روايات

رواية حي العشاق الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية حي العشاق الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية حي العشاق البارت العاشر

رواية حي العشاق الجزء العاشر

رواية حي العشاق
رواية حي العشاق

رواية حي العشاق الحلقة العاشرة

عمر بإبتسامة
_روحي جيبي جردل مايه سخنه وتعالي اغسلي رجل جوزك علشان واقف عليها من الصبح ووجعاني
وئام بصتله بصدمه وضحكت بعدم تصديق
_لأ لأ انت بتهزر اكيد صح..بطل هزار بقا يعمر
عمر قعد عالكرسي اللي وراه واتكلم ببرود
_لأ مبهزرش.. وبعد ما تغسلي رجلي ادخلي المطبخ واطبخيلي اي حاجه خفيفة علشان جعان ومش عايز آكل من الأكل ده تقيل على معدتي
وئام بصتله بحدة وصدمه
_ياحقير ياندل!
بقا انت يالا تضحك عليا انا وتفهمني انك متفتح وعصر سي السيد وامينة انتهى وبعد ما اخليني احبك وتتجوزني تظهر على حقيقتك
عمر قام وقف بغضب وحدة وهو بيقرب منها وهي بترجع بخوف منه
_اولا لو لسانك طول عليا مرة تانية وحياة امي لهقطعهولك
ثانيا انا لسه عند كلمتي واكيد طبعا عصر سي السيد وامينة انتهى
وابتسم بخبث

 

 

_لكن عصر سي عمر ووئام ابتدى
وئام بسخرية
_سي عمر!
هو انت مصدق اللي بتقوله ده
عمر هز راسه بتأكيد
_طبعا مصدق
بصي يا وئام علشان ابقى واضح وصريح معاكي انا كنت بهزر اكيد طبعا مش هخليكي تغسليلي رجلي وتطبخيلي بفستان فرحك وكل الكلام ده انا مش جاهل ومتخلف
وئام اتنهدت براحة وابتسمت
_ايوه كده يا اخي خضتني
عمر
_تعالي ياحبيبتي اقعدي جنبي علشان نتفق مع بعض على شوية حاجات كده
وئام قعدت جنبه وسمعته بإهتمام
عمر بجدية شديدة
_مبدأيا كده انا معنديش مانع انك تشتغلي دي حياتك وانت حرة فيها
لكن نقطة ان الست مش ملزمة تطبخ وتغسب وتكنس وكل الكلام ده ف طبعا ده عند امك..احم قصدي والدتك لأن الست من واجبتها انها تعمل كده
وانا عن نفسي طبعا طبعا هساعدك ولو عايزاني اقسم شغل البيت انا وانتِ يوم ويوم انا معنديش مانع ودي حاجة متعبنيش ابدا
وئام بموافقة
_طب تمام اول نقطة معنديش مانع فيها
عمر برضا
_حلو اوي

 

 

تالت حاجه بقا بما انك بقيتي مراتي وعلى ذمتي ف مفيش حاجه اسمها صحاب ولاد علشان ده على جثتي
وئام قامت وقفت بغضب
_نعم!
وده ازاي يعني انت عايزني اقطع علاقتي بصحابي اللي من ابتدائي علشان حضرتك بتغير
عمر ضحك بسخرية
_غيرة؟
وده ايه علاقته بالغيرة ياروح قلبي
انا راجل شرقي ومعنديش حاجه اسمها مراتي مصاحبه شباب وبتتكلم وتهزر وتخرج معاهم
وئام بعيون مدمعه وغضب
_انت كده عايز تغير استايل حياتي وتحولني لواحده على مزاجك
عمر حط ايده على خدها بهدوء
_وئام صدقيني انا حبيتك.. وعلشان حبيتك انا عايزك تبقي احسن واحده في الدنيا ومحدش يقول عليكي نص كلمه
وكمل بمرح
_وبعدين ياستي انتِ عايزة راجل غريب في حياتك ليه
انا هكون جوزك وصاحبك والبيست فريند وحبيبك واي حاجه انتِ عايزاها
وئام بصيتله بتفكير واقتنعت شوية بكلامه
هي كده كده قللت كلام معاهم وكانت هتقطع علاقتها بيهم بس مش بتحب حد يأمرها بحاجه
حطيت ايديها على بطنها واتكلمت بألم
_اه بطني الحقني ياعمر بطنيييي
عمر قام بخضة وخوف عليها
_ايه ده انتِ لحقتي تحملي هو انا لسه بوستك من دماغك حتى
وئام بألم وغضب
_حمل ايه يامتخلف..عمر روح عند الصيدلية اللي تحتينا وهاتلي مسكن
عمر بموافقة وهو شايف حالتها
_طيب حاضر اهدي
راح ناحية الباب وفتحه
ووئام جريت وقفلته بالمفتاح من جوه وسابت المفتاح في الباب
عمر بإستغراب من ورا الباب لما سمع المفتاح بيتقفل
_بتقفلي الباب كده ليه

 

 

وئام بشماته
_نام يحبيبي عندك بقا علشان انا مش فاتحة
قال اغسلك رجلك قال
عمر حس انه في ورطة واتكلم بمحايلة وصوت واطي
_افتحي ياحبيبتي مينفعش الكده الناس تفهمنا غلط..افتحي يابت
~~~
_اه يا عمر يا ابن المحظوظة زمانك هايص دلوقت مين قدك
قالها سمير وهو قاعد بياكل
زينب ببكاء
_ياحبيبي ياعمر ياللي اتخطفت مني بدري
رياض بحدة
_ألاه!
جرى ايه يازينب وهو الواد حصله حاجه
ده اتجوز
زينب ببكاء وغضب
_ياريتني ما وافقت ، ياريتني ما سيبته يتجوز
اتكلم كريم بسخرية
_فيه ياماما انتِ ليه محسساني انك بتتكلمي على بنتك الكيوتة الصغنونه اللي بتتكسف من خيالها !
ده شحط قد الباب عنده ٢٣ سنة
زينب بحزن وبكاء
_مهو عمر هيفضل في نظري لسه صغننون

 

 

ده انا لسه كنت بوديه الحضانة وكان بيرجع يحكيلي على كل فضايح المدرسين هناك
وفاكرة لما كان بيرجع من المدرسة وييجي يحكيلي فضايح المدرسين والفراشين اللي هناك
ولما بقى لما كان بيروح الكلية
سمير بتكملة وسخرية
_كان بييجي يحكيلك فضايح الدكاترة والمعيدين اللي هناك
كريم بإستغراب
_ايه يماما ياحبيبتي الذكريات اللي انتِ بتفتكريها دي!
زينب بحدة ليهم
_اعملكم ايه يعني مهو اخوك هو اللي ذكرياته كلها زبالة وعبارة عن فتنة عن الناس
وكملت ببكاء
_مبن هيفضحنا للعيلة كلها من بعدك ياعمر
مين هيقعد في البيت زي النطع بياكل وبيشرب ومش بيعمل اي حاجه مفيدة من بعدك ياعمر
رياض بغضب
_يووه مخلاص بقا يازينب
يعني ابن الك** ده يبقى مبسوط هناك مع مراته وانتِ هنا قاعدة تنكدي علينا
~~~~
_حبيبتي افتحب..حرام عليكي الدنيا ساقعة خالص يرضيكي عمورك حبيبك يبرد
وئام بعند
_مش فاتحة ياعمر
عمر اتكلم بحزن مصطنع
_خلاص يا وئام متفتحيش
وانا عن نفسي اتجرحت منك جدا
وعلشان اداوي جرحي ده انا هضطر اروح لهايدي صحبتي
سلام ياوئام

 

 

وئام فتحت الباب بسرعة وغضب
_استنى عندك هايدي ايه دي ياخاين اللي عايز تروحلها
عمر دخل بسرعة وقفل الباب وشد وئام بخبث ومسكها من خصرها
_لازم يعني اثير غيرتك علشان تفتحيلي ،
وبعدين تعالي انا عايزك في موضوع مهم جدا بس مش هنتكلم فيه هنا..هنتكلم فيه في اوضتنا
~~~~
بعد يومين فاطمة كانت راجعة البيت لقيت صرخت بفزع لما لقيت نفسها بتتسحب لشارع ضيق وفاضي
بصيت للي عمل كده لقيته كريم
_انهي خطوبتك مع عمار يا فاطمة علشان انتِ مش هتكوني لحد غيري

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حي العشاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *