Uncategorized
رواية فعل فاضح الفصل الثاني 2 بقلم باسنت أشرف
رواية فعل فاضح الفصل الثاني 2 بقلم باسنت أشرف
![]() |
رواية فعل فاضح الفصل الثاني 2 بقلم باسنت أشرف |
رواية فعل فاضح الفصل الثاني 2 بقلم باسنت أشرف
وقفناا البارت الاول ع فرح لماا كاانت هتنتحر و فجأة جة غيث من البلكوونة و قرب منهاا و رمى السكينة من ايدهاا
غيث بغضب: انت اتجننتي ي فرح ازااي كنت هتعملي كده هتقتلي نفسك
فرح بغضب: انت باللذاات ابعد عني خااالص متقربش مني انااا بكرررررهك
غيث: اناا عاارف انك متقدريش تكرهيني اصلااا
فرح: لااا ي غيث بقيييت بكرهك و و مش بطيقك كمااان انت ليية عملت كده ي اخي ليية حرااام عليك
غيث: اناا اسف عاارف اني غلط
فرح: اناا اسف اصرفهااا منين دي من بنك الااسكندرية و لاا القااهرة
غيث: لاا ي ظريفة من بنك صداقتناا
فرح: و هي فين صداقتناا دي اللي انت دمرتهاا خلاااص مبقتش موجوده قال صدااقة قاال
غيث: هلاااص بقى ي فرح خلي قلبك ابيض و ساامحيني
فرح: و فضيحتي اناا بقى اوديهاا فين قوولي اعمل اية ف اللي انت عملتوا فياا ي غيث امشي من نناا مش عاايزة اشووف وشك تااني
غيث: اناا هتجووزك و ميبقااش ف فضاايح
فرح: لاا والله و انت فااكر بقى اني مااشية ع مزااجك قال اتجوزوا ده انت لوو اخر راجل ف الدنياا عمري ماا اوافق عليك
ساابهاا غيث ورجع نزل من البلكوونة تااني
*******************
ف منزل الشنااوي رجع غيث البيت لقى ابوة و امة و اخوة و اختة و كلهم قعدين منتظرينة.
سهيل ( ابو غيث ): اي اللي انت عملتوا ده انت اتجننت دمااغك مش دي افضل صديقة عندك و اكتر حد مهم ف حياااتك ازااي قدرت تعمل فيهاا كده انطق هي دي الصدااقة بالنسباالك
غيث: يووة ي باابا اناا عارف اني غلط متزودهااش علياا انت بقى
نرمين (ام غيث ): ي بروودك ي شيخ انت مش عاارف اية اللي ممكن اهل فرح يعملوه فيهاا و لاا سيرتهاا اللي بقت ع كل لساان
غيث: قوولتلهاا اني هتجووزهاا ي مااما
مهااب ( اخو غيث الكبير ): ي غيث انت واخد الدنياا كلهاا لعب كده و اي غلط يتصلح مش كل حااجة هتتصلح ف اغلااط مش بتتصلح
غيث: بس الغلط ده هيتصلح
مرام (مرات ايهم ) : خلااص ي جمااعة احناا نجوزهم لبعض و مش هنلااقي احسن من فرح زوجة ل غيث
نهلة ( اخت غيث): اه ي جمااعة كلااام مراام صح احناا لاازم نجوزهم
سهيل: ماا اناا هعمل كده هاتلي رقم عمهاا بقى عشاان اكلموا
غيث: اتفضل ي باابا
و بالفعل عطااه الرقم
و هو كلم عاامر الصااوي عم فرح و طبعاا سهيل مخلصش من طريقة عاامر الوحشة بس كاان بيحااول يمشي الدنياا وخلااص
***************
ف بيت الصااوي
عاامر دخل اوضة فرح من غير ما يخبط ع البااب
فرح اتنفضت و قاامت بسررعة من مكاانهاا
فرح: عمو ف اي
عاامر: قووومي ي بت جهزي نفسك عشااان حبيب القلب جااااي عشااان يطلب ايدك هو و اهلوا
فرح: و انت مووافق عااادي ي عمو
سميرة دخلت من بره تقوول : و اي اللي ميخليهوووش يووافق ي بت ولااا ان شاء الله تكووني بتسيبي كل واحد يااخد غرضة منك و يرميكي بعد كده
فرح: ي مراات عمي قولتلكم اني مظلوومة و الله
عاامر: مليش دعووة انااا قوومي جهزي نفسك و خلصي يلااااا
وقاام خرج هو و مرااتة
وهي قعدت تعيط شووية و بعدين قاامت اتوضت و صلت و لبست دريس لونة روز ف اسود ع طرحة سودا و كوتش اسود
****************
بعد فترة كاانت عائلة الشنااوي وصلت بيت الصااوي
عاامر: اتفضلوا نورتوا ي جمااعة
سهيل: منوورة باصحاابهاا
و دخلوا و قعدوا و اتفقوا ع كل حااجة و بعدين جاات فرح بالشربااات و قروا فااتحة و حددوا ميعااد الفرح بعد اسبووع
نرمين: عاملة اي ي بنتي
فرح: كوويسة ي طنط
مرام : طوول عمري بتمني انك تبقى سلفتي ي فرح والله و اهووو اتحقق حلمي
فرح بابتساامة: ميررسي ي مرام
نهلة: احلى حااجة ي بناات ان يكوونوا مراتاات اخوواتي الااتنين كوويسين بقى بتبقي حااجة حلووة اووي
فرح: بس اناا مش مووافقة اتجووز غيث انت لية كل حااجة عاايزينهاا ع مزاجكم و خلاااص
سهيل: اهدي ي بنتي و اللي انت عايزااه هنعملوا
فرح: ي عموو ابنك غلط واناا مش عاايزااة اناا بقيت بكرهوا
غيث: خلاااص ي فرح اناا اسف متزعلييش مني بجد كلمت بكرهك دي بتووجعني اووي
فرح: وانت اهتميت ولاا فرقت معااك اوووي
عاامر: اي ي بت انت هتعترضي ع كلااومي ولاا اية اناا وافقت يبقى انت كماان توافقي مفيش كلاام تااني كمل كلاامة موجهة ل سهيل
تماام ي سهيل زي ماا حددنا كل حااجه
سهيل: تماام يلااا ي جمااعة احناا نستأذنكم
ياااترى فرح و غيث هيتجوزوا ولاا لا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال