روايات

رواية وقعت في غرامها الفصل السابع 7 بقلم نونا

رواية وقعت في غرامها الفصل السابع 7 بقلم نونا

رواية وقعت في غرامها البارت السابع

رواية وقعت في غرامها الجزء السابع

رواية وقعت في غرامها الحلقة السابعة

عند ديچا و جاسر قاعدين ف الكافيه ال جنب البنك بيشربو قهوه
جاسر/انا مش عاجبني بصراحه الحوار دا
ديچا بعدم فهم/حوار اي
جاسر/حوار اني معرفش اي حاجه عنك غير انك ديچا صاحبه عائشه وسما وساكنه ف الشقه ال تحتي.
ديچا ضحكت
وجاسر ابتسم
جاسر/ما تيجي نتعرف من الاول
ديچا ابتسمت/اوك ..انا ديچا سليمان ٢٧ سنه ..معنديش اخوات و ببايا متوفي ..ومامتي اتجوزت تاني وعايشه مع جوزها ف دبي . بقالها سنين .ونا عايشه لوحدي واتعودت ع دا ..طبعا مامي ألحت عليا كتير اروح اعيش معاهم بس انا رفضت..معنديش اخوات بس آش وسما اكتر من اخواتي ..صحاب من الطفوله يعني عمرنا كله قضناه مع بعض..وبس كدا
جاسر/طب وبالنسبة ل خانة حبيبك .خطيبك ..مبتفكريش ف الموضوع دا ولا اي
ديچا شربت شويه من القهوه/ بصراحه لاء انا عمري ما فكرت ف الارتباط ولا عايزه افكر ف الموضوع اصلا ..أنا مكرسه كل وقتي ل شغلي ول اصحابي وبس
جاسر/طب لي مش حابه الموضوع..كنتي مرتبطه قبل كدا والشخص دة عقدك ف الصنف كله ولا المبدأ اصلا مش موجود عندك

 

 

ديچا/لاء مرتطبش قبل كدا .المبدأ فعلا هو ال مش موجود..وانت بقي .احكيلي عن نفسك
جاسر /انا ي ستي جاسر محمد ٣٠ سنه . ماما وبابا الحمد لله موجودين ف حياتي .ربنا يديهم طوله العمر .و معنديش اخوات بس حمزه واياد عندي بالدنيا.. وعندي اسهم ف شركه حمزه و شغال معاه .طبعا طلبنا من إياد يشتغل معانا بس هو بيحب شغله اوي وبيحب الاستديو بتاعه ف بيرفض.
ديچا/مامتك وبباك كان رد فعلهم اي لما قررت تسيب البيت وتسكن ف شقه تانيه ..لانك اكيد كنت عايش معاهم قبل ما تسكن فوق شقتي
جاسر/رد فعلهم كان هااادي خالص ومتفهمين جدا
جاسر فلاش باك
ف البيت
قاعد مع بباه ومامته ف الصالون
جاسر/ زوزو ..بابا..كنت عايز اقولكم ان انا هروح اعيش ف شقه لوحدي..ومن بكره هلم هدومي وامشي
الام(زينب) شهقت/ي مصبتي..عايز تمشي وتروح فين ي جاسر..عايز تسيب امك وتمشي لي ..
جاسر/ي زوزو افهمي انا ا
الام عيطت/لالا ملكش كلام معايا ..عايز تسبني وتمشي ي جاسر؟
الاب/اشمعنا القرار المفاجئ ده ..انت اتجننت ي ابني
جاسر/يلهوي عليا و ع سنيني السودا بتعيطي لي ي ماما ..ي جدعان هو انا بقولكم مسافر الخليج اكون نفسي؟ دة انا هقعد ف شقه هنا الطريق من هنا لهناك نص ساعه .وهجيلكم كل يوم مش حوار يعني .
الام/ولي بقي ان شاءالله .اي ي خويا ال جابها ف دماغك فجأه..ل تكون عايز تتجوز ف السر يواد
جاسر ابتسم/ياريت..بس يكون الشخص ال ف بالي..مش بنت خالتي ال منمرالي عليها من ونا ف اللفه
الام ضربته/ومالها بنت خالتك يواد .والله منتا متجوز غيرها

