Uncategorized
رواية تربع على عرش قلبي الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن
رواية تربع على عرش قلبي الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن
رواية تربع على عرش قلبي الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن |
رواية تربع على عرش قلبي الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن
الاب: ها قررتي
رحمه: حج اقفل الباب كده وعدي ليلتك ونبي
الاب: انا مش عارف منشفه دماغك لي
رحمه: بابا انا راضيه زمتك، انا رحمه القمرز بنت عامر العشماوي اتجوز واحد اصغر مني! لي اخده اربي مثلا
الاب: بت! عيب ده ابن صحبي المفضل
رحمه: اقفل الموضوع وروح نام جمب تفيده واستغطى كده وان شاء الله تقوم ناسي كل الي قلته ده
الاب: بكره الساعه 5 استعدي
رحمه: بااي يا حج
انا رحمه عامر العشماوي 27 سنه وعشان كده قال اي عانس ومفيش حد راضي يجوزني ولو عرفه اني شخصيه لا تطاق ومطفشاهم كلهم كانوا هيغيرو رئيهم، امي عندها السكر بسبب اني قاعده علي قلبها وكده وابويا نفسه يخلص مني وشغال زق فيا وعندي اختي لو طايله تقفشني من رقبتي تحطني في الكوشه هتعمل كده.
في الصباح….
الام: يا اهلا ببوز الاخص
رحمه: طبخه اكل اي
تفيده : طب روحي أنفضي وشك بشويه مايه علي الاقل وكلمي صاحيه بتدعك في عنيها وتقلك طبخه اييي يمااا
رحمه: علفكره ابويا قلي امبارح انه متقدملي عريس واي رئيك بقي لرفضه عشانك بس
تفيده: بجد ونبي! ، يا حووم تعالي شوفي طبخه اكل اي جميل اهو تعالي تعالي
رحمه: يلهوي علي القلبه يني، انتي لو شقطاني كده ومربياني تخدي فيا ثواب والله ما هتعملي كده، متشكرين يا ماماتي متشكرين اوي
تفيده: ها، العرض خلص ول لسه، خدي الطبق ده حطي علي السفره اجري
رحمه بجلوس في ارضيه المطبخ: مش هقوم، ودي انتي هفوق كده وقوم اكل علطول
الام: داهيه تاخدك وانتي تشه وتقيله كده، اوعي اوعي لدوس عليكي
رحمه ببرائه: بتموتي فيا كده ليييي يا مراه
وانا بعمل نفسي زعلانه وبعيط القي هووب حتت مرزبه نزلت علي قفايه انما اي عنببب
سمير: قومي يا بت بتشحتي ول اي
رحمه: يبن سميه العايزه وحيات امي لربيك
سمير برخامه : يمااا روحي اغسلي وشك الاول بعماصك ده ول شعرك الي شبه سلوك المطافي ده
رحمه: اي يلا السماجه الي انت فيها دي، م هي خالتي نسيت تربي اساسا
تفيده: سمير يبني انت جيت حول معايا يبني الله يصلح حالك م انا معنديش بنات
رحمه: بنتي فشله ومش نافعه في حاجه فلحه تشرشح وبس وطفش عرسان… امووت فيك وانت عسل يا عسل
سمير بتصقيف : هههههه يا جاااامد
تفيده بضحك: ههه مخلفين عيال انا واختي هبل والله، قومي يا بت من المطبخ وانت حول معايا يلا
سمير: عُلم سيدتي، قومي هتكلني
رحمه: لما تخلصوا رص هقوم، سبني في حالي
سمير: باندا
رحمه: زرافه
ده اسمج واحد في العيله تقريبا، ابن خالتي وفيكو تقولو اخوات في الرضاعه… متربي معايا انا واختي لان خالتو كانت مسافره وعشان كده الي يشوفنا يقول اننا اخوات… اكبر مني بسنه وبكرش علي صحبتي…
___________
رحمه: اخالتو
ريهام: رحمه حببتي، امتي اجي ومشفكيش كده وتكوني في بيت العدل مُعززه و مكرمه يا رب
رحمه: اي يا خالتو ده، قفلتيني منك في ثانيه اقسم بالله، اتخر كده يلا
سمير: ازفتي اقعدي يختي
قعدت جمبه علي الكرسي لاني عرفه اننا مش هنخلص انا وهو ف هما يحفلو واحنا نتريق ونشوف اخرتها
رانيا: ول اني عرفه انه مينفعش كنت جوزتك سمير والله
رحمه: اطمني يا خالتو ده زي اختي بظبط
سمير بهمس: اختك يا مهزقه، ده انا هوريكي
رحمه بهمس: ولي يتقال عليا كبرت وانت لسه عادي
سمير: عشان انا الراجل وانتي ست
رحمه: ست اما تلهفك وكل وانت ساكت عشان مزعلكش
سمير: هخبطك بلحه في نفوخك يا بت تعدلك تلمي
رحمه: روح كل جاتووووو
معرفتي بإبن خالتي اننا بنحترم بعض جدا وامي زمان عرفت تربي جامد اوي اوي.. سمحني يا رب.
وبعدها سبتهم بشتمونا وروحت ادور علي شغل للمره سبعتلاف وريح دماغي منهم
في الاتوبيس…
ايمان: لحقت الاتوبيس الحمد لله
رحمه: ما انتي غيبوبه
ايه: ابنااات استنوني، اعمووو وقف شالله يخليك
رحمه: البومه التانيه جت
ايه: واخيرا لحقت انا في امان
ايمان: الام المتخزوقه
ايه: صباح مهبب عشان شفتكوا
رحمه: ريحه فين يا نيله انتي وهيه
ايمان: المدرسه عشان الحصص
ايه: الكتيبه ورايا شغل فيها
رحمه وايمان: تمام يا فندم
“يقومون بضحك جميعا”
في الكافيه..
ايمان: وافقي يا بت!
ايه: اللله اصغر منك يا كتكوته هههه هموت
ايمان: اتجوزي نلبس فستان ونرقص ونهيص كده وفشكلي تاني، واصغر منك رضي بمصاصه ول حاجه
ايه: ههه مش قادره
رحمه: انتوا بتحفلو عليا طب انا مروحه
ايمان: اقعد يستا هنتفاهم
رحمه: المشكله انه بابا مصمم فعلا، يعني بعد ما ارفض كل الناس دي ويحصل كده اتجوز واحد اصغر مني! احيه
ايمان بضحك: انتي روحي قوليلي بقلك اي ياض وتشوحي كده بيدك قال مش فرقلك هيخاف منك ويروح يقول لامه وبتبوظ الجوازه علي كده
رحمه: امم فكره حلوه بردو ولو منفعتش اهو نقول لابوه يضربه علي ايده ول حاجه
سخسخنا ضحك انا والبنات وأخرتهم علي الشغل وكان حاجه جامده، بس حرفيا لسه مفهمتش هو ابويا كان بيتكلم بجد!
رحمه بعصبيه: بابا انا كنت فكراك بتهزر عادي زي كل مره بنهزر، انما انت بجد وفقت عليه وهو اصغر مني!
عامر ببرائه : اصغر منك بسنتين بس مش كتير والله
رحمه: نعم!
عامر بجلوس بجانبها: صحبي ده غالي عليا جدا ولسه راجع من السفر وتعب منه وقلبه وجعه وانا قلتله اني عندي بنت متجوزتش وهو فرح وقلي اني اخد رئيك والصراحه الفكره عجبتني
رحمه: بابا انت عارف يعني اي اتجوز واحد انا اكبر منه، اقلو اي ده ان شاء الله، ماما انتي بتتسنطي وشوفتك تعالي عقلي بالله
تفيده: حلوه الفكره يا حج انا موفقه
رحمه: ايوا ك…. اي!
تفيده: اهو جبنا الاكبر منفعش نجيب الاصغر جايز يجيب نتيجه
عامر: معاكي حق هههه
رحمه: لاء انا هسيبكوا كده تهدو ونشوف الجنان ده بعدين
عامر: البسي بسرعه عشان هيجوا قريب
ثانيه بس… وات! ، اصغر مني هههه لاء بجد دول بهزرو يعني ده اكلم معاه ازاي بجد اقلوا يا نغه ول بيبي اصلها تفرق… ابغي اصوت هلحين!
………………
تفيده: رحمه اجهزي بسرعه علي وصول
رحمه: انسي مش هيحصل ده
تفيده: بت، ابوكي علي اخره منك شوفي كده واحكمي متتعبناش معاكي
رحمه: لو ابويا كان اصغر منك كنتي هتوفقي عليه
تغيده: احم… اي ده اجوز عيل
رحمه: يسلام
تفيده: ههه طب اجهزي بسرعه طيب
رحمه: هطفشه خلصانه، انا مش ناقصه جنان
تفيده: تمام نطفشه مع انه الموضوع مسلي والله
رحمه: ماما اقفلي الباب واطلعي بره
ااااه علي الحِزن الي انا فيه… طيب انا اشوفه واقله بص انا كبيره عليك.. لاء لاء ليقولي طنط ول حاجه مش ناقصه… اه هعيط!
الاب: يلا اطلعي
رحمه: باباااا
الاب: اطلعي بس اطلعي ههه
رحمه: يلهوي حتي انت كمان!
الاب: والله وهتبقي عروسه كبيره يختي اهو حد يحترمك ول حاجه ههه
رحمه: يا رب النور يقطع دلوقتي يا رب
خدت الصنيه وروحت وشوفت حاجه غريبه جدا…..
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد