روايات

رواية بنت العدو الفصل العشرون 20 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل العشرون 20 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو البارت العشرون

رواية بنت العدو الجزء العشرون

رواية بنت العدو
رواية بنت العدو

رواية بنت العدو الحلقة العشرون

” تمر الايام واصبحنا في نهاية الشهر الكريم ”
” الساعه 10 الصبح في دوار عائلة الجبراني فاطمه وانصاف واميمه وكنز وزينب وليلي فرشين قش علي الارض وفوق القش حصيره وحطين طبليه وقدامهم فرن القش وعجين بيعملو كحك العيد والبسكوت ”
ليلي بتحاول تظبط الملبن جوا العجينه بس مش عرفه : بطوط مش عرفه اعدلها خالص كل ما اعملها تتعجن في بعض
فاطمه اخدت حته من العجينه وفردتها وحطت جواها الملبن : بصي يا ليلي لازم العجينه تكون ملمومه علي الملبن علشان لما تتحط في الفرن الملبن دا بيسيح جواها لو مش ملمومه صح تبوظ
ليلي : طيب انا هعمل البسكوت انا الكحك مش عرفه اظبطه خالص ” وبدأت تعمل في البسكوت واميمه تاخد تسوي في الفرن ”
كنز بضيق : مش لو كنا اشترينا المواويل دي جاهزه كان زمانا مرتحين بدل كدا ؟

 

انصاف وهي بتخبز : دي عادة ربنا ميقطعها ابدا لازم الواحد هدومه تتبهدل سمنه وسكر ودقيق علشان يحس بريحة العيد
فاطمه : زمان كانت الحجات دي ليها طعم كانت الوحده مننا تستني يوم خبير الكحك والبسكوت دا اكتر ما بتستني العيد نفسه
ليلي ببتسامه : احلام بقا كانت عليها شويه بسكوت بالله احسن من اللي بيتشرو من برا كنا يوم العيد بليل نعمل شاي ونحط صنية البسكوت وناكل كانت احسن من اللحمه بنسبالنا
فاطمه ببتسامه : احلام طول عمرها اميره ربنا يباركلها من لما كانت صغيره وهي ادب واخلاق الدنيا كله فيها لما قالو احلام هتتجوز محمود الحبيب قولت محمود طيبة الدنيا فيه وهي كانت طول عمرها تحب ابوكي قولت صبرت ونالت وتستاهله
ليلي : ماما احلام عشت معاها اكتر من ماما الله يرحمها ولا عمري حسيت ان يتيمه في يوم من الايام يمكن كمان بتعاملني احسن ما بتعامل اسراء
انصاف ببتسامه : علشان كانت بتحب المرحوم ابوكي واللي بيحب حد بيحب التراب اللي بيمشي عليه
اميمه طلعت البسكوت اللي اتسوي : ادي اول صنيه طلعت هاتو الصنيه التانيه يلاا
انصاف شالت الصاج ( صنية الكحك ): خدي يا اميمه بس متحطيش قش علشان النار تهدي شويه علشان كدا هتتلسع
اميمه : والنبي يختي ما بحط مش عرفه النار حاميه ليه كدا ؟

 

زينب اخدت وحده كحك واكلتها بغيظ في كنز وليلي : ياااربي علي طعمها وعلي حلاوتها وجمالها لاء دا انا اقوم اعمل كوباية شاي واجي ” ومدت ايدها ليلي ورجعتها تاني ” يووه معلش يا ليلي نسيت انك صايمه
ليلي بغيظ : عرفنا ان معاكي عذر بس مش معني كدا تغيظي فينا اصلا حرام ؟
زينب بكيد : وانتي مالك انا ولا انتي اللي هنتحاسب ؟
فاطمه : حرام يا زينب عوزه تكلي قومي بعيد عن الصايمين وكلي ؟
” ليلي حست بدوخه ومسكت في فاطمه اللي قعده جنبها ”
فاطمه سندتها بخضه : قلبي عليكي مالك يا كبدي ايه اللي جرالك ؟
ليلي وهي مغمضه عيونها : يمكن علشان مرضتش اتسحر امبارح ؟؟
انصاف بصتلها ببتسامه: ومش يمكن حامل يا ليلي …انا لما كنت حامل في غالب اول مره دوخت زيك كدا بالظبط بس يومها كنت بتشطف ودوخت في الحمام اغمي عليا ولما روحت المستشفي قالولي حامل
فاطمه بفرحه : انشالله يا انصاف يسمع من بوقك ربنا بصي ياليلي احنا نبعت نجيب بتاع اللي بيبين الحمل دا ونعرف منه مش بتعرفي تعمليه ؟؟

 

ليلي بصت بخوف: انا الفكره ذات نفسها فرحتني يا جدتي اخاف بعد ما اتعشمت يتكسر بخاطري واطلع مش حامل ودول شويه تعب ؟
فاطمه طبطبت علي ضهرها : انشالله خير وهتطلعي حامل وربنا ميكسرش بخاطرك ابدا قومي بس لما نشوف مين هيجيب البتاع الحمل دا ؟
زينب : بما ان الموضوع هيبقي فيه طفل صغير هضحي واروح اجيبه ليها واجي ” واخدت فلوس وراحت تجيب الاختبار من الصيدليه ”
……………………………..
” في معمل التحاليل في المنصوره غالب ومصطفي وقفين مع الدكتور ايمن في المعمل بتركيز ”
دكتور ايمن: طيب بصو بقا يا دكاتره احنا حاليا قدامنا المرض وعرفنا انه مُعدي وطبعا الوقايه الطبيه لازم نعملها ؟
مصطفي : احنا عرفين الكلام دا كله وعرفين انه مُعدي احنا عوزين علاج للمرض دا لأنه منتشر جاامد
ايمن : يبقي هنبدء نعمل العلاج من دلوقتي ؟
غالب :يا دكتور ايمن المرض دا منتشر في بلدنا بشكل كبير مفيش وقت اننا نستني يوم او اتنين اقرب انت الوقت واحنا مش هنبخل عليك بحاجه
ايمن ببتسامه : كدا انت فاهمني انا محتاج فلوس علشان اجيب كل حاجه هحتاجها
مصطفي طلع ظرف ومد ايده ليه : ماشي حالك بدول دلوقتي ؟

 

ايمن برفع حاجب : كام دول يا درش ؟!
مصطفي طبطب علي كتفه : كف مريم ولما اخد اول جرعه ليك الكف التاني هاجي امتي اخد الجرعه الاولي بقا ؟
ايمن ببتسامه : بعد العيد انشالله اول جرعه تيجي تاخدها
غالب قام وقف : يلا سلام يا ايمن نشوفك بعد العيد ” ومشي هو ومصطفي ”
مصطفي : كلب فلوس مادي حقير
غالب : دا ايمن يا درش ميت علي الدنيا والاخره ” وفتح باب العربيه علشان يسوق هو ” اركب يلا
مصطفي ركب وغالب مشي : اوقف عند اي صيدليه نجيب العلاج الخلصان لليلي ونمشي
غالب : فل يا درش
فون مصطفي رن وكان خالد : الوو ايوا يابا
خالد : ها عملت ايه؟
مصطفي : انشالله خير انا جي في الطريق اهو وهنعد ونتكلم بقا
خالد : توصلو بسلامه يا غالي يلا سلام ” وقفل ”
غالي : ايه عملو ايه ؟

 

خالد : بيقول جاي في الطريق وهيعرفنا لما يجي ” وبص علي العمال اللي بيشتغلو في الارض ” ايه يا رجااله شويه كيماوي هنفضل نرش فيهم للعصر ولا ايه ؟
…………………………….
” في شقة ليلي قعده علي السرير تاكل في ضوافرها وقدامها اختبار الحمل اول خط بان والتاني لسه ”
زينب اللي وقفه جنبها : انا حسه ان عدي بتاع 3 شهور واحنا قعدين كدا ؟؟
ليلي بتوتر : لو انا حامل الحمل نزل من التوتر بالله
” الاختبار كمل وليلي غمضت عينها وزينب مسكته وبصت لليلي ”
ليلي بخوف : افتح ولا اخليني مغمضه يا زينب ؟
زينب ببتسامه وفرحه : فتحي ياااابت جااااااي عيل جديد العيله يولادددد ” وزغرطت واللي تحت سمعو الكل زغرط ”
ليلي بفرحه حضنت زينب : انا حاااامل بجد ؟؟؟
زينب بضحك : لاء هزار بس حبيت ازغرط علشان الزغاريط كانت ممنوعه في البيت وماصدقت لقيت فرصه
ليلي دموعها نزلت بفرحه : انا مش عرفه اعمل ايه انا فرحانه وخايفه وقلقانه وكل حاجه زينب انا حامل بجد ولا ممكن الاختبار يكون كذب ؟

 

زينب : حامل يابت والله العظيم حامل يعني كمان 9 شهور من دلوقتي هيجيلك نونو صغير البيت كله يلعب بيه ابعدي انا نازله اعرفهم تحت
ليلي بسرعه : طيب طيب متعرفيش مصطفي وعرفيهم محدش يقوله ؟
زينب غمزت : حااضر ” ونزلت علي تحت ”
ليلي ببتسامه وعدم تصديق : انا حامل من مصطفي الجبراني مش مصدقه ” ومسكت فونها ورنت علي احلام ” الووو ايوا يا احلام
احلام : نور عين احلام عمله ايه النهارده وناويه تيجي تعدي عندنا حبه امتي ؟
ليلي ببتسامه : فكك بس من الكلام دا دلوقتي انا عندي ليكي خبر ؟
احلام بقلق : استر يارب في ايه قولي قلبي مش مستحمل اخبار
ليلي بضحك : انا حامل يا ماما
احلام بفرحه : يالف نهار ابيض ” وزغرطت ” الف مبروك يا نن عيني الحمدوالشكر لله
” خبر حمل ليلي الكل عرف بيه عيلة الجبراني اللي طارت من الفرح بأول حفيد فيها وعيلة الحبايبه اللي من خلاص الحفيد الاول جيه وقطع سيل الدم والتار وفعلا الفرحه كااانت عارمه علي الكل الا اميمه اللي اتغاظت ان بت لمياء كدا قعده في البيت لأخر العمر بعد ما حملت ”
…………………………

 

” في بيت الجبراني علي الفطار مصطفي قاعد هو وغالب مش فهمين اي حاجه بس حسين ان فيه حاجه غريبه ”
انصاف : خدي يا ليلي حتت اللحمه دي علشان تتغذي يما خدي ؟
فاطمه : وفخد دكر البط دا يستاهل بوقك يلااا كلي
ليلي : كدا كتير والله انا معرفش اكل كل الاكل دا ؟؟
غالب : هو اللحمه والبط ليلي بس اللي هتاكل منهم احنا مش هناكل
مصطفي برفع حاجب وهو بيضم ليلي لصدره : الله اكبر في عينك يا غالب الكلب كلي يا حبيبتي كلي انتي قفشانه وضعيفه ازاي
غالب بغيظ : اه حبة قش يا كبدي عليها ” وبصلهم ” انا عاوز الفخد بتاع الدكر اللي مع ليلي بقا مش شغلي
مصطفي : طب بالله العظيم ما انت واخده يا غالب ومراتي اللي هتاكله وبطل نفسنه علشان النفسنه لنسوان هااا نسوااان
غالب اكل البسله بغيظ : اتقل عليا يا درش محضرلك مفجأه هتعجبك بس اصبر
خالد : انتو يولاد الكلب انت وهو مفيش يوم نفطر في امان الله ابداً لازم حوار كل يوم لو مش غالب وزينب يبقي غالب ومصطفي ” وبص لغالب ” انت ملاحق علي البيت كله كدا لييه يلاا
غالب بتمثيل العياط : دا انا غلبااااان لو مش عاجبكم جوزوني
غالي : نجوزك تجيبلنا بلوه عليك كمااان احنا عرفين نخلص منك ؟

 

فاطمه بخضه : نخلص منه بعيد الشر عن قلبه دا غالب دا كبدي
غالب : عليا الطلاق يا بطوط انتي خساره في الراجل دا ” وشاور علي غالي ”
مصطفي بهمس لليلي : ساكته ليه يا روحي ؟
ليلي بنفس الهمس : عوزاك فوق هطلع وتعالي ورايا
مصطفي بغمزه : فل يا بطه اطلعي وانا هشرب سيجاره وجي وراكي
ليلي قامت وقفت : ماما فاطمه انا طالعه فوق ماشي ” وغمزت ”
فاطمه ببتسامه: اطلعي يماا وخدي كحك وبسكوت معاكي
ليلي وهي ماشيه : اخدت فوق ” وطلعت علي الشقه فتحت الباب كانت الشقه متنضفه ومرشوشه برفان ريحته حلوه والنور هادي والشاشه شغاله علي اغاني رومانسيه دخلت ليلي اوضة النوم طلعت فستان قصير منفوشه بحمالات رفيعه لونه نبيتي وفيه حزام اسود ولبست صندل كعب اسود وسابت شعرها وميكب خفيف اووي ورشة برفان خفيفه ”
ليلي ببتسامه : كدا قمر ” كشرت تاني ” ياتري ردة فعله ايه هيفرح ولا هيضايق ولا شعوره ايه ” وسمعت باب الشقة بتتفتح ومصطفس بيصفر ابتسمت وطلعت ليه “

 

مصطفي بإعجاب : ايه البطل داا بس ” وراح عندها باس خدها ” ايه الجمال دا كله شكل ليلتنا حمرااا
ليلي ببتسامه : عجبتك ؟
مصطفي بهمس : جننتيني مش عجبتني بس ؟!
ليلي مشت ايدها علي خده : احم عندي ليك مفاجأه
مصطفي بستغراب : مفاجأة ايه … اوووعي تكوني طلبتي حاجه جديده من علي النت وعمله الجو دا علشانه اجيبهاا دا لسه المسكات مخلصتش ..
ليلي بمقاطعه : انا حامل ؟
مصطفي سكت شويه وبعدين اتكلم : لحظه وحده انتي ايه ؟؟
ليلي رفعت نفسها علشان تطول ودنه وهمست : انا .. حامل .. قريب هيكون عندنا بيبي
مصطفي حاوط خصرها وشالها بفرحه ودفن وشه في رقابتها : دا بجد ولا هزار ؟؟
ليلي بضحكة فرح : لاء بجد والله النهارده دوخت وطنط انصاف قالت ممكن اكون حامل زينب راحت جابت اختبار وطلعت عملته وفعلا لقيتني حامل

 

مصطفي نزلها براحه : هاتيلي الاختبار كدا ؟
ليلي دخلت جابته : اهو ؟
مصطفي بص علي الاختبار وبصلها بفرحه وقرب من شفايفها وباسها بكل رقه وفرحه وحب : انا حبيتك فوق مسمي الحب نفسه
ليلي ببتسامه : احلامنا بتتحقق وحده وحده اول حاجه اتجوزنا وحبينا حياتنا تاني حاجه انا حامل وبكرا هيكون عندنا بيبي مش عرفه بنت ولا ولد بس الاكيد هنحبه كدا لسه امنيه وحده بس ان يكون عندنا بيت خاص بينا شايف كنا فين وبقينا فين ؟
مصطفي حضنها بحب : انا مبسوط بحياتي علشان انتي فيها هتقبل اي صدمه اي خوف اي وجع غير انك متكونيش معايا انا بتقوي بيكي يا ليلي
ليلي حاوطت وشه بإيدها : بحبك يا بن الجبراني
مصطفي : بمووت فيكي يابت العدوو ؟
” قضو سهرتهم في حب وغزل مصطفي اللي فعلا حاسس ان جواه بدء يكتمل كل يوم عن اللي قبله وفعلا قرر يبدء يشتري ارض ويبني بيت خاص بيه وليلي اللي مبسوطه بحياتها لأقصي درجه ”
ليلي اللي قعده في حضن مصطفي : مصطفي انا عاوزه اروح عند ماما احلام
مصطفي بستغراب : اشمعنا هتروحي تعملي هناك ايه ؟
ليلي : عوزه اروح افضل معاهم شويه من زمان مشفتهومش

 

مصطفي برفع حاجب : ثواني يعني انتي عوزه تروحي تباتي مش تفضلي شويه وترجعي ؟؟؟
ليلي بحذر : دا لو انت مفيش عندك مانع يعني ؟
مصطفي : انا مش هنكد عليكي النهارده علشان بس الخبر اللي فرحنا من شويه بعدين انا مبحبش مراتي تبات برا البيت
ليلي مسكت وشه وخليته يبصلها : يا حبيبي دول اهلي انا مش هبات عند حد غريب هروح افضل يومين واجي
مصطفي باس شفايفها برقه : ولا ساعه وحده هتباتي برا حضني انا مش هعرف انام من غيرك علشان اتعودت احضنك وانا نايم انسي بقا حوار انك تباتي برا البيت
ليلي : خلاص تعالي بات معايا سريري مريح والله
مصطفي بضحك : سريرنا هنا مريح وجميل وواسع برضو والله
ليلي بإحباط : يعني مفيش امل صح ؟
مصطفي دفن وشه في رقابتها يشم ريحتها:صح مفيش خروج من حضن مصطفي الجبراني
ليلي ضمته لصدرها : وانا مش عوزه اخرج من حضنه لأخر لحظه بعمري ‘
………………………………

 

” غالب قاعد علي القهوه مع رجاله الحاره اللي من سنه وبيتكلمو علي الكوره بحماس فجأة جمال دخل القهوه ووقف في وشه ومعاه خشبه ”
جمال بغضب : انت عاوز ايه من اختي يا غالب يا جبراني مش كفايه ابن عمك ضحك علي بت عمي واتجوزها ولا انتو عيله كلها وسخه ومفيش فيكم راجل ؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك رد