 

 

جاسر بص ل ابوه/شوف بقيت عندي ٣٠ سنه وامي بتعاملني أكني عندي ١٩ سنه
الاب ضحك
جاسر قعد جنب مامته/بصي ي زوزو ي حبيبتي..انا والله هسكن ف شقه قريبه من هنا مش بعيده ولا حاجه. ووعد مني هاجي لكم كل يوم .انا بس عايز اركز ف شغلي وكدا ف خت شقه هاديه
وغمز لها
جاسر/وبعدين عايز برضو اسيبك انتي و بابا لوحدكم شويه …انا بقالي ٣٠ سنه عزول بينكم..الراجل اشتكي
وشاور ع ابوه
الاب/اه والله ..كويس ان لسه عندك دم
الام ضحكت
باااك
ديچا ابتسمت/انت لازم تخليني اقابل بباك و مامتك ف اقرب فرصه
جاسر ابتسم/ي سلام .بس كدا ؟..من عنيا
ديچا /ممكن اسالك اخر سؤال
جاسر /اتفضلي
ديچا/هو انت ليه سبت بيتكم وجيت سكنت فوقي
جاسر/احم ..يعني ..تقدري تقولي بحب التغيير .. وبعدين لقيته مكان هادي وجميل. ف عجبني بس مش أكتر
ديچا/امم اوك.

 

 

وبصت ف الساعه
ديچا/ممكن نمشي ؟ لان انا اتاخرت ع الشغل ولازم اروح اكمل
جاسر /اه اه طبعا يلا
وقامو
وجاسر دفع الحساب ومشيو
في منتصف اليوم
عند عائشه
راحت تقابل كريم ف المطعم ال اتفقوا عليه
وكريم شافها من بعيد وشاور لها
عائشه راحت له
كريم ابتسم/ازيك ي آش
عائشه/انا مش جايه اتبادل الهموم معاك وأسألك عن حالك ..قولي عايز مني اي خليني امشي
كريم/اكيد مش هنتكلم وحنا واقفين
وشد لها كرسي تقعد
عائشه مقعدتش ع الكرسي ال شده وقعدت ع واحد تاني
كريم اتنهد وقعد
كريم ابتسم/تشربي اي
عائشه بغضب/كريم..هتخلص تقول عايز اي ولا امشي

 

 

كريم/لا هقول ..انتي وحشتيني…انا جاي اعتذر ع ال عملته معاكي انا فعلا كنت ناوي اجي الفرح بس صحابي خوفوني و
عائشه /و هربت ..زي ما تكون عيل صغير سمعت كلام صحابك المتجوزين وسبتني يوم فرحي ب الفستان الأبيض .حطتني ف موقف زباله ..وكنت هتفضح ببايا رجل الأعمال المعروف ال عازم ناس مهمه جدا وصحافه كمان .سيرتي كانت هتبقي ع كل لسان لولا حمزه ..راجل بجد وقدر يلم الموقف ..وانت جاي ف الاخر تقولي (اسف) كريم انت مجنون؟ هو انت دست ع رجلي بالغلط؟ دا اي البجاحه دي
كريم/طب قولي لي اكفر عن ذنبي ازاي .
عائشه بعصبيه خفيفه/انا مش عيزاك تفكر عن زنبك ولا نيله انت مش فارق معايا خالص .ولا حتي بتيجي ع بالي . انا واحده متجوزه ومبسوطه مع حمزه ..ف لو خلصت كلامك ال ملوش لازمه دا انا همشي
وكانت هتمشي كريم مسك ايدها
وبص للشخص ال ف الطربيزه ال جنبه ال متفق معاه يصورهم ف السر
كريم/آش استني
والمصور صورهم وهو ماسك ايدها
عائشه فلتت ايدها بغضب وكبت كوبايه المايه ال ع الطربيزه ع وشه
وكل الموجودين ف المطعم بيتفرجوا
عائشه بتحذير/لو فكرت تتصل بيا تاني أو تظهر قدامي هندمك…واخر مره تفكر تمسك ايدي ي حيوان
وخدت شنطتها ومشيت
كريم بغضب خد مناديل من ع الطربيزه ومسح وشه
وراح عند طربيزه المصور

 

 

كريم/صورت
المصور/كله تحت السيطره
كريم ابتسم بخبث/حلو اوي
مساءا عند حمزه
رجع من الشغل ودخل وندهه ع عائشه بس محدش بيرد
طلع يدور عليها ف اوضتها برضو ملقهاش
رن عليها و مبتردش ..ورن أكتر من مره ومردتش
وحمزه قلق عليها
حمزه بقلق/هتكون راحت فين .
وافتكر انها قالت له انها مع ديچا و سما
رن ع ديچا ومبتردش
ورن ع سما بسرعه وسما تليفونها مغلق
حمزه رايح جاي بتوتر
حاول يرن عليها تاني
وعائشه فتحت الباب بمفتاحها و دخلت
حمزه اتنهد/الحمد لله
عائشه/في اي انت كويس؟
حمزه راح حضنها وعائشه انصدمت من ال عمله ..اول مره يحضنها ..فعلا حضنه حلو اوي وبيحسس بالأمان
وابتسمت

 

 

حمزه/ممكن افهم مبترديش ع موبايلك ليه؟ وقعتي قلبي
عائشه ابتسمت/قلقت عليا؟
حمزه/اه يختي قلقت عليكي ..إياك الحركه دي تحصل مره تانيه..ارن عليكي تردي ف نفس اللحظه
عائشه ابتسمت/اوك
حمزه طلعها من حضنه/شوفي لما بتسمعي الكلام بتبقي قمر ازاي
عائشه/متتعودش ع كدة بقي
حمزه/صحيح انتي اتاخرتي بره لي كدا ..كنتي فين
عائشه بتوتر/احم ..مش انا قلت لك قبل ما تروح الشغل هقابل البنات..روحنا المول نشتري حجات ولفينا سويه ورجعت
حمزه بص ع ايدها/فين الحجات ال انتي اشتريتيها
عائشه/م .مهو مش انا ال اشتريت ديچا ال اشترت ..وبعدين هو في اي ي حمزه هو تحقيق؟
حمزه ابتسم/ي باشا ولا تحقيق ولا حاجه .انا قلقت عليكي بس.. روحي غيري هدومك لحد ما اطلب لنا اكل من بره
عائشه ابتسمت/اوك
وطلعت الغرفه وهي مضايقه من نفسها عاشان بتكذب ع حمزه بكل بجاحه
وحمزه فتح موبايله يطلب أوردر وفجأه جات له ماسدج ع الواتس اب من رقم غريب
فتح الواتس اب لقي صور عائشه ف مطعم مع كريم ..وماسكين ايد بعض
حمزه بص ف الصور وانصدم من ال شافه ..معقوله عائشه كدبت عليه عاشان تروح تقابله ..معقوله لسه بتحبه ومنستهوش زي ما هي بتقول ..يعني هو غلط لما فكر ان عائشه ممكن تحبه زي ما هو حبها وبقت كل حاجه ف حياته واعتبرها عيلته الوحيده

 

 

عائشه نزلت من فوق بعد ما غيرت هدومها
عائشه ابتسمت/ها بقي طلبت لنا اي؟..لاني بصراحه جعانه اوي
حمزه يحاول ال هدوء والسيطرة ع اعصابه/ممكن اعرف اي دا؟
ووراها الصور
عائشه انصدمت
عائشه بتوتر/ا اي دا؟ مين ال بعت لك الصور دي
حمزه بعصبيه/فعلا؟ هو دا كل ال هامك؟ اي دا و اي الصور دي؟
قلتي هخرج مع ديچا وسما ونا صدقتك ووثقت فيكي..لاء وكمان راجعه من بره بتكملي كدب وانتي باصه ف عيني ..و ف الاخر رايحه تقابلي خطيبك ال قديم من ورايا؟ للدرجه دي وحشك ونا عائق بينكم
عائشه بتوتر/والله ي حمزه انت فاهم غلط خليني اشرح لك ..
حمزه بنفس العصبيه/انا مش عايز اسمع منك حاجه ..فاهمه؟
وحاول الهدوء/ من بكره هتكلم مع المعلم سالم وهجيب مأذون ونتطلق ..انا كدا خلاص عملت ال عليا ووقفت جنب المعلم بتاعي واتجوزتك رد جميل والموضوع انتهي .
عائشه دمعت /فعلا؟ انت شايف كدا ..نتطلق؟
حمزه بغضب/اه شايف كدا .. وبعد ما نتطلق ابقي اعملي ال انتي عيزاه مع حبيبك القديم ال انا كنت عزول بينكم ..وكنت زي الأهبل فكرت انك بدأتي تحبيني زي ما انا حبيتك
وخد موبايله ومفاتيح العربيه بغضب وطلع بره البيت وحاسس ان جواه ناار قايده ومش هتهدي وركب عربيته ومشي
وعائشه قعدت ع الكنبه وهي بتعيط

 

 

وفتحت موبايلها وبعتت فويس نوت ع الجروب المشترك بينها وبين ديچا وسما
عائشه بدموع/ممكن تجولي البيت علشان انا محتجاكم؟
عند حمزه دور ع عنوان شركه كريم ع ال نت ولقاه ووصل الشركه
حمزه نزل من العربيه بغضب لقي كريم خلص شغل و نازل من الشركه بيصفر وشاف حمزه
كريم/اي دا حمزه..اهلا وس
وقبل ما يكمل الجمله حمزه ضربه ب البوكس ف وشه
كريم بوجع/اي ي حمزه العنف دا ..انت شفت الصور ولا اي .صدقني اتبعتت لك بالغلط
حمزه بغضب نزل في ضرب و كريم وقع ع الارض من كتر الوجع
حمزه/سبق و حزرتك قبل كدا ماتقربش من مراتي ..بس الظاهر انك مبتفهمش..قلت أأكد عليك يمكن تفهم ..ل اخر مره بقولك ..إياك ثم إياك تقرب منها خطوه واحده ..والا موتك هيبقي ع ايدي
كريم بوجع حاول يقوم/الظاهر انك انت ال مبتفهمش ..انا وعائشه بنحب بعض و انت ا
حمزه ضربه بالروسيه فتح دماغه وكريم وقع ع الارض
حمزه/المره الجايه مش هيبقي تحذير ..هيبقي موتك
وركب العربيه ومشي
والامن راح ل كريم بسرعه وحاول يقومه
الامن/حضرتك كويس ي كريم بيه
كريم بغضب/اوعي كدا انت لسه فاكر تيجي
وحط ايده ع راسه و وشه لقاهم بينزفو.
الامن/حضرتك لازم تروح المستشفي حالا

 

 

كريم بغضب/والله ل اندمك ع ال عملته ي حمزه
عند عائشه
جرز الفيلا رن وعائشه راحت تفتح وكان ديچا و سما
ديچا/مالك ي عائشه في اي ..انتي معيطه
سما/قلقتينا عليكي..وفين حمزه
عائشه دخلت وقعدت ع الكنبه وديجا وسما قفلو الباب وراحو وراها وقعدوا جنبها
ديچا حضنت عائشه/مالك ي حبيبتي اي الحصل؟
عائشه/مفيش حاجه ..انا وحمزه هنتطلق بكره او بعده بالكتير
سما/اي؟!
ديچا/اي الحصل فجأه يعني
عائشه طلعت من حضنها ودمعت/مستغربين لي ..هو دا ال كان مفروض يحصل ..كان المفروض اسيب حمزه من تاني يوم جواز عاشان محبش حمزه زي الغبيه واتعلق بيه ويمشي ويسبني بكل سهوله
سما/ايوا كان اتفاق من الاول بس بعد كدا لما شفناكي انتي وحمزه قد اي بدأتوا تتفاهمو و تتعلقو ببعض .وتحبو بعض .قلنا انكم هتنسو الاتفاق وتكملو مع بعض.اي بقي ال حصل فجأه
عائشه حكت لهم
سما بغضب/اكيد كريم الكلب هو ال بعت ل حمزه الصور ..مفيش غيره

 

 

ديچا/انتي ازاي ي آش تعملي حاجه زي دي من ورا حمزه ..ازاي تروحي تقابلي كريم من وراه ولاء كمان بتكدبي
عائشه/انا عملت كدة علشان اقوله يبعد و يحل عني علشان اعيش مع حمزه ف هدوء. لان حمزه بيدايق من وجوده حواليا..ومقلتش ل حمزه عاشان اكيد مكنش هيوافق..و ف الاخر بعد ما عرف جاي يقولي هنتطلق وانا عملت واجبي واتجوزتك رد جميل؟ من غير حتي ما يسمعني و لا ابرر له وسابني ومشي؟ لاء بجد واضح انه بيحبني
ديچا/ايوا بيحبك بس انتي جرحتي رجولته و كدبتي عليه .دة اقل رد فعل ممكن يعمله.
عائشه /ديچا هو انت بجد بتدافعي عنه؟
ديچا/حبيبتي افهميني .انا مش بدافع عنه بس انتي فعلا غلطتي ي آش ..يعني واحد زي حمزه بيغير عليكي من اقل حاجه.. بيغير لما بيشوفك لابسه قصير..وغار عليكي لما قابلتي كريم صدفه ف المول … عايزه رد فعله يكون اي لما يشوف صوره ل الاكس بتاعك وهو ماسك ايدك وف مطعم؟ اكيد دا هيكون رد فعله ..بالذات انك كدبتي عليه وهو كان واثق فيكي .. فجأه حس نفسه عائق ف حياتك وانك مبتحبهوش ..ف انتي لازم تثبتيله عكس دة وتقولي له قد اي انك بتحبيه و ان دا سوء تفاهم .ونا متأكده مليون ف الميه انه هيسامحك فورا لان واضح جدا عليه انه بيحبك وانتي عارفه كدة كويس
سما/انا شايفه ان ديچا كلامها مظبوط بصراحه ..متخسريش حد بيحبك ي آش لو سمحتي
عائشه بغضب/انا ولا هثبت له اني بحبه ولا هبرر له حاجة..هو كان المفروض يسمعني قبل ما يجرحني ويقولي دي كانت جوازه رد جميل وخلصت وهنتطلق ..لو هو هيستغني عني بالسهوله دي انا كمان هستغني عنه..انا طالعه انام وانتو لو عايزين تمشو امشو انا كدا كدا بكره الصبح هلم هدومي واروح عند بابي .
وطلعت غرفتها
ديچا اتنهدت/عنيده

 

 

عند حمزه بعد ما لف بالعربيه كتير قرر يروح يبات عند إياد
وطلع الشقه وخبط
إياد فتح له وكان جاسر قاعد معاه جوه
اياد/اهلا ب البرنس حمزه
حمزه دخل وقعد ع الكنبه
جاسر /.ليك وحشه والله .الجواز خدك مننا ع الاخر
إياد قعد جنبهم
جاسر/مالك
حمزه /مفيش..هبات هنا النهارده
اياد/لي ؟ وهتسيب عائشه تبات لوحدها وتيجي هنا لي..للدرجه دي وحشناك
حمزه/انا وعائشه هنتطلق ف ياريت حد ياخدلي اقرب معاد من اي مأذون .ونا هبقي اتكلم مع المعلم سالم
جاسر واياد بصدمه/اي؟
حمزه/زي ما سمعتو
جاسر/طب لي يعني.اي السبب
حمزه بعصبيه/مفيش سبب .دا كان اتفاق من اول يوم اصلا وهيتنفذ
اياد/ماشي اتفاق بس فكرناه اتلغي لما لقينا علاقتكم مشاء الله بتبقي احسن مع الايام
حمزه/انا عايز انام .هتسبوني انام ولا اروح زفت أوتيل
جاسر/لاء خلاص نام مش هنتكلم

 

 

حمزه نام ع الكنبه واستغطي بالغطا ال كان موجود
وجاسر وياد بصو لبعض واتنهدو
في فيلا حمزه
عائشه ف الفيلا لوحدها
نايمه ف اوضتها
وديچا وسما سابوها لوحدها ع امل ان حمزه يرجع البيت وخلافهم ينتهي
عند ديچا وصلت بيتها ونزلت من عربيتها
و فنفس الوقت جاسر وصل ونزل من عربيته
ديچا /حمزه قالك؟
جاسر اتنهد/ حمزه عمره ما يحكي لحد ع ال بيحصل بينه وبين مراته .هو مقلش اي حاجه غير دورو ع مأذون هنتطلق
ديچا اتنهدت وقعدت ع السلم البيت
وجاسر قعد جنبها
ديچا/وعائشه مش كويسه خالص . ف العادي لما كانت بتتخانق مع كريم مكنش بيفرق معاها ولا بتهتم حتي ..بس دلوقتي الوضع مختلف
جاسر ابتسم/طب كويس دي حاجه كويسه .. دا معناه انها بتحب حمزه..بس متقلقيش ان شاءالله يتصالحو
ديچا/يارب

 

جاسر ابتسم/ما تيجي اعزمك ع حاجه نشربها ف الجنينه بتاعتنا الحلوه دي
ديچا ابتسمت/موافقه هغير هدومي عقبال ما تعمل الا حاجه السخنه
الله بيعها/اشطا
وطلع ع السلم وهو بيرقص
هجاسر/وافقت ..وافقت
عند إياد ف البيت
حمزه نايم ع الكنبه بس صاحي وباصص ف السقف وسرحان
واياد ف المضبخ بيعمل له حاجه يشربها وبيكلم سما ف الموبايل
سما/انا بقي متأكده ان الواطي كريم هو ال بعت ال صور ل حمزه
إياد/ مفيش غيره هو ال عمل كدة.. عايز يبوظ العلاقه بينهم .وطبعا لو احنا قلنا الكلام دا ل حمزه مش هيصدق..يأما عائشه ال تقوله وهو بيحبها وهيصدقها .يأما كريم الكلب دا ال يعترف ل حمزه
سما/بس آش مش هتبرر حاجه ل حمزه .. لانها من وجهه نظرها طالما حمزه قرر يتطلقو واستغني عنها .يبقي هي كمان هتستغني عنه
اياد وهو بيقلب السكر ف الكوبايه /طب والحل اي
سما/هو انت بتعمل اي
اياد/بعمل ل حمزه حاجه دافيه يشربها

 

 

سما ابتسمت/دة انت صاحب حنين بقي ع كدا
إياد ابتسم/لا ميغركيش دا انا أعجبك اوي
سما/يعني انت هتبقي حنين كدا برضو مع البنت ال هتحبها ؟
إياد/ع حسب البنت ال هحبها. يعني مثلا سماح ال كنت اعرفها من كام شهر متستاهلش. مي بقي ال عرفتها قريب يعني تستاهل شويه
سما بغيظ وغضب/يعني ممكن اعرف مين سماح ومي دول .انت مش قايل لي عمري ما ارتبط قبل كدة ..شكلك شخص بيحب يكدب وكدا
إياد ابتسم /اي استهدي بالله مش كدا. اي كل العصبيه دي
سما/ع فكره انت مستفز ونا هقفل السكه ف وشك
اياد/ع فكره انا بهزر .مي وسماح دول اسماء من وحي خيالي
سما /احلف
اياد/احلف ؟ اي انعدام الثقه دا..مش واثقه فيا يعني
سما بغييره/ع فكره انا مقلتش كدا .وبعدين انت ف الاستديو بنات طالعه وبنات داخله ونا اي ال يخليني أثق فيك
اياد /اوك ي سما انا مضطر اقفل ..سلام
سما/ا انا اسفه انا مكنتش اقصد اقول كدا بالضبط انا ا
اياد قفل ال خط

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت في غرامها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *