رواية هروب مؤقت الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد
رواية هروب مؤقت الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد
رواية هروب مؤقت البارت الثاني
رواية هروب مؤقت الجزء الثاني
رواية هروب مؤقت الحلقة الثانية
_إلياس بغضب:الصفقة كُلّها ضاعت
_شهد بتوتر:معرفش يا إلياس بيه مين اللى عمل كدا، أنا متأكدة أنهم موجودين فى مكانهم
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“فلاش باك”
_هيجي ياخدني أنا خايفة
_إلياس:بإذن الله هنلاقي حلّ، متخافيش
_دا، باقي أقل من أسبوع، والموضوع يتمّ
_إلياس بوهن:هلاقي حلّ، أنا مش مُستعد أبعد عنك، أنا روحي فيكِ، ينفع روحي تسبني وتمشي!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“باك”
_إلياس بنبرة مُحدثة فوضى:أطلعي برا ومتخليش أى حد يدخل مكتبي
_شهد بخوف:حاضر
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“الجزء التاني”
_إلياس بغضب:الصفقة كُلّها ضاعت
_شهد بتوتر:معرفش يا إلياس بيه مين اللى عمل كدا، أنا متأكدة أنهم موجودين فى مكانهم
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“فلاش باك”
_هيجي ياخدني أنا خايفة
_إلياس:بإذن الله هنلاقي حلّ، متخافيش
_دا، باقي أقل من أسبوع، والموضوع يتمّ
_إلياس بوهن:هلاقي حلّ، أنا مش مُستعد أبعد عنك، أنا روحي فيكِ، ينفع روحي تسبني وتمشي!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“باك”
_إلياس بنبرة مُحدثة فوضى:أطلعي برا ومتخليش أى حد يدخل مكتبي
_شهد بخوف:حاضر
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*فراقكِ مُميت، لحدٍ لا أقوى عليه
فكيف التحلي بالقوة
وأنا فى غيابكِ ضعيفٌ ضعيف! *
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أنا *******
_أيلا برجفة سارت فى كامل جسدها:أنت بتهزر، أنت مفكر نفسك فين؟، وجي بكُلّ ثقة وتقولي الكلام دا
_إلياس، انتهى دي إشارة كمان
_أيلا:معرفش حد بالاسم دا
_أيلا؛البنت اللى بتصلح عربيات عايشة لوحدها فى زي راجل، مفكرة محدش هيعرفها بس تبقى غلطانة الكُلّ ناسيها، محدش جمبها غير صحبتها شهد، ملامحك عارفها كويس
_أيلا:أكيد بتراقبني
_هو فعلًا براقبك يا أيلا، بس حبّيت أفكرك أنّي موجود وفى أى وقت هتكوني معايا شئتِ أم أبيتِ
_أيلا بنبرة قريبة للجنون:بكرهك وبكره كلامك وأسلوبك أنت إنسان م*قرف، أنا رفضاك من زمان أصلًا
_الشخص الغريب بنبرة عشق:أيلا أنتِ ليّا من زمان أنتِ قطعة نادرة، أسعى للحصول عليها منذ أمدٍ بعيدٍ
أنتِ ملكِ
_أيلا بإبتسامة منهزمة:أصلًا مبقتش فارقة مع حد، عايشة ومش عايشة هتاخد وحدة روحها باهتة وطاغية على شكلها، بذمتك قدامك مظهر لأنثى!، مُجرد اسم بس، اللى مُحتفظة بيه كأنثى، الباقي اندثر
_الشخص الغريب بنبرة تمسكية:أُحبّ هيئتكِ كما هي، أحفظ ملامحكِ عن ظهر قلب، أعشق صوتكِ، الذى أترنم به أنتِ جميلة كما عاهدتها
_أيلا بغضب:بطل تتكلم لغة عربية، وأتكلم كويس وبقولك أنا شخص غير صالح لأي حاجة
*جه زبون أصلحله عربيته، وبعدها مِشي بصيت على هيئته من ضهره غريب الأطوار، بطوله الفاره رغم وسامته الشكلية بس معندوش وسامة عقلية، ركزت فى شُغلي وفوضت أمري لله*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_هتفضل قاعد هِنا؟
_اه
_ما دا غلط عليك
_شوفتها انهاردا
_تاني!
_أنا جي عشانها، ورُحت أشوفها لسه نظرات عُيونها زي ما هي ببراءة ملامحها، بحبّها أوي
_بس أنت سبب أذيتها
_أنا مش سبب فى حاجة، أنا بحاول أحميها من الشغلانة اللى شغالة بيها دي لبسها شبة لبسنا مُتنكرة فى لبسنا بس عرفتها، لأنّها محفورة فى قلبي، وعقلي بيفكر فيها مش قادر أطلعها من دماغي
_أيلا مرض، لازم تتعافى منه
_أيلا؛روحي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_إلياس:أنا من ساعتها حاسس بالذنب، مش قادر أتحرك خطوة
_لين:أنا دورت عليها مش لاقيها
_إلياس بإنتباه:لحظة كدا، أنا حاسس بوجوده!!!
_لين بصدمة:هو هِنا؟
_إلياس:اه، كدا أيلا فى خطر
_لين:أيلا، كأن الأرض اتشقت وبلعتها
_إلياس:لين، أنتِ الوحيدة اللى تقدري تمسكي الشركة فى الفترة دي لأنّي من اللحظة دي هدوّر على أيلا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_شهد:أنا معرفش المدير انهاردا ماله مزاجه وحش اوي
_أيلا:أكيد حصلت حاجه فى بيته، خلّته متعصب
_شهد:من أول ما اتعينت فى الشركة دي وهو مزاجه مش أوي
_أيلا بمُزاح:شكلك نحس من يومك
_شهد:أنتِ مش كويسة خالص يا أيلا
_أيلا بإستغراب:عرفتِ منين؟
_شهد:عُيونك، شاردة مملوءة بالدموع بس تأبى الهبوط
_أيلا بإبتسامة باهتة:هو فعلًا كدا ربنا يهونها، أشعر وكأن حُزن الدُّنيا أجمع فى فؤادي!
_شهد:أنتِ عارفني عُمري ما هجبرك تحكي حاجة، لو حابة تحكي هسمعك
_أيلا:سيبني شوية وهروق
_شهد:زي ما تحبّي، إيه رأيك تاخدي إجازة بكره من شُغلك وتجربي تكوني أيلا الأنثى لو ليوم واحد؟
_أيلا:مش عايزة، حابة نفسي كدا
_شهد:لازم الملامح البريئة تظهر للعلن، لو ليوم واحد عشان خاطر نفسك
_أيلا:هفكّر
_شهد:لسه هتفكري، تعالي يلا نروح نشتري ليكِ طقم شيك كدا يليق بأيلا هانم
_أيلا بنبرة مُتيبسة:بلاش كلمة هانم دي
_شهد بإندهاش:مكنتش أعرف إن الكلمة دي هتضايقك
_أيلا:يلا، نروح
*من ساعة ما جه وافتكرت كلماته وأن مش طايقة أى مصطلح باللغة العربية، رغم هانم مش لغة عربية بس كلمة رايقة أشبه باللغة العربية بس مبقتش طايقة أسمع أى كلمة من كلماته*
*رُحت مع شهد نشتري شوية هدوم
ولأول مرة من كذا سنة أحسّ أنّي أنثى، جربت كذا طقم ولحد ما عجبني طقمين واشتريتهم
وأول مرة من مُدة أبتسم
روحت البيت وقستهم وأول مرة من فترة، قلبي يدوق طعم الفرحة*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*صحيت الصُبح وكان مختلف عن أي يوم، حسّيت بإنتعاش ولبست لبس بنت، مكنتش مصدقة وطلعت مع شهد ورُحنا الشركة*
*راحت على مكتبها ورُحت معاها أساعدها، فى اللى أقدر أعمله
وبعدها لاقيت!!!*
_إلياس:أنسة شهد، تعالي عايزك فى مكتبي
_شهد:حاضر
_إلياس بإنتباه:مين دي؟
_شهد:دي وحدة صحبتي جية تساعدني فى الشُغل
_إلياس بصدمة ممزوجة بلهفة:أيلا!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هروب مؤقت)