روايات

رواية زين الصعيد الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت التاسع والخمسون

رواية زين الصعيد الجزء التاسع والخمسون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة التاسعة والخمسون

جنة من الوقعة ع رأسها نز*فت وبتمد اديهاا ل زين وبتحاول تاخد نفسهاا …
جنة ببطء:اه …ز …زين …الحقني
زين بيبص وراه لاقاها بتستنجد بيه وبتنز*ف …جنة انتي كويسة انا اسف …انا اسف والله …
جنة بنفس :انا بمو*ت …ي …زين …مش قادرة اخد نفسي
ع طول زين بيشلها …وبعد كام خطوة في الطرقة زين بيلمح يشوف ايه دكتور ولا ممرضة تلحقه بجنة …
بيشوف الدكتور زيت وهو شايل جنة
_مالها الدكتور جنة …بس حطاها هنا …وبينده ع الممرضة تيجي تساعده بسرعة
_بسرعة …عقمي الجرح واكتمي النز*يف
_اه ي دكتور …
وبعد شوية …
زين بخوف :هااا ي دكتور طمني هي عاملة اي دلوقتي
_الحمد لله …قدرنا ننقذهاا …الخبطة كانت شديدة اووي دي كانت قريبة اووي من مركز المخ ولولا ستر ربنا وأننا لحقناها الله واعلم ايه اللي كان ممكن يحصل للدكتورة جنة كدا… بس انا لازم اعرف حصل ايه…
زين بيفكر في كلام الدكتور وضميره بيأنبه أنه أذي جنة كدا وكان ممكن يحصل لها حاجة …وفي نفسه …انا غبي انا ازي عملت كدا والله م انا عارف في ايه …بس كان لازم اوجهاا …وبتنهيدة …مفيش ي دكتور …المهم انك بقا كويسة دلوقتي …
_ايوه الحمد لله …تقدر تدخل لها …وانا هعتبر أنه فعلا مفيش حاجة …عن اذنك
زين بياخد نفس عميق وبيدخل ل جنة …اللي بيلاقيهاا نايمة ع السرير
وبيبص لها …جنة أنتي كويسة
مفيش رد منها ولا اي ريأكشن حتي …
زين حاسس بيها وعارف أنها زعلانة منه …انا عارف انك زعلانة مني علي اللي عملته ده بس انا اسف حقك عليااا والله م عارف عملت كدا ازي وزقيتك …

 

 

وبرضوا مفيش رد من جنة …
زين بحزن :طاب علشان خاطري ردي عليااا مش تسبيني كدا اكلم في نفسي …ردي عاتبيني قولي اي حاجة …بس المهم تتكلمي …
فجأة جنة عيونها بتدمع وبتروح معيطة …وبتاخد نفسها واحدة واحدة …
زين شافها بتعيط قلبه وجعه اكتر واكتر ومبقاش عارف يعمل ايه …قرب منها وبيطبطب ع اديهااا …طاب ممكن اعرف بتعيطي ليه دلوقتي …والنبي بلاش تقطعي قلبي كدا عليكي …انا مش مستحمل اشوفك كدا …
جنة بتنهيدة وعيط وبتسحب اديها من أيده …اوع ي زين كدا ابعد عني …انت مستحيل تكون زي اللي عرفته …وبنفس …بقا تعمل فيااا كدا وعلشان ايه معرفش …فجأة اتغيرت …ده انا ملحقتش اسمع ولا اعرف منك اي حاجة …
زين :غضب عني ي جنة …م انتي مش شوفتي انا جاتلي مسج ايه خلتني اول م شوفتها حسيت انك بتخونيتي
جنة بصدمة :بخونك؟!!انت مدرك انت بتقول ايه ي زين لا بجد مدرك …ويا تري شوفت ايه بقا بتبرر لنفسك اني كنت هموت وكنت هتبقا انت السبب …
زين بتنهيدة بيطلع الفون وبيوري جنة المسج واللي كان فيها …زين بتنهيدة اكونت مين ده …بتاخد جنة الفون وبتبص ع المسج …بتكون مسج من اكونت المسج بتقول …انا زهقت من زين ومش بحبه …انا بحبك انت ي ماجد …انا ارتبطت بيه بس علشان اخليك تندم علياا بس خلاص ادينا رجعنا لبعض …وبعدنا معقولة ابص لواحد زيه من الصعيد هو انت ناقصة قرف …
جنة بتنصدم :ايه ده …مستحيل الكلام ده
زين :مستحيل ازي…مش ده الاكونت بتاعك …يبقا ازي مستحيل
جنة :ايوه هو …بس مش انا والله م انا …وبعدنا هو لو انا مش بحبك هرتبط بيك ليه ونتخطب ي زين …
زين بتنهيدة:اومال تفسري بإيه الكلام ده …انا دماغي كانت بتودي وتجيب اول م شوفت الرسالة …متعرفيش انا كنت عامل ازي وقتها …ولا كنت بفكر ازي …الاكونت بتاعك
جنة :اظن سهل اووي يكون حد هكر الاكونت علشان يعمل كدا ويوقع بيني وبينك اي واحد من بتوع الفون والهكر سهل جدا يعمل كدا …ماجد انا سابته من زمان واظن انت عارف كل الحكاية من اولها …هو لو عايز ارجع له م كنت رجعت من زمان …بس عارف ليه علشان خاين وكلب فلوس وبتاع مصلحته وشخص استغلالي …وانا اللي كنت بحمد ربنا أنه انكشف علي حقيقته ولما شوفتك قولت انت هتعوضني علي كل حاجة شوفتهااا في حياتي …انا محبتش حد قدك ي زين …قولي ازي ارجع لواحد خاين …قولي …ازي اصلا جالك قلب تفكر فياا كدا وتقولي اني خاينة ورخيصة …ازي جابك قلب تقولها …بعد كل ده ولسه شاكك حتي لو واحد في الميه اني مش بحبك …بعد كل ده وانت دلوقتي جاي تقولي اصلي مش لاقي تفسير للي حصل !!؟ زي م يكون مجاش في بالك أن كل ده ممكن يطلع فيك …أو هو مش ممكن هو اكيد …
انت ظلمتني ي زين …وكنت هموت وده علشان لغيت دماغك ولغيت التفكير اصلا …ومادام الشك والخيانة واصل في علاقتنا ببعض يبقا ميبقاش ينفع نكمل تاني …وبتقلع جنة الدبلة وبتديها ل زين

 

 

زين :ايه ده …انتي بتعملي ايه
جنة بتنهيدة :بعمل الصح …مش هينفع نكمل مع بعض تاني …اتفضل دبلتك …
زين :جنة انتي …بتقولي ايه…
جنة :بقول م دام انت شايفاني خاينة ومش بحبك يبقا الفراق م بينا اسهل واحسن ليااا وليك …
زين :فراق ايه …جنة انا مقدرش اعيش من غيرك …مش بكل بساطة كدا تقلعي الدبلة وتقوليلي خدها وعايزاني اخدها …جنة عرفت وحسيت بكل كلمة قولتيها …والله العظيم والله العظيم انا مكنتش في واعي وقتها …عارف انا غلطان علشان مش وجهتك وسمعت منك الاول …بس مستحملتش وقولت ازي ممكن تعملي كدا وانك فعلا ممكن تطلعي مش بتحبيني… عارفة ليه …علشان انا حبيتك وبحبك بجد …وقتها فكرت أنه ممكن تبعدي عني …حتي لو كان الكلام ده صحيح انا مش هستحمل بعدك ولا فراقك عني …علشان خاطري سامحيني …كل ده زين بيتكلم وعيونه بتلمع …انا اسف علشان خاطري …بس انا معنديش استعداد اني في يوم من الايام اخسرك وبيبصلها بحب …
جنة حست بكلامه … ولو جيت في يوم وزعلتني وظلمتني
زين :وقتها ابقي اعملي اللي انتي عايزاه …بس برضوا هرجعلك علشان بحبك ومهما حصل هفضل احبك واحبك لحد اخر يوم في عمري …
جنة بحب :بجد ي زين …
زين :بجد ي قلب زين والله …وبلطف بياخد منها الخاتم… ممكن بقا يرجع مكانه وبيضحك
جنة ب إبتسامة :ممكن …
وبيلبسهولها تاني …يلا بقا عايزاك تقومي بالسلامة كدا أنتي كويسة صح …لو حاسة بحاجة قوليلي …
جنة بحب :انا كويسة طول م انت معايا …ونفسي ي زين متتغيرش
زين بحب :وانا معاكي وهفضل جمبك مهما حصل حقك عليا ي ست البنات …
جنة ب إبتسامة :انا بحبك اووي
زين :وانا بعشقك …بصي بقا انا نازل إجازة علشان هنتفق انا وعمي صالح علشان قمر متقدم لها عريس …بعد كدا هجاي ونحدد ميعاد كتب الكتاب والفرح
جنة :ي زين مش احنا اتكلمنا في الموضوع ده …انا شايفة لسه بدري اووي …علي الخطوة دي …
زين :ولا بدري ولا حاجة …بصراحة كدا انا عايزاك ي جنة …عايز اقرب منك اكتر واكتر …عايزاك دايما جمبي ومعايا …
جنة:بس
زين :مفيش بس …اعملي حسابك خلال الأسبوع ده هتكون متفقين ع كل حاجة …هااا ولا …وبيضحك
جنة بضحك : اممم…اوك
زين بضحك :ايوه كدا هو ده الكلام المضبوط …يلا بقا انا هروح اخلص كام حاجة كدا وانزل الصعيد وهرجع ع طول … مش عايزة حاجة ي ست البنات

 

 

جنة بحب :عايزة سلامتك ي زين …خلي بالك ع نفسك …
زين بغمزة :خايفة علياا
جنة بضحك : اكيد …مش خطيبي وبتضحك
زين :اه …يما نفسي بقا تقولي جوزي …بس خلاص هانت ي جميل
جنة. بضحك :طيب بس بقا علشان بتكسف
زين :ده لسه الكسوف مش دلوقتي …يوم الفرح… وبيغمز لها
جنة بخجل :أتصدق انك بارد وقليل الادب ي زين …يلا غور بقا من هنا علشان انت بقيت غلس اووي …
زين بضحك :طيب طيب ايه …انا ماشي الله يكون في عوني
وبيمشي
جنة في نفسها :ياارب ارزقني أننا نتجمع أنا وزين ع خير وابعد عننا العين …وبتنهيدة …انا عارفة أن في كتير اوي عايزين يأذونااا …وبتاخد نفس …ويا تري بكرا مخبيلي ايه …
…………………………………………….
في مكتب عاصم …
زين :هااا ي عاصم طمني عملت ايه في اللي قولتلك عليه
عاصم :الشهادة طلعت مضبوطة …والراجل ده فعلا ابو جنة …وكله كلامه صح …بس طلع مش كويس خالص وتقريبا كدا رجع علشان جنة تعرف الحقيقة وبياخد فلوس وبعد التحريات عليه كان ممسوك في كذا قضية مختلفة …
من سرقة ومخدرات وبيلعب امار… من الاخر كدا مش تمام
زين :معقولة …بس ده ابو جنة …
عاصم :انت ناوي تعمل ايه بقا بعد م عرفت كل ده …هتكمل
زين :هعمل ايه …اكيد طبعا ي عاصم …هو انا لما حبيت حبيت جنة علشان هي بنت مين ولا ابوها ايه …وبعدنا انت مليش دعوة الراجل ده يكون ابوها ولا لا …انا اللي ليااا دعوة بيه جنة وبس …وبعدنا انا مش هعايش ولا هعشر ابوها …هو في داهية …المهم هي …
عاصم :عندك حق ي زين …ده اصلا كويس أن ربنا نجده منه …ومين عارف مش يمكن ربنا عامل كل ده علشان يخلصها من ابوها الله واعلم لو كانت فضلت معاه كان عامل فيها ايه ولا كانت بقيت ايه …المهم انت لازم ي زين تقف جملها دايما …يمكن ده اكتر وقت جنة محتاجك فيه … ابوه اللي كبرها وعلمها مطلعش هو ابوها… وجاه واحد تاني خالص طالع ابوها …مبقاش لها حد غيرك وامها وبس … جنة تستاهل كل خير وانا عارف ان انت بتحبها وهي كمان بتحبك …ربنا يجمعكم ع خير يصحبي وافرح بيكم عن قريب …
زين بتنهيدة:انا عايز اعوض جنة ع كل اللي شافته في حياتها
علشان كدا اخر الاسبوع ده هحدد ميعاد كتب الكتاب والفرح …
عاصم بحب :بجد …بس جنة هتوافق

 

 

زين :انا قولتلها …وبعدنا ي عاصم انا زهقت وتعبت واحنا كدا
عايز ميفوتش لحظة غير وانا معاها
عاصم :علي خيرة الله…والله انت فكرت صح …
زين :يلا انا همشي بقا علشان نازل الصعيد …
عاصم :ماشي مع السلامة…ابقي طمني عليك لما توصل …
زين :حاضر يلا سلام …
……………………………………………………….
بعد كدا زين بيوصل الصعيد وبيكون متفق مع عبدالله إنه هو هيروح عند عمه صالح وزين مبلغ رحيم أنه هيرحوا هناك… بس قمر وتفسدة وازهار محدش منهم يعرف أي حاجة ولا حتي صالح …
بيوصل زين وعبدالله هناك … رحيم بيفتح لهم وبيدخلوا …
وصالح بيكون موجود
زين :اذيك يعم صالح
صالح :بخير يولدي
زين بعد م بيقعدوا …طاب انت مستغرب انا وعبدالله جايين ليه
صالح :مش حكاية مستغرب يولدي …بس مش فاهم اي حاجة
زين :من الاخر كدا ي عم صالح عبدالله جاي النهاردة علشان يخطب قمر …هااا قولت ايه
صالح :يخطب قمر …
زين :ايوه يعم صالح …ومتقلقش انا متكفل بكل حاجة من الاول للاخر …
صالح :الموضوع مش موضوع فلوس ي زين …انا بقول ناخد راي قمر الاول …
رحيم :قمر موافقة يبويي …
صالح :الله اظهر انك عارف انت كمان ي رحيم
زين بضحك :ايوه رحيم عارف …ومقتنع بعبدالله…وانت عارف عبدالله ايه رايك فيه
صالح :والله عبدالله محترم وجدع وشهام … وابن اصول
عبدالله :وانا عشمي فيك وفي ربنا كبير يعم صالح… وصدقني عمرك م هتندم انك جوزتني قمر والله انا هسعدهااا ومش هخليها محتاجة لاي حاجة واصل… انا عارف اني مش قد المقام …بس انا حبيتها والله
صالح :مش قد المقام كيف يولدي …عمر المقام م كان بالفلوس ولا باللي عندك… ده كفاية أننا هنشتري راجل زيك والله يرحمه ابوك كان راجل طيب ونعمة الأصل …وانت ابن اصول ومتربي ع الادب والاخلاق …وعارف ومتأكد أن قمر بتي هتكون في عينك من جواه …

