روايات

رواية جعلني احبه الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه البارت الثالث عشر

رواية جعلني احبه الجزء الثالث عشر

رواية جعلني احبه
رواية جعلني احبه

رواية جعلني احبه الحلقة الثالثة عشر

ندي: علي قوم يا علي قووووووووووم
علي اتفزع من صوت ندي و قعد علي السرير
* في اي
” عوزاك ف حاجه مهمه جداااااااااااااااا
* اممممم قولي
ندي بدموع __ابوس رجلك طلقني انا خلاص مش عوزه اتجوز انا عوزه اكمل تعليمي و النبي يا علي عوزه اطلق طلقنيييي
علي بضحك___ عوزه تطلقي لي بس
ندي بدموع اكتر___ والنبي طلقني انا خلاص تعبانه و مش قادره من الانتا بتعملوا دا انا خلاص حبيت التعليم و عوزه اتعلم
* انا قعت مستني انك تطلبي الطلاق بس مش هطلقك دلوقتي
” امال امتا
* بمذاجي يلا اخرجي بقي
” طب مذاجك هيجي امتا
* مش دلوقتي
” طب انا عندي امتحان الشهر الجاي و مش عارفه اذاكر خالص و عوزه اذاكر ممكن اخد اجازه
علي ندي صعبت عليه اووي لما شفها بتعيط و حس انو وحش معاها ____خلاص انا هنزل الكليه تاني وانتي ابقي خدي اجازه و بعد الامتحانات ابقي ارجعي تاني و اول منا ارجع ترجعي
ندي فرحت اوي اني علي وافق انها تقعد عشان تذاكر
________________________

 

 

 

في بيت رغد
رغد: هو يحيي هيرجع بعد الامتحانات بظبط
ريم: انتي شغله بالك بي يحيي كده لي يبنتي مالك
* لا طبعا انا هشغل بالي لي انا بسال عادي اصل البنات كلها بتسال و هتموت و تعرف هو مختفي فين بس وانا جالي الفضول اعرف بس هو دا كل الحصل هو انا هشغل بالي لي
” خلاص يبنتي هو انا بحقق معاكي في اي
* لا عادي اااا في موضوع مهم عوزاكي في..
لسه رغد هتكمل كلمها فون ريم رن
” طب لحظه يا رغد معلش اصل دي معجزه بجد انا مش مصدقه
* اي المعجزه
” يحيي بيرن عليا ___ الو
……………………………………………………
~ انا تمام الحمد الله وانت
……………………………………………………

 

 

~ اي يبني مش ناوي ترجع انت اصلا مسافر لي
……………………………………………………
~ انا عند رغد شويه كنت عاوز اي
……………………………………………………
~ الله يسلمك __ بيسلم عليكي يا رغد
………………………………………………….
~ دا لي دا
…………………………………………………
~ خلاص ماشي لما اروح سلام
………………………………………………
رغد: اقول الموضوع المهم بقي
ريم: قولي
* كنت عوزه نروح ندرس فقه و شريعه اسلاميه و كل حاجه عن الدين
” تمام بس في الاجازه احنا كده كده هنمتحن و ناخد الاجازه الكبيره فاهمه
* تمام

 

 

” طب انا هروح بقي عشان اشوف يحيي عاوز اي
رغد كان عندها فضول تسال هو كان عوز ريم في اي بس اتحرجت تسال ___ ماشي يا حبيبتي سلام
__________________________
في مصر تحديدا في شقه علي و يحيي
يحيي كان قاعد بعد صلاه العشاء و كانت رغد شاغله باله
يحيي كان بيكلم نفسه____يعني انا اسيب كل البنات المن سني و الاصغر مني بي سنه او اتنين او حتي خمسه و احبك انتي يا رغد طب فيكي اي زياده عن اي بنت شوفتها في حياتي اهو مخلياني مجنون و بكلم نفسي انا والله الناس هتضحك عليا لما اجي اتجوزك عشان انتي صغيرة بس اعمل اي بقي جت ريم في بال يحيي و اعتقد اني رغد معاها و رن علي ريم و كلمها و قالها حاجه بس ريم مفهمتش لي و خرجت
____________________________
نرجع تاني لريم
ريم خرجت و قبلت عمر كان داخل البيت
* السلام عليكم ازيك يا ريم
= الحمد الله ازيك ان.. لسه هتكمل فجاه الدنيا كلها بقيت ضلمه و ريم مسكت ايد عمر من الخوف
* يا ماما انا بخاف من الضلمه اووي
عمر نور كشاف الفون بتاعه ___ متخفيش و سيبي ايدي
= انا اسفه والله بس انا خفت و دا رد فعلي بس والله

 

 

* طب تخدي تليفوني تروحي بي
ريم بصت لعمر بغيظ ___علفكره انا معايه تليفون و في كشاف بس الفكره اني
* اي مالك سكتي لي
” هخاف امشي لوحدي بس
* طب تعالي هروحك انا
ريم كانت مشيا مع عمر وهي مبسوطه اوووي و اتأكدت اني عمر في قمه الادب و الاحترام
كانت مشيا وراه و هو قدمها و عشان خيفه قلع قم الجاكت و هي مسكت الجاكت بدل ايدو وكان ماشي طول الطريق ساكت و باصص في الارض
ريم في نفسها ___هو دا الزوج الصالح
عمر وصل ريم لحد البيت ومشي
_____________________________
بعد مرور الشهر التاني
علي سافر عشان امتحانات في الكليه عندو و كان بيكلم ندي كتير يرخم عليها و يضيقها بس كان بيكون مبسوط اووي و معرفش ولا بنت من المعاه في الكليه انو اتجوز عشان ميهربوش منه و كان عايش عادي في الشقه بتعتوا هو و يحيي و لاحظ التغير الكبير الظاهر علي يحيي انو بقي يصلي و يقراء قران ولما الشهر خلص قرر انو يرجع هو و يحيي
______________________

 

 

يحيي عمل الكان في دماغه و مكنتش رغد بتفارق خياله و كان مستني اني الشهر يخلص في فارغ الصبر عشان يشوفها اخيرا
_____________________
ندي كانت بتذاكر طول الشهر دا جامد اوي و امتحنت كان علي كل ميكلمها يضيقها لحد مبقتش ترد عليه اصلا و هو مسكتش بقي يبعت رسايل وهي كبرت دماغها و برضو مردتش و امتحنت و في انتظار الشهاده و انتظار علي في نفس الوقت
______________________
ريم يحيي طلب منها حاجه وهي مفهمتش عوزها لي و كان طول الشهر دا بتذاكر هي و رغد عشان الامتحانات و خلصوا امتحانات علي خير
______________________
رغد كانت حياتها عادي بين الصلاه و حفظ القران و المذاكره متنكرش اني يحيي جه في بالها اكتر من مره بس كانت بتستغفر او بتنشغل بي اي حاجه تانية خالص و امتحنت و خلصت امتحانات اخر السنه
_______________________
كريم سافر الغردقه في شغل و قرر انو يرجع يوم ظهور نتيجه ندي عشان ريم النتيجه بتعتها تظهر في نفس اليوم
_________________________

 

 

 

هاجر كانت مختفيه الفتره دي كلها بين المذاكره حتي مكنتش بتقعد مع ندي خالص كانت بتذاكر و قليل لما كانت بتكلم رغد او ريم
_______________________
اليوم المنتظر يوم ظهر النتيجه
في المدرسه
ندي: انا خيفه اووي
ريم: كلنا والله مش لوحدك
رغد: خير ان شاءالله انا حسه اني كلنا هننجح بتقدير كويس
ندي: يارب عشان علي هيشمت فيا شمتان
ريم: لا ان شاءالله مش هيحصل حاجه
هاجر خرجت ليهم ____ كل واحده بقي اديها علي خمسين جنيه
ندي: اي الدرجات عامله ايه
هاجر: انتي زفت طبعا خدي وانتو خدو
كل واحده من الفرحه صوتوا
ندي طلعت الاوله في دفعه سنه اوله كلها
رغد كانت نقصه خمسه درجات ف المجموع كله

 

 

و ريم نقصه سبع درجات و نص
و اتنقلوا الاتنين الي الصف الثالث
كانوا خرجين من المدرسه لقوا عربيه علي و عربيه يحيي و عربيه كريم و عربيه عمر قدام المدرسه
البنات اتفجات بكميت العربيات دي
عمر: اي عملتوا اي
كريم: اي طمنيني. كان بيكلم ندي و عينه علي ريم
علي لف وش كريم نحيت ندي ___عملتوا اي
رغد الحمد الله انتو اي الجابكوا
عمر: عشان نطمن نشوفكوا عملتوا اي
علي: زوجتي العزيزة ايدك علي الشهاده
ندي بكل فخر اتفضل ومتنساش الهديه هاا
علي: هديه اي
ندي: النجاح ي زوجي العزيز
علي شاف الشهاده و فرح باندي و بدرجتها اوي.. طب يلا عشان تروحي
ندي: انا هروح مع كريم

 

 

علي: لا انا جيت انتي تيجي البيت مستنيكي الاكل انتي فاهمه
ندي اووووف يلا سلام يا بنات
هاجر: طب يلا يا كريم نروح
كريم: ماشي و الف مبروك علي النجاح ليكوا كلكوا وكان بيبص لريم و مشي
عمر: طب يلا يا رغد __ و الف مبروك يا ريم
رغد كانت مستنيا اني يحيي يطلع من العربيه علي الاقل لكن هو مطلعش لا وكان واقف با العربيه قدمهم و هما وراه يعني حتي مش شايفهم ___ماشي يا ابيه عمر سلام يا ريم هننزل دروس من بكره ان شاءالله و مشيت
يحيي كان في العربيه مرضيش ينزل لما شاف عمر موجود و كان شايف رغد من مرايه العربيه و ندا علي ريم عشان يروحوا
________________________
ريم: اي يا عم شهرين لي بس
” عادي تعالي نروح نجيب حمص الشام و نقعد نتكم شويه
* ماشي موافقه بس استني انت كنت عاوز صورتي انا و رغد لي
” هتعرفي بليل

 

 

يحيي جاب الحمص و قعد و اتكلم مع ريم و عرفها انو بيحب واحده و انها اصغر منه بس معرفهاش انها رغد بس ريم حست بس مقلتش و روحوا في انتظار انها تعرف سر الصوره
_________________________
في بيت يحيي الأنصاري
امينه: الف مبروك يا ندي الف مبروك يا ريم
صابرين: لا احنا نعمل حفله بقي
دياب: لي يعني
امينه: عشان النجاح
سليم: اما انتو عليكوا حاجات يا بتوع مصر انتو
امينه: في حاجه يا حج
سليم: لا يا حجه شوفي عوزه اي انتي
علي: لا هي مش هتعوز حاجه
دياب: كيف يا ولدي هتحتاج وكل و ناس تعمل الواكل ولا اي
علي: ناس لي امال ندي راحت فين تعمل
ندي بصت لعلي
علي: اي هو انتي عندك اعتراض يا ندي

 

 

ندي اتكسف تقول حاجه ___ لا معنديش اعمل عادي
وفعلا ندي قعدت و عمل اكل كتير اوي بس مش لوحدها كانت ام علي و ام يحيي و ريم و رغد جت هي كمان و ناس كتير بتعمل عشان دياب دبح وكانوا عملين عزومه بعد مخلصوا كل حاجه كلهم طلعوا يلبسوا معاده ندي و رغد كانوا وقفين عشان مش معاهم هدوم
ريم: تعالوا خدو لبس من عندي
رغد اخدت منها درس زهري و خمار سمني و دخلت الحمام تغير و ندي اخدت فستان اسود و طرحه حمرا بس مكنش في حمام تغير في عشان رغد دخلت
ريم: بصي ي ندي امشي هتلقي اوضه علي جمبي ادخلي الحمام الفيها
ندي: ماشي
ندي خرجت و خبطت علي باب الاوضه محدش رد فتحت و دخلت و قفلت وراها خبطت علي باب الحمام محدش رد اطمنت اني علي مش في الاوضه اصلا و دخلت الحمام و خلصت و كانت بتلف الطرحه جوه الحمام عشان خافت لو خرجت علي يخرجها من الاوضه و تكسف
في اوضه ريم

 

 

ريم لبست فستان اوف وايت و خمار كشمير وكانت حلوه اووي و رغد كمان كانت حلوه اوي و نزلوا الاتنين تحت
يحيي خلص لبس و اخد الهديه و نزل
علي كان في اوضه ابوه و امه
سليم: احترم نفسك مع البت شويه هاا و بعدين انزل بيها كده هي مش مراتك ولا اي
علي: انزل بيها ازاي
امينه: يعني بعد متخلص لبس مع اختك انزل معاها
علي:ااه ماشي انا قايم البس
سليم: حرام البنك بيعملوا دا
امينه: عارفه بس انا والله واقفه مع البت مش سيباها
__________________________
علي دخل الاوضه طلع لبس وفتح باب الحمام و اول مفتح اتخض و ندي صوتت
علي: انتي بتعملي اي هنا
* انت ازاي متخبطش هاا ازاي
” انتي في اوضتي
* برضو الله

 

 

 

” اخرجي عشان البس يلا اصل هي مش نقصا و ااه استني هنا عشان ننزل سوه
ندي زعلت من طريقت كلمه معاها و خرجت وقفت بره
علي خلص لبس و كل حاجه و نزل هو هي مع بعض
عملوا الحفله وعشان هي حفله كل واحد استغلها و جاب الهدايه لي ريم و رغد و ندي و هاجر
_______________________
كريم جاب لندي دبدوب و دريس و جاب لهاجر دريس و شنطه و جاب لريم بوكس في شكولاته و دبدوب مكتوب عليه بحبك
علي: لا يا كريم معلش انت جيب لاخواتك بس معلش ابقي رجع هديت ريم او بص عشان متزعلش هات الشكولاته
عمر: جاب لكل واحده فيهم مصحف حلو اوي بس وكلهم زي بعض عشان ميبينش حاجه
علي جاب لريم مارد وشوشني و شلبي و بوو و جاب لندي خاتم فضه و هاجر و ريغد جبلهم مجموعه كتب مصطفي حسني
يحيي بقي الهديه المنتظره طلع البوم في صور ريم من وهي صغيره و في صور مع يحيي و علي و رغد و كل العيله و كان في برواز كبير في صورتها هي و رغد في كتب كتاب علي
ريم: هاااا الله عشان كده كنت عاوز مني صورتي انا و رغد جميل اووي
و طلع بوكس حلو اووي لرغد في مصحف و سجاده صلاه و سبحه و برواز زي بتاع ريم
و جاب لندي البوم صور علي وهو صغير
و لهاجر خاتم فضه
_________________________

 

 

ندي: طب انا مالي بصور علي
يحيي: دي كل الفضايح بتاعت علي
علي: ي ابن ال ماشي
خرجوا الشباب بره و البنات فضلوا في البيت و الناس جيهم
رغد كانت واقف و خلاص هتمشي شافت يحيي طلع فوق فاطلعت وراه
رغد: بعد انك يا يحيي
يحيي اتفاجئ اني رغد طلعت و انها بتكلموا اصلا__ في اي
” كنت عوزه اقول اني انا مفيش حاجه بيني و بين كريم انا كنت هقع و هو لحقني و بس لكن مفيش حاجه بينا
يحيي بابتسامه طب انتي مهتمه تعرفيني لي
” عشان انت غمزتلي اكني في حاجه بيني و بينه و انا مش بحب اني حد يفكر فيا بطريقه غلط بس
بعد اذنك
…………………………………………………………………………………………………………
بعد سنتين
…………………………………………………………………………………………………………
في خلال السنتين
علي كان بيقرف ندي علطول بس اتعلق بيها اوي مجرد تعليق بس و هي كانت بتتحدا ديما و حبتوا اووووي و المفروض انهم كانوا يتجوز بس علي قال بعد سنه كمان بحجة انو عندو تدريبات و حاجات في الكليه كان بيكلم ندي كل يوم و يتخانق معاها و كان بيزعل اوي انو بيسافر للكليه عشان مكنش بيشوف ندي و هي كمان كانت بتزعل و زعلت اووي لما اخر معاد الفرح
________________

 

 

يحيي كان حب رغد بيكبر في قلبوا اووي وكان مبسوط اوي بنجحها و كان هو البيديهم انجليزي لانوا مدرس ثانوي و بقي بيشوف رغد كتيييبر اووي و بقي يتكلم معاها عشان الدرس او بحجه الدرس و من بعد مرض ابوه بي القلب بقي هو البيحل مشاكل البلد و رغد كانت بتحس بحاجه نحيت يحيي بس كانت بتقول اني دي فتره مرهقه عادي تحس الاحساس دا و ختمت القران هي و ريم
______________________
ريم كانت زي مهي و كان عمر علطول في بلها ديما وكانت بتحس انو بيحبها بس تصرفاته عكس الاحساس دا بس هي كانت بتدعي كتير
______________________________________
يحيي: الو اي يا عمر. كنت عاوز اقبلك عشان موضوع مهم__. لا مينفعش في التليفون خلاص
في الكافيه…
خلاص اخيرا هرتاح بقي
___________________
في الكافيه
عمر: اي يبني مالك قلقتني
* الموضوع حياه او موووت
” في اي
* انا عاوز اتجوز رغد 🙈
عمر………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك رد

error: Content is protected !!