روايات

رواية جريمة لا تغتفر الفصل العاشر 10 بقلم إسراء هاني

رواية جريمة لا تغتفر الفصل العاشر 10 بقلم إسراء هاني

رواية جريمة لا تغتفر البارت العاشر

رواية جريمة لا تغتفر الجزء العاشر

رواية جريمة لا تغتفر الحلقة العاشرة

خرجت ترتدي قميصه لان ملابسها في شقة عمر…
نظر لها بصدمة فهيئتها خطفت انفاسه .. بل روحه
قلبه كاد يخرج من مكانه ويحتضنها من دقائق فقط كان يتفق مع نفسه على تركها حتى تقتنع به زوجا كيف يقنع نفسه الآن
شهد بخجل: ما لقتش هدوم ليا هدومي كلها عند عمر
ينظر لها دون كلام جميلة هادئة ناعمة ..
شهد : آدم ما تبصش ليا كدة
ادم بتوهان: انتي جميلة اوي يا شهد
شهد بتوتر : طيب ايه الاكل وصل
ادم : ايوة اهو هناك بس انتي حتقعدي هنا كدة ..
شهد : كدة ازاي يعني
آدم : احنا بشر وانا شاب عندي ٣٢ سنة ما تجوزتش قبل كدة فمعرفش ايه اللي حيحصل
شهد بخجل : انت زي ..
آدم : انا لا ابوكي ولا اخوكي

 

شهد : طيب البلاطين كبار عليا اوي
آدم بضحك : البسي واحد واتني شويا اتصرفي يا شهد انا على اخري
ذهبت الى الغرفة وارتدت احد شورتاته كان منظرها مضحك جدا
شهد بغيظ : ما تضحكش عشان ما اروحش لماما دلوقتي
ادم بضحك : اسف بس شكلك حلو اوي كدة غاطسة جوة الهدوم والشورت بتاعي بنطلون عليكي
شهد : هاهاها خالتي كانت تتوحم على عسل حمير حاروح اكل خليك اضحك
ذهبت ناحية الطاولة خبطها بخفة خلف رأسها وهمس : عسل حمير .. لسانك ده لازم يتقصر انا دلوقتي جوزك عفكرة
شهد وهي تأكل بسرعة من شدة جوعها : ما اقدرش ما اشتمكاش دي متعتي في الحياة جوزي مش جوزي مش حابطل
ادم بضحك : زعلانة على عمر
نظرت له قليلا وهمست: عادي يعني كنت حازعل لو الناس اتكلمت عليا بس لا
آدم بسعادة : ما كنتيش بتحبي وافقتي ليه
شهد: اممم شاب كويس محترم بحبني .. بس هو قالك ليه ما جاش
آدم : قالي مش عاجبه علاقتنا سوى وعايزك ما تكلمنيش وانه عايز يخليكي تختاري انا ولا هو
شهد بضحك : عبيط ده ولا ايه بجد هو ده السبب
آدم: لو كان خيرك فعلا كنتي حتقوليله ايه
شهد : امممم معرفش
ادم : شهد بجد
شهد: اعتقد هو عارف الإجابة عشان كدة ما سألنيش
آدم: وايه هيا الإجابة

 

سكتت قليلا وقالت : انا معرفش حد غيرك انا وعيت عليك انت يا ادم اخواتي مشغولين بابا وماما مشاكل وبابا سافر كنت انت وروان اللي اعرفهم فانت اهلي كلهم حتى لو كنت تجوزت عمر ما كنتش حقطع وإياك حافضل زي منا…
كان ينظر لها بعشق ليس له آخر ..
كانت تأكل لكنه فقط ينظر له يحمد ربه مليون مرة سيقيم الليل يشكر ربه على أنه جعلها ملكه..
قامت من مكانها وهمست : انا عايزة انام انت نام في اوضتك وانا حنام في اوضة علية
هز رأسه بتمام كم تمنى ان تركض لحضنه ينهل من شهدها لكنه سيصبر ..
&&&&
اقترب منها وهمس بأذنها : قلبي قومي حنروح الفرح
اسراء بابتسامه: حاضر حاخد شاور بسرعة
جلب جهاز السكر وهمس بالم : حنطمن بس بسرعة
اسراء بحزن : انا تعبت اصابعي كلها تشكت
قالت جملتها دون قصد لتذبح قلبا يعتصر ألما دون شئ ادار وجهه يأخذ نفسا حتى يهدأ نفسه ولا ينهار نظرت له كان جسده يرج
قامت من مكانها وقفت أمامه وقالت بابتسامه: انا أسفة حقك عليا ما اقصدش
يوسف بعينين مليئة بالدموع: انتي اللي بتتأسفي انا اللي اسف
اسراء: على ايه
يوسف بألم : عشان مش طالع بايدي حاجة مش قادر اعمل حاجة لو اقدر اجيبه فيا مش حتردد لحظة
ضمت خصره بقوة ودفنت وجهها في حضنه وهمست بدموع: كفاية عندي حبك ده وخوفك في ناس كتير بتمرض ماحدش بيناولها بوء مية بس انت شايلني في عينيك انت مش مقصر انت جنتي يا يوسف انا لو فضلت احمد ربنا عمري كله مش حوفي شكره على اني مراتك
كان مغمض عينيه يستمتع بصوتها بانفاسها بكل شئ منها

 

رفعت رأسها وقالت: يوسف حبيبي المرض مش خطير في ناس كتير عايشة معاه ماما بقالها سنين ما تقلقش
هز رأسه وهمس بكل حنان الارض : حافضل قلقان لو شوية برد مش مرض مزمن وان شاء الله حيكون عرضي يلا بسرعة.اجهزي
صعدت بجواره لتتفاجأ انها امام كوافير
اسراء باستغراب: انت امبارح كان ستات بس ورفضت احط ميكب دلوقتي جايبني عالكوافير هو شكلي وحش اوي كدة
تنهد وقال : وحش انتي عمرك ما كنتي وحشة.. انت احلى بنت شافتها عيني بس مش حاكدب عليكي وشك دبلان شويا فحخلي الكوافير تعملك مساج للبشرة مكياج خفيف عشان بالفرح انتي ما تحسيش نفسك مش اوي اما لو عليا وحياة ربنا اني عمري ما شوفتك غير اجمل من الدنيا كلها
اغمضت عينيها وهمست : ححبك اكتر من كدة ازاي
ابتسم وهبط من سيارته وفتح لها بابها وامسك يدها بعشق ودخل برفقتها
اسراء : انت حتستناني
يوسف: من يوم صاحبتك دي وانا مرعوب انسي اسيبك دقيقة
يوسف للكوافير : عايز حاجة خفيفة اوي اوي بس وشها ما يبنش مرهق مش عايز المكياج اللي بتعملوا كانكو بتدهنوا غرفة
ارتدت فستانها وبدات بجلسات لبشرتها وبعدها مكياج ناعم جدا بابتسامه جميلة ان شكلها جميل
خرجت امامه ليبتسم قلبه انه استطاع اعادة ثقتها بنفسها حتى لو سيغار عليها
صعدوا سويا ليهمس بحب: عفكرة ما تغيرتيش كتير
اسراء بضحك: كفاية بكش
يوسف : بصي في اغنية سمعتها عجبتني من الجيل دي مع اني ما بسمعش خالص من الأغاني بتاعت الايام دي لذاذة ومهرجانات وهبل انا بحب فيروز عبد الوهاب
اسراء : ههه طبعا ما تبقاش يوسف القاضي
يوسف : انا مع كل الناس بشخصية يوسف القاضي بس وياكي معرفش بيحصل ايه.. المهم الأغنية دي حسمعهالك حسيته بيغنيها عشاني

 

اسراء بفضول : ايه .. غنيها انت
يوسف : حشغلها واغنيهالك لحظة بس
أيوه بسببك قادر أكمل
وقت ما بتعب ليكي بروح
لما بِبان الدنيا تقفل
حضنك اخر باب مفتوح
ياللي عيونك وقت ما بغرق
بالنسبالي دي مركب نوح
إنتي الحته الحلوة في قلبي
ببقى ف قربك مش قلقان
إنتي حبيبتي وأمي وبنتي
وماليش بعدك تاني مكان
حببتيني ف أيام عمري
رجعتيني لنفسي زمان
وأنا بين إيديكي
إحساسي بيكي
لو قلت ليكي مابيتحكيش
جيتي وبقيتي
أهلي وبيتي
إزاي هعيش
عمرك لحظه ما نزلتيني
لأ بالعكس أنا بيكي عليت
ولا بعتيني ولا خذلتيني
وبتديني أكتر ما إديت

 

قبل ما بندهلك بتجيني
ضهري وسندي لو إتهزيت
نصي التاني إللي بيفهمني
قبلك عمري ماهوش محسوب
حبك هو إللي مكملني
من نقصي ومن أي عيوب
إحساس بأمان بيطمني
وسط حياه مليانه حروب
وأنا بين إيديكي
إحساسي بيكي
لو قلت ليكي اه مابينتهيش
جيتي وبقيتي أهلي وبيتي
كانت تنظر له لا تصدق انه كل هذا الحب لها هيا
يوسف بهزار : انا دافع كتير عند الكوافير بلاش دموع يبوظ
اسراء : ده الكلام ينفع ليك .. انت اللي ولا مرة خذلتني انت كل أهلي وكل حاجة ربنا ما يحرمني منك يارب
استيقظ في الصباح كانت قد استيقظت قبله وذهبت لإعداد الفطور ليلمح ورقة شوكلت في السلة امسك بها يتأكد منها .. وان اسراء قامت بأكلها
&&&&
ذهب الى شقة دينا يلوم نفسه على شيطانه ويفكر كيف يتخلص منها
فتحت له الباب بمنظرها المقزز .. بالنسبة له انها رخيصة جدا
دينا بدلع: وحشتني
جلس على الاريكة وقال من بين اسنانه : عايزة ايه
دينا : عايزاك
محمد بغيظ : اسمعي انا مش بتاع خيانة انتي متجوزة وانا متجوز عايزة اييييه
دينا: عايزاك
محمد : بلاش الاسطوانة دي عايزة كام
دينا : الفلوس ما تهمنيش عايزاك
محمد بعصبية : وانا مش عايز أنا مش خاين

 

دينا بسخرية : واللي بينا
محمد: ايه اللي بينا كام صورة بشتم نفسي ومحتقر نفسي اني شوفتهم وسمحت ليكي تكملي بس مش حاقدر اكتر من كدة ارحميني يا بنت الناس كفاية
دينا : ليه مش عايز تفهم اني بحبك
محمد : وانتي اخترتي غيري خلاص ابعدي عني انتي شيطان
خرج مسرعا وهي تصرخ خلفه وتتوعد بأن تخرب بيته مهما كلفها الثمن
وصل بيته وحاول ان يكون هادئا
صعد إلى اولاد اخيه يطمئن عليهم وكان قد احضر لهم ملابس وألعاب
امل: متشكرة تاعب نفسك
محمد بابتسامه: عينيا ليهم دول قلبي
امل ” ربنا يسعد قلبك خليك اتغدى
محمد : لا متشكر حانزل روان اكيد ما كلتش وبتستناني
امل : خلاص خليها عشا تعال انت وهيا
محمد: اممم اوك تمام
دخل بيته ليراها تقف على النافذه
محمد : ايه يا رودي الاكل فين واقع
روان : اهو على الطاولة .. هو انت تأخرت اما طلعت هنا ليه
محمد: رحت اشوف ولاد رامي
روان : بس عمي نزل هيا لوحدها
محمد بعدم فهم : وايه يعني انا ما تأخرتش صحيح هيا عازمنا عالعشا
روان: ان شاء الله

 

في المساء ذهبوا اليها كانت ترتدي ملابس شيك جدا وكانت بهيئة جميلة جعلت روان تغار بشدة
وصل والده وسيف ايضا
محمد : يعني الكل معزوم وانا اللي افتكرت دعوة خاصة
نظرت له روان بضيق
والدهم : طيب ايه حنقضيها كلام الاكل فين
سيف : ازيك يا روان
روان : الحمد الله متشكرة
امل : ما فيش ازيك يا امل
سيف ؛ لا طبعا ازاي.. ايه القمر ده
امل بخجل: متشكرة يلا الاكل جاهز
بعد انتهاء العشاء جلسوا سويا ليهمس الاب لسيف : ايه رايك حجوز امل لمحمد
نظر له سيف بصدمة وقال : انت بتقول ايه وروان
الاب : انا مش حخلي يطلقها
سيف : مش حيوافق
الاب : لا حيوافق انا حاسه مهتم بيها جدا
سيف : عشان خاطر ولاد رامي

 

الاب : لا وحتشوف
كان ينظر سيف لروان وقد آلمه قلبه ايعقل ان تتحمل صدمة كهذه…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جريمة لا تغتفر)

اترك رد