رواية جوازة صالونات الفصل السابع والأربعون 47 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات الفصل السابع والأربعون 47 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات البارت السابع والأربعون
رواية جوازة صالونات الجزء السابع والأربعون

رواية جوازة صالونات الحلقة السابعة والأربعون
نوال ناولت الفون اللي في ايدها لنهال بإيد مرتعشه: تغريد بنت عمك بعتالي كلام زي الزفت بتقولي انتي واحده خطافة رجاله وربنا مش هيباركلك في بنتك ولا في بيتك ولازم جوزك يعرف حقيقتك هي تغريد كانت حبيبة امجد يا نهال ولا ايه ؟
” نهال واقفه بتبص علي كلام تغريد في الرسايل ومش فاهمه حاجه والف علامة استفهام في دماغها ”
نوال لطمت علي وشها برعب: ينهار اسود لو راحت قالت لصلاح ان كنت قاعده قي شقة امجد..دا انا مصدقت ان صلاح اتعدل معايا..نهال ارجوكي ساعديني
نهال فهمت جزء من الكلام: دلوقتي تغريد كانت بتحب امجد وامجد دا اللي كنتي قاعده في شقته لما مشيتي من هنا صح كدا؟
نوال هزت راسها ودموعها نازله: ايوا بس والله كنت قاعده عنده في شقته اه لكن هو مكنش موجود فيها يا نهال والله العظيم
نهال بحيره: طب وايه عرف تغريد انك انتي اللي كنتي معاه وتغريد تعرف امجد دا منين اصلا وليه تبعتلك الرسايل دي
نوال مسحت دموعها: مش عارفه سيبك من الرسايل ومن زفت الطين اللي اسمه امجد افرض بنت عمك عرفت صلاح بحاجه هعمل ايه
نهال حاولت تطمنها: اهدي متخافيش مش هخليها تنطق بحرف بس انتي روقي بالك بدل ما هو اللي ياخد باله وانا هكلم تغريد
” نوال اطمنت ان نهال هتكلم تغريد وهي نزلت شقتها وكلها خوف وقلق وندم انها مشيت من البدايه ”
………………………………
” نهال احتارت ترن علي تغريد ولا متتكلمش اصلا ومتدخلش في الموضوع ، وفي الاخر قررت تساعدها ورنت علي تغريد ”
تغريد ردت بعد شويه : الست نهال نفسها بترن عليا لاء بقاا دا انا اوثق المكالمه دي..
نهال بضيق منها : تغريد….تعالي معايا دوغري وقوليلي مين امجد دا وتعرفيه منين ؟
تغريد بلا مبالاه : كان ماشي مع سلفتك اللي عامله فيها محترمه
نهال : مليش دعوه بسلفتي انا بقولك انتي كَـ تغريد تعرفيه منين ؟
تغريد بتنهيده: اعرفه من سنتين من علي الفيس بوك واتقابلنا كتير في المنصوره لكن طلع حقير وخاني مع سلفتك اللي هي احقر منه
نهال اتنفست بقوه من عمايل تغريد : بس نوال مش حقيره يا تغريد ونوال ملهاش دعوه بيه هي يا دوب كانت قاعده في بيته لحد ما تشوف حل في حكايتها لكن هي بتحب جوزها وبتعشقه الله اعلم الشيطان دا قالك ايه عليها
تغريد بتوهان:مبقتش عارفه اصدق مين واكذب مين هو قالي انا كنت علي علاقه بيها لو حد قالك الجمله دي هتفهميها ازاي ؟
نهال بتفهم : يغور في ستين داهيه اللي يبص لواحده وفي حياتك واحده تانيه شخص لا يؤتمن صدقيني نوال طيبه وغلبانه وبتحب جوزها لكن جوزها كان مطاع عينها ف قالت تربيه والصدفه جمعتها بأمجد دا لكن عمرها ما بصت لحد غير جوزها
تغريد بتعب : نِهال انا من دوشة دماغي الدايمه نسيت طعم الراحه انا تعبانه بجد
نهال كملت غسيل المواعين وفتحت مكبر الصوت : علشان حبيتي الشخص الغلط يا نهال نصيبك وقت ما يجي لوحدك هتلاقي نفسك بتوافقي سبيها لله وطلعيه من دماغك وصدقيني هترتاحي
تغريد بتنهيده : خلي سلفتك متشلش مني انا من قهريتي قولتلها كدا المهم انتي عامله ايه انتي وحبيب خالتو
نهال ببتسامه :حبيب خالته يختي مطلع عيني وهو في بطني نازل رفص عمال علي بطال مبيريحش نفسه من دلوقتي
تغريد بضحك :يعمل اللي هو عايزه ياستي المهم ابقي تعالي مش لازم نقولك يعني يا ست نهال
نهال : والله يا تغريد مبقتش بقدر امشي خالص ضهري بيوجعني اوي والله العظيم بس ان شاء الله هاجي يوم الجمعه علشان عندي متابعة كشف عند دكتوره ريهام
تغريد : خلاص تمام ماشي يقلبي نتقابل الجمعه بقا ” قفلت تغريد واتنهدت بندم انها قالت لنوال الكلام دا ”
نهال بعتت لنوال رساله ‘ متقلقيش انا كلمت تغريد زهي مش هتعرف صلاح حاجه روقي انتي ومتقلقيش ‘ وبعتت الرساله وكملت تضنيف شقتها “…………………………………
” صلاح قاعد بيتاع صفحة شغله علي الفيس اللي كل يوم بتكبر عن اليوم اللي قبله حاسس بإنجاز كبير وهو شايف كمية الناس اللي بتروح الكافيه بتاعه ”
” امجد نزل من عربيته بكل ثقه وبص علي الكافيه بتاع صلاح من ورا نضارته السودا بتركيز بعدين قلعها وقفل عربيته ودخل علي جوا ، شاف صلاح كان قاعد علي كرسي من كراسي الكافيه حاطط رجل علي رجل وفي ايده اليمين فونه وايده الشمال فنجان قهوه ”
امجد شبه علي صلاح وراح عنده وقال ببتسامه : تسمحلي اشاركك القاعده الرايقه دي يا عم صلاح ؟
صلاح اتعدل وقال بستغراب : اكيد اتفضل
امجد قعد وحط رجل علي رجل وقال : اكيد مستغرب عرفت اسمك منين ادهم اخوك اعز من اخ لياا
صلاح بصله بنوع من الدهشه المخفي : اهلا وسهلا بيك نورت المكان اعذرني معرفش اصحاب ادهم اخويا خالص
امجد ابتسم وبص علي الكافيه : بس الكافيه شيك جدا ليه مفتحتش في المنصوره ؟
صلاح : يعني حبيت اكون قريب من البيت وفي نفس الوقت في المدينه
امجد وقف ومد ايده لصلاح : اتشرفت بيك يا صلوحه وصل سلامي لأدهم انا كنت بخلص مصلحه هنا في دكرنس قولت اعدي عليك اباركلك علي المكان
” صلاح سلم عليه وهو مستغرب الشخص دا جدا في ايه جيه وفي اي مشي ؟ والاخر كمل شغله ولا كأنه كان موجود حتي ”
…………………………….
” ادهم ظبط شغله وكل حاجه بقيت متيسره وماشيه تمام شغله اللي كان وقع في الارض رجع تاني ومصنعه بقا مشور في السعوديه بِـ أجود انواع الرخام ”
” ادهم واقف في مكتبه اللي بيطل علي المصنع وعلي شغل العمال واقف مربع ايده وبيبص علي المنصع بشرود ، ادهم كان جاي السعوديه ميعرفش حتي هيشتغل ايه افتكر انه كان في يوم من الايام واحد من عمال المصنع دي شاف اسوء ايام حياته علشان يوصل للي هو فيه دلوقتي صاحب المصنع ”
ادهم بهدوء : الحمدالله علي كل شيئ صدق اللي قال القلـوب التـي ترضـي لا تتعـب مهمـا اشتـدت صِـعاب الحـياه
” ادهم رجع لشروده افتكر قد ايه تعب في حياته افتكر قد ايه صبر علي كل حاجه ، لكن شاف دلوقتي رضي ربنا عليه بإيه اتجوز ومراته حامل ودا كان اكبر عوض ربنا ليه ، قطع شروده اتصال مراته ”
ادهم رد ببتسامه : حبيب قلبي اللي واحشني..
نهال بتذمر : ادهم انا نفسي رايحه لرنجه هموت عليها ومامتك مش راضيه تجيبلي
ادهم بغيظ منها : يابنتي غلط عليكي الدكتوره قالت ولا رنجة ولا فسيخ ولا العك دا كله علشان خاطري عدي بس الشهرين دول علي خير ووعد مني لما تولدي هجيبلك اللي انتي عوزاه
سلوي سمعت كلام ابنها ابتسمت بنتصار : قولهاا اصل مفكراني مش عايزه اجيب علشان غاليه
نهال ردت بإحباط : مش عايزه يا ستي انتي وهو دا ايه الزُل دا يا ربي افرض كنت بتوحم عليها مثلاا
ادهم : اتوحميي علي حاجه نضيفه الله يخليكي بلاش القرف دا…واقفلي ام الاسبيكررر
نهال قفلت مبكر الصوت ودخلت اوضته :قفلته في حاجه ولا ايه
ادهم بحب : وحشتينـي !
نهال ببتسامه : وانت كمان وحشتني اوي
ادهم قعد علي الكرسي بتاع مكتبه ورجع ضهره لورا : عايز ادفن نفسي في حضنك اشِم ريحتك وبس اقضي بقيت حياتي كدا بقاا
نهال ابتسمت بحب وقالت : لما بتبصلي بحس ان كل حاجه في الدنيا بتهدي بحس ان قلبي لاقي بيته وراحته في حضنك
ادهم اتنهد بشتياق ليها : هانت يا قلب وروح ادهم هانت علي الاخر ارجع بس ومش هطلع ولا هطلعك من حضني لحد ما اسافر تاني
نهال بضحك ومشاغبه : وشغل البيت مين هيعمله مين هيغسل ويكنس ويمسح ويطبخ
ادهم بتأكيد : كل حاجه تهوون مدام هتبقي في حضني وعندي ليكي مفاجأه هتعجبك
نهال بحماس : قوول بسرعه ايه المفاجأه ؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوازة صالونات)