روايات

رواية عندما التقينا الفصل الثاني 2 بقلم أميره محمد

رواية عندما التقينا الفصل الثاني 2 بقلم أميره محمد

رواية عندما التقينا البارت الثاني

رواية عندما التقينا الجزء الثاني

عندما التقينا
عندما التقينا

رواية عندما التقينا الحلقة الثانية

بص قدامك ي نوح …نوووح
_ خبطوا بنت وووقعت علي الارض ، نزلو من العربيه والناس اتلمت حواليهم بصو عليها لقوها بتنزف دم كتير
_ واحد من اللي واقفين : لا حول ولا قوه الا بالله البنت شكلها ماتت
_ نوح واقف مذهول مش عارف يعمل اي فريده هزته وطلبت منه يشيلها
_ شالها وحطها ف العربيه وفريده ركبت جمبها وبتمسحلها الدم اللي بينزل منها بهدومها
_ وصلوا المستشفي ودخلوها العمليات بعد ما طلبوا الشرطه
_ نوح قعد وحط راسه بين ايديه
_ فريده اتعصبت وزعقت: ولما انت مبتعرفش تسوق بتسوق لييييه؟!
_ رفع راسه ليها وبصلها بحده : اخرسي ي فريده مش عايز اسمع صوتك دا خالص
_ لا دا انت شكلك اتجننت و…….!
_ قبل م ترد كان سابقها وحط ايديه علي بوقها وشخط فيها : بقولك اخرسي انتي اي م بتفهميش ؟
مش شايفه الوضع اللي اتحطينا فيه ؟
_ سكت متكلمش لما شاف دموعها بتنزل من عينيها ولاول مره يشوفها كده ، ولاحظ انو ضاغط علي بوقها بإيد والايد التانيه علي معصمها ، بعد عنها مسافه كبيره
_ بندم : انا …انا اسف
_ مسحت دموعها وقعدت وهو كمان اتنهد وقعد
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________

 

 

 

 

_ بعد م روفيده قعدت مع ابوها نزلت عشان تجهز شنطتها ، قابلت امها ف وشها
_ طبعا طالعه تشكيني ل ابوكي ي ست هانم مش كده؟
_ ماما هوة انتي ليه بتكرهيني؟
_ اتنهدت : انا مش بكرهك ي روفيده ،مفيش ام بتكره ضناها ، انا بس عايزاكي تفهمي الدنيا ماشيه ازاي
_ بحزن : كان في طرق كتير تفهميني بيها بس انتي اخترتي الطريق الصعب اوي وعمل بينا فجوه ، انا همشي ي ماما وهريحك مني
_ هتمشي فين ي روفيده
_ بسخريه : مظنش يهمك عن اذنك
_ دخلت وضبت الشنطه وجهزت حالها وودعت اخواتها ومامتها لا ومشيت مع باباها عشان يوصلها
_ بعد اكتر من ساعه كانوا وصلوا قرية ، عباره عن زرع أخضر والبيوت من النوع القديم ، هيه مش كبيره ولا صغيره بس فيها مدرسه ابتدائيه وعياده بسيطه وكام دكان فيها كل شيء بسيط ، والناس باين علي وشها الطيبه .
_ دخلوا بيت عمها سلمت علي عمها ومراتوا وبنتوا اللي تقريبا ف سنها
_ اهلا بيكي يا روفيده نورتينا والله
_ ابتسمت : دا بنورك ي قمر
_ ضحكت : طيب تعالي ف حضن اخوك ي فواز
_حضنتها وضحكوا كلهم : عارفه ي روفيده انتي جيتي ف وقتك اوي هنتسلي ونخرج مع بعض بصي انتي مش هتروحي بيتكم تاني
_ ضحكت : هند انا عايزه انام
_ نعم ي روح امك انتي جايه عشان تنامي يبت لا فوقي كده وصحصحي
_ يبنتي بهزر بس حقيقي انا محتاجه ارتاح دلوقتي
_ طيب علي الاقل اتغدي معانا
_ معلش مش قادرة والله
_ ابتسمت : علي راحتك ي حبيبتي
_ ابوها قعد م اخوة شويه ومشي بعد م اطمن علي روفيده
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________

 

 

 

 

_ وبعدين ي احمد يعني اخوك مجاش استقبلنا ف المطار ولا حتي ف البيت انا خايف ليكون جراله حاجه
_ اهدي بس ي بابا اكيد ف حاجه حصلت معاه عشان كده اتأخر
_ طب اتصل عليه تاني كده
_ حاضر
عند نوح وفريده
_ الشرطه جات : حضرتك لازم تيجي معانا
_ فريده : ييجي معاك فين ؟
_ نوح اتكلم : استني ي فريده اتفضل ي فندم
_ روفيده بهدوء :حضرتك نسيت إن المتهم بريء حتى تثبت إدانته ولا ايه والبنت لسه ف اوضة العمليات يعني اقوالها مهمه انا محاميه وفاهمه الكلام ده كويس
_ امممم كلامك صح بس مش حضرتك برضو المحاميه الخاصه لشركة الاستاذ نوح ؟
_نوح : ومراتي
_ فريده بصتله وكانت مبسوطه اوي انو قال كده ، رجعت لثباتها تاني واتكلمت مع الظابط
_ تمام احنا هنستني لما البنت تفوق
_ حضرتك دي عمليه يعني البنت محتاجه وقت عشان تفوق وتعرف تستجوبها
_ المعني؟
_ كانت هترد بس الدكتور خرج من اوضة العمليات
_ هااا ي دكتور طمنا البنت كويسه ؟
_ حالتها مستقره نوعاً ما …..بس محتاجه رعايه
_ نوح : وهتفوق ايمته ي دكتور
_ شوية وقت مش اكتر عن اذنكم
_ نوح اتنهد براحه والظابط مشي نوح افتكر ان اخوة وأبوه زمانهم جم وقلقانين عليه
_ بسرعه : فريده ممكن تليفونك لو سمحتي

 

 

 

 

_ استغربت بس معلقتش: اتفضل
_ اتصل كتير محدش رد ، خد فريده وطلع علي البيت
اول م دخل لقي ابوه ف وشه
_ بقلق : نوح انت كويس ي حبيبي ؟
_ حضنه : انا اسف ي بابا اني اتاخرت عليكم بس والله غصب عني
_ ولا يهمك يبني المهم إني شوفتك بخير
_ اومال احمد فين ي بابا انتوا وحشتوني اوي
_ خرج يدور عليك ف كل مكان يعرفوا
_ انا هتصل بيه
_ ابوه بص علي فريده وابتسم : انتي مرات ابني مش كده ؟
_ فريده اتكسