روايات

رواية كيندرا الفصل العشرون 20 بقلم حليمة عدادي

رواية كيندرا الفصل العشرون 20 بقلم حليمة عدادي

رواية كيندرا البارت العشرون

رواية كيندرا الجزء العشرون

كيندرا
كيندرا

رواية كيندرا الحلقة العشرون

مرحبا أيها الحزن لقد مرت الايام وانت رفيقي الا تنوي المغادره شاهدت النجوم على المي و كان على كل دمعة الظلام شاهد اصبحت جسد بلا روح ابتسامة مزيفه
تمهل ايها الحزن هناك روح حرقت و قلب انكسر و دموع جفت
تبا لك ايها الحزن لقد اخذت طعم الحياة و اصبحت مثل شجرة في فصل الخريف بلا اوراق و مثل طائر بلا جناح
اصبحت مجرد روح تتألم اين الهروب
اصبحت اريد الرحيل و لكن لا ادري الى اين اصبحت حافية الشعور
ارحل ايها الحزن الدفين ارحل لقد ارهقني الانين
*****************************************
كيندرا : إيه إنت قلت إيه
نظرت إليه نظرت كسره، وحزن إتمنت لوتقدر تجري عليه و تتخبى جوا حضنه
يوسف : فيكي إيه ياحبيبتي إنتي كويسه جاد قال إن فرحه قريب ..
حاولت حبس دموعها لكن ماقدرتش خرجت جري لبره الأوضة ..
يوسف : روحي وراها يارنا هي تعبانه ..
جاد : هروح أنا دلوقتي أشوفك مرة ثانية يايوسف ..
خرج حسام وجاد من المستشفى شافوا كيندرا واقعه على الأرض وجنبها رنا بتبكي وبتحاول تفوقها ..
جاد لما شافها واقعه على الأرض حس إن روحه اتخذت منه وفي لحظة نسي كل حاجة وجري ناحيتها بخوف ولهفة حط رأسها على رجله شاف مناخيرها بتنزف ..
جاد بخوف : كيندرا كيندرا حبيبتي رد عليا وقع قلبه لما ماردتش عليه ..
حسام : جاد لازم ندخلها المستشفى حالتها سيئة ..
شالها جاد بين إيديه وجري بيها
جاد بصراخ : دكتور بسرعة
جري الدكاترة ناحيته شالوها منه ودخلوها جوا
جاد : حصلها إيه ليه بتنزف من مناخيرها دايماً ..
رنا : معرفش إمبارح كمان حصلها كدا فقدت الوعي والدكتور قال لازم نعملها شوية فحوصات وتحاليل ..
خرج الدكتور كلهم جريوا ناحيته
جاد : قولي يادكتور هي كويسه ..
الدكتور : ماتقلقش هي كويسة لكن نفسيتها وحشه جداً لازم نعملها شوية تحاليل ..
جاد : إعمل اللازم يادكتور هي فاقت ..
الدكتور : هتفوق بعد شوية ..
رنا : أنا هدخلها يادكتور ..
جاد : يلا بينا ياحسام ..
**********************************
سناء : كنتوا فين الوقت دا كله سارة من الصبح قاعدة مستنياك ..
جاد : معلش ياماما هي فين علشان نخرج ..
سناء بغضب : لما حضرتك إتأخرت طلبت الفساتين لهنا و اختارت واحد بس كانت زعلانه أوي ..
جاد : أنا آسف ياماما يوسف فاق من الغيبوبه وطلب إنه يشوفني ..
سناء : وكان عايز إيه منك بعدما أخذوا كل حاجة ..
جاد حكالها كل حاجة
سناء : ودلوقتي هتعمل إيه هتسامح كيندرا بعدما ترجعلك أملاكك ..
جاد : صعب يامامم إنك تسامح حد كسر قلبك وخان ثقتك ..
سناء : حتى لو سامحتها هتطلقها ..
جاد : إزاي أطلقها ياماما ..
سناء : أيوه هتطلقها علشان تتجوز سارة انا مش هرجع في كلامي مع خالتك ..
جاد : حاضر ياماما
خرج وهو حاسس إنه بيختنق إزاي هيطلق اللي كانت روحه والنفس اللي بيتنفسه إزاي هيعيش مع سارة وهو مبيحبهاش حتى في أحلامه بيشوف معشوقته ..
حسام : جاد أنا مبقتش قادر أفهمك إزاي هتتجوز سارة وإنت لسه بتحب كيندرا ..
جاد : هتجوز سارة لأني طلعت كيندرا من قلبي ومن حياتي ..
حسام بسخرية : طلعتها من قلبك وكمل بجدية جاد إنت حبك لكيندرا مش مجرد حب عادي حبك ليها بقى بيجري في دمك إنت ماشوفتش نفسك وإنت بتجري وملهوف عليها ولا إزاي كنت هتموت من خوفك عليها ..
جاد : أنا تعبت ياحسام مش قادر أسامحها ولا قادر اكرهها ..
حسام : ماتتسرعش ياجاد فكر كويس قبل ماتقرر تتجوز ..
**********************************************
رنا : كيندرا كفاية عياط الدكتور قال إن حالتك مش كويسة وإن نفسيتك وحشه خالص ..
كيندرا ببكاء : رنا مش هقدر أشوفوا مع واحدة ثانية غيري أنا مش هستحمل دا هموت ..
رنا : حبيبتي اهدي هو لو بيحبك بجد هيسامحك وهيرجعلك ..
كيندرا : أنا جرحته وكسرته ووجعته هيسامحني إزاي بس ..
الباب فتح ودخل يوسف جري عليها
يوسف : حبيبتي إنتي بخير إيه اللي حصلك ..
كيندرا : ماتقلقش أنا بخير يايوسف شوية تعب بس ..
يوسف: سلامتك من التعب ..
يلا هنروح البيت الدكتور قال إن بقيت كويس وممكن أكمل علاجي في البيت ..
رنا : يلا بينا دا أسعد يوم في حياتي لما تروح لبيتك ..
يوسف : أنا مبسوط أوي لأني هكون معاكم بعد كل الغياب دا كيندرا يلا بينا ..
لكن كيندرا ماكنتش معاهم كانت في دنيا ثانية خالص والحزن كان باين عليها حاسه إن قلبها بينزف ..
يوسف : كيندرااا
فاقت من شرودهاعلى صوت يوسف
كيندرا : معلش يايوسف ماسمعتكش أنا عايزه أخرج من هنا عايزه أروح ..
يوسف : هو دا اللي كنت بقولوا ..
ساعدتها رنا على الوقوف وخرجوا من المستشفى
**********************************************
أصوات الزغاريد والموسيقى ماليه المكان الكل كان مبسوط ومحدش حاسس باللي بقلب جاد نقص وزنه وكبرت لحيته كان ذبلان ..
حسام : جاد إنت اللي وافقت على الجواز ليه زعلان دلوقتي إنت ماشوفتش نفسك في المراية دا شكل واحد فرحه النهاردة ..
جاد بألم ظاهر على وشه : محدش فيكم حاسس بيا حسام أنا تعبت أنا قلبي ينزف من جوا ..
حسام : جاد أنا معاك في أي قرار إنت هتاخذوا ..
جاد : حسام أنا مش عايز أزعل ماما وأحرجها قدام المعازيم النهاردة فرحي ..
وقف بحزن واتحرك بعيد عن حسام وطلع صورة ليها وفضل باصصلها نزلت دموعه
جاد في نفسه : ليه عملتي فينا كدا إنتي السبب في كل الوجع اللي حاسين بيه دلوقتي أنا مش هسامحك إنتي كنتي روحي وقلبي ومع كدا مش قادر اتحمل زعلك ..
***************************************
زينب : أهلاً بيك ياقلبي نورت البيت ..
خالد : الحمدلله على سلامتك يابطل نورت حياتنا ..
زينب : كيندرا مالك ياحبيبتي إنتي كويسة ..
كيندرا : أنا كويسة ياماما حاسه بشوية تعب هدخل أوضتي علشان ارتاح شوية ..
زينب : مش هتدخلي قبل ماتكلي شوفي حالتك بقت عامله إزاي ..
خالد : إسمعي الكلام يابنتي لازم تكلي علشان خاطري ..
كيندرا : حاضر يابابا علشان خاطرك هاكل شوية مع إني ماليش نفس ..
رن تلفون يوسف كان جاد هو اللي بيتصل
يوسف : و عليكم السلام عامل إيه يابطل ..
جاد : بخير الحمد لله اتصلت علشان أعزمك على فرحي أنا مستنيك.
يوسف : ألف مبروك ياصاحبي إن شاء الله هاجي ..
جاد : تنورنا ياصاحبي مع السلامه ..
يوسف : مع السلامه وقفل الخط ..
خالد : مين اللي إتصل ..
يوسف : دا جاد فرحه النهاردة واتصل علشان يعزمني ..
وقعت الكوباية من إيد كيندرا واتكسر مية حته لكن كسر قلبها كان أكبر
خالد : كيندرا إنتي كويسة يابنتي ..
كيندرا : اه أنا كويسة هقوم ارتاح شوية ..
دخلت أوضتها ورمت نفسهاعلى السرير وحطت المخدة على وشها علشان محدش يسمع صوت عياطها وانهارت بالبكاء كم هو صعب إنك تشوف اللي بتحبه وهو بيروح لغيرك ..
رنا دخلت عندها ولما شافتها بالحالة دي جريت عليها وحضنتها بدموع
رنا : بس ياكيندرا كفاية ياقلبي العياط مش هيفيدك ..
كيندرا بدموع ووجع : إزاي يارنا أنا مش هقدر أعمل حاجة غير إني أعيط و كملت بإنهيار رنا أنا وحشه أوي أنا جرحت أكثر إنسان حبني كسرته ووجعته ليه الوجع دا كله ..
رنا بدموع : حبيبتي اهدي مش هيحصل غير اللي ربنا كاتبه الدموع مش هتفيد بحاجة لو ليكي نصيب مع جاد هيرجعلك ..
كيندرا : رنا ممكن تسيبيني لوحدي لو سمحتي ..
رنا سابتها لوحدها وطلعت من الأوضة قلعت حجابها نامت مكانها من غير ماتحس لأنها في الفترة الأخيرة بقت بتنام كثير وكانت بتحس إنها عايزه تنام في أي وقت ..
********************************************
في منزل جاد كانت الزغاريد والموسيقى والأغاني ماليه المكان وكل أهل القرية كانوا موجودين في المزرعة
سناء رفضت إن الفرح يتعمل في قاعة وصممت إنها تعمله في القرية
قعد جاد وهو حاسي إنه بيختنق ومبقاش قادر يستحمل
جاد : ماما فين سارة المأذون وصل خلينا نخلص ..
أم سارة : إنت مستعجل ليه كلها شوية وهتبقى مراتك ..
سناء : ريم روحي هاتي مرات أخوكي ..
ريم : حاضر ياماما ..
يوسف : ألف مبروك ياعريس ..
جاد : لله يبارك فيك وعقبالك ..
يوسف : لا أنا مش عايز أنا متجوز يابني لوسمعتك رنا هتقتلني ههه ..
جاد : هههه شكلها مسيطرة ربنا يجعل السعادة دايماً من نصيبك ..
رجعت ريم تجري بخوف
حسام : مالك ياريم حصل إيه هي سارة فين ..
ريم : أنا ملقتش سارة في الأوضة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كيندرا)

اترك رد

error: Content is protected !!