روايات

رواية جمعنا القدر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب محروس

رواية جمعنا القدر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب محروس

رواية جمعنا القدر البارت الثاني والعشرون

رواية جمعنا القدر الجزء الثاني والعشرون

رواية جمعنا القدر الحلقة الثانية والعشرون

فى غرفة قدر الفتيات يرقصون و يغنون …… اما الشباب يجلسون فى حديقة الفيلا الخلفية .تحدث مراد قائلا
مروان عدى انا و كرم عايزين نقولكم على حاجة
مروان : طب ما تقول انت بتستاذن
مراد : بصراحة انا عايز اطلب ايد مليكة …. و ايسيل لكرم
نظر مروان لعدى و صمتا الاثنين
كرم : انتوا ساكتين ليه ….. موافقين و لا لاء
ابتسم مروان ثم قال : انا عن نفسى موافق
عدى : وانا موافق مش هنلاقى احسن منكم …. بس لازم موافقة الكبار الاول و البنات طبعا
كرم و هو يتنهد براحة : ما تقول كدا من بدرى يا راجل ساكت ليه ……. قوم يلا اسالهم
عدى : 😂😂😂 دا انت مستعجل بقى
مروان : لاء يا حلو انت و هو بعد فرحى طبعا عشان متخدوش منى الليلة و تقولوا نعمل خطوبة مع مروان
مراد : تمام يا معلم ابقى كلملنا الحج بقى .
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

 

 

اخيرا اليوم هو موعد الزفاف سوف تصبح قدر ملكه للابد انتظروا هذا اليوم كثيرا وها هو حلمهم يتحقق من اليوم لن يفرقهم الا الموت …… و صل الضيوف و الجميع بانتظار العروسين .
بغرفة الفتيات
نور : مشاء الله عليكى قمر
مليكة : طبعا يا بنتى دى اختى
ايسيل : صحيح مين هيسلمها لمروان
مليكة : خالى و عدى
قطع حديثهم دقات على الباب … ذهبت نور لتفتح الباب و وجدت عدى كان يرتدى بدلة رصاصى و يبدو وسيما حقا …. عندما راها عدى ظل ينظر لها …… حتى تحدثت ايسيل
: مين يا نور
فاق عدى من شروده قائلا : احم احم … قدر جاهزة ؟
نور و هى تفسح له الطريق ليدخل : اه اتفضل
ودخل عدى و قال
: عروستنا جاهزة

 

 

ابتسمت قدر فاكمل عدى بعد ما قبل جبينها
: قمر يا حبيبتى ربنا يبارك فيكى ويسعدك
قدر : شكرا
احتضنها عدى قائلا : الف مبروك
قدر : ربنا يبارك فيك …… عقبالك
نظر عدى الى نور ثم تحدث : قريب انشاء الله
خجلت نور من نظراته و لاحظتها الفتيات
عدى و هو يمد يده : يلا الكل مستنيكى تحت
وخرجوا من الغرفة والفتيات خلفهم ….. وساروا حتى وصلوا الى السلم وكان عامر ينتظرهم و سلمها له عدى و اكمل عامر مهمة تسليم العروس .
كان الجميع ينظر لها فهى حقا جميلة وحجابها يجعلها تبدو كملاك من السماء ….. سلمها عامر الى مروان ثم قال
: انا طول عمرى بعتبر قدر بنتى و حتى بعد ما اتجوزتوا هتفضل بنتى مش مرات ابنى اوعى تفكر فى يوم انك تزعلها …. ساعتها مفيش حد هيقفلك الا انا فاهم
مروان : فاهم يا بابا

 

 

عامر : الف مبروك يا ولاد ربنا يسعدكم
اشتغلت اغنية لمستك نسيت الحياة و رقص مروان و قدر عليها و مع انتهاء الاغنية حملها مروان و دار بها …. وصفق لهما الجميع ….. و ذهبت الفتيات ليرقصن مع قدر و الشباب مع مروان …. و فى منتصف الحفلة انطفأت الاضواء و وسمع الجميع مروان يقول
: لما بشوفك يا حياتى قلبى بيرقص بين ضلوعى … بيرجعنى زى طفل صغير …. قدر …. اول يوم دخلتى فيه على حياتى خطفتى قلبى مبقاش ملكى ملكتيه للابد …. بابا بيوصينى عليكى بس ميعرفش انه بيوصينى على روحى … حبى ليكى تخطى مرحلة الهيام … لو وصفتلك حبى عمرى كله مش هيكفى …. انتى كنتى حلم بالنبسة ليا واتحقق … حياتى من غيرك مش حياة ….. انا من غيرك ولا حاجة وبيكى كل حاجة ….. انا بوعدك قدام كل الموجودين انى عمرى ما هجرحك و لا عمرى هتخلى عنك لان مفيش حد بيتخلى عن روحه هفضل جنبك علطول مش هيبعدنى عنك الا الموت … انا بعشقك يا قدرى .
مع كل كلمة ينطقها يقترب منها خطوة و مع انتهاء كلامه كان قد وصل اليها ….. هو يتحدث و قدر تبكى من الفرحة
مد يده يمسح دموعها : مش عايز اشوف دموع فى عيونك تانى
…. ثم اخرج شبكتها من خلف ظهره فهى الى الان بدون الشبكة و البسها اياها …. ارتفع صوت التصفيق و صفير الشباب فى المكان والجميع سعداء ….. واشتغل فيديو يحتوى على صور تجمعهم سويا فى مراحل عمرهم مع اغنية لانك معايا ……

 

 

و بعد ان انتهى الفيديو نظرت قدر الى مروان ثم قالت من بين شفتيها بهمس : بحبك
مروان : و انا بعشقك
مالت ايسيل على مليكة و نور : مكنتش اعرف ان اخويا رومانسى للدرجة دى
مليكة : والله انا اتاثرت
نور : يلا يا اختى انتى و هيا تعالوا نرقص احسن هيجيلى جفاف .
و عادوا يرقصون مرة اخرى …. وانتهت الليلة و صعدا العروسان الى جناحهم ….. وعاد الجميع الى منازلهم .
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
فى اليوم الثانى فى المساء كان الجميع يجلسون فى الصالون تحدثت مليكة قائلة : ايسيل بتسلم عليكوا كلكم
صباح : انتى كلمتيها
مليكة : اه كلمتها انا و ايسيل من شويا كانوا لسا واصلين باريس .
نادية : ربنا يسعدهم و يرجعوا بالسلامة.
الجميع : يا رب

 

 

عدى : بابا ….خالو ….. عايزكم فى موضوع
عامر : موضوع ايه
عدى : ممكن بس ندخل المكتب
عامر : طيب يلا ….. وذهبوا الى المكتب
محمد : موضوع ايه
عدى : بصراحة مراد طالب ايد مليكة و كرم طالب ايد ايسيل
عامر : بصراحة الشباب دول كويسين …. ايه رايك يا محمد
محمد : انا عارفهم من فترة قصيرة بس مشوفتش منهم حاجة وحشة وباين عليهم اخلاقهم حلوة
عدى : يعنى رايكم ايه ؟
عامر : انا نفسى موافق
محمد : على بركة الله
عدى : خلاص هعرفهم انكم موافقين
محمد : استنى لما مروان و قدر يرجعوا و نعرف راى البنات
عدى : تمام .
♡♡♡!♡♡♡!♡♡♡!♡♡♡!♡♡♡

 

 

انقضى عشرة ايام و عاد عدى و قدر من شهر العسل وتحدث عدى مع مليكة ليعرف رايها و وافقت… و مروان تحدث ايضا مع ايسيل التى لم تاخذ بالها بان من يريده هو كرم و ليس مراد …..و اتفق مروان مع مراد و كرم ان ياتوا ليتقدموا رسميا
فى غرفة الصالون
مراد لمحمد : طبعا يا عمى حضرتك عارف ان انا طالب ايد مليكة … ايه راى حضرتك
سمعت ايسيل هذا الكلام و ذهلت ماذ ايطلب مليكة و ماذا عنها …. لقد اخبرها مروان انه يريدها …… مهلا مهلا هل يعقل كرم … ماذا كرم لا لا هى تحب مراد و ليس كرم يجب ان ترفض و لكنها ليس لديها الشجاعة لترفض اذا فلتتحمل نتيجة جبنها
محمد : و انا موافق يا ابنى
كرم لعامر : و انا يا عمى طالب ايد ايسيل
عامر : و انا مش هلاقى احسن منك لبنتى على بركة الله
مروان : نقرا الفتحة بقى
عدى : استنى فاتحة ايه
نادية : فى ايه يا عدى

 

 

عدى : استنى بس يا امى ….. دا انا الوحيد الل هبقى اعزب مش نفسك تشوفى عيالى … استنى بقى ..ثم وجه حديثه مراد وكرم : انا كمان بطلب منكم ايد نور … ؟
نظرا الشبان لبعضهم البعض ثم لاختهم و جدوها تكاد تنصهر من الخجل ….فعرفوا ردها
عدى : ايه مش موافقين
مراد : و مش هنوافق ليه …. بس مش هنا عندنا فى البيت
عدى : يا جدع وقعت قلبى …. يلا بقى استنونا بكرة الساعة 8 …… يلا بقى نقرا الفاتحة .
ضحك الجميع ثم قراوا الفاتحة و اتفقوا على كل شئ وان تكون الشبكة الجمعة القادمة و غادرا مراد و اخوته و صعدت ايسيل التى تحطمت كل احلامها الى غرفتها تبكى بقهر … ليتها رفضت من البداية لاحظتها قدر و صعدت خلفها .
قدر : ايسيل مالك فى ايه انتى مش كنتى مبسوطة ؟
احتصنتها ايسيل و هى تبكى : انا كنت مبسوطة بحسبه مراد مش كرم انا بحب مراد
قدر : طب و وافقتى ليه انا استغربت من البداية بس لما لقيتك مبسوطة متكلمتش .
ايسيل : كنت بحسبه مراد 😭😭 بحسبه مراد

 

قدر : خلاص ارفضى
ايسيل : ارفض ازاى بس مش هقدر و بعدين لو رفضت ايه اللى هيحصل مراد كدا كدا هيتجوز مليكة يعنى استحالة يكون ليا …….
قدر : طب هتعملى ايه ؟
ايسيل :مش هرفض و هكمل فى الجوازة دى واللى ربنا كاتبه هو اللى هيحصل
قدر : ربنا يعملك اللى فيه الخير يا حبيبتى …. ممكن سعادتك تكون مع كرم …. ممكن لو اتجوزتى مراد مكنتيش تبقى مبسوطة …. الجواز قسمة و نصيب ….. قومى بقى اغسلى و شك عشان محدش ياخد باله
ايسيل : حاضر
ثانى يوم ذهب عدى وعائلته ليتحدثوا بخصوص زواجه من نور واتفقوا انا الخطوبة سوف تكون مع خطوبة مراد و كرم .

يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جمعنا القدر)

اترك رد

error: Content is protected !!