رواية جمعنا القدر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب محروس
رواية جمعنا القدر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب محروس
رواية جمعنا القدر البارت السادس والعشرون
رواية جمعنا القدر الجزء السادس والعشرون
رواية جمعنا القدر الحلقة السادسة والعشرون
نور بحماس : حلو جدا ….. قومى قولى لكرم انك بتحبيه
ايسيل : ايه ……
نور : زى ما سمعتى
ايسيل : لاء طبعا استحالة
نور : لاء يا حلوة انتى اللى اخترتى يبقى تنفذى مفيش انسحاب
مليكة : اه مينفعش تنسحبى لازم تقولى …… يلا قومى
قدر : لاء يا بنات مينفعش …. اطلبي اى طلب غير ده يا نور
نور : بس يا قدر
قدر : يلا بقى يا نور كدا هتتحرج و بعدين عايزة واحدة تقول لواحد انا بحبك قدام اخوها ازاى يعنى .
مليكة : اه صح خلاص يانور
نور : ماشى خلاص ….
انتهت الليلة و مرت الايام و اخيرا جاء اليوم الموعود فى الفندق الذى سوف تقام فيه حفلة الزفاف والتحديد غرفة الفتيات بعد ان انتهت خبيرة التجميل من تجهيز الفتيات اردفت قدر قائلة : ماشاء الله عليكم تلات حوريات
نور بفخر : طبعا يا بنتى
مليكة : تواضع تواضع يعنى
نور : 😂😂😂 ….. تواضعى زى بقى
مليكة : لاء يا ستى مش عايزة
قطع حديثهم صوت دقات الباب ذهبت قدر لتفتح الباب و جدته مروان .
نظر لها مروان و لم ينطق بحرف حتى قالت قدر : طب ايه هنفضل كدا كتير ؟
مروان و ما زال شارد : ماله احنا ورانا ايه
مليكة من خلفهم بمشاكسة : لاء وراك كتير يا اخويا
اخيرا فاق مروان و حمحم قائلا : احم احم انتوا جهزتوا ولا لسا
قدر بضحك : اه خلصوا
مروان : طيب هجيب بابا و عمى محمد و اجى …. ثم مال على قدر و قال : اضحكى اضحكى حسابنا بعدين
قدر : 😂😂😂 ماشى
وبعد ان ذهب مروان قالت مليكة الله هو مش مراد المفروض يقدم نور لعدى
نور : اومال احنا جايبن الفساتين زى بعض ليه
مليكة بغباء : ليه ؟
نور : انتى نسيتى ان احنا اتفقنا نلبس نفس الفستان و نشوف هما هيعرفوا يميزونا ولا لاء
مليكة : اها
جاء عامر و مروان و محمد و اخذ عامر نور و محمد ايسيل و مروان مليكة ونزلوا و الفتيات يخبئن وجوههن و وقفوا بجانب بعضهم تحدث مروان قائلا كل واحد منكم يشوف فين عروسته .
تقدم الشباب فى اتجاههم حتى وصلوا اليهم ثم ابدلوا اماكنهم و تقدم كلا منهم ليرفع الوشاح ليرى هل هى عروسه ام لا و فعلا نجحوا فى ذلك واخذ كل شاب عروسته و جلسوا ليكتبوا الكتاب ….. و بعد ان انتهى المأذون قام كل شاب واحتضن زوجته و قبل راسها ….. كان الجميع فى قمة السعادة غير ايسيل التى يشتعل قلبها حزنا لا تدرى هل تفرح بزواجها ام تحزن لانها تزوجت شقيق من أحبته …… انتهى الامر واصبحت الان زوجة كرم ……. و بداو يرقصون سويا و بعد ان انتهوا ذهبوا الى منازلهم .
♡♡♡¡¡¡♡♡♡¡¡¡♡♡♡¡¡¡♡♡♡
عند كرم و ايسيل .
ايسيل : كرم انا كنت ………
كرم : عارف يا ايسيل هتقولى ايه …. عارف انك بتحبى مراد بس للاسف عرفت فى متأخر و مكنتش اقدر الغى الفرح عشان سمعتك ….. هنقعد مع بعض فترة و بعدين هنطلق و نقول اننا متفقناش مع بعض .
ايسيل : انا اسفة صدقنى مش بايدى
كرم : انا مش زعلان منك يا ايسيل الحب مش احنا اللى بنختاره ….. انا هنام فى الاوضة اللى جنبك لو احتجتى حاجة
تركها كرم و تحرك ناحية الدولاب و اخرج قميصا منزليا و بنطلون قطنى و خرج من الغرفة . بعد ان خرج كرم ابدلت ايسيل فستانها الى بيجامة بينك و ذهبت الى الفراش لتنام .
فى غرفة كرم .
ابدل ملابسه و اراح جسده على الفراش و هو يتذكر عندما ذهب الى فيلا الصياد كى يعطي مروان احد الملفات التى طلبها منه .
#flash back #
دخل كرم الى الفيلا كانت صباح تجلس هى و ناهد و نادية القى السلام و سالهم على مروان و اخبرته صباح انه فى غرفته …… صعد مروان الى غرفة مروان حتى يعطيه الملف و لكنه سمع صوت بكاء فتوقف و عاد مرة اخرى الى خطوة الفتيات كان الباب ليس مغلق تمام فسمع ايسيل تقول
: 😭😭😭مش قادرة يا قدر 😭مش قادر
قدر 😢😢 : عارفة شعورك يا حبيبتى و حاسة بيكى و الله
ايسيل : شعور و حش و صعب اوى يا قدر انك تحبى حد و تتجوزى اخوه ….. ازاى هقدر اشوف مراد مع حد تانى 😭 ازاى .
احتضنتها قدر ثم قالت : خلاص يا حبيبتى اهدى اهدى يا ايسيل ان شاء الله كل حاجة هتتحل ….. اسمعى انا هتكلم مع مروان و اخليه يفركش الجوازة دى
ابتعدت ايسيل ثم اردفت : لاء يا قدر مقدرش احط بابا او مروان فى الموقف ده مش فاضل غير يومين على الفرح مش هينفع
قدر : بس يا ايسيل …..
ايسيل : خلاص يا قدر مش هفركش حاجة انا هكمل .
#end flash back .
تنهد كرم بحزن ثم سمع صوت دقات الباب اعتدل فى جلسته قائلا : ادخلى يا ايسيل
فتحت ايسيل الباب و دخلت ثم قالت بإحرج و توتر : انا كنت عايزة
كرم : اتكلمى يا ايسيل عايزة ايه .
ايسيل : بصراحة انا خايفة انام مش بعرف انام لوحد علطول كانت قدر بتنام جنبى و لما اتجوزت كانت مليكة بتنام جنبى …. فا لو ينفع …….
كرم بترقب : ينفع ايه ؟
ايسيل :يعنى لو ينفع …. يعنى …..لو ينفع ننام فى نفس الاوضة .
كرم : لا رد
شعرت ايسيل انه لا يريد و سوف يرفض فشعرت بالاحراج فاردفت : خلاص انا آسفة اعتبرنى مقولتش حاجة ….. و ادارت ظهرها حتى تخرج من الغرفة و لكنها توقفت عندما سمعته يقول
كرم : استنى
ادارت ايسيل و جهها مرة آخرى فقال كرم : ماشى موافق بس بشرط
ايسيل: شرط ايه ؟
كرم : نتعشى عشان انا عصافير بطنى بتصوص
ابتسمت ايسيل قائلة : موافقة .
كرم : يلا ……… و جهزوا العشاء سويا و بعد ان تناولوه دخلوا الى غرفة النوم اخذ كرم وسادة ليضعها على الاريكة حتى ينام قالت ايسيل : بتعمل ايه ؟
كرم :هنام على الكنبة
ايسيل : بس كدا ضهرك هيوجعك نام على السرير
كرم : لا متقلقيش هعرف انام …. نامى انتى على السرير
ورفض كرم انه ينام على السرير و اصر انه ينام على الأريكة .
♡♡♡!!!♡♡♡!!!♡♡♡!!!♡♡♡
بعد مرور اسبوع كانوا يجتمعون فى فيلا الصياد بعد ان غادر عامر و صباح و نادية و ناهد و محمد الى الحج تحدث مراد قائلا موجه كلامه لزوجته .
مراد : روهان اتصل عليك
كرم : اه كلمنى انهاردة عشان يعزمنى على فرحه .
مليكة : روهان دا هندى و لا ايه
مراد : اه هندى
قدر :واتعرفتوا عليه ازاى ده ؟
مروان : كان معانا فى مهمة و احنا فى امريكا
مراد : طب انا عندى شغل مش هينفع اروح
مروان : و انا قدر حامل مقدرش اسيبها او حتى اخدها معايا. مفيش غيرك يا كرم و لازم تروح عشان ميزعلش
كرم : طيب هروح ….. هى العروسة انكيتا برده ؟
مراد : اه هى
نور : و هتاخد ايسيل معاك ؟
قبل ان يجيب قالت قدر : ايسيل نفسها تروح الهند عايزة تروح تاج محل .
مروان بمرح : يلا يا ستى هتزورى تاج محل اهو ابسطى
نور : هوا الفرح دا امته ؟
كرم : على أخر الاسبوع بس هوا عايزنا نكون هناك بعد يومين عشان تقريبا عندهم حفلات كدا و عادات تانية .
مليكة : اكيد بقى فى حفلة كركم و رقص و حنة زى الافلام .
قدر : اكيد …..
مراد : خلاص كلم اسامة يحجزلك تذكرتين للسفر .
♡♡♡¡¡¡♡♡♡¡¡¡♡♡♡¡¡¡♡♡♡
بعد مرور يومين فى المطار
كرم : ايسيل مالك انتى كويسة ؟
ايسيل : انا كويسة بس بصراحة خايفة من الطيارة اول مرة اركب طيارة .
ابتسم كرم قائلا : انا معاكى متخافيش
ابتسمت ايسيل ثم اماءت براسها …… هذه الكلمة جعلتها تشعر بالامان .
بعد ان بدات الطائرة فى الإقلاع …. نظر كرم الى مراد ثم اردف متسائلا : خايفة ؟
ايسيل : لاء …… فى البداية شعرت بالخوف و لكن فور تذكرها بوجوده معها شعرت بالامان و تلاشى احساسها بالخوف .
بعد مرور 8 ساعات و نصف هبطت الطائرة ارض نيودلهى نظر كرم الى ايسيل التى تنام على كتفه .
كرم : ايسيل …. ايسيل
ايسيل : امممم
كرم : قومى و صلنا
ايسيل و هى تفتح عيناها بنعاس : و صلنا فين
كرم : وصلنا الهند
ايسيل بحماس : بجد
كرم : 😂😂 اه بجد
ايسيل : طب يلا بسرعة
كرم : يلا . …… ونزلوا من الطائرة و اخذوا حقائبهم و خرجوا و اشار كرم بيده لاحد
ايسيل : انت بتشاور لمين
كرم :دا روهان صاحبى
ايسيل : اها
اقترب منهم روهان و احتضن كرم
كرم : كيف حالك ؟ لقد اشتقت لك
روهان : انا بخير …. و انا ايضا اشتقت لك يا رجل ….. هل هذا زوجتك ؟
كرم : اجل انها زوجتى ايسيل ……. و هذا روهان
روهان : مرحبا ….. تشرفت بمعرفتك
كاد كرم ان يتحدث لانه لا يعرف انها تتحدث اللفة الهندية و لكن ايسيل اجابت قبله
ايسيل : الشرف لى .
روهان : انكيتا سوف تفرح كثيرا لرؤيتك …….
ايسيل : انا ايضا اريد رؤيتها
روهان : هيا بنا انها تنتظركم .
وركبوا السيارة متجهين الى الفيلا التابعة لروهان .
بعد نصف ساعة توقفت السيارة امام الباب الداخلى للفيلا
روهان : تفضلوا الى الداخل
دخلوا سويا و فور دخولهم ركضت اليهم فتاة بطول ايسيل وشعر اسود حرير و بشرة خمرية و عيون بلون البندق .
انكيتا : مرحبا كيف حالك كرم
كرم : انا بخير …. كيف حالك
انكيتا : انا بخير …. ثم و جهت نظرها الى ايسيل قائلة : هل هذه الفتاة الجميلة زوجتك ؟
كرم : اجل …….. لم يكمل حديثه و احتضنت انكيتا ايسيل ثم ابتعدت عنها و قالت : كنت ارغب برؤيتك كثيرا انت حقا جميلة و محظوظة لان لديكى زوجا رائع مثل كرم ….. لقد تشوقت لرؤيتك من حديثه عنكى و له الحق ان …..
قاطعها كرم قائلا : هل سوف تتحدثين و تتركينا واقفين هنا
انكيتا بابتسامة : اعتذر و لكنى احببت زوجتك و احببت التحدث معها لذلك نسيت انكم ما زلتم واقفون …. تفضلا .
دخلوا و تعرفوا على عائلة روهان و انكيتا
انكيتا : هيا كى اوريكم غرفتكم . …… واخذتهم و صعدوا الى الطابق الثانى و ادخلتهم غرفتهم ثم قالت
: هذه هى غرفتكم ابدلوا ملابسكم و سوف ارسل لكما الطعام تناولوه و ارتاحوا لبعض الوقت …… و تركتهم و خرجت و بعد ان بدلوا ملابسهم سمعوا دقات الباب .
كرم : تفضل بالدخول
دخلت فتاة و هى تحمل الطعام ثم وضعته على الطاولة و قالت : لقد ارسلت الانسة انكيتا هذا لكما .
كرم : شكرا لكى
بعد ان خرجت الفتاة قال كرم : يلا يا ايسيل زمانك جعانة
ايسيل : جدا …… هنجرب الاكل الهندى
واخذت الملعقة و بدات تتناول الطعام و لكن قبل أن تضعها فى فمها اوقفها كرم
كرم : استنى يا ايسيل
ايسيل : فى ايه
كرم : متكليش بصى فى ايه ……………