روايات

رواية ابن الصعيد الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية ابن الصعيد الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية ابن الصعيد البارت الأول

رواية ابن الصعيد الجزء الأول

رواية ابن الصعيد الحلقة الأولى

_يااااناس ياااااااهو بنتوكوا الحلوه والقمر نجحت…
_بس بس اي الدوشة دي… يلا روحي جهزي الشنط عشان مسافرين…
_اي؟؟ مسافرين فين يا ماما انتوا هتهزروا….
_مسافرين الصعيد عند عمك عصام ومراته عشان نحضر فرح بنتهم ليله…
_ايوه بس انا لما صدقت خدت الاجازة عشان اطلع رحلة مع صحابي…
_اجليها ما انتي كل مره بتطلعي رحلات مع صحابك اجليها بقا…
“طبعاً دا كان اخويا الر.خم كريم طول عُمره عنـ.يد كده ومبيحـ.بش غير نفسه، فاكر نفسه دايما واصي عليا من ساعة ما بابا ما.ت وهو دايما بيحب يخرج ويتفسح وانا يحبـ.سني… ”
_انت ملكـ.ش دعوه خليك في نفسك يا فا.شل…
_انا فا.شل.. سامعه يا امي بنتك… طب اي رأيك هتروحي يعني هتروحي الصعيد…
” دا.بيت في الارض برجلي بخنـ.قه ودخلت اوضتي عشان اكلم سارة واحكلها اللي حصل.. ”
_ذي ما قولتلك روحي وفكي جو واهو تشوفي حاجه جديده..
_بس النمو.س والريحه والقر.ف انتي فاهمه…
_يبنتي احنا في القرن العشرين يعني الحياة دلوقتي اتغيرت انا كنت من كام يوم في البلد برضو وكانت اي جميله جدا ….
_تمام ماشي وبالمره افترج عليهم وهما بيقولو واه يا بوي.. والله عندك حق اهو نضحك شويه….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

تاني يوم…
“جهزنا نفسنا وركبنا اول قطر ويلا بينا ل رحلة إلي الصعيد…
بعد ساعة…
نزلت وانا شايفه مكان في غاية الروعة والجمال كان عندها حق سارة لما قالت الموضوع اتطور…
_يا مرحب يا مرحب نورت الدار..
_منور ب صحابه يا عصام اومال فين امل؟ وعروستنا الحلوة فرح فين اباركلها…
_كيفك يا ست كوثر الدار نور والله.. اتو.حشتك يا مرات اخو الغالي..واه… مين القمر دي والشاب الجميل دا ربنا يخلي….
_شكرا لحضرتك والف مبروك ل فرح اومال هي فين…
_فوق يا بتي مع صحبتها اطلعي انبسطوا الدار نور…
وانت يا كريم روح يا ولدي شوف جمال الصعيد مازن زمانه علي وصول…
” طلعت بهدوء كنت مرتاحه نفسيا بصراحه مند.متش، الناس كويسه وباين عليهم طيبين جداً.. بس اللي لفت نظري سؤال عمي وهو بيز.عق في الغفير عشان ينادي علي واحد كده بيقولو عليه ابن عمي برضو بس استغر.بت الغفير كان خا.يف جداً… هو بيعو.ر ولا اي؟…. ”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

تك تك… ممكن ادخل يا عروسه؟
_حوووور… وحشاني اوى اوى.. اي اخبارك؟
_انا تمام يا بنت عمي بس اللي مش تمام جوازك فجـ.أة كده اخصص يعني لولا العشرة كنت اتقمـ.صت منك…
_والله الموضوع جي فجـ.أة وبعدين ما انتي غاوية سفر بره وخروجات ومحدش عارف يلـ.مك اصلا…
_ايوه ايوه بدانا البجا.حه ماشي عشان عروسه بس المهم قوليلي تعرفيه؟ يعني اتعاملتي معاه؟
_بصي احنا حياتنا مختلفه شويه عنكم بس هو الراجل اللي كنت بحلم بيه..
_يبقي مبروك عليكي يا جميل وبعدين….
_معلش عشان عايزين نخلّـ.ص مش هنقعد لت وعجـ.ن….
“بصيت علي اللي بتتكلم… لقتها بنت عادية جداً بس حسيت انها مش طا.يقاني فطنـ.شتها ورجعت اكمل عادي جدا”
_مقولتليش بقا قصة الحب دي جت ازاي…
_واه ما تتحـ.شمي يا بت انتي… مش جولتلك مش فاضيين للحكي احنا…
_امممم الله مطو.اك يا روح.. بقولك اي انا بكلم بنت عمي اللي بقالي فترة مشوفتهاش انتي مين بقا يا حجه انتي عمتها ولا ستها…؟
” لقيت ليله كتـ.مت ضحكتها بسرعة مهو بصراحه انا في الرخا.مه معنديش ياما ار.حميني”

 

 

_لا يا حلوه انا صحبت ليلة وجيت عشان اجهزها للفرح وانتي معطلا.نا ياريت تفر.جينا بقا…
_غالية عـ.يب كده متنسيش انها برضو قريبتي…
_انتي مش شايفاها عام تبـ.جح ازاي يا ليلة…
” حاولت اهدي شويه عشان منـ.كدش علي ليلة برضو في ايام ذي دي واستأذنت شويه ونزلت لقتهم قعدين بيضحكوا فمحبتش ار.خم برضو وطلعت اشوف جمال الصعيد.. ”
“قعدت اتفرج علي جمال المياه والخضرة الجميله وشوفت من بعيد كده مكان غر.يب جذ.بني فضولي إن اروح اشوفه…”
“دخلت لقيت مكان تحفه مليان خيل معقول هنا كمان فيه اسطبل!!”
“كُنت وسط خيول كتير جداً من الالوان والاشكال الحلوة بس شوفت واحد تعبا.ن جدا باين كده محتاج مايه أو الاكل خلـ.ص؟”
“دورت كتير لحد ما لقيت الاكل لكن حاولت افتح الباب بتاعة معرفتش.. جبت سلم وطلعت واحده واحده.. وبدا ياكل مني لحد ما…”
_بتعملي اي عندك…
“اتر.عبت من صوته والسلم و.قع بيا لكن هو لحقـ.ني ومسـ.كني جا.مد لحد ما بقيت انا وهو قصاد بعض…
بصيت وانا خلاص هشـ.تم بس الغر.يبه إني سكت!”

 

 

“كان قر.يب جداً مني وعيني قدام عينيه.. احساس غر.يب والا.غرب أنه شخص مش عادي!
يعني طويل جداً وقوي أوي عشان طبعاً مسـ.كني المسـ.كه دي وعيونه…..
“سبني فجـ.أة وو.قعت علي الأرض ورجلي اتلـ.وت…”
_الله يخد.ك انت عبـ.يط يلا فيه حد يعمل كده!! ااااااه يا ر.جلي….
_يلا!! انتي مين يا بت انتي و مين سمحـ.لك تدخلي هنا…
_بت! بت مين يا صا.يع انت فاكر نفسك اي عشان تقولي كده والله لولا رجلي اللي اتجز.عت دي انا كنت ور.يتك…
“لقيته نزل فجـ.أة لمستوايا وبصلي بصه ر.عبتني وقالي بعصـ.بيه هاديه جداً”
: تعرفي لولا إنك بنت انا كنت رز.عتك قـ.لم يقـ.طع مترين من لسا.نك…
” اتكلمت بشجا.عه وبنفس الأسلوب: وانت لولا إنك ذي اختي انا كنت هـ.بدتك علـ.قه روقتك…
_امممم دا الكلام دا ليا!!
_انت شايف حد غير…. ااااااااااااه سـ.يب شـعـ.ري يا…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابن الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!