روايات

رواية بنت العدو 2 الفصل الثالث 3 بقلم ندى علي

رواية بنت العدو 2 الفصل الثالث 3 بقلم ندى علي

رواية بنت العدو 2 البارت الثالث

رواية بنت العدو 2 الجزء الثالث

رواية بنت العدو
رواية بنت العدو

رواية بنت العدو 2 الحلقة الثالثة

” مصطفي غاب من الشغل وقرر ياخد ليلي وسلمي ويروحو زياره لبيت العيله واتصلو عرفوهم وجهزو نفسهم وراحو ”
” في منزل عيلة الجبراني ”
” ريحة الفراخ المشويه اللي غالب بيشويها جوا البيت ملهااش وصف ولا حتي تعبير الريحه قلبه البيت والحاره كلها ”
بسمله جابت طبق فيه بصل وطماطم : غاالب هد حط دوول في قلب الشويه من جواا علشان يخدوو طعم الفحم
غالب بغمزه : هااتي يا قشطهه ” واخدهم منها وحطهم في الفحم ”
ومصطفي دخل علي البيت وعلي ايده سلمي : السلااام عليكم وعلي ريحتكممم ايهاا القووم
غالب ضحك وبصله : مفيش واحد يوحد ربنا في القووم طايقك ؟
غالي من غير ما يبص ليه : هو اتنقل بيته وخلاص هيجي ليه هنا ولا كأن ليه اهل ولا حاجه ؟
مصطفي راح باس دماغه : دا الجبراني الكبير ذات نفسه شاايل مني في قلبه وزعلاان لالا مقدرش علي كدااا
غالي حضنه : وحشتني يابن الكلب كدا ولا تسأل ولا تطل علينااا
” مصطفي سلم عليهم كلهم وسلم علي امه كتير اووي واكتشف انهم كانو وحشينه اووي وحس ان كان بعيد هو ومراته اللي عماله تتكلم مع الكل بسعاده “

 

اميمه : كدا يا نن عيني ولا تيجي ولا تشوفنااا اخص عليك
مصطفي : والله العظيم يمااا باجي من الشغل مببقاش شايف قدامي باجي انام ولا بحس بحاجه في الدنياا
غالب اللي شايل سلمي بيلعبها وهي بتضحك : واااد يا ديشااا البت دي طالعه حلوه اووي كدا لمين
مصطفي : طلعالك اكييد امال هتطلع لياا يعني لاسمح الله ؟
” ليلي عماله تنش الناموس عن رجلها بديل العبايه اللي كل شويه تترفع ورجلها تبان مصطفي بصلها بنظره خليتها غطت رجلها وقعدت ساكته ”
فاطمه : الناااموس والكهربااا هرينااا الواحد من كتر الحر مش قادر ياهد نفسه
مصطفي : الناموس هنا كتير فعلاا
خالد : بنولع بليل نار علشان نعرف نعد من الناموس حااجه صعبهه
كنز وقفت : ليلي انتي وبسملهه تعالو عوزاكمم
” قامت ليلي وبسمله راحوو معاها وقعدوو في المندره ”
ليلي : مااالك يابت فيي ايه ؟
كنز بتوتر : الصبح في رقم رن بياا ولما رديت مانت اماندا بنت سليم وطلبت تشوفني وانا قولتلها هقابلك في مول الصفااا
بسمله : سلييم يااااه والله وحشتني ايااامه واكيد مدام هتشوفي اماندا يبقي هتشوفي ابوو اماندا
ليلي بصلتها : كنز انتي مش موافقه بسليم لييه يعني مثلا معقول مش حسه بأي مشاعر من نحيته خالص راحل شيك مثقف متعلم هيعيشك ملكه متوجه عوزه ايه تاني ؟
بسمله : عوزه واحد من البلد الله اعلم اهله عملين ايه تصحي من 7 الصبح تنضفي وتكنسي وتغسلي وتتبهدلي متخلكيش خايبه ؟
كنز : يا جماااعه هو كان متجوز اتجوز واحد كان متجوز قبل كدا لييه ؟

 

ليلي : وايه يعني لما يكون كان متجوز دا اللي هيكون فاهمك وهيقدرك وهيشيلك علي كفوف الراحه صفوان جوز اسراء بيشتغل معاه في السعوديه وربنا فتحها عليه من واسعه بطلي غباء
بسمله بغمزه : والاهم من دااا كله هيكون خبررره وفاهم الدنيااا كلهااا والله انا لو منك عمري ما افوته من ايدي.
كنز اقتنعت بكلامهم فعلا هو كان متجوز بس خلاص هي اللي هتبقي في حياته مفيش حد هيشاركه فيه هتعيش حياتها براحتها وهتعيش مرتاحه ودا اللي هي عوزاه وقررت انه لو اتكلم في موضوع الجواز هتوافق ”
انصاف دخلت عليهم المندره : قوومي يابنتي انتي وهي سعدونا في في حااجه
بسمله : طب انا جوزي بيشوي الفراخ وانتي عملتي السلطه والرز والطحينه احنا هنعمل اييه يوليه
انصاف : لسااانك اطول من لساان جوزك
ليلي بضحك : من عااشر القوم ياا خالتي انصاااف
انصاف بضحك : طب يلا تعالو الطبليه اتحطت والكل اتحط يلا قوومو
” ليلي راحت قعدت جنب مصطفي وبسمله حنب جوزها والعيله اكتملت تاني بوجود مصطفي وليلي ضحك وهزار هو بس اللي مسيطر علي اليوم ومصطفي قرر يبات الليله معاهم في شقته ”
” بعد ادان المغرب الكهربااا قطعت والعيله كلها طلعت تعد قدام البيت علي حصيره ”
سلمي الناموس عمال يقرصها ودراعها بقا عباره عن نقط حمرا راحت عند مصطفي : بابا شووف الجاموس بياكولني من ايدي
” الكل ضحك علي كلامهاا بما فيهم مصطفي ”
مصطفي باس دراعها : الف سلامه عليكي يا عيون بابا تعالي في حضني علشان مش ياكلك
غالي : قووم خد مراتك وريها اسطبل الخيل الجديد اللي وراا

 

مصطفي : ايوااا صح دا انا ناسي الحوار خاالص ليلي تعالي معاايا ” واخد لمبه بجاز في ايده وراح علي اسطبل الخيل وليلي معاها ”
ليلي اول ما شافت الخيل انبهرت بالجمال : واووو ايه الروعهه دي شاايف الحصان الاسود داا جم امتي دورل
مصطفي ببتسامه : دول يا ستي جم ليلة امبارح تعالي افرجك عليهم
ليلي شدة ايده : لاء اخاف ممكن اتعور منهم انا اصلا بخاف من الخيل
مصطفي مسكها من وسطها : لازم تحبي الخيل وترتاحي ليه علشان يحبك ويرتاحلك طول ما هو حاسس بخوفك منه هيستغل النقطه دي تعالي متخافيش
” دخل بيها علي الاسطبل وبدء مصطفي يخلي الحصان يطمن ليه ويعرفه انه جاي يلعب معاه مش هيأذيه وليلي خوفهاا راح وحبت الاحصنه اووي ”
ليلي : منظرهم تحفههه يا مصطفي ايه الجمال دا بجد
” غالب جيه هو وبسمله وفضلو يلعبو مع الخيل ”
غالب حاوط بسمله بينه هو والشجره : هو الحلوو محلوو النهارده لييه كدا
بسمله : اتلم يا غالب مصطفي وليلي هنااا

 

غالب : ما اللي هنا هنااا دا تلاقي مصطفي عايش هو وليلي دلوقتي
بسمله بكسوف : اتلمم يا غالب وبطل قلة ادب انا قولتلك اهوو
غالب بغمزه : يعني هو يعيش وانا لاء ؟
بسمله : عاوز اييه يعني ؟
غالب : بوووسه
بسمله : لما نطلع الشقه هبوسك ؟
غالب : تلاته بالله العظيم ابدا هاخد البوسه هنا يعني هنااا
مصطفي من ورااه : احمم اتلممم يابن الجزمه احنا في الشاررع
” ليلي وبسمله بيتمنو الارض تنشق وتبلعهم في الوقت دا ”
غالب بغيظ : يبااااي انت ورايااا دُنيا واخره ياا جدع مش كدااا
مصطفي : ما تهدي علي نفسكك يبااا ما دلوقتي تروح
غالب : بووسة الشارع دي محدش عارف قيمتهاا اسكتت
” ليلي عملت نفسها مشغوله بتعدل دبلة جوازها من كتر الكسوف والاحراج ”
بسمله : يلاااا يا ليلي علشان لو وقفت ثانيه كمان هروح فيهااا ” ومسكت ايد ليلي وراحو علي البيت ووراهم غالب ومصطفي راحو ولعو شيشه وفضلو بشربوو كل دا والكهرباا لسه قاطعه والبلد كلها صاحيه ”
غالي قام وقف : وقتكم معايا كدا انتهي الساعه دخله علي 10 والكهربا لسه قطعه بس الواحد مبقاش قادر يفتح يلا تصبحو علي خير
مصطفي : وانت من اهله يا حج ” وفعلا كل واخد اخد مراته وطلع علي شقته بما فيهم مصطفي وليلي “

 

” في شقة مصطفي القديمه ”
” الكهربا لسه قطعه والجو حر موووت في شقة مصطفي القديمه وهو نايم بكل راحه هو وسلمي وليلي ولا قادره تنام من الحر ولا من الناموس ”
ليلي بغيظ : ودا نايم ولا حاسس بأي حاجه سعااات بتمني ان ارزعه بالقلم علي برووده دا بس بخاف بعدها ملحقش اربي بنتي الجوو صهددد نايمم ازاي مصطفييييي
مصطفي فتح عينه بنوم : عايزه ايه علي المساا يا ليلي
ليلي بغيظ : الكهرباا قطعه والجوو حرر والناموس بيقرصني وانت نايم ولا همك حر ولا غيره وانا شويه وهقطع نفسي من الحررر
مصطفي : اعمل اييه دلوقتي ما انا حران زيي زيك بس ساكت علشان مفيش حاجه اعملها الكهرباا قطعه في البلد كلها ولو طلعتي البلكونه الناموس هياكلك نامي نامي
ليلي بضيق : يا مصطفي مش عرفهه اناام يعني من يوم ما نقلنا البيت الجديد وانا عماله اقولك تعالي نروح نبات هناك يوم تقوم جاي في اليوم الزفت دا وتقول حااضر
سلمي صحيت بضيق من الحر : مامااا الرضعه فيين ؟
ليلي بغيظ اكتر : قاابل بقااا ” واشتالت سلمي ”
مصطفي فتح كشاف فونه : قوومي تعالي شوفي الرضعه دي بتتعمل ازاي
ليلي : الكهرباا قطعه والبوتجاز بالكهرباا هنولعه ازايي

 

مصطفي مسح وشه بضيق : استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه … هنولع بميتين ام الولاعه قوومي
” ليلي قامت وراحت معاه وهي شايله سلمي وبدأت تعنل الرضعه لسلمي ومصطفي شايل سلمي وسمعو صوت عمر بيعيط ”
ليلي : والله الواد دا صعبان عليا عايش في جهنم هنا ازااي والناموس حاجه رهيبه
مصطفي وهو بيتاوب : علشان الاراضي الزراعيه محاوطه البيت المهم انجزي عاوز اناام
ليلي جابت الرضعه ومشيت : تنام فيين انت هتفضل صاحي لحد ما الكهرباا تيجي
سلمي بضيق وهي بتهرش في دراعها : بابا الجاموس بيقرص ايدي ؟
مصطفي بضحك : جاموس قليل الادب بيقرص بنتي الحلوه
ليلي : قوليلو والنبي اصل مش مصدقنييي
مصطفي قلع التيشيرت اللي كان لابسه : لاء دي حقيقه مفيش حاجه تطاق هناا
ليلي : البس حاجه الناموس هيتفطر بيك دلوقتي
سلمي مدت اديها لليلي وهي بترضع : ارهشي ” اهرشي”
ليلي بصت علي اديها الحمرا : نهااار ابيض مصطفي شوف منظر ايد سلمي
مصطفي اخد سلمي ودخل الحمام غسل اديها وطلع : عقلي بيقولي قوم روح علي البيت الحياه هنا صعبههه بجد
” فضلو قعدين كدا لحد الساعه 6 الصبح لحد ما الكهربا جت ”
مصطفي بعدم تصديق : بيتهيئ لياا صح اكيدد ما انا تخيلت انها جت اربع مرات ؟
ليلي قامت تشغل المروحه ووقفت قدامها : اخيراااا رجعتت توووبه ان جينا وبيتناا هنا في الصيف تاااني مصطفي انا هدخل اخد شور

 

مصطفي قام ووقف بسرعه : والله ابدا انا الاول
ليلي : متحاولش انا قايله قبلك جسمي كله متقرص وعرقان خلي عندك ذووق وسيبني اخد الشور
مصطفي بخبث : حلوو ناخده سوااا بقااا ؟
ليلي : انت الاول الست لازم تتنازل خلص شور لو عاوز تبات في الحمام بات بيتك ومطرحك ” وراحت قعدت علي السرير قدام المروحه والغيظ هيموتهاا ” يااارب المايه تقطع عليك يابعيد
………………………………
” في شقة جمال ومروه ”
” مروه نايمه في حصن جمال اللي عمال بيلعب في شعرها وهما بيتفرجو علي التلفزيون جت مشهد في الفيلم البطل عنل للبطله مفاجأة في كافيه وورد وشموع وحاجات جميله ”
مروه : جمال انت مبتعملش ليا كدا ليه يعني تأجر كافيه وتعمل فيه بلالين وشمع وورد وجو رومانسي بعدين تجيب ليا فستان هنا علي السرير وتقولي الساعه 6 المغرب عربيه هتيجي تخدك من تحت البيت وتعملي مفاجأه كدا بقاا
جمال : حاضر لما اورث وابقي مليونير ومش عارف اعمل ايه بالفلوس هعمل كل اللي انتي قولتيه دا لكن حاليا علي عيني والله معييش فلووس

 

مروه بغيظ : خلاص مش ضروري كافيه اعمل الورد والشموع والكلام دا في الشقه هنا ؟
جمال : اناي فااصيه يا مروه اسكتي يا حبيبتي اسكتي دا انتي مش حسه بالدنياااا دا علبة السجاير بقت ب 85 جنيه اسكتي
مروه بصلته : طبعا علبة السجاير هتيجي غصب عن الكل علشان دي لو مجتش الدنيا تبووظ
جمال : يا حول الله يارب انتي يابنتي بتقولي فينك يا خناااق مش لسه جايب تكيف ب 12 الف جنيه من اسبوعين
مروه : زل في اهلي كل ما اطلب حاجه زلني بالتكييف وبعدين ما انت بتتهوي منه انت كمان اهوو
جمال : انا كنت اشتكيت من المروحه امتي كانت زي الفل وشغاله وعسل الدنيا عليهااا التكييف دا بقا هيخرب بيتي في الكهربااا
مروه : يخربيت البخل يااااربي ياااربييي نااام يا جمال نااام ” واتعدلت علي السرير ونامت وهو قفل الشاشه وحضنها ونام وخي ابتسمت عليه “

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت العدو 2)

اترك رد

error: Content is protected !!