم في الموضوع داخصوص دلوقتي خلينا ننسى ونبتدي من جديد
نفسي انسي كل حاجة فاتت في حياتي قبل ماشوفك يا اكرم
ضمها اليه وهويحمل طفلته يلاخلينا نمشي
في شقة أحلام
كانت تجلس تتجاذبها ذكريات الماضي تعيدشريط حياتها أغمضت عينها بتعب ليج راسها بأفكار التي لاتنتهي
اخرجها رنين جرس الباب من شبه غفوة نفخت بعنف وهي تنظر لباب نظرت في ساعة الهاتف مين اللي جاي في الوقت دا
تأففت بتذمر وهي تتجه لباب فتحته بعنف لتصطدم به واقفا ينظراليها
هتفت بذعرانت

كان حبا
ارحيني على صدرك 🌸
لاني متعبامثلك
دعي اسمي وعنواني وماذ كنت
سنين العمر تخنقها دروب الصمت
جئت اليك لا ادري لماذ جئت
خلف الباب امطارد تطاردني
شتاء قاتم الانفاس يخنقني
واقدام بلون الليل تسحقني
وليس لي أحباب غيرك 💖💖يا ياسين
💖💖💖💖💞👰🏻💞💞👰🏻
في مكتب ياسين
نظرفي الجوى القاتم بخارج وتلك الامطار التى تتساقط على زجاج جدار الذي يقف خلفه
ينظر الى انعكاسها وهي تجلس أمام المكتب
اخذ نفسا عميقا وجلس ينظر اليها ينتظر سماعها بشوق عاشق قد اضنه الانتظار
تسحبت عيونها اليه هويستقر قبالها كانه يبعث الطمئنينة الى روحها التائهة
اخذت نفسا عميقا وهي تجلس بارتباك شديد تفرك يديها كعادتها حين تكون متوترة ومترددة
نظربعيونه العاشقة اليها يكاد يطير من مكانه ويأخذ بكفيها ويضمهما لقلبه ليبعدعنهماهذا الارتجاف
اخذ نفسا عميقا هويستغفر من جنوح افكاره ينتظر ان تفصح عماجاءت تفصح عنه فمنذ ايام وهي غائبة سأل نفه بغباء
يعني متكنش جايه تعتذر يعي هتعتذر عن ايه ياحاج يس مااللي فيها مكفيها
هتف قلبه المهم انها بخير ماهي اللي بتتعرض له ميش سهل
لوجبل هينهار والله بدعيلك في كل صلاة وفي كل سجدة بطلب من ربنا يهونها عليك وتعدي الظروف الصعبة دي بخير
كان نفسي أكون معاك في كل ثانية رفرف قلبه الذي لاتفارقه حاضرة اوغائبة فمنذ سكنت فيه لم يسمح ولن يسمح بمغادرتها
نفسي أخطفيك من كل دا وهرب بيكي نفسي اخذك في حضني ياسمر وخبيكي وهون عليك اللي انت فيه
ابتلع لعابه بصعوبة واشاح بنظره بعيدعنها قبل ان تفلت اعصابه منه في النهاية هوبشر رجل عاشق منذ سنين والشوق ناره تزداد إلتهابا كل ثانية
تلبكت وهي تشعربانفاسهما تحتل المكان تدرك ان عيونه ترصدها ترصد انفاسها المضطربة
جمعت كل قوتها ومزقت عباءت الترددوالخوف ووشاح الخجل ازاحته عن قلبها
قائلة
فيه عرض أقصد كان ازدردت لعابها بصعوبة
ارتبكت مجدد حشرت الكلمات في جوفها تأبي الخروج
خجلا وحياء
مسحت حبات العرق المتدحرجة على وجهها بيدمرتجفة اخذت نفسا عميقا مسموعا
زادتوتره لكنه ادعي الثبات معطيها إشارة لتكمل
انت تستجدي الله ان يرحمها ترددت لبرهة وصرخ حيائها فيها طالبا هروبها حالا
صمتت مجددا
لمدة بدت له دهور من الزمن زاد حذره وخوفه تسابقت ضنونه الى قمة عقله تتدافع بقوة
تنهدت وهي تحاول جمع شتاتها
ثم اضافت من ١١ سنة عرضت اقصد طلبت مني
ابتلعت
فلم تجد غير الجفاف بحلقها وطعم المرارة التي تتجرعها بعدموقف ملك
وخذلانها لها
تنهدت
ترقب هوبحذر شديد ونبضات قلبه تجعل صدره يعلوغصبا عنه بكاد استطاع االجلوس مكانه مرغما يحاول استجماع قوته
اكملت وهي ترتجف من ١١سنة طلبت مني شعرت بحرارة تغزو جسدها وكانه شعلة محترقة
نظرفيها بعدم فهم نظرت في عينه وعيونها تكاد تهرب همست وعيونها في الارض
ياترى لس طلبك قائم ياحاج
نظرفيها بعدم الفهم وكأن البلاهة وعته والغباء والسذاجة وفقدان الوعي كلهم تبلور في بوتقة عقله ليتوقف عن الادراك والفهم
ميش فاهم 🙃
انصهرت امامه وخانتها العبارات
هتفت بحياء وحذر ممزوج بخوف
لوطلبك لس إبتلعت لعابها بصوت مسموع
وهي تضع نظرها في الارض تفرك يديهابشدة مرعبة
أنا موافقة
وقف يرتجف يستند على حافة المكتب وقلبه يكاد يصاب بسكتة كالتي اصابت دماغه
هتف بأعلى صوته كمجنون
تتجوزني ياسمر 😍👰🏻

💖👰🏻💖💖💞💞💞💞💞
بعدعدة ايام
دخلت جيجي وعمر لغرفة فارس الذي يستعد للمغادرة
عمر؛مستعجل اوي على تركنا الظاهر الاقامة عندنا سيئة يابشمهندس
ابتسم رغم المرارة التي تسكن كل جزء من روحه
لاطبعا كثر خيركم انتم قمتم بواجب وزيادة يادكتور
جيجي؛ أنالولا اإصرارك مكنتش سمحت بخروجك إنت ربنا كتبلك عمر جديد حمدالله
فارس؛ ابتسم بمجاملة هويرددفي نفسه عمرجديد يرتها كانت النهاية
عمر ؛الحمدالله أكيدربنا مخبيلك حاجة حلوة مستنياك
طرقت الباب ودخلت كإعصار
انت إزي تسمح بإنه يتخذ قرار تعسفي ضدي بشكل دا
قلب عمرعينه ونظرفي اخته
امسكت بيدها تجرها لخارج معتذرة أسفة ياجماعة أناححل الموضوع
لكنها نفضت ذراعها بقوة إيه يادكتورة طبعا إنت موفقة على قراره
نظراليها فارس بتفحص من راسها حتي قدميها
حدث نفسه ماهو شكلها مايدلش على انها شغالة هنا في قطع تفكيره صوت عمر الحازم
عمر؛بصرامة شيماء إلتزمي حدود الأدب واستنيني في مكتبي
نظرت فيه وعينوها تظرف الدمع لتزدادجمالا ويلمع لون الكهرمان غصبا عنها لي لين قلبه لكنه لم يلن
اتفضلي على مكتبي لحد مجي
نظرت فيهم بغيظ ونصرفت وهي تدبدب في الارض كطفلة مدللة
استغرب فارس ردة فعلها وفكر بمن تكون هذه المتبجحة
جيجي ؛بإحراج بعتذر عن تصرفها إنت عارفة طبعها يادكتور
عمر الذي تنهدبتعب ياجيجي كدميش هتتعلم حاجة أنا من البداية كنت رافض فكرة تجي تدرب هنا زفرأنفاسه دولت هانم اللي اصرت معرفش بابا إزي طوعها هوعارف ان داغلط
الهانم فاكرة الطب منظرة وبرستيج
نظرفيهما فارس بإستغراب ولم يفهم شيء لكنه تذكر أنها هي من إقتحمت غرفته ذالك اليوم وظلت محبوسة في الحمام ليوم بأكمله وأنها كانت تصرعلى انها طبيبة
وصل ياسين الذي القي السلام
بطريقته المهذبة
سلام عليكم
عمر وعليكم السلام أهلاياحاج
اسبكم انا لاني لازم أشوف شوشو هانم زمانها إتصلت الامين العام مجلس الامن بحاله
وغادر
جيجي؛ لفارس أنا كتبت لك الادوية اللي لازم تمشي عليها كمان لازم تغير الضمادات بشكل دوري أنا طلبت من الممرض يجيلك جرح العملية لازمله عناية امابقيت الجراح فماتقلقش مجرد خدوش سطحية بإذن الله تشفي بسرعة
على فكرة الرغبة في التعافي اول دول لازم يأخذ المريض
عن إذنكم
ياسين؛ ممكن دقيقة يا دكتورة من وقتك فيه موضوع عاوز اسألك عنه وخرجا
نظر فارس لاثرهما هويفكر في ملك التي ذبحته من الوريد للوريد بس فيه جراح مستحيل تشفى
كان ياسين يتحدث مع جيجي عن وضع والدته الذي بدء يقلقه
بينما هومستغرق في حديثه وصلت سمر التي نظرت اليهما وغصة مؤلة كتمت على صدرها وقفت تراقبهم من بعيد لمدة ونيران
الغيرة تشتعل بداخلها ثم تحركت قدمها غصبا لتصل عندهما
السلام عليكم
نظرإتجاه الصوت وعلامة الانشراح بادية على وجهه قطع حديثه وتجها نحوها ولولا الملامة والخوف من الله لقترب اكثر
تفحصته سمربعيون تقدح نارن كانت بالنسبة له برد وسلاما
إبتسم بعشق وقلبه يرفرف مرحبابهذالعتاب العنيف الصامت اراد أن يدحض ضنونه القليلة نظرفيها وتحدث الى الدكتورة الواقفة بعفوية تشرح له بعض الأمور الطبية
على كداإنت لازم تشرفينا بزيارة قريباجدا عشان تطمنيني عليها
جيجي؛ وقت ماتحب ولا أقولك خلني أعملها لها مفجأة أساسا طنط سلوى وحشاني أوي طبعا طنط ماجدة كمان
نظرت فيهما وهي تلقي التحية بشق الأنفس وعيونها تقدح نار
ابتسم
هويرد السلام وعليكم السلام
لوت شدقها من تحت النقاب بينما جيجي ابتسمت لها مرحبة بمحبة بالدلتها الاخرى ببتسامة سمجة لم تصل لحدعينها
تلاعب بمكر ثعلب يدعي البراءة احب أعرفك يادكتور جيجي
قاطعته بسماجة متتعبش نفسك ياحاج اتعرفنا قبل كدا الدكتورة جهان مصطفى أخت الدكتور عمراقتربت منها تقبلها بتمثيل دحنا حتى بقينا أصدقاء صحاب يعني ميش كدا يادكتورة
ابتسمت أه طبعا
اخذت نفسا عنيفا عن إذنكم دخل أشوف فارس كمله حوراتكم
ابتسم لا إحنا خلصناوكنا قاطعته
بغيظ ليه بسرعة دي
ياسين؛ لاخلصنا كمان ميش عايز أعطل الدكتورة جيجي أكثر من كدا خصوص النهارد ورها إلتزمات كثيرة نظرت فيه من خلف نقابها بنظرات حادة وهي تتمتم جيجي ياحاج
جيجي؛ عن إذنكم
سمر؛ اتفضلي يادكتورة وشوشت إذنك معاكي ياختي زم شفتيه يبتسم رغم عنه
إبقي سلمي على دكتور خالد وربنا يتمم لكم بخير
نظرت سمرفيه هزراسه يأكد ماسمت
تجاوزها هامسا حلوى النظرات دي ودخل الى فارس
نظرت في أثره وهي تشعربحراتها ترتفع لتهتف يخربيتك ياسمر فضحتي نفسك ورجعتي عيلة مراهقة دفاهم كل حاجة
وعملي فيه شيخ جامع
وصلت أحلام تهكمت كعادتها إيه ياحاجةسمر وقف متسمر زي عمود الكهرباء اللي قااطع النور ليه ماتكونش السنيورة شبهك جوي وانت واقفة تأنمني لها المكان
سمر؛ ازيك ياأحلام ربنايهديكي الناس تقول صباح الخير
نظرت فيها احلام وهي تضيق عينها خير هه بتخططي لئيه ماأنا عارفاكي وفاهمة مسكنت وفهم نفاقك وعارفة عايزة توصلي لئيه
لوحت سمربيدها ودخلت تركتها تشطاط
زفرت انفاسها بغيظ من تجاهلها لها وكأنهاهباء لعنت سمر وملك التي تعتقد انها بداخل هتفت بحقد ميش حسيبكم تستفرد بإبني
ضحكة ساخرة انطلقت من خلفها تعرف جيدا مصدرها كزت على اسنانه والتفت اليها بعنف لفظي ولادي ياشاهيناز هانم مهما عملتي مهما حولتي هيفضل ولادي ودمي هواللي بيجري في عروقهم وحيلف يلف ويدوره ويرجعولي
شهيناز ؛بتهكم دالوكان عندك دم من اساسه
وسعي كداخلني ادخل لابني رقصت حواجبها وتجاوزتها جاءت لتبدي ردة فعلا عنيفة جدالكنها تراجعت بعدروئيتها لماجديتقدم منها ابتلعت لعابها بصعوبة وهي تتقدم منه نظرت شهيناز خلفاتبحث عنها لتجدها إبتعدت وهي تسحب ماجدلمكان بعيد عن الانظار إستغربت شاهيناز هذا التصرف وبطبعها الفضولي لحقت بهما لتجد ماجد يحذرها أناحذرتك قبل كد وطلبت منك تشوفي اي صرفة تبعيدي بها بنتك عن إبني هتفت بشراصة هوأنا اللي فرحانة اوي ب العلاقة دي وشيفني بسعى وري ابنك انا نفسي اغمض عيوني القيك انت وابنك واي حاجة لها علاقة بيك تختفي من حياتي انت اللي مفروض تبعد إبنك عن بنتي عشان ماضيك مايتفضحش
ماجد؛ بعصبية يعني انت ماضيك يشرف أوي ماتكونيش فاكرة نفسك خضرة الشريفة بقولك إيه
قاطعته بشراسة فوق لنفسك ياماجد اللي بنا لو اتفضح انت اللي هتتأذوبيتك يتخرب أنا اصلاحياتي كلها خربانة من زمان يعني مماعنديش حاجة خسرها
لانت لهجتها قليل أنا بحاول بحاول ألقي خطة مناسبة أخلي الحكاية دي تخلص في اقرب وقت تنهدت بنتي تستاهل واحدأحسن من إبنك
نظرفيها بنفور
بكره تنسي وتبتدي من جديد
نفخ بغيظ
يعني ضاقت الدنيا من دون كل بنات مصر كلها يحب بنتك
نظرت بتهكم الله يرحم أيام ماكنت بتبوس الرجلين قبل الايدين
نظرفيها بنفور وإستدار ليغادر هويأخذ عكازه تهكمت وهي تنظراليه شوفت ماحدش يفضل على حاله
دنيا غدار سبحان الله الدايم على حاله
قولي إنت كنت جاي تقابل فارس ليه
نظرفيه نظرت أرعبتها
أقسم بالله يا ماجد أقتلك
أنا وعدتك إني حتصرف وخلي ماغي ترفض ابنك
وضعت شهيناز يدها على فمها تكتم انفاسها
ماجد ؛بسخرية ماهو الشروع في القتل زي قتل وانت خبرة
تركها ماجدوإختفى بينما احلام ظلت تنظراليه بكره شديد تتمنى بداخلها لويعود الزمن للخلف وتمحو اي ذكرى تربطها بهذالسافل المتبجح الذي يضيق الخناق عليها
ماأنا كنت نقصاك
توجهت نحوى غرفة ابنها بينما شاهيناز ظلت مختبئة تجلدها الصدمة تجول في راسها الالف القصص والضنون
يالهوي هوفيه ايه بينها وبين ماجد دا وتعرف اساسا مين
يالهوي يالهوي يترى نوي على ايه الحية دي
توجهت لغرفة فارس بعد أن هدأت من روعها
دخلت ملقيت السلام بكثير من الفرح المفتعل لتتجه نحوى فارس وهي تحيه صباح الخير يا حبيبي
نظرت لها أحلام بشك هو إنت جاي منين ميش كنت داخل من شوية
تحدثت شاهيناز بمكر أصلي شوفت الحاج وسمر هنا قولت أخليلهم مساحة يعبرعن شعورهم مشاعرهم نظرت فيها تخفي ارتباكها ببراعة
يعني محرومين من سنين
نظرت فيها بكراهية
ربنا لايسامح اللي كان السبب في فراقهم
لم تنبس احلام ببنت شفة
مأنا طول عمري حساس ورمنسية
ذوق وبفهم في الاصول أهما يتنفسا شويه
تهكمت أحلام لاصاحبة واجب وبتفهمي في الاصول
ابتعدت شاهيناز عنها وهي تتمتم يارب تولعي يابعيد ة
والشعرتين اللي انت عمل تتباهي بهم وكل يوم تلونهم يتحرق كمان وتبقي قرعة
تحدثت احلام بغيظ أكيد بتدعي عني دعوى وحشة
شاهيناز؛ حرام عليك إن بعض الضن اثم أنا كنت بدعيلك تروحي الحجاز
همست وانت رايحة تولع فيك بتغاز
قال حجاز قال
اقتربت من فارس بمحبة تقبله خف الالم شوية شريف قالي انك مانمتش خالص لليلة امبارح مارضتش يطلب الدكتور عشان يشوفك ليه كدايافارس كان اداك مسكن هدا الوجع شوية
تنهدياماما انا كويس يعني شوية وجع هم اللي هيقتلوني
هتفت الاثنين بالجملة ذاتها بعد الشرعليك
تهكم هه هوالشرايه
تنهد أنا طلبت من الدكتورة تدني اذن بخروج أنا زهقت من هنا اكمل العلاج في بيت
انفطر قلب احلام وهي تتاكد انه لن تستطيع رؤيته والتقرب منه مجدد لوبقيا هنا قليل بعدربما كانت الاقدارستمنحها فرصة لاستعادته وتوغل لداخل قلبه
لكن بعودته الامل تضائل كثيرا
تنهدت بحسرة وظلت واقفة تنظرلشاهناز التي تصر على ان تطعمه وكأنه عصفورووالدته تغذيه
اغمضت عينها بحسرة ليعيدها صوت ماغي المقبلة بفرح وسعادة
صباح الخير
صباح النور يابنتي قوست شاهيناز فمها وتنهدت على وقع الكلمة نظر فيا فارس بتمعن اربكها ادعت ان لا شيء وبتسمت كول الحتة دي كمان أكيد ملك اللي عملها
تقلصت ملامحه بشكلا واضح وكان نفسه سدت اطبق على شفتيه في صمت
نغزات هجمت على قلب شاهيناز التي تستغرب تصرفه وتصرفات ملك فمنذ تعرضه للحادث لم تبدي اي مبالات به شاهيناز التي طالما شكت في مشاعرها اتجاه تكاد تشك انها السبب وراء هذ الحادث ظلت تنظراليه بحيرة واسئلة كثيرة تدور في عقلها تنهدت وسحبت الطبق وضعته على الطاولة وربتت على كتفه السليم بمحبة ابعدنظره عن عيونها المشفقة خوف ان تفضحه نظراته
بينما احلام تكهفرت ملامح وجهها وانمحت تلك البسمة التي كانت ترسمها من ملامحها بعد ان تسلل الى عقلها طلب ماجد نظرت بشفقة ممزوجة بخوف لماغي التي رن هاتفها فتوردت خدودها لتعرف هي هوية المتصل استاذنت ماغي وخرجت كفراشفة تحلق فوق ربوع متوردة فراشة يغويها النور ولاتعرف ان جناحها قدتحترقان
هجمت موجة من الاالم على قلب احلام فاعتصرته بشدة اغمضت عينها بألم وهي تردديارب يارب
هعملها إزي ماهوواضح انها بتحبه
تسحبت عيون فارس لها تنهد هويطالعها بحيرة بينما قابلتها عيون شهيناز بمجرد فتحها عينها بسخرية لاذعة تتهمها بتمثيل لا اكثر
اخذت شاهيناز نفسا عميقا وتجهت لخارج لتجد مجد يقف مع ماغي بدي لها منظرهما العادي رمنسيا جدا كانهما عصفورين يزقزقان بأذب الالحان تبسمت مع انشراح في قلبها
لتقسم ان تفعلا المستحيل لاجلهما
حرام عصافير الحب دي تتسرق فرحتهم ابتسمت لفكرة التي دارت في خلدها وعادت ادراجها لداخل لتجد احلام جلست بقرب فارس الذي منذ مدة اصبح لايرفض ولايرحب بل يتخذ من صمت وضعا
لهذا التقارب للحظة تسللت الى داخلها الغيرة تنهدت وحدثت نفسها ماهي امه فعلازي ماشريف بيه بيقول دحقيقة ياشاهي مستحيل تقدري تنكريها وعلى اري الحاجة سمر اتعايش مع الفكرة احسن مأحربها واخسره
نظرت في وجه أحلام فسأمت وتدحرجت الى خلدها صورتها وهي تقف مع ماجد متسائلة ياتري فيه ايه بينك وبينه
ماهوانا ميش حرتاح الا لما اعرف
في شركة ال عمران للمقاولة
تجلس منذ قرابة نصف ساعة تنتظر سبب استدعائها رغم حوارالبسيط الذي داربينهما حول بعض امور العمل لكن قلبها ينبؤها بأن استدعئه لس بسبب العمل
تحدثت لنفسها مايكنش عايز يبررلي سبب وقوفه مع الدكتورة
ولاتكون ملك معلومات ملك صحيحة
ماهي ماجدة هانم بتموت في الدكاترة دكتورات ياهبلة
ماهي طول عمرها نفسها تجوزة دكتورة
دي ميش دكتورة بس مطت شفتيها وغاص قلبها في بحراحزانه تتجاذبه امواج
بلا ارادة منها سحبتها امواج عقلها لضنونها تنهدت بحسرة
هتف قلبه على لسانه سلامتك
نظرت فيه بصدمة
تبسم ساخرا ميش محتاجة لعتراف مني
رمشت بعيونها بحركات سريعة
تبسم هوياخذ نفسا يهدء به ضربات قلبه
هامسا بشيئ لم تسمعه هويردد بإيدك تنهي الوضع دا ياجنتي انا خلاص ميش قادر اصبر اكثرمن كدا
ارتبكت من نظراته التي تذيب كل خلية فيها على حدى
لوميش محتاجني يافندم انا وري شغل
اخذنفسا عميقا وتبسما هويردد جملتها لوميش محتاجني
هودلطلع معاكي شدخصلات شعره بعنف للخلف وعاد يريح ضهره على الكرسي
عاد يسند ذراعيه على سطح المكتب
سبق وقولتلك انت ميش إحتياج وبس ياسمر
تلبكت اكثر وتوردت خديها تحاول ان تكون اكثرثباتا لكنها تدرك انها امام امواجه العاتية الهادئة ليست اكثر من طفلة اخذنفسا عميقا
اكيدموضوع مهم مهم جدا اللي انا طلبك عشانه
ابتلعت لعابها بصعوبة لاتعلم لماينتبها القلق شيء مابداخلها يطرق اجراس الخطر
ترددياسين ككل مرة في اخبارها رغم انه حسم امره
تحدث قلبه بين ظلوعه ماانا ميش هقدر انقل لها خبر زي دا
ردجزء اخرمنه هومصيرها تعرف
زدادت انات قلبه برفض بس ميش لازم تعرف مني
بس انا اقدر اخفف عليها الصدمة
زادت حيرتها وتعالت نبضات قلبها تعلن قدوم اخطر
صورلها عقلها انه سخبرها ان والدته قامت بطلب يد جيجي له
اخذت نفسا عميقا ونظرت فيه تدعي الثبات
ابعدت نظرها عنه وقالت بإرتجاف انا عارفة
نظرفيها بصدمة حتى كادت عينه ان تخرج من محجرهما
اضافت وهي تفرك يديها بتوتر ملك قالت لي
صدمة اخرى اصابته

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *