روايات

رواية سيقان في الوحل الفصل الثامنة عشر 18 بقلم منه محمد

رواية سيقان في الوحل الفصل الثامنة عشر 18 بقلم منه محمد

رواية سيقان في الوحل البارت الثامنة عشر

رواية سيقان في الوحل الجزء الثامنة عشر

سيقان في الوحل
سيقان في الوحل

رواية سيقان في الوحل الحلقة الثامنة عشر

قاعد وفاتح شاشه اللاب توب وساند ضهره لوري ومكتف ايده حوالين صدره وعيونه مركزه علي صورتها وسرحان فيها قطع عليه افكاره صوت مسدج اتعدل وقرب ومد ايده يشوف مين المرسل فتحها لقاها صورتين لـ امه وجنبها شخص غريب وجلال ودريه جوه الصوره وتحت الصوره مكتوب (لو لسه بتخاف علي امك ارجع اتصل بيا وليد منتظرش قام بسرعه لم هدومه وحجز علي اول طياره لـ امريكا ودخل ونداه عليها بعلو حسه: ماما
صابرين خرجت من المطبخ وفي ايدها فوطه رمتها وفتحت ايديها تستقبله بحضنها ضمته بلهفه: وليد ابني
وليد ضمها بشوق جارف: انتي بخير
صابرين: ايوه بخير بس انت مالك انت وابوك قالي انك سبت الشركه

 

 

 

 

 

 

 

وليد: الاول انا عايز اعرف ايه الي لم الشمل ونزلتي القاهره ازاي ولا ده كان بأمر من السيد جلال طبعا امرك تنزلي وتحضري الحفله عشان يراعي مشاعر دريه من غير ما يراعي مشاعرك
صابرين: دريه بدئت تشك واتصلت بيا وانا قفلت الخط وبنزولي بالشكل ده خلاص كل المشاكل دي هتنتهي
وليد بعصبيه: وطبعا امرك تمثلي انك متجوزه واحد تاني عشان يبرد قلب الست هانم مراته وطبعا ده اسهل حل عنده بعد نفسه عن المشاكل طيب وانتي ,, انتي الي حطك في مكان محدش حسه غيرك طيب هو لما شاف ايدك جوه ايد راجل غيره وبتقدميه علي انه جوزك متألمش
صابرين رفعت عنيها لوليد بنظرات حزن ونزلت دموعها بضعف ولنفسها: اقولك ايه حاسه بالكرهه من نفسي اني جبت راجل تاني اقدمه ع انه جوزي لجوزي
وليد بعصبية وصوت قوي : انتي للدرجادي بتحبيه
صابرين بصتله وعيونها غذتها الدموع وهو رمش لان السؤال ده المفروض يسأله لنفسه
وليد وجعه قلبه على تؤم روحه وحضنها: ماما انا اسف ماليش حق اقولك الكلام ده لان المي مش مختلف عنك
صابرين خرجت من حضنه: بس قولي ليه مش عارفه اوصلك تلفونك علي طول مغلق بعتلك رساله مش بترد
وليد بصلها وعيونه مليانه حزن وضيق
صابرين حركت ايدها علي خده: ايه المشاكل الي عندك ممكن تقولي
وليد التزم الصمت واتنهد
صابرين: ارجوك يا وليد ارجع لـ ابوك روح واعتذرله
وليد بقرار وبغل: لأ انا مش راجع القاهره تاني ممكن ارتاح انا بجد تعبان
وسابها دخل غرفته ورمى نفسه على السرير وغمض عيونه بتعب ونام
………..منه محمد………
في الشركه كلهم قاعدين حوالين الطربيزه
جمال ببتسامه واسعه: الحمد لله المنتجع قرب يجهز يعني شهر كمان ويبقي جاهز ويشتغل
فهمي: الحمد لله واحنا بمجهودنا ندعم السياحه الي باظت بعد الثوره ولا ايه رايك يا خالد
خالد مش معاهم خالص دماغه مع باسم الي هجره بقاله مده واعصابه تالفه
فهمي عقد حواجبه وبص له : خاااالد
خالد انتبه: نعم يا فندم
نيره: علي العموم انا وجمال هنحاول نننهي الامور ونبدء نرحب بالسياح
فهمي: ناكل الاول وجبه سريعه قبل ما نبدء
نيره اول ما دخل العامل وحط الاكل قدامها وشمته قامت تخرج بحجة الحمام
نيره: بابا لازم استعمل الحمام الاول سوري وجريت علي برا
فهمي: يله ناكل احنا ع ما ترجع
………منه محمد…….
في الحمام بعد ما فرغت معدتها وقفت مسحت وشها ومسكت الموبيل تكلمها: مريم انا حامل
مريم فتحت عيونها على وسعهم بذهول: ايه حامل
نيره بلعت غصتها وفتحت عيونها بألم: اعمل ايه
مريم بهدوء: حامل من وليد مش كدا
نيره بريق الدموع بعيونها: ايوه منه ومش عارفه ازاي عملت كدا تاني في نفسي وبخطري
مريم :نيره فكري بحرص وخدي قرارك بحكمه كل مشكله وليها حل بس الاول اوعديني
نيره: اوعدك بايه
مريم: متفكريش تعملي رد فعل غبي

 

 

 

 

 

نيره صحيح هي حزينه وقلبها مجروح بس لازم تكون قويه وياجبل ما يهمك ريح ردت:انتحر يعني لاء لغتها الي المفروض ينتحر هو وليد
مريم: طيب خلصي شغلك وتعالي فيه شئ ممتع عايزه اورهولك
نيره :ايه هو
مريم: لاء لما تشوفيه بعيونك هيبقي امتع من الحكي
نيره :تمام
اغلقت الخط وغسلت وشها ونشفته وظبطت الميكب وشعرهااخارجه لقته واقف ساند ضهره ع الجدار قرب عليها بخوف: انتي بخير وشك مصفر لازم تشوفي دكتور
نيره: لا مجرد برد في المعده ايه معندكش شغل دلوقت روح كمله مفيش داعي تقلق عليا
جمال: تحبي اروحك الاول
نيره: لاْرايحه لمريم وهخالي خالد يبعتلي ملخص الاجتماع من خلال البريد الالكتروني
جمال مسك ايدها وبصوت اقرب للهمس : ليه انتي عنيده انتي عارفه قد ايه قلقان عليكي
نيره سحبت ايدها من ايده بسرعه هو اضايق من تصرفها
جمال: ممكن تتكلمي معايا في اي حاجه مهما كانت
نيره: بجد انا بخير ومش هقدر اوصلك لبرا لازم ارجع شغلي عن اذنك
جمال وقف مكانه باحراج وبص لزوالها وهي ماشيه وبعدها طلع من المكان مخنوق
……منه محمد……
ماشي يطوح بعد ما شرب سيكا: ليه عملت فيا كدا لييييه خدعتني ليييييه خنتني ليه عملت فيا كدا ليييه ووقع علارض وزعق زي الغول ( منال ليه عملتي فيا كدا
اتغاظت منه فرج عليها كل الزياين ومن غيظها منه جابت جردك ميه مثلجه ودلقته كله عليه وهشام شهق جامد
مريم اتنرفزت منه وصرخت عليه: موت لو مش قادر تتقبل الحقيقه
هشام بنظرات رجاء وحزن: ارجوكي يا مريم ساعديني
مريم :انا عارفه اخرتها يا هخنقك زي امونه يا أما هدهسك بالعربيه وارتاح ودخلته وعملتله فنجان شاي دافي وجابت له فوطه يمسح بيها نفسه
هشام حط فنجان الشاي ع الطاوله وعيونه مليانه حزن وضيق : قوليلي اعمل ايه؟؟!!
مريم: اتكيف مع الحقيقه وكمل طريقك وفوق عارفه انك بتتألم بس احنا مش بنرجع لوري ولا نقدر نغير الواقع ولا حتي نقدر نتجاهل الحقيقه ولا حتي حقيقه منال نفسها عرفت مين الي سرب الفيديو
هشام بقهر: حتي لو عرفت فيه حاجه هتتغير
مريم: عشان كدا متفكرش لحد ما تلاقي نفسك ( قامت وقفت وكشرت ملامحها ) واتفضل قوم امشي لان ورايا حاجات لازم اعملها
هشام مسك ايدها ورفع عيوونه ليها برجاء وضعف: متسبنيش
مريم بصتلو ببرود: انا عمري ما سبت صديق ابدا ده لو لسه اصدقاء (ومسدت علي ايده وسابته ومشت
……..منه محمد…….#سيقان_في_الوحل

 

 

 

 

 

دخلت غرفته لقته نايم والمخده علي راسه وغارق في النوم وزعت عيونها تلف في الاوضه تشوف الجهاز وتاخد منه كل الي عليه من ملفات سريه للشركه وتدمرها نفس ما قالها جلال لان تفكيره ان وليد هياخد المعلومات دي ويبتزه بيها ولما صابرين انفعلت عليه ازاي يشك كدا في ابنه هددها فخافت ودخلت تنفذ واتسحبت من جنبه وخرجت لقت الجهاز فوق التربيزه فتحته لقته برقم سري ووقفها صوته
وليد: بتعملي ايه؟؟
صابرين بتوتر قفلت اللاب وبسرعه وشالته : ابدا شوفت جهازك قلت ادخلهولك
وليد :كنت حاطه علي الشاحن اصل بطاريته فضت شحن هو شحن
صابرين: اه شحن يا ضنايا انا بعملك شوربه لسان عصفور عارفه بتحبها
وليد : تسلم ايدك يا ست الكل
صابرين: هروح اجبلك شويه دافين
وليد ببتسامه: منحرمش منك
شويه دخلت في ايدها طبق الشوربه وشافت اللاب توب سابت الطبق وراحت عشان تدمر كل الي عليه في نفس اللحظه كان طالع من غرفه تبديل اللبس: امي فيه حاجه
صابرين برتباك: لاء يا حبيبي الشوربه
وليد راح وفتح الجهاز: شكرا تعبتك معايا يا ماما
صابرين راحت قعدت جنبه: لسه زعلان من ابوك
وليد اتنهد: انا مش زعلان من جلال بس فيه سبب خلاني اعمل كدا
صابرين: وليد ممكن تحكيلي ايه الي حصل وياتري السبب ده يخص حبيبتك علي فكره ابوك حكالي
وليد بضيق: اولا هي مش حبيبتي احنا اتقابلنا صدفه وانا بالنسبه لها ذكريات سوده منيله مؤلمه بس كله بيمر (و حط ايده على قلبه لما دق بسرعه وحس بالاختناق )ومن فضلك متتكلميش عنها لاني عايز انساها لاننا مش هنتقابل تاني خلاص
وليد فتح الجهاز وظهرت صوره نيره علي خلفيه الشاشه
صابرين: دي نيره؟؟!!
وليد بصلها بندهاش: تعرفي نيره
صابرين: ايوه دي نيره الي حكتلك عنها وتبقي عمتها حنان والي خلفت تؤام هنا من اربع سنين
وليد فتح عيونه على وسعهم وبعدها بص في الشاشه وكأنه عاوز يتاكد من المعلومه: انتي متأكده ان البنت دي عمتها طنط حنان مش حد غيرها
صابرين: يابني ايوه متأكده نيره عمتها حنان جات هنا تكمل دراستها واكتشفت انها حامل وكانت ياحرام حامل وبتذاكر في الاول البنت حاولت تعرضهم للتبني بس علي طول غيرت رأيها وانت اكيد شوفتها يوم ما كنت بكلمك فيديو او لما روحت تودلها الهدايا!

 

 

 

 

 

وليد: بس نيره الي روحت اودلها الهدايا مش نيره دي وهنا افتكر الجرح لما سألها عليه
= وانا معاكي شوفت جرح علي بطنك وشكلها جراحه
صابرين: يابني انت هتجنني دي نيره ام التؤام
وليد :فاكره ولدت سنه كام هنا
صابرين ردت علي طول بدون تفكير:طبعا من حوالي اربع سنين لان البنت اول ماجات تسع شهور وولدت وكانت تعبانه وبتذاكر بس الشهاده لله حنان مسبتهاش واظن الولاد عندهم اربع سنين
وليد :قبل الاربع سنين البنت دي قابلتها اول مره ومقبلتهاش تاني بعد كدا لحد ما رجعت القاهره
صابرين: يعني انت الي عملت كدا فيها
وليد: ايوه يا امي انا الي عملت كدا ونيره ام ولادي وقام بسرعه ناحيه الباب
صابرين :وليد رايح فين؟؟
…….منه محمد…..
واقفه قدام صورتها وبتعاتبها ليه دمرت حياتها زياده جرس الباب رن راحت تفتح لقته وليد قدامها وشكله عدم دقنه طويله وشعره منكوش حرفيا متبهدل
وليد فرك ايده في بعض بتوتر: مساء الخير يا طنط حنان
حنان بدهشه: وليد اتفضل
وليد دخل ولمح صوره نيره والتؤام محطوطه اخدها من ع الكمدينو وابتسم: مالك وملك ولادي مش كدا
حنان شدتها منه بسرعه: انت بتتكلم عن ايه انا مش فاهمه
وليد :عرفت الحقيقه من امي نيره تبقي بنت اخوكي وجات هنا وخلفت من اربع سنين
حنان عطته نظره قويه : انا الي المفروض اسألك ايه الي حصل ازاي وليد الي اعرفه يدمر حياه بنت بريئه بالشكل ده
وليد بقهره: ليه مقولتليش لما شوفتيني ليييه،، شوفتيني بتصرف بحماقه ودفاشه من غير ما اعرف اي حاجه وان دول ولادي
حنان عيونها حمر من العصبيه :ولاد جات بالغلط نتيجه تصرفاتك الطيشه
وليد: بس انا بحب نيره وايوه ارتكبت الذنب بس معرفش ان نيره خدرتها صحبتها
حنان شهقت: ايه اتخدرت قولي بنتي اتخدرت
وليد استصغر نفسه وندم على تصرفه: ايوه بس انا برضو عليا اللوم تصرقي كان قذر دمر حياتها بس انا هعمل كل شئ واكفر عن ذنبي ارجوكي ابوس رجلك اقفي معايا ارجع ولادي
حنان بنهر وعينها محمره بشده:ليك عين تقول ولادي
وليد رمي نفسه على الارض تحت رجليها
حنان انتفضت ونطت وسحبت رجليها:وليد لاء قوم قوم
حنان رفعته ووليد رفع جسمه معها وكل حته فيه بتهتز مع دموع:ساعديني من فضلك ارجوكي
……..منه محمد…….
دخلت والقت نظره سريعه على المكان وسألتها: انتي جايبنا فين
مريم: فيه شئ عايزه اورهولك يله بسرعه
نيره رجعت بعتراض :مريم المكان ده غريب
مريم مسكت ايدها :يابنتي متخافيش امشي هتشوفي عالم جديد وصدقيني هبهرك
دخلت نيره وبتضرب بعيونها شافت منظر مقرف كانت هتتقيئ من الوضع كله
خالد عمال يبوس شباب بطريقه مقززه وبيقولهم : عايزين الفلوس للدرجادي
الشواذ: هو فيه حد مش بيحب الفلوس
خالد ضحك اوي: الفلوس مهمه كدا خدوه وفضل يرمي عليهم رزمه فلوس
نيره شافت كدا قرفت جدا وطلعت من المكان ومريم وراها
مريم: مصدومه مش كدا لانك شوفتي حقيقه خالد كنت بشك في امره عشان كدا طلبت من حارس بابا يراقبه ومسكته
نيره باشمئزاز:بجد طلع شاذ
مريم: المكان ده يا بنتي معمول خصيصآ للشواز بس لو لسه شاكه اتفضلي شوفي
نيره اخدت الموبيل وشافت فيديو ليه مع باسم في اوضاع مخله فتحت عيونها بذهول
مريم: حصلك ذهول بس متتخدعيش لان عضللاته ممكن تخدع بس ده انثي اكتر مني ومنك
نيره: ده باسم الي بيمثل مع منال

 

 

 

 

 

 

مريم بقرفه: ايوه هو بقرفه بطل ومنال بطله بيمثلوا ع الناس وخالد وباسم حبيبت خالد وده عرفته قريب وباسم مدمن قمار واظاهر اتخلص من خالد لما زهق ومل منه لانك طبعا رفضتيه فمش هيديلو من الغنيمه الحيوان الشاذ اتجرء يطلبك للجواز طبعا عايز ياخد الفلوس منك ويساعد عشيقه نيره الناس الايام دي بقت وحشه اوي
نيره فكرت شويه وقررت تستغل وضع خالد لصالحها
……منه محمد….#سيفان_في_الوحل
صابرين بفرحه هتطول عنان السما: ياااااه انا فرحانه اوي لما عرفت بقي انا عندي احفاد بحق وحقيقي انا كنت حاسه اني حبي لهم مش طبيعي وفيه رابط بيني وبينهم من اول مره قابلتهم
وليد حط فنجان القهوه قدامه وابتسم بفرحه
صابرين: يعني نيره بنت فهمي عدو ابوك وهي الي خلتك انت وابوك تتخانقوا وعشان كدا استقلت وجيت هنا
وليد: ايوه هي
صابرين اتنهدت بصوت عالي: ياربي يعني ابوها لازم يطلع عدو ابوك هنعمل ايه لو ابوك عرف
وليد بقوه شخصيته: معرفش ومش عايز اعرف كنت خايف اقرب واتجوزها يأذيها ويأذي اهلها وقررت ابعد بس لما عرفت بولادي مقدرش اتخلي عنها ولا عنهم ولازم ارجع عايلتي واحارب لحد ما اوصل بيهم لبر الامان منا مش هتخالي عن ولادي واكتب عليهم يعيشوا زي ,,يعيشو في السر ومكتوبين بأسم شخص تاني غيري انا وميقولوش كلمه بابا وماما ولا يقدروا يفتخروا بأبوهم مش عايز عيالي يعانوا نفسي لان ده احساس مؤلم وموجع اوي
صابرين: انا اسفه يا بني اسفه
وضمته لحضنها وفضلت تمسح علي ضهره وشعره وهو دخل في حضنها لانه الملاذ والامان
وليد خرج من حضنها وقام راح فتح الدولاب وخطف الشنطه
صابرين بتعجب: بتعمل ايه
وليد من غير ما يبصلها فتح الشنطه يجمع هدومه :هرجع اصلح كل حاجه وهصالح نيره وافهمها لييه سبتها وبعدت وبعدها نكون عايله دافيه بيحبوا بعض (ومسك صورتهم وقبلها بابتسامة ودموعه بعيونه ) استنوني يا احلي حاجه عندي
صابرين: وانت واثق بعد الي عملته هتسامحك او حتي لسه بتحبك
وليد اخد نفس عميق وبريق دموع : عارف انها مش بتحبني طبعا بعد الي عملته بس هتشقلب لحد ما توافق تديني فرصه تانيه
صابرين: يابني صعب البنت تلاقي نفسها حامل من غير جواز وفجأه تلاقي نفسها بتربي اطفال لوحدها
وليد : هرجع اتجوزها يا امي هتجوزها والي يحصل يحصل
صابرين بدعم نفسي: وانا موافقه لاني عارفه انها مظلومه معاك وانها بنت كويسه وواثقه انها هتكون زوجه صالحه وام هايله لانها بتعشق ولادها
وليد :عارف وواثق
صابرين :بس لازم تتحمل مهما عملت يابني
وليد باس ايدها: فاهم يا امي فاهم وهتحمل مهما حصل ومش هسيب عايلتي لوحدهم
صابرين: وبالنسبه لـ ابوك متقلقش منه مش هقوله حاجه عشان هو مش هيقبل الامر بسهوله
وليد: امي انا حاليا مش خايف,, مش خايف من اي حاجه
صابرين: انا معاك وبسندك وبدعمك وبدعيلك يقف جنبك عشان ترجع لي احفادي وليد رجع لي احفادي بسرعه
وليد: حاضر يا امي وضمها وودعها وشال الشنطه وطلع من البيت بهدوء وامه وراه تردد بصوت متوسط دعاء السفر
…….منه محمد……
قاعده في المكتب وقررت علي تنفيذ الفكره رفعت الموبيل: تعال حالا عايزاك
خالد خبط ودخل: خير محتاجه حاجه
نيره: تتجوزني
خالد رماه عليها نظره وبعدها بص للبعيد لان صدمه طلبها

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *