Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثالثة 3 بقلم آية عامر

ماجده بصدمه: مريم!!!!!!!! 

مريم بضعف: ماما… 

لتسقط علي الأرض فاقده للوعي… 

علي جهه اخري… 

الريس بغضب: يعني اااي ترجعو البنت بعد م اخدتوها ي شويه اغبيه.. 

……  :  ي ريس البت دي خالد الرفاااعي بنفسه بيدور عليهااا وده رااجل واااصل اوووي لو وصلنا هتبقي قضيه رأي عااام.. ده ممكن يودينا في دااهيه.. 

الريس: البت دي شافت حاجه.. 

….   :  لا ي ريس البت لما جت كانت متخدره ولما فااقت عنيهااا اتغمت ومشافتش اي حااجه.. 

الريس:  مااشي.. بس الغلطه الجااايه فيهاا رقبتك انت ورجالتك مفهوووم.. 

…..  :  مفهووم ي ريس مفهوم…

… 

يونس: بتقول اي ي خاالد..مريم رجعت؟

خالد: ايواا..انا هعدي عليك ونروح نفهم منهااا..

يونس: ي عم دي تلاقيها كانت هربانه مع حد ورجعت في كلامهااا..

خالد بغضب : يونس..صحيح مريم رجعت بس بااقي البنااات منعرفش عنهم حاجه..

يونس: مااشي ي خالد مستنيك…

اغلق يونس هاتفه…وجلس يفكر وهو منتظرااا لصديقته..

دلفت خلود الي المكتب في ذلك الوقت..

خلود: مش عارفين تمشو الشغل من غيري صح؟؟.

يونس: انتي مش كنتي روحتي..

خلود بمرح مزيف: شقه طويله عريضه هعمل فيها اي لوحدي يعني..

يونس: قوليلي ي خلود هو انتي لي متمرمطه معانا هنا..انتي معاكي شهاده كويسه وممكن تشتغلي بسهوله..

خلود بحزن : علشان مكنتش بمجهودي ولا بتعبي..قولي بس احنا عندنا اي جديد..

يونس بتردد: الا قوليلي ي خلود هو لو مثلا يعني طلع واحد بيحبك وعايز يتجوزك..هتوافقي..

خلود: امم لما يعرف كل حاجه عني ساعتها هو اللي مش هيوافق بيا..ومتسألنيش عن ده بالذات..

يونس: طب انتي عمرك م حبيتي حد..

خلود: لا عمري م حبيت حد..

لو خلصتو فتره التعارف دي ممكن نمشي بقي..

كان هذاا صوت خالد يقف امام الباااب وعلامات الغضب والحزن علي وجهه..

يونس بضحك: انت عامل زي الراجل الآلي كده ليه..ماشي ي عم جااايين..

خالد: جاايين!!..انا مكلمك انت بس..

يونس: لأن خلود بتشتغل معاايا في معظم القضايا اللي بمسكهاا احنا تيم..

خلود بمرح: اكيد ده القسم ده كله شغاال تحت امري اناا..

يونس: لا اتلمي متطلعيش فيهاا اووي كده..

خالد: خلاص..يلا..

خرج كلا من خالد ويونس وخلود في طريقهم الي بيت مريم…دلفو الي المنزل لتخبرهم ماجده ان الطبيب يفحصهااا…

يونس: هي مقالتش اي حاجه..

ماجده: لا ي باشا مقالتش اي حااجه..دي جت وقعت من طولها قدام الباب..والجيراان دخلوهاا..

خرج الطبيب ليطمنئهم عليهاا..

الطبيب: بنتك كويسه متقلقيش..هي بس ضغطها كان نازل شويه..كمان فااقت هتبقي كويسه..

ماجده: الحمد لله ي رب الحمد لله…

الطبيب: بعد اذنكم..

دلفت ماجده الي غرفه مريم..لتحتضن ابنتهاا بقوه ويبكي الاثنااان معااا..

دلفت خلود الي الغرفه..

مريم: انتي مين..

خلود: انا خلود ي مريم وشغااله مع الظابط يونس بره هو بس عاوز يعرف منك اي اللي حصل..

مريم: طيب انا هخرجلهم..

ماجده: بس انتي تعباانه ي مريم..

مريم: لا ي ماما انا بقيت كويسه متقلقيش علياا..

خرجت مريم الي الخاارج لتجلس امامهم..

خالد: الحمد لله علي السلامه..

مريم بإبتسامه: الله يسلمك..

يونس: انسه مريم ممكن تفهميناا اي اللي حصل معااكي بالظبط..

مريم: كل اللي فاكراااه اني كنت رايحه الدرس ف كنت مستنيه الاشاره علشان اعدي الطريق..فجأه ظهرت عربيه قداامي وشدوني فيهااا..حاولت اقاومهم بس مقدرتش لحد م صحيت بعدهاا لقيت نفسي عنيا متغميه ومربوطه..بس كنت سامعه..كان وااحد بيتكلم مع حد..

_ ايوه ي ريس..رجالتنا بلغتنا ان أم اخر بنت خطفناااها مقدمه بلاغ..كده البلاغااات كترت كفايه كده دول تلاتين بنت…

وبعدين قالو… 

_ انا اسف ي ريس حقك عليااا..اؤمرني ي ريس وانا خدامك 

وكمان سألو هما هيعملو اي بالبناات دي وبس كده.. 

يونس: انتي كنتي معاكي حد في المكان اللي كنتي فيه؟

مريم: كان في صوت حركه حواليا بس انا كانو حاطين لازقه علي بوقي..لو كان في بناات تااني كانوا موجودين ممكن يكونو بردو مش عارفين يتكلمو…

يونس: هربتي منهم ازااي..

مريم: انا مهربتش..

خالد: اي اومااال جيتي هناا ازاااي..

مريم: انا لقيت حد بيسحبني من ايديااا ومشينا شويه وبعدين ركبني عربيه..بعد فتره زقني وفك ايديااا..علي م استوعبت الموقف وفكيت الربطه..بصيت حواليااا…لقيت نفسي في نفس الشارع اللي اتخدت منه…جيت هناا وبس كده..

خالد: اي الجنااان ده..

مريم بدموع: والله انا بقول الحقيقه..

خالد: انا مصدقك ي مريم بس بحااول استوعب..

خلود: هنعمل اي ي يونس باشا..

يونس: الاول هنرجع القسم ونكلم اهالي البناات الي قدمو بلاغاات لو حد رجع..لأن غريب اووي انهم يرجعو مريم لوحدهاا كده..

خالد: تماام يلا بينااا..

…..

ركب الثلاثي السياره وهم في حيره كبيره مم حدث…

خلود: يونس باشا انت كنت قولت انك هتخليني اقف في الشارع الي انخطفت منه مريم وتتبع مكاني..انا مستعده انفذ الخطه…

ليردف خالد ويونس ف نفس الوقت…

خالد ويونس: لا..

يونس: انا اتسرعت لما فكرت كده..دي شكلها منظومه وشكلهم نااس خطيره..انا ابداا مش هحطك في خطر زي ده..

خالد: يونس معااه حق..

خلود: بس انا مش خايفه..انا عايزه انقذ البناات دي..وكل م الوقت بيعدي عليهم كل م زاااد الخطر..انا مش فارق معايا نفسي حتي لو مت علشان انقذهم..

اوقف يونس السياااره واردف بغضب…

يونس بغضب: لا ي خلود..قولت لا..ولو انتي مش فااارق معااكي نفسك فهي فارقه معااايا اناا..

صمت قليلا ليستوعب م قاااال…

يونس بهدوء : افهمي ي خلود مقدرش اخااطر بحيااه حد بيشتغل معااياا..

ادار سيااارته من جديد…ليقود بغضب تحت نظرااات خالد الذي فهم ما يمر به صديقه…ولكنه لم ينطق…

دلفو جميعااا الي مكتب يونس..امسك يونس بعض الاوراق ومن ثم طلب احدااا بالهااتف..

يونس: مسااء الخير..

…..  : ايوااا ي بااشا عرفتو حااجه عن بنتي..

يونس نظر لهم…واردف..

يونس: انا كنت بتصل اشوف لو حد اتصل بيك او كده..

…..: لا محدش اتصل ي بااشا..

يونس: تمااام..

كانو ينظرون لبعض في صمت..لم يفهم احد اي شئ مما يحدث..حتي اردف يونس 

يونس: القضيه دي اللي هيحلها انت ومريم ي خالد…

خالد ب استغراااب: ازاااي..

يونس: بص ي خالد تقريبا كل البنات اللي اتخطفت دي عائلاتهم بسيطه زي مريم بالظبط..اللي فرق في حاله مريم..ان انت كنت مع مااجده..

خلود: مش فاهمه حاجه..

يونس: خالد شخصيه عاامه ومعروفه..انا كظابط اهوه ومعرفش ناااس تقيله زيه…بيتعمله حسااب في اي مكاان..الشخص اللي مسئول عن الخطف ده جباان..اول م اسم خالد ظهر في الصوره…خاف ورجع مريم..

خالد: يعني هنعمل اي ي يونس..

يونس: انا هفهمكم كل حااجه…بس الأهم من كده عايز موضوع الخطف ده يبقي ترند علي السوشيال ميديااا..عايز الصحافه ميكونش ليهاا كلام غيره..

عايز عنوان رئيسي في جرايد بكره…احد الفتياات المخطوفااات قدرت تهرب وهتكشف كل حاااجه عن الخاطفين…

خلود: طيب فهمنا ناااوي علي اي طيب…

يونس: هقولكم….

بعد سااعتين…

كانت الساعه الثامنه…دلف خالد الي بيته…ووجد ضيوف امه..طنط دعاااء وبنتهااا..

خالد: مساء الخير

والدته: مساء النور ي حبيبي تعالي سلم علي الضيوف..

خالد: انا معايا ضيفه ي ماما..

دلفت خلفه تلك الفتاااه البسيطه..رقيقه في ملامحها وملابسهااا..

خالد: دي مريم ي ماما….مراااتي 

يتبع..
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك رد

error: Content is protected !!