روايات

رواية عشق ارسلان الفصل الخامس 5 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل الخامس 5 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان البارت الخامس

رواية عشق ارسلان الجزء الخامس

رواية عشق ارسلان الحلقة الخامسة

مرت أيام قليلة كان أرسلان بيجمع الخشب كل يوم ويستناها
لما جه موعد قدوم حياة في الصباح لما خلص أرسلان يجمع الخشب سمع صوتها اتخبى ورى الشجرة لحد ما الراجل اللي جه يشتري الخشب يمشي
حياة : النهارده الخشب أكثر من المرة اللي فاتت فهتدفع أكثر ..
حمزة : تمام أنا عارف في المساء رجالتي هيجوا علشان ياخذوهم طلع محفظتة ودفعلها ثمن الخشب ..
حياة : تمام إتفقنا بس مش هكون هنا لما يجوا ..
حمزة : تمام أستئذن أنا دلوقتي..
نظرت حياة في كل اتجاه تبحث عنه لكن لم تجده
حياة : هو فين إتأخر ليه
لسه مكملتش كلامها شافته خرج من ورى الأشجار
أرسلان : السلام عليكم أنا متأخرتش كنت هنا من الصبح لكن محبتش أخرج قدام الراجل ..
حياة : وعليكم السلام خذ الفلوس وعدها علشان تتأكد ..
أرسلان : وأعدهم ليه هتخذي كام النهاردة ..
حياة : اللي إنت عايزه خذت منه الفلوس بعدها قعدت جنبه ..
أرسلان : لازم تروحي لوحد شافك هتحصل مشكلة ..
حياة : ميهمنيش حد أحكيلي بقى حكايتك إيه سبب اللي في وشك دا عندي فضول أعرف حكايتك ..
أرسلان : مش مهم روحي قبل ماحد من أهل القرية يشوفك ..
حياة : ماشي أنا هحكيلك عن حياتي مافيش حد في البيت علشان اتكلم معاه ..
أرسلان : مش عايز أسمع روحي ..
حياة ماهتمتش لرفضه وكلمت :
أنا ولدت بفرنسا من صغري وأنا بتعرض للتنمر من الكل
كنت عايزه أعيش في بلدي لكن محدش سمحلي لما كبرت ولبست الحجاب كنت كل يوم بتعرض لمشاكل من الناس ..
أرسلان بفضول : مين اللي ماسمحلكيش إنك تعيشي في بلدك ..
حياة : إنت قلت إنك مش عايز تسمع حكايتي ودلوقتي بتسأل ..
أرسلان : أنا غلطت لأني سألتك ..
حياة بضحكه : ههه تمام تمام هقولك بابا كان بيجبنا لهنا مرة في السنة وبعدها مبقاش يسمحلي إني أجي ..
أرسلان بتعجب : طب مين اللي جاب لهنا ..
حياة : أنا هربت وهو دلوقتي بيدور عليا دلوقتي أنا مستخبيه عند خالتي ..
أرسلان : وهربتي ليه الهروب قرار غلط ..
حياة : أنا مهربتش علشان عايزه أعيش في بلدي ..
أرسلان : أومال هربتي ليه ..
حياة حكتله كل اللي حصل معاها
أرسلان : أنا ماشوفتش زي أبوك دا أبداً ..
حياة : كنت عايزه أعرف قصتك لكن أنا إتأخرت إسمك إيه ولالسه مش عايز تقولي ..
بصلها بتردد هو محدش اتكلم معاه قبل كدا علشان كدا هو مش متعود على حد
حياة : تمام يعني مش عايز أنا ماشية مع السلامة بعدت عنه خطوات بسيطة ..
أرسلان : إسمي أرسلان
التفتله حياة : إسمك جميل أوي بتخبيه ليه ..
أرسلان : لأن مافيش حد بيناديني بيه ..
حياة : تمام مع السلامه هنلتقي في نفس الموعد ..
أرسلان : مع السلامه ..
*********************
رجعت أسيل بدري من شغلها لأن صاحب المكتبة مجاش خبطت على الباب محدش بيرد فتحت الباب بالمفتاح لأن معاها نسخة من المفاتيح لقت البيت هادي دخلت تدور على حياة لكن ملاقتهاش حست بالخوف خرجت تجري وتدور عليها في كل مكان لحد مالاقتها في طريق الغابة
حست حياة بالخوف من إن أسيل تكشفها
أسيل بغضب : أنا قلتلك إيه قبل ماخرج الصبح قلت متخرجيش من البيت المكان هنا مش آمن ..
حياة : أنا آسفة أوي زهقت قلت أخرج اتمشى شوية ..
أسيل بتحذير : آخر مرة ياحياة كنتي بتتمشي ولا في حاجة ثانية مخبياها ..
حياة بتوتر : لا وهخبي إيه ..
أسيل : يلا بينا على البيت لو ماما عرفت هتزعل منك أوي ..
حياة : بلاش تقوليلها مش هكررها ثاني ..
قطع أريان طريقهم
أسيل : في إيه مالك عايز إيه ..
أريان : أنا شايف إنك بقيتي بتخرجي كثير و تروحي للغابة لوشوفتك ثاني هناك وقتها تصرفي مش هيعجبك ..
أسيل : أروح مكان منا عايزه دا شيء مايخصكش ..
أريان بعصبية : أسيل دا آخر تحذير ليكي وموضوع المكتبة مبقاش عاجبني الرجاله بتفضل داخله خارجه ..
أسيل : الرجاله بيجوا علشان يشتروا مش علشان حاجة ثانية ..
ابعد عن طريقي ولو ادخلت في حياتي مرة ثانية تصرفي مش هيعجبك ..
أريان مسكها من إيدها
أريان بغضب : لوشوفتك بتتكلمي مع أي راجل وقتها هتكوني إنتي سبب في موته جربي كدا وهتعرفي إذا كنت بتكلم جد ولالا يلا على البيت ..
بصتله أسيل من غير ولا كلمة وبعدها مشيت على البيت
*******************
وصلوا البيت قعدت أسيل تفكر في كلام أريان
حياة : قوليلي ياأسيل هو كان بيتكلم معاكي كدا ليه ..
أسيل : معرفش كدا الوضع زاد عن حده ..
حياة : هو بيتكلم كأنه حبيبك وبيغير عليكي كام مرة قالك الكلام دا ..
أسيل : بقاله فتره طويله كل مابتكلم مع حد بيدخل مش عارفه أعمل إيه ..
حياة : أنا شايفه إنه بيحبك لكن إيه اللي مانعه إنه يجي يتقدملك..
أسيل : يتقدملي إزاي بس أنا مش عارفه إذا كان دا حب ولاحاجة ثانية
أسيل : أنا هدخل أرتاح شوية لحد ما ماما تيجي وهنروح البحيرة مع بعض ..
حياة : بجد هنروح ..
أسيل : أيوه قامت دخلت أوضتها
استنتها حياة لحد مادخلت وخرجت من غير صوت وراحت لمكان شغل أريان
دخلت حياة لقته قاعد
حياة : السلام عليكم ..
أريان : وعليكم السلام إيه اللي جابك هنا ..
حياة : عايزه أسألك سؤال واحد وعايزه إجابة واضحة ..
أريان : إسالي أنا سامعك ..
حياة : إيه معنى الكلام اللي قلته لأسيل وليه بتدخل بحياتها ..
أريان : الموضوع مايخصكيش روحي من هنا ..
حياة : لو مقولتليش هقول لأسيل إنك دايماً بتقولي نفس الكلام ..
أريان : إيه أنا مقولتلكيش حاجة ..
حياة : تمام زي ماتحب أنا هروح وأقولها وقتها هتنزل من نظرها ..
أريان : إستني تمام هقولك أنا بحبها ومش عايزها تتكلم مع حد لأني بغير عليها ..
حياة : كنت عارفه إنك بتحبها طب لو كلامك صحيح ليه مجتش وطلبت إيدها من خالتي ..
أريان : قريب أوي هاجي وأتقدملها بس أوعي تقوليلها ..
حياة : طيب أنا هروح دلوقتي جريت للبيت فتحت الباب من غير ماتعمل أي صوت اتنفست بصوت عالي لما ملقتش حد ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق ارسلان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *