روايات

رواية سينا أصبحت قدري الفصل التاسع 9 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري الفصل التاسع 9 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري البارت التاسع

رواية سينا أصبحت قدري الجزء التاسع

سينا أصبحت قدري

رواية سينا أصبحت قدري الحلقة التاسعة

حور بصدمة
: زين !!
رعد باستغراب
: هوا انتى تعرفيه !!؟
حور بحزن
: ده كان جارنا وصديق طفولتى قبل ما ينتقل من 4 سنين ..
رعد
: تمام يا حور ..هتقدرى تكملى المهمة والا …
قاطعته حور بثقة
: طبعا هكملها للآخر ..الوطن اهم من اى شئ..
رعد ف نفسه
: مهما كان ال حصل فأنا شاكر ليه جداا خليكى كده لحد ما المهمة تخلص وبعدين نشوف مال القطة بتخر’بش ليه هههههههه

 

رعد
: المهم ده زين التهامى ..الايد اليمين ليه هنا ف مصر ..ومش كده وبس اكتشفنا من مصادرنا أنهم مش بس تكفير’يين وبيخر:بوا ف البلد ..لا كمان بيتاجرو’ا ف الدعار’ة وتهر’يب الا’عضاء ..
ثم أكمل بغضب
: بيخطفو’ا اطفالنا وياخدوا اعضاء’هم ويعملوها قطع غيار للأجانب ..
منعم بغضب
: وليه الانتربول متحركش لحد دلوقتى !!؟
رعد
: الانتربول اتحرك من زمان بس المشكلة ف تغيير شكله كل شوية ومش ثابت ف مكان ولا خط تليفون مش عارفين نوصله ..عشان كده الانتربول عامل الفريق ده فريقى أناا المسئول عن المهمة دى ..
حور
: بس أنا عندى خطة ..
رعد
: تفضلى
حور
: نتعامل بعقله ..
رعد
: مش فاهم ..
حور
: هوا مجر’م دولى ..ومهما كان مش هيظهر بدون سبب ولو احنا مسكنا حلفاءه وتحركنا هوا بالتأكيد هيعرف وهيختفى تانى وكده معملناش حاجة ..

 

رعد
: طب ايه الخطة ..
حور
: نبقا احنا الايد اليمين بتاعته ..ثم أكملت بتوضيح
: يعنى احنا هندخل بينهم ولازم نكسب ثقتهم ونوصل للقائد ..
رعد
: وده هيتم ازاى !!؟
حور
: انا عارفة زين كويس ..عمره ما هيئذ’ينى وانا اقدر أمثل عليه وأقنعه اننى معاه وادخل بينهم ..
رعد بغضب
: لا مستحيل ..انتى بتحطى نفسك قدام المدفع ومفيش نسبة لنجاتك ..
حور
: لست قدامنا 5 شهور وف خلال ال 5 شهور دى انا هتدرب على كل انواع القتا’ل والتعذ’يب وكمان متنساش أنه سمعتى اننى بنت ضعيفة وخايفة واكيد هيثقوا بيا ويصدقونى ..
احمد
: بس يا حور انتى هتبقى وسط افا’عى متعرفش الرحمة ولوحدك لا مستحيل نقبل..
رعد بعد أن فهم وجهه نظرها
: ومين قال إنها هتبقا لوحدها ..الفريق هيتقسم 3 اقسام كل اتنين مع بعض ..
اتنين هيكونوا فى جر’ائم الدعا’رة ..واتنين هيكونوا ف جرا’ئم الخط’ف والا’عضاء واتنين هيكونوا مع رأس الا’فعى …
منعم

 

 

: وضحلنا اكتر…
رعد
: التقسيم هيكون كالتالى ..(سيف/منعم)..(روز/احمد)…(انا/حور)..كل اتنين هيبدأوا يتدربوا على حسب مهمتهم ويبحثوا عنها ويجهزوا الخطط وهنتجمع كل يوم الساعة 5 تدريب جماعى وبعدين كل فريق هيروح يشوف مهمته ويجهز ليها كويس ….(سيف/منعم).جرا’ئم الاعضا’ء..(روز/احمد)..جرا’ئم الدعا’رة.(انا/حور)..راس الا’فعى
الجميع
: تمام يا فندم ..
ينظر رعد للساعة..
: يلا كله يجهز عشان تدريبات النهاردة ..
الجميع
: تمام يا فندم ..ويغادروا لل التدريبات ..
*********************
فى إحدى الكهوف فى سينا ..
الرجل
: يا باشا ارحمنى والله العظيم دى أوامر أعلى منى يا زين باشا
زين بغضب وهوا يمسكه من قميصه
: قولتلكم ال هيقربلها ه’محيه من فوق وش الأرض صح !!؟
الرجل برعب
: والله يا باشا الزعيم هوا أمر أنه نقت’لها عشان ينت’قم من ابوها …
زين بغضب

 

: أوامرك تاخدها منى انا وبس وقسما عظما لو حور حصلها حاجة حياتكم كلكم هتكون قصادها..يلا غو:ر من وشى ..
فر الرجل برعب للحفاظ على حيا’ته من هذا الوحش..
يتصل رعد بالزعيم ..
زين بغضب
: انا مش قولتلك حور لااااا..
الزعيم
: زييين صوتك ميعلاش وانت بتكلمنى ..
زين
: انت عارف أنه انا هنا عشانها وبس ..عاوز تقت’ل ابوها اقت’له اقت’ل ال انت عاوز تقت’له بس حوور ملكى انا وبس ..
الزعيم بخبث
: انا سمعت أنه حور بدأت تعجب بالرائد رعد عز الدين..
زين بغضب اكبر
: اييييييه ..مستحيل اسمحله يقرب منها حتى لو اتحتم الأمر أنه اقت’له وا’شيله من طريقى…
الزعيم
: يبقا شيله من طريقك بسرعة عشان رعد عز الدين مش سهل …لحد دلوقتى دخل ف مهمات بعدد شعر راسك ومخسرش ف ولا واحدة فيهم ..
زين بغضب
: اى حد هيحاول يبعدنى عن حور هقت’له ..مين ما كان يكون ..
الزعيم

 

: يبقا ابدأ خططك بقا لانه هما تحركوا من بدرى جايينلك ..
يضحك زين بجنون
: هههههههههه ينورونى ..هيجوا لنها’يتهم برجليهم هههههه..
*********************
رعد
: هنبدأ بتدريب الجرى ..كله يقف على المسار بتاعه ..
يقف كل منهم على مساره ويستعدوا للبدأ..
ضرب رعد النا’ر كإشارة لبدأ الجرى ..
بدأوا بالركض وبشده وحور مثبتة نظرها على روز ..
حور لنفسها
: دى مفيهاش غلطة .. مز’ة ورياضية كمان ..بس ماشى صبرك عليا انا ال هسبقك بردو ..
وبدأت حور تضغط على نفسها وتسرع أكثر واكثر …تشعر بالارهاق الشديد ولكنها لن تدعها تشعرها بأنها أفضل منها وخصوصا امام رعد ..
وصلت حور لخط النهاية وف زمن قياسى ..
حور بنهج وهيا تلقى بجسدها ارضا..
: اهاااا يانا يا رجلى ..معدش قادرة اقووم ..
منعم وهوا يمد يده لها لمساعدتها ..

 

: عاااش يا بطل سبقتنا كلنا هههه واحنا مفكرينك ضعيفة اتارى ياما تحت السواهى دواهى هههههه
اسرع رعد ومد يده هوا الآخر لمساعدتها على النهوض لا يريد لهذا المنعم أن يقترب منها ..
نظرت حور ليديه وتذكرت تلك المكالمة وكم هوا يراها ضعيفة ..لا والف لا ستثبت له وللجميع أنها ليست بحاجة لأحد ..
تنهض حور بمساعدة نفسها ولم تعتمد على أحد ..
يود رعد سؤالها لكن ليس الان تجهيزها للمهمة اهم من اى شئ اخر ..
رعد
: كله يجهز للتدريب ال بعده ..
احمد
: عبارة عن ايه التدريب ده ..
رعد
: هيبقا عبارة عن حلقات نا:ر ورا بعضها ..وانتو هتجروا وتقفزوا من نصها والحلقات دى مش زى بعض ف الارتفاع يعنى الحلقة الأولى ارتفاعها قليل هتقفز بسهولة ال بعدها ارتفاعها أعلى هتزيد صعوبة ..التدريب مفهووم
الجميع
: تمام يا فندم ..
يرحل رعد لكى يجهز كل شئ للتدريب..
سيف ل روز
: تعالى دقيقة عاوزك ..ويغادروا ..
منعم
: حور انتى مستعدة للتمرين ده ..
حور

 

: بحاول اكون مستعدة ..
احمد
: مالك يا حور ايه حصلك من مبارح وانتى متغيرة جدا ..
حور بهدوء
: ببساطة مش عايزة اكون الضعيفة ال فيكم ال كلكم قلقانين عليها لتمو’ت أو واخدينها المهمة دى عالة عليكم …
منعم
: مين قالك كده بس يا حور..انتى جواكى شخصية قوية وعندك قدرات هايلة ..بس متمو’تيش روحك الحلوة ال جواكى وتتصنعى يا حور ..اتعلمى تطلعى قدراتك بس ف نفس الوقت متخسر:يش نفسك ..
حور
: خلينا نركز ف المهمة دلوقتى ونسيب الكلام ده لبعدين ..وتغادر
احمد
: واثق أنه الحوار ليه علاقة برعد ..
منعم بنصف عين
: يعنى ده كله ولسا واثق أنه من رعد ..ما هو من مبارح تصرفاتها معاه هوا بالذات متغيره جدا يبقا اكيد هوا السبب ..
احمد
: ماشى ياعم الذكى …يلا عشان منتأخرش ..
************************

 

سيف
: هوا ف حاجة بين رعد وحور ؟!
روز بضحك
: انا لاحظت أنه اول ما جم ورعد مش شايل عينه من عليها وهيا بردو عشان كده دخلت حضنت رعد عشان اشوف هتعمل ايه ..كانت بت’شيط يعينى هههههه
سيف بضحك
: توأمى طلعت مش سهلة ههههه دنا لسا واخد بالى دلوقتى … المهم الظاهر كده أنه ف مشكلة بينهم ..
روز
: حصل طب هنعمل ايه ..
سيف بغمزة
: الحل فى كلمة واحدة بس ..
روز
: ايه هيا ؟!
سيف بخبث
: الغيرة
****************
رعد
: كله مستعد !!؟
الجميع
: مستعدين يا فندم ..
بدأ منعم اول واحد واستطاع اجتياز كل الحلقات عدى الأخيرة انسحب ولم يكملها وكذالك احمد ولكن سيف اجتاز كل الحلقات ..

 

وأتى دور روز وبدأت بالركض والقفز برشاقة عالية وحور مركزة معاها بشده وتقسم أنها لن تستسلم وستجتاز كل الحلقات مثلها واحسن …
تستعد حور للانطلاق وانطلقت واجتازت كل الحلقات واتت لآخر حلقة وقفزت لكن خبطت فى حلقة النا’ر فأصيبت ببعض الحروق ..
حور وهيا تسقط على الأرض ببكاء
: اااااه …
يركض الجميع لها بخوف…
رعد بقلق واضح وهوا يحملها بين يديه
: اطلبوا الدكتور فورا..
يصل الدكتور بسرعة فطاقم الطب يكون دائما قريب من مقر التدريبات …يضع رعد حور على السرير فى خيمة ..
حور بوجع شديد
: انت هتعمل ايه !!
الدكتور
: هعالجك ..هعمل ايه يعنى ..

 

حور بغضب
: ابعد متلمسهاش …بتو’جعنى ..
رعد بحنية
: معلش يا حور استحملى ..
مسك رعد يد حور وقعد يتكلم معاها بحنية شديدة فتاهت حور بعينيه ونسيت ألمها بل نسيت العالم بأكمله وكذالك هوا …
بعد دقائق ..
الدكتور
: تمام خلصت ..المراهم دى هتحطها على الحر’وق بانتظام ولازم الراحة التامة لانه واضح أنه ف جر’وح قديمة على جسمه’ا والحر’وق ازمت الحالة ..
تبتعد حور عن رعد وتسحب يدها ب’عنف من يده ..
رعد بضيق حاول عدم اظهاره
: تمام يا دكتور تقدر تتفضل ..يغادر الدكتور
حور بعند
: بس أنا مش عايزة ارتاح وهكمل التدريبات معاكم ..
منعم
: مينفعش يا حور …الدكتور قال لازم راحة ومتنسيش أنه جر’وحك ال فاتت لسا ملتأ’متش ..
احمد
: منعم معاه حق يا حور ..بلاش عناد ..
حور وهيا تحاول النهوض بألم..
: انا كويسة وهقدر اكمل التد …ااااه ولم تكمل الكلمة وسقط’ت ولكن كانت يدى رعد اسرع فاخدها بأحضانه بحماية ..
حور تدفع رعد عنها

 

: شكرا اقدر اساعد نفسى بنفسى يا سيادة الرائد..
رعد وهوا يمسح وجهه بغضب
: يعنى انتى عايزة ايه دلوقتى ..
حور وهيا تنظر لروز بعند
: هكمل التدريبات معاكم للآخر ..
رعد
: تمام ال انتى عايزاه …يلا يا شباب هنكمل تدريبات ..
*******************
رعد
: التدريب ده عشان تتدربوا ازاى تتسلقوا الاماكن العالية وانتو طالعين متنسوش تربطوا حبال الامان وتعملوا زيى ..
الجميع
: تمام يا فندم ..
بدأ الجميع بربط الحبال استعدادا للتسلق ..ولكن حور لم تتمكن من ربطه بسبب الم تلك الحر’وق ..
كاد رعد أن يساعدها ولكن سبقه سيف إليها ..
سيف بابتسامة
: استنى انا هربطهولك ..

 

حور
: شكرا جدااا…
سيف وهوا ينظر لرعد بخبث
: لا شكر ع واجب ..لو احتجتى حاجة انا موجود دائما ..
كاد رعد ان يخرج الدخان من أذنيه من شدة الغضب ..وما يغضبه اكثر أنه لا يعلم لما هوا غاضب ما شأنه هوا ..
رعد
: يلا ابدأوا بالتسلق …
بدأ الجميع بالتسلق ..وبدأت حور كالعادة بالضغط على نفسها وبشده كى تسبق روز التى تحاول الاقتراب من رعد متعمدة لاثار’ة غيرة حور ..
حور بابتسامة نصر
: اخيرا قربت اوصل ..ولكن شعرت بالدو’ار الشديد وبدأت تسحب إلى دوامة سود’اء ..
احمد بصرااخ ..
: حوووور

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سينا أصبحت قدري)

اترك رد