Uncategorized

رواية فتاة في أحلامي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أشرف

 رواية فتاة في أحلامي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أشرف

رواية فتاة في أحلامي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أشرف

رواية فتاة في أحلامي الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد أشرف

في المساء كانوا يجتمعون في قصر ايهم  ما عدا ادم وماسه وسمح لمليكه بالخروج معهم بعد زن والدته 
ايهم: يلا ي جماعه عشان متتاخرش ع الناس 
زوزا:ماسه ي ايهم فين والولد ادم
ايهم:مع ادم ي امي خلاص 
زوزا:طب قولهم ميتاخروش 
ايهم :تمم
ركب ايهم ومليكه 
وعدي وصهيب وزوزا
…………………………
عند ايهم *
مليكه بعقلها:استأذن منه ولا اخرج من وراه ما انا لو استأذنت مشش هيرضي .. نخرج من وراه وخلاص واعرف ماما ..وكد كدا هعمل Surprise وهيفرح
لاحظ ايهم شوردها 
ايهم :حممم
مليكه بانتباه:ايهم 
……..
مليكه:مش هترد عليا ..ماشي وعدلت وجها ناحيه الشباك
ايهم بتأفاف:نعم
مليكه:قلتلك انا اسفه وانت لسه زعلان
ايهم:والله اعرفي غلطك وبعدين تعالي عاتبيني…انزلي وصلنا 
نظرته له مليكه بحزن ونزلت
……………………………..
عوده قبل ساعات *
ادم:رايحين شقتي 
ماسه:شقه مين انت اتجننت 
ادم:اكتمي عشان مادكيش علقه موووت دلوقتي
ماسه:روحني ي ادم عشان ملمش عليك الناس
ادم:لمي 
ماسه بتحذير:اادمممم
ادم ببرود:لمي 
ماسه بصرااخ:الحقوووني اااااااااا افتح الشباك
ادم:مش سامعك الاغنيه صوتها عالي 
ماسه:باااااارد
ادم:حبيبي ع نيااته كل البنات اخواته 
ماسه:بطللللل برررررود
ادم:هعرفك البرود بس لينا بيت يلمنا
وصل بعد شويه 
ادم:انزلي
……………………….
في بيت لميس يجلس والدها ووالدتها وأخوها وأيهم والجميع معدا ادم وماسه
الاب:دا طلب يشرفنا ي استاذ ايهم 
ايهم:حضرتك ذي والدي الله يرحمه بلاش استاذ اعتبرني ابنك 
الاب:ربنا يكرمك ي بني 
الام:انا هنادي لميس 
زوزا:اتفضلي ي حبيبتي 
دخلت لميس وكانت ملاك نازله من السما
زوزا:مششاء الله …الله اكبر. .قمر ي لميس انتي خساره في الواد دا 
صهيب بغيظ:احمممم
مليكه:قمر ي لموسه ي حبيبتي 
يحيي:انتي بدلعي قطه هههه
ايهم بنظره ناريه:في حاجه ي ..
يحيي:يحيي
ايهم:طب لسانك في بقك مسمعلكش صوت
يحيي:احمم
مليكه بهمس:في اي ي ايهم اهدي 
ايهم بنظره جانبيه:هششش 
زوزا:طلبات عروستنا كلها مجابه هي بس تأمر 
لميس:ربنا يخليكي ي طنط
ايهم:صهيب عنده فله جنب امي ومتوضبه مش ناقصه غير العروسه ..يبقا علي بركه الله ومنغير كلمه والله ي حج 
الاب بقله حيله:علي بركه الله 
زوزوا والده لميس:لولولولولولولي
خبط الباب وفتح يحيي ودخل ادم وناسه
ادم:شكلنا اتاخرنا 
………………………..
فلاش باك*
ادم:ادخلي 
ماسه:ادم الله يخليك مينفعش كدا وحرام عليك زمنهم راحوا وخطبوا لميس كمان 
ادم:انتي الي جبتيه لنفسك 
ماسه:ما انا اعتذرتلك بقا 
ادم:ادخلييي
دخلت ماسه وقفل ادم الباب 
ماسه:اي العفانه دي مرمي هدومك في كل حته ولا كانك عيل صغير
ادم:مستني الي تيجي تلمهم
ماسه بغيره:مين دي انشاء الللللله
ادم:واحده صحبتي 
ماسه:وحيات امك 
ادم:بتتتت
ماسه:سوري وحيات خالتك .
ادم:تعرفي تقعدي وانتي ساكته عقبال ما اشوف حاجه في ام التلاجه دي تتاكل 
ماسه:اوعي كدا 
ادم:اتفضلي ي ختي 
ماسه:يععع بيض فاسد طماطم ضاربه وخيار عامل كدا لي ولمون حجر اي كل الحجات البايظه دي يعععع الله يكون في عون الي هيعيش معاك
ادم:اه والله الله يكون في عونك بق
ماسه:عندك مكرونه 
ادم:اه اهي في الدرفه دي
ماسه:طب انزل هات قطع ناجتس من اي سوبر ماركت 
ادم بكسل:لا مش قادر ..هطلبلك اوردر من السوبر ماركت 
ماسه:يعني كمان معفن سوري يعني وكسول كمان 
ادم برفعه حاجب:مين دا الي معفن ي بت 
ماسه:يحيي ي ادم يحيي
ادم:متجبيش سيره الواد دا عشان بينرفزني
ماسه:طب اطلب يلا وكلم ايهم 
ادم: الاكل هيجي تعمليه وبعدين تلبسي عشان هتنزل 
ماسه:وكان اي أزمتها البهدله دي
ادم:ملكيش دعوه
………………………
عند ايهم خلصوا واتجهوا الي البيت
في صباح اليوم التالي
استيقظت مليكه وارتدت ملابسها المكونه من دريس سماوي نقاب ابيض كالثلج وأخذت بعض من الميكب بحقيبتها ونزلت بشريه تامه الي الخارج 
قابلت تالا علي الطريق وركبوا الاوبر وذهبوا الي المول 
عند ايهم*
كان في الشركه وتفكيره بمليكه دخل عدي 
عدي:مالك ي عم العاشق الولهان
ايهم بتنهيده:مالي 
عدي:انا الي بساال المهم العامري تدمر ذي ما أمرت واجبرناه يدفع الشرط الجزائي وفضينا الشراكه 
ايهم:عفارم عليكوا ي رجاله 
عدي:قلبت صعيدي كدا لي 
ايهم:ولاا اطلع برا مش نقصاك 
عدي:طالع ي خويا 
…………………………………………
مليكه:هاتي البالونات دي شكلها كيوت 
تالا:انتي هتعملي مقأجاه لابن اختك
مليكه:شكلها كيووت ي تالا هتيها بس 
تالا:اوك ..اي رايك في دوول 
مليكه:جمال هتيهم
تالا:احنا كدا يعتبر اشترينا كل حاجه 
مليكه:تمام يلا علي المطعم الي في البحر 
تالا:يلا 
………………………………
في مكتب صهيب
صهيب: الو ي مليكه 
مليكه:نص ساعه ي صهيب وتعالوا 
صهيب:والله لو عرف انك خرجتي هيموتك 
مليكه:محدش ناقص عمر ..ذي ما اتفقنا 
صهيب:تمام
مليكه:باي عشان علي الويتنج 
……………………………….
مليكه بتوتر: الو 
ايهم:اي ي مليكه بتعملي اي 
مليكه:بعمل بعمل مبعملش اه مبعملش 
ايهم:طب سلام 
مليكه بحزن:سلام ي ايهم
ايهم:احم مالك 
مليكه:مفيش انا هقفل بقا عشان مشغوله 
ايهم:في اي مش كنتي مش بتعملي حاجه دلوقتي 
مليكه:ما هو ااا انشغلت 
ايهم:حسك غريبه ومتوتره بس ماشي سلام 
مليكه:باي 
تالا:انتي ي به غبيه لي 
مليكه:معرفش بقا اسكتي وانفخي
تالا:نفسي انقطع كل دا عشان سي ايهم بتاعك 
مليكه بحب:طبعا عشان ايهم حبيبي 
تالا:معرفش الواحد خد اي من الحب وسنينه السوده احمم
تالا: معاذ حبيبي لسه كنت بجيب في سرتك حالا ..لا لا خير طبعا ..انت عامل اي بقا وحشني والله ..هاخد لفه ي مليكه ورجعه 
مليكه:مجنونه وربنا 
………………………….
بعد ساعه المكان اتزين وبقا جميل جدا وأيهم وصهيب وصلوا 
صعد ايهم وهو وصهيب الي اعلي 
صهيب:بص اطلع انت نسيت فوني في العربيه 
ايهم:متتاخرش 
صعد ايهم لاعلي وجد المكان فارغ وحوله بالونات كثيره وكلمه لاڤ علي الحائط وانوار فكان مكان خرافي وسط النهر 
ابتسم بداخله واكمل سيره وجدها واقفه تنظر إليه بردائها الملائكي وسط هذه الزينه فكانت اجمل من الزينه نفسها ترفع نقابها ووجها به ميكب بسيط جعلها جميله بكل ما تعنيه الكلمه 
نظر لها ايهم واتجه إليها كالمسحور انها حوريه اقسم لنفسه أنها ليست بشر أنها ملاااااك 
ولكنه فاق لنفسه ونظر إليها بغضب يحرق الكوونن باكمله واتجها إليها بسرعه كبيره 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد