روايات

رواية جعلني احبه الفصل العاشر 10 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل العاشر 10 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه البارت العاشر

رواية جعلني احبه الجزء العاشر

رواية جعلني احبه
رواية جعلني احبه

رواية جعلني احبه الحلقة العاشرة

عمر وصل رغد لحد باب البيت وسبها و مشي
وكان في الوقت دا يحيى هيفتح الباب
رغد: هاااااا اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
يحيي برفع حاجب نعم انتي شوفتي عفريت ولا اي
= لا والله مقصدش بس انا اتخضيت
_ ماشي ماشي يا رغد هعديها بمذاجي
= طب بعد اذنك بقي
_ اتفضلي
____________________
عند علي
علي نزل من الاوضه بتعتوا و سلم على رغد و دخل المطبخ لامه
امينه: اول مره تدخل المطبخ يعني يا علي
علي: ااا نازل اقولك علي حاجه
امينه: قول يا حبيبي

 

 

علي: انا عاوز اكل فطير مشلتت و تخبزي عيش و قرص
صابرين: لي يبني حرام عليك
امينه: ختيها من علي لساني والله يا صابرين
علي: اي فيها اي يعني
امينه: اي مش واخد بالك اننا هنحتاج عجن و خبز و حاجات واحنا لوحدنا ولا اي
علي: لي انا هرن علي ندي تيجي معاكوا هي مش بقت مراتي خلاص
امينه: يبني حرام عليك دي عيله
علي: والله هي بقت مراتي وهي معندهاش حد يعلمها الحاجات دي وانا بحبها فهي لزم تتعلم
صابرين: ماشي مهي هتتعلم بس مش دلوقتي كله في وقتوا
علي: لا معلش يا مرات عمي انا هكلمها وهخليها تيجي و اعملوا
امينه: خلاص ماشي اعمل اليريحك
__________________
عند ريم و رغد
ريم: انا كنت عوزه اشتري دريسات و اكسسورات و خمار الوانه كتير
رغد: ممم تصدقي وانا كمان كنت عوزه اشتري دريسين
ريم: اشطا هنخرج امتا
* اي وقت ممم عارفه يا ريم نفسي اوي حد يجبلي هديه تكون علبه بتلمع كده و اجي افتحها القي جواها مجموعه من الخمارات الوان كتير اوي بجد هتكون احلي هديه
= لا انا بقي شوفت واحد عامل من الخمار ورد بس كان شكلوا حلو اوي
* اهي اماني و خلاص محدش اصلا هيعمل كده

 

 

= محبطه فحت يعني
* هههههههههههههه بقولك اي انتي كلمتي ندي
= لا تيجي نكلمها
* ياريت
= ممممم مبترودش مشغوله ياترا بتكلم مين
* اكيد علي يا نصحه
= مفتكرش
* لي يعني هو مش بيحبها ولا اي
= بيحبها لا انتي متعرفيش حاجه خالص.. يبنتي اصلا علي مكنش ناوي انو يتجوز دلوقتي خالص علي دا كان كل البنات بتحبوا اووي و هو يعني مبيتوصاش و بيكلم و بيخرج لحد مواحده بنت حلال جت وقالت لعمي دياب انو علي كان بيعكسها و بيضيقها و كان عاوز يعمل معاها حاجات وحشه
* هااااا وهو فعلا كان عاوز كده اي دا طب هي لي مرحتش لبوكي لي راحت لعمك
= يا بنتي هو كان بيكلمها عادي ولما جه علشان يسبها اتبلت عليه و قالت كده اما بقي حكايه راحت لعمي دي فا اسمعي يا ستي.. اصلا من زمان كانت اي بنت تيجي تشتكي من علي تروح لعمي علشان مفكرينوا انو هو ابونا اصل عمي ديمان هو الظاهر لكن بابا علطول في الشغل و عمي كان بيداري علي علي علشان لو بابا عرف كان ممكن يقتلوا اصل ابويا صعب اووي معان عمي هو كبير البلد بس مش صعب زي ابويا و يحيي بقي طالع لبابا و علي طالع لعمي بس فعمي بقي اقترح علي بابا ندي انو علي يتجوزها و بابا شجع الفكره جدااا علشان ندي قويه و هتعرف تربي علي مع العلم انها صغيره
* هههههههههههه ربنا يكون فعونه بس والله ندي طيبه. احم طب و يحيي
= لا يحيي دا فظيع هو مش بيكلم بنات اصلا حتي لما كان في الكليه مفكرش انو يكلم بنات ولا حب اصلا و هو صعب ف التعامل شويه زي بابا يعني دا ربنا يستر لما يكون هو كبير البلد
* اه ربنا يستر طب يلا كلمي ندي تاني
_______________________
عند يحيي
يحيي: في حاجات في المزرعه يا ابوي عوزك تبقي تشوفها و تقولي رايك فيها
دياب: حاجات اي
يحيي: اشتريت ماكينه بتاعت البيض البتحط فيها البيض يطلع فراخ و تمام اوووي
دياب: ماشي يا ولدي اطلع بجي غير خلجاتك دي و تعالي عشان في مشاكل في البلد عوزه تتحل
يحيي: اومرك يا ابوي
يحيي طلع وكان معدي من جمب اوضه ريم و سمع رغد وهي بتقول علي الهديه النفسها فيها و فكر في فكره و دخل الاوضه بتعتوا عشان يلبس و نزل تاني وهو معدي تاني سمع ريم وهي بتقول ربنا يستر لما يكون يحيي كبير البلد و رغد قالت ربنا يستر فا اتعصب اووي وفي نفسه___ لدرجادي انا وحش اوي الكل خايف مني ماشي بس كده احسن وانتي يا رغد استني عليه وانتي يا كلبه يا الاسمك ريم ايامك معايه سوده و نزل ومشي مع ابوه
_____________________

 

 

في المزرعه
كان علي قاعده بيقلب في الواتس فا كان عندو فضول انو يعرف ندي قافلت واتس امتا ودخل شافها لقي اني اخر ظهور ليها الساعه خمسه الصبح
علي: والله يا ست ندي قاعدالي للساعه خمسه الصبح علي الواتس ماشي ماشي و ياترا كنتي بتكلمي مين.. علي حس بغيره بسيطه لما لقاها قافله الصبح كده…… وانا اتعصب لي مهي براحتها الله.
قعد شويه بس كان بيغلي و بعدين كلمها
_ الو
ندي بنعاس.. ايوا مين
_ مين انا جوزك يا عروستي انتي نايمه لحد دلوقتي
= جوزي مين اه اه افتكرت نعم عاوز اي
_ افتكرتي انتي كنتي نسيا مطبعا انتي واحده نايمه الساعه خمسه الصبح عوزه اي تاني
= خلصت عاوز اي بقي
_ عوزك تيجي البيت
= اني بيت واجي لي
_ بيتك وتيجي عشان انا عاوز اقول حاجه
= ماشي سلام.. في نفسها يوووووووو انا السبب كان لزم اتحدا و اتجوزه اووف و قامت دخلت الحمام
كريم: صباح الخير يا هاجر
_ صباح النور
~ انتي لسه زعلانه ولا اي
_ بدموع لا خالص ازعل لي انت عملت حاجه تزعلني

 

 

~ والله طب و الدموع دي المهم خلاص متزعليش انا اسف بجد بس والله كنت مضايق
_ خلاص مش زعلانه ومسحت دموعها زي الاطفال بظهر اديها___. بس المهم انت كنت مضايق لي
~ البنت الانا بحبها و بحكيلك عليها مش عوزه تسمحني بس
_ معلش ممكن تكون لسه بتخاف منك متقلقش ان شاءالله هتعرف انك بتحبها اووي و هتسمحك
~ يارب يا هاجر هي فين ندي
_ تلقيها نيمه لسه
~ طب انا طالع اصحيها
وطلع كريم اوضه ندي و خبط عليها وهي مردتش فا دخل..ندي ندي انتي فين
= انا ف الحمام يا كيمو
~ خلاص ماشي يا حبيبتي انا نازل..
وكان لسه هيخرج لمح تليفون ندي بيرن مسكه و شاف اني ريم هي البترن و هو فتح و رد عليها
ريم: اي يا بنتي كل دا نوم انا عماله برن و بعدين كنتي بتكلمي مين هااا
~ طب مفيش صباح الخير الاول ولا اي
“مين معايه
~ انا كريم يا قلب كريم و عقل كريم.
ريم قفلت الخط اول مسمعت الكلام داا
~ مسيرك يوم هتعرفي اني اكتر انسان بيحبك علي وجه الارض
و نزل كريم تاني
____________________
عند ريم و رغد
رغد: خلاص يا ريم انتي خوفتي كده لي
ريم: انا معرفش هو عاوز اي لي بيطلع في اي حاجه كده
_ سيبك منه دا انسان مجنون بقولك اي قومي نصلي العصر يلا
~ ماشي انا هسيب رساله لندي عشان تصلي هي كمان
______________________
عند ندي

 

 

خرجت ندي من الحمام و مسكت الفون و شافت رساله ريم و اتوضت و صلت و بعد الصلاه كلمت ريم
ريم: انا مش هرود رودي انتي يا رغد
” السلام عليكم
~ و عليكم السلام
” اي يا بنتي فينك
~ كنت في الحمام
ريم اخدت من رغد الفون.___طب اي احنا عوزين نشوفك مش هتيجي ولا اي
~ لا يختي هاجي اصل الاستاذ علي عاوز مني حاجه
* مممم الله يسهلك
~ اه اوي اقفلي يا ريم ولما اجيلك سلام
____________________
عند يحيي و دياب
يحيي: اي هي المشكله العوزه تتحل
دياب: مفيش يا سيدي اتنين اخوات ولد و بنت شباب ابوهم كتبلهم البيت وهو مات فا اخوات ابوهم عوزين يخدو ورثهم في بيت اخوهم المات دا و البنت و الولد مش رضين با كده ف عممهم ضربوهم و الولد جه اشتكي بس
* بس غلط انه يمنع اخواته من الورث دا حقهم
” اخوات ابوهم اغنيا و عندهم بهايم و اطيان لكن اخوهم المات دا هو كان عندو البيت بس يا ولدي و كمان البيت صغير و كان عاوز يامن مستجبل العيال
* يبقي خلاص ملهومش حاجه في البيت يلا
~ اهدي يا يحيي المفروض تكون هادي خالص عشان تحل
* هحاول
وفعلا دخلو انهم يحلوا مشكله البيت و يحيي كان هو البيتكلم وكان بيكلم بزعيق و نرفزه جامد و الناس خافت منه اوي و نفزو كلمه من غير نقاش حتي و خلصوا و رجعوا البيت تاني
______________________
عند علي
علي: اي ي ندي خلصتي..! طب تمام انا واقف قدام بيتك اصلا انزلي بقي ____ ونزلت ندي وكانت لبسه فستان ازرق و عليه حزام اوف وايت و لبست حجاب اوف وايت ودي كانت اول مره تلبس الحجاب و كانت قمر اووي واول منزلت علي فضل مبحلق فيها و بعدين انتبه لنفسوا تاني___ اي يا علي دي عيله فوق
ندي نزلت و ركبت العربيه جمبه.. هاا كنت عوزني ف اي
” عوزك تيجي معايا البيت

 

 

= نعععم
” لا مش الفي دماغك ي قزره في حاجات عاوز امي و مرات عمي يعملوهالك و بعدين منتي عارفه انك جايه انتي هتستهبلي
= ااه ماشي بس انا بعرف اعمل رز و سمك و ملخيه و فراخ
” وانا هفضل طول عمري اكل رز و سمك و ملخيه و فراخ صح لا هتتعلمي حاجات تانيه اصلا
= ماشي
علي كان قاعد بيدور على اي حاجه يتخانق بيها مع ندي فا شاف اني شعرها باين من الطرحه ودا شيء طبيعي علشان هي اول مره تلبس طرحه اصلا
” هو انتي ان شاء الله لبسه طرحه عشان شعرك الجميل دا يبان منها ولا اي لا يا حلوه التسيب الكان في بيت ابوكي دا مش معايه فاهمه
= احترم نفسك وبعدين دا شئ طبيعي اني اول مره البس حجاب و بعدين خد بالك انا لبسه طرحه عشان انا عوزه البسها مش عشان خيفه منك او حاجه و بعدين انا لسه في بيت ابويا و بمذاجي اعمل الانا عوزاه
” ندااااااا قولتلك اتكلمي معايه حلو فاهمه
ندي خافت منه اووي اول مزعق و شافت عيونه حمره و اكتفت بهز راسها بي نعم و هو دور العربيه و مشي
__________________
عند امينه و صابرين
صابرين: والله حرام ال علي بيعملوا مع ندي دا دي عيله لسه
امينه: هو انتي فكراني هسكتلوا البت اصغر من بنتي و الانا مرضهوش علي بنتي مرضهوش علي بنات الناس
صابرين: ايو كده كده المطبخ الرجاله مش بتخشوا علشان احنا نكون برحتنا فا هو لما يجبها هيخرج واحنا هنعلمها من غير متعمل حاجه
امينه: ماشي انا هنادي علي ريم و رغد يجوا يقعدو هنا عشان لما ندي تيجي
و نزلوا رغد و ريم قعدو في المطبخ.
دخل يحيي البيت و قالهم انو جه بس من غير ميدخل و طلع حط حاجه في اوضه ريم و خرج تاني دخل الاوضه بتعتوا
رغد: هو مين القال اني محدش يدخل المطبخ يا ريم
~ تخيلي مين
_ اخلصي منا لو كنت اعرف مكنتش سالتك
~ يحيي علشان لما انا انزل و اكون بشعري او حاجه او ماما تشمر اديها او مرات عمي فبدل منكون متقيدين بنكون برحتنا ولما نخرج بنلبس الطرح عادي
_ والله حلو القانون دا

 

 

علي دخل البيت
يا جماعه انا جيت ادخل المطبخ عادي ولا اي
صابرين: اه تعالي
رغد: بقولك اي يا ريم تعالي معايه اطلع اجيب تليفوني عشان نسيتوا.
وطلعوا هما الاتنين
دخل علي يلا يا جماعه عرفوها هتعمل اي
امينه: اااااااا انا معرفش
علي: واضح انكوا مكسوفين منها بصي يا حبيبتي انتي جايه تتعلمي انك تخبزي و تعجني علشان تكوني ست بيت شاطره
ندي فتحت عينيها و بقها اانا هعمل كل دا ازاي
علي: امي و مرات عمي هيعلموكي
صابرين: ممكن تكون يا علي عندها دروس او مذاكره او حاجه
علي: مين دي هي لو كانت عوزه تتعلم مكنتش وافقت انها تتجوز وتسيب التعليم
ندي: يعني حضرتك عوزين اتعلم و اكون اي دكتوره بهايم
امينه و صابرين لما لقت اني الكلام بين علي و ندي اتهور خرجوا من المطبخ و سبوهم
عند ريم و رغد
فتحوا الباب و دخلوا و كل واحده منهم اتفجات 😍

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك رد