 

 

زين :خلاص نقول مبروك بقا ولا ايه …ونقرأ الفاتحة …
صالح :طاب مش لما العروسة تيجي ونقرءها كلنا سوا
زين :ده الصح برضوا…خلاص اطلع ي رحيم نادي ع قمر يلا
بيطلع رحيم وبينادي ع قمر وقمر اصلا مش بتكون عارفة اي حاجة من الاخر كدا زين مخليها مفاجأة لقمر علشان يثبت لها أنه قد وعده وأنه مش اتخلي عنها …
نزلت قمر وازهار ومودة وتفيدة كمان …اول ن شافت زين قالت بس يبقا جاي يخطب قمر بس حصل العكس لما رحيم اتكلم وقال إنه عبدالله متقدم لقمر وعايزين كلنا نقرأ الفاتحة… وقتها تفيدة ثارت وقالت ازي تحوز بتي لوحد شاغل عنده ابوها وفضلت تغلط في عبدالله جامد اووي وأنها ازي تجوز قمر لواحد شحات وصالح واقف لها وبيقولها عيب ي تفيدة مش تقولي كدا الراجل في بيتنا …تفيدة تعلي صوتها وتقول لا يمكن …ومودة وازهار بيقولولها … اهدي بس وبيفهموها إنه عبدالله بيحبها وهي كمان بتحبه وهي برضوا لا ومن اول م نزلت وهي بتغلط في عبدالله …
وقتها قمر كانت واقفة ومش عارفة تعمل ايه زين اضايق من تفيدة وقالها …كفاية بقا ي مرات عمي …اظن اول م نزلتي وشوفتيني قولتي انا جاي أخطب قمر شوفتي برضوا مش عايزة تشيلي اللي في دماغك وتقتنعي أن انا وقمر مش هينفع لبعض …سبيها بقا نشوف حياتها وعبدالله ميتعيبش ابدا …عبدالله زين الرجالة ويكفي أنه شاريها… هتعوزي ايه لبنتك غير أنه واحد زيه يحبها ويقدرها ويشلها في عينه …
تفيدة بغضب :لو أخر واحد في الدنيا برضوا لا
رحيم :ما بكفيكي بقا يمااا …لحد امتااا هتفضلي كدا …ايه عايزها تفضل جمبك …انا اتجوزت وخلاص ازهار كلها كام شهر وتتجوز بلاش تفضلي منشفة دماغك كدا عااااد …
صالح بغضب وزعيق :تفيدة قمر هتتخطب لعبدالله وهنقرأ الفاتحة دلوقيت … عجبك تقري الفاتحة معانا عاجبك مش عاجبك اطلعي ع فوق وكفاية مناهدة لحد كدهااا …
تفيدة بغضب ووشها بيثور … طيب ي صالح اعمل اللي تعمله …وبتبص لقمر …ع الله تكوني فرحانة بقا دلوقيت …بس مترجعيش تندمي انك اتجوزتي واحد مش حالته حاجة وفقير …وبتسبهم تفيدة وتطلع ع فوق …
صالح :تعالي يقمر اقعدي جنب عبدالله …عبدالله بيبصلها بحب وهي كمان

 

 

زين :يلا نقرأ الفاتحة …كلهم بيقروا الفاتحة …
ومودة وازهار دخلوا جوه المطبخ وطلعوا ب الشربات وفضلوا يضحكوا ويهزروا… وعبدالله قعد مع قمر شوية يتكلموا …
بعد كدا زين وعبدالله قاموا علشان يمشوا …
قمر :زين
زين :نعم يقمر …عايزة حاجة …
قمر :عايزة اقولك شكرا بجد …انك وقفت جمبي ووفيت بوعدك ليااا …
زين :شكرا ايه انتي هبلة انتي اختي …وانا مستحيل اخلف في وعدي ابدا… وكل اللي عايزاه انك انتي وعبدالله تبقوا مبسوطين …
عبدالله :والله انت احسن اخ في الدنيا دي كلها …من غيرك عمري م كنت هقدر اخد الخطوة دي ابدا …
زين :ده علشان بس انت محترم وجدع وانا لو مش واثق في كل وعارف انك بتحب قمر فعلا انا مكنتش عملت كل ده… المهم انك تكون اد الثقة دي
عبدالله :بإذن الله …
زين :يلا احنا هنمشي بقا … عايزة حاجة ي مودة
مودة :عايزة سلامتك ي زين..ابقي سلملي ع امي …
زين :ماشي ي حبيبتي …اوعي الواد رحيم يكون بيزعلك ولا حاجة قوليلي بس وانا هتصرف معاه…وبيضحك
مودة بضحك :لا متخافش هو يقدر
رحيم :اسكت يعم زين ازعل مين …بس ده هي اللي بتزعلي وبتطلع عنيااا…
مودة :ايه ي رحيم بتقول حاجة
رحيم :احمم لا يقلبي بقول انك بلسم …
زين بضحك ع منظرهم :طيب يخويااا …ربنا يعني سعيد بسعيدة …
وبيمشي زين هو وعبدالله …
………………………………………………………..

 

 

بعد كام يوم وجنة رائحة ناحية أوضة الدكاترة اللي بيقعدوا فيها … وهي بتقرب من الاوضة …بتسمع هدي ومريم بيتكلموا عنها …
مريم :شوفتي اهو محصلش حاجة اهو …ولا سابها ولا نيلة …
هدي بغل :معرفش ازي …قال بعد كل ده برضوا يرجع لها تاني …ياريتها كانت ماتت كنا زمانا ارتحنا منها انا عارفة متمسك بيها اووي كدا ليه …
مريم :ولا انا والله …دايما لايقو حظها في كل حاجة بنت الايه…
هدي بكره وحقد :مفكراه نفسها البت اللي محدش قدها …شوفتي والله تلاقيها عملت له عامل ولا حاجة …ك هي قادرة وتعمل كدا
مريم بغل :تفتكري …والله انا مبكرهش في حياتي حد قدها ابدا …تعرفي ب هدي اوعي تكوني كنت بحب من الاول اصلا لا عمري م حبيتها علشان دايما بحاس نفسي أقل منها …وبتنهيدة معرفش ليه بس دايما شايفاها احسن مني في كل حاجة وليها حد في الدنيا …انا مش وحشة علشان بكرها …بس انا مبحبش اشوفها مبسوطة ولا سعيدة ابدا …
ونفسي تبقا مكسورة …يمكن تكون مش عملت لياا حاجة تأذيني ولا عمرها جات عليا …بس قلبي مليان منها اووي …ونفسي اشوفها مكسورة وموجوعة دايما… انا ساعات بستغرب نفسي بقول هو انا ليه بعمل معاها كدا …حتي لما فكرتي في فكرة الرسايل الفيك دي ونهكر تليفونها أكن هي اللي بعت ل ماجد …حتي كمان ماجد مبعرفش اي حاجة عن الرسايل…ونطلع احنا اللي عملنا كل الفيلم ده علشان زين يصدق انها خاينة ومش بتحبه …تفلت منها ويرجع لها …ده زي م يكون ربنا بيحبهااا ومخلي حبها في قلب زين بدليل أنه صدقها واكيد اكتشفوا أن الرسايل دي فيك وان الاكونت اتهكر اصلا …
هدي بخبث :ي هبلة وانتي عملتي ايه يعني … هي عايزة تكوش ع كل حاجة ولا ايه …انتي احسن منها بكتير وتستاهلي …وكل اللي حصل ده عادي وليه هي تكون احسن منك
جنة في الوقت ده بتدخل …وبينصدموا اول م بيشوفوهاا…
مريم بصدمة :جنة

 

 

جنة :ايوه جنة اللي عاملين تقطعوا في سيرة …جنة اللي عمرها م عملت ليكي أي حاجة ي مريم …جنة اللي طول الوقت بتعملك ع انك اختها …ليه ليه كل الحقد والغل والكره ده …للدرجدي قلبها اسود اووي كدا من ناحيتي انا عملتلك ايه علشان تعملي معايا كدا …بقا انتي والزبالة دي ورا رسايل الاكونت …كل ده علشان مش عايزاني مبسوطة…يشيخة حرام عليكي …حرام …انتي ازي كدا …ازي جالك قلب علشتن توقعي بيني وبين زين …ما انتي كنتي قدامه م لو كان عايزاك كان اختارك انتي … انا بجد مصدومة فيكي وفي كل حاجة عملتيها …يعني كنتي طول الوقت والايام دي بتكرهيني … ايوه انا كنت حاسة انك اتغيرتي من ساعة م اتلميتي ع هدي وبقيت بحاس بحاجة غريبة …بس توصل انك تأذيني بالشكل ده …مش دي هدي اللي كانت هتموتك برضوا ايوه يمكن كانت تقصدني انا …بس انتي اللي شربتي وقتها وكنت هتموتي ولولا أني جيت في الوقت المناسب كان زمانك ميتة … انا اللي أنقذت حياتك ليه …بس عارفة خلاص حتي العتاب مبقاش ينفع …ابعدي عني بكرهك وغلك ده …انا مش عايزة اعرف واحدة زيك كدا أنتي خونتيني وبعتيني رغم انك مشوفتيش مني غير كل خير وحب …العتاب ده للناس الغاليين … وانتي مطلعتيش قد الثقة ولا قد اي حاجة عملتها علشانك …
مريم :جنة تفهميني بس …
جنة :مش عايزة افهم حاجة … م خلاص فهمت وعرفت وسمعت كل حاجة بوداني …وبتبص جنة ل هدي إنما انتي بقا ولا هكلمك ولا هعبرك ولا اي حاجة خالص …عارفة ليه علشان انتي مش تستاهلي اتعب نفسي معاكي …وهقولك نفس الكلام …كما تدين تدان …مش تعرفيها غير في الوقت المناسب … وبتمشي جنة …
اللي سابت مريم وهدي عاملين يبصوا لبعض وكل واحدة فيهم بتفكر هل هي فعلا غلط ولا لا …
جنة سابتهم لضميرهم …وبكدا هدي ومريم اتحذفوا من حياة جنة …بس الوقت هيكون له رايي تاني …
………………………………………………..
بتعدي الايام واخر الاسبوع بيكون زين عند جنة في البيت وجميلة بتكون موجودة … وبيتفقوا علي ميعاد كتب الكتاب …وبعدها بيومين …بيتم كتب الكتاب وسط الفرحة والزغاريط والكل فرحان من حواليها …
اول م المأذون بيقول “بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير “زين بيروح مقرب من جنة وشايلها وبيلف بيهاا … وبيبوس رأسها …بحبك ي ست البنات بحبك ي جنتي ودنيتي …الف مبروك عليكي وعليا
جنة بفرحة :الله يبارك فيك ي زين …انا فرحانة اووي
زين :اومال انا اعمل ايه ….ده اسعد واجمل يوم في حياتي كلها … بعد كدا الاغاني بتشتغل و الكل بيرقص …في وسط جو من الحب والفرحة اللي عامة المكان …
زين بحب :تعرفي انا كنت بداعي بيكي في كل دعواتي … وان ربنا يجمعني بيكي ع خير انا مستحيل كنت اتخيل حياتي من غيرك عاملة ازي …انتي شقلبتي كل حياتي من اول مرة شوفتك فيها …والنهاردة بقولك انتي هتبقي كل حاجة في حياتي ملكتي وجنتي خلاص كدا مش عايز حاجة من الدنيا غيرك انتي وبس …جنة انا مهما اتكلم واقولك مش عارف احساسي عامل ازي غيرك اني فرحان وطاير من الفرحة
“وادي الرجالة الصح لما تحب …”

 

 

_
منـذ أن رأيـــتك وأنـا أعتـنق الإكتــفاء
لا شـيء غـيرك يســـتحق النـظر..
_
سأختـارك دائمـاً علـى أي حال كـنت علـيه أنك بداخلـي شـديد الثبات كـ الــروح..
جنة بفرحة :انا بحبك اووي اووي ي زين ربنا يخليك ليا …واقدر اسعدك واديك كل الحب اللي في الدنيا دي كلها
زين بيبوس اديها وجبهتها …هعوضك عن كل اللي فات …انتي بقيتي روحي اللي بتنفس بيها …من غير اموت
جنة :الف بعد الشر عليك متقولش كدا
زين :خايفة عليا
جنة :اكيد مش خطيبي …
زين بضحك :خطيبك ايه … بالنسبة لكتب الكتاب اللي كان من شويه ده ايه
جنة بضحك :اه صح …الواضع لسه جديد عليا ي زين
زين :لا خلاص دلوقتي بقيتي حرام حضرة الضابط زين ي جميل وبيغمز لها عقبال الفرح بقا ونكسر الدنيا
جنة بخجل :زين بس بقا …انت دايما كدا …
زين بضحك :الله انا عملت حاجة …انا بتكلم عادي …ليه انتي فكرتي ايه
جنة بكسوف :يوووه بقا مفكرتش اقعد ساكت
زين :يوعدي يوعدي علي يوووه دي اللي مجنناني … قوليها تاني كدا
جنة بضحك :هي ايه
زين :يوووه …يلا علشان خاطري …
جنة بضحك :يووووه …
زين بضحك:اه مش قادر قلبي الصغير لا يتحمل …صداع من كتر الحمدان
جنة بضحك :والله انت مجنون …
زين :ايوه فعلا مجنون بيكي …بقولك ايه م تجيبي بوسة قمر كدا زيك من خدوك اللي شبه الفراوله دي
جنة بكسوف وخجل :زين والله انت قليل الادب عيب كدا بقا …كل مرة بقولك عيب وانت برضوا بتقول نفس الكلام …والله انك غلس اوووي
زين :الله الله ايه يعم خلاص كتبنا الكتاب وعلينا الجواب وبيغمز لها …
جنة بضحك :لما نتجوز ابقا اتكلم براحتك
زين بضحك :اممم …ماشي ي جميل انت حلو…
جنة :يلا بقا علشان عايزة انام …
زين :انا حاس نفسي بطرد ولا ايه
جنة بضحك :لا يحبيبي ده مش احساس ده حقيقة …انا صاحية من بدري اووي اصلا ومحتاجة انام نوم عميق …
زين :طيب يختي روحي نامي …انا هتجوز غيبوبة … مش عايزة حاجة مني قيل م امشي
جنة بحب :هتوحشني ي زينو …وعيونها بتلمع …
زين بحب :باي…ي جنتي …وبيمشي

 

 

وبكدا ابطالنا كتبوا الكتاب علي خير وخلاص بقينا في اخر الرواية …وكل شخصية من شخصيات الرواية هنحللها في اخر جزء من الرواية مش هننسااا اي شخصية منهم …وهل القدر هيفضل مجمع ابطالنا ولا هيتفرقوا وده اللي تعرفه في اخر بارت …والجاي م قبل الأخير …
طلعت جنة ع اوضتها والفرحة مش سايعاها …بتتنطط من الفرحة علي طول بتجري تفتح النوت بوك بتاعت وبتكتب…
النهاردة اسعد يوم في حياتي …النهاردة كان كتب كتابي ع زين مش قادرة اتخيل فرحتي باليوم ده عامل ازي …انا قلبي طاير من الفرحة واللي هو خلاص بقيت مراته ع سنة الله ورسوله …مش عايزة حد من الدنيا غيره وأنه يفضل في حياتي ويعوضني …زين شخص كويس وطيب اووي اينعم هو عصبي شوية بس قلبه ابيض …وعارفة أنه فيه ناس كتير اووي بتتمنالنا الشر وحاطين عنيهم علينا دايما زي هدي ومريم كدا …بس عمري م هخلي ناس في حياتي زيهم تاني… اصل العمر هو مرة واحدة بس فلازم نعيشه مرتاحين من غير حقد ولا غل ولا كره …تعرفوا كمان أهل زين ناس زي السكر حقيقي أخته مودة قمر وانا بحبها اووي وشخصية هادية كدا …ومامته كمان اينعم يمكن مش بتكون بتحبني زي م أنا بحبها بس برضوا تكرم الف عين لجل حبيبي عمري زين …
زين في قلبي وعقلي وروحي …زين خلاني ازي اعرف احبه بيعمل كل حاجة أنا بحبها من غير م اعرف بقا عارف كل تفاصيلي …عارف اد ايه انا بعشق الروايات … وحبي للورد…وحبي للتصوير … وبحب ايه وبكره ايه …
بتمنااا من ربنا يدينه في حياتي ويعوضني عن كل اللي شوفته …وده بقا زين بطل روايتي اللي انا بكتبها وبنزلها لاحلي واجمل ناس في الدنيا …شخصية زين شخصية كدا اللي هو قل من الرجالة اللي بجد …اللي مفيش منه غير كل فين وفين …جدع صعيدي اصيل… وخلاص بقيتوا معايا في كل حاجة في حياتي …وبكتب رواية زين الصعيد من البداية من لما شوفت زين …وحتي هفضل اكتبها لما نتجوز انا وهو ونخلف كمان …وسيبقي دوماً في قلبي وروحي …
“ستبقى أجمل شيء أدخله القدر إلى حياتي…
“بإختصاار هوا وصل في مگاان ف قلبي محدش يعرف يوصله …
“ربنا بيوزع الأرزاق وانا اخدت رزقى كله فيه وف طيبه قلبه …
وبتقفل النوت بوك وبعد كدا بتمسك الفون …
وتفتح الفيس وتكتب بوست …
“حقيقي فيه صدف كدا بتخليني نحب ناس ونتعلق بيهم لفوق الوصف … وبنلاقي معاهم راحتنا …وبنلاقي الحب كمان …فلما الحب ده يتحول هنا لعشق فأنا حقيقي ميالة وقلبي فيه دايب دوب …ده حبيبي وكل حياتي ونصي الحلو من الدنيا…البوست ده بكتبها علشان كل سنة يجيلي في الميموزي وافتكره علي طول …
بحبكم اووي وبحب كل شخص متابعني انتوا قمرات اوي بجد …
وبقول الفرحة دقت بابي …والحزن مطلش ولا اتمكن…

 

 

اوقات كتير بنقول عمرنا م هنحب …اصل محدش بيحب بجد في الدنيا …ونسأل نفسنا كتير ليه هو احنا منستاهلش …
بس ربنا بيحط في طريقنا أشخاص بالصدف…علشان الصدف دي هي اللي بتجمعنااا … وأديني لقيت نصيبي في الصدفة دي …
ربنا يجمعكم بكل الحلو اللي في الدنيا … وافتكروا دايما أن الحب موجود …ومسير الفرحة في يوم تدق بابك …ومسير في يوم تلاقي اللي شبهك ي جميل…بكرا تحب وتتحب وتقول اه ي سلام ده الحب طلع قصة من قصص العشاقين …
وأديني وقعت في الحب …مع حد شبهي …ويتحط جواه العين والقلب …
متنسوش عايزة رايكم ويلا بقا نتكلم كتير اووي وهقرأ كل كومنتاتكم …
وبعد م بتكتب جنة البوست وبتحط الفون جمبهااا …بعد ثواني…الفون بيرن
جنة :الو
زين :انتي نمتي
جنة :ايوه نمت وبيد عليك من الحلم …اكيد يعني لسه منمتش ي ذكي …عايز ايه
زين :ايه ي بت براحة …أصلك وحشتيني
جنة بضحك :ي راجل معقولة لحقت اوحشك …ع أساس مكنتش لسه ماشي
زين :اعمل ايه بتوحشيني كل ساعة …وكل دقيقة …وكل ثانية …
جنة بضحك :ماشي هصدقك…
زين :جنتي هسألك سؤال …
جنة :ايه هو
زين : بتحبيني ليه …؟
جنة :بحبك عشان انت شبهي ومعوضني عن اللي ناقصني بحبك عشان محدش غيرك يستاهل حبي…
وانت بقا بتحبني ليه…؟
زين :عشان ملقتش ونس للعمر احسن منك …ملقتش لا صديق ولا حبيب غيرك …ملقتش غير في حضنك وحبك بيت …وهتفضلي وصية الرسول اللي هحافظ عليها وهتبقي جواه عنيا …
جنة بحب :بحبك لاخر يوم في عمري ي زين الصعيد
زين :تعرفي انا حبيت اووي اللقب ده …وبجد شايف اد ايه الكتابة عندك حلوة …انا فاكر يوم م كان معايا المذكرات قريت منها كذا حاجة كدا …وقتها فكرت قولت معقولة كل حاجة كتبتيها من يوم م اتقابلنا…مش سايبة تفصيلة غير اللي كتبتيهاا …وعايزاك تكملي في رواياتك وكتابتك وانا دايما معاكي وفي ضهرك انتي موهوبة اووي وكاتبة رائعة …ومهما حصل اوعي توقفي ابدا …

 

 

جنة بحب وهي سامعة كل كلمة وازي زين حابب أنها تكتب اكتر واكتر وبيشجعها ده …اوقات كتير اووي بنكون محتاجين حد يدعمنا ويشجعنا علشان نكمل …حد مؤمن بينا وأننا فعلا مهمين عنده علشان يهتم بينااا… وبحب انت كلامك ده ي زين في قلبي اووي …انا بجد فرحانة انك بتقولي كدا …
زين :علشان واثق في موهبتك …ده يكفي أن الرواية ع اسمي علشان تعرفي بس وبيضحك …
جنة بضحك :ده تكبر ولا غرور
زين بضحك :الاتنين …
جنة بضحك :طيب يعم …المهم بقا انت كنت بتتصل ليه
زين :حبيت اطمن عليكي واسمع صوتك قبل م تنامي …
وراكي بكرا حاجة ننزل نخرج سوا …
جنة :هو في العموم مش ورايا …بس كنت عايزة اروح ازور واحدة صاحبتي بصراحة قلقانة عليها اووي وكمان مش بترد عليا
زين : م دام مش بترد عليكي هتروحلها ليه
جنة :لا ي زين دي مش صاحية عادية كدا …دي اختي …انت متعرفش انا وهي علي طول مع بعض ازي …انا بس معرفش هي مش بترد ليه …أو انا مزعلاها في ايه …يمكن اكون عملت حاجة زعلتها أو من غير م اقصد علشان كدا مش بترد عليااا …ففكرت اني اروح لها بكرا واخد معايا هدية كدا حلوة …أصلها وحشتني اووي …ومش اتكلمنا من زمان …متعرفش كان نفسي تبقي معايا النهاردة ازي
زين :اوك خلاص يستي م دام نفسك تشوفيها كدا …انا هروح معاكي وبعد كدا نخرج بقا انا وانتي قولتي ايه …
جنة بحب :ماشي موافقة …بس كدا مش هعطلك ع شغلك
زين :شغل ايه بس…هو الشغل اهم منك يعني …المهم انتي عندي …
جنة بحب :حبيبي حبيبي …

 

 

زين :قلب حبيبك والله …يلا بقا انا هقفل علشان تنامي …تصبح ع خير ي جنتي …ومتنسيش بكرا هعدي عليكي …
جنة بحب :ماشي …وانت من أهل الجنة ي نصي الحلو
وبيقفلوا هم الاتنين …وكل واحد من ابطالنا بينام وبيحلم بالتاني…
وتاني يوم …
زين بيعدي ع جنة وبياخدهااا وبيروحوا علي محل ورد بيشتروا ورد وبتجيب جنة كمان شيكولاته …بعد كدا يتركب جنة جمب زين العربية …
زين :شايفاك فرحانة اوي
جنة :علشان راحة ل ملك …متعرفش يااا زين انا بحب ملك ازي …يعتبر هي أقرب واحدة ليااا كنا دايما بنعمل كل حاجة مع بعض لحد م جيت انا بقنا قدمت في الطب العسكري وبقينا بنشوف بعض في الإجازة وبس …ملك دي الصاحبة الوحيدة اللي بجد وطلعت بيهاا من الدنيا …حتي من قبل م انزل قولت وانا ليه اروح لها م دام مش بترد زي م قولت لياا امبارح …بس فكرت في نفسي وقولت …اكيد زعلانة مني في حاجة …م انت عارفني اوقات بقا دبش شوية…وأديني اهو هروح لها وهعرف هي مالها من ناحيتي …المهم اني اشوفها وبس علشان وحشتني …
بعد شوية كانت جنة وزين وصلوا عند بيت ملك …وهم طالعين سامعين اغاني وهيصة …جنة بتسأل واحدة من اللي نازلين ع السلم بتقولها دي شبكة ملك… جنة استغربت اووي شبكتها ازي …بعد كدا بتطلع جنة هي وزين وبيدخلوا البيت
وبتبص جنة علي ملك وخطيبهااا وهنا بتنصدم …
جنة بصدمة :ماجد….!!!معقولة …
ملك هي كمان بتنصدم اول م بتشوف جنة
ملك ب توتر :جنة …وبتبص ل ماجد …
والمفاجأة بقا أن ماجد …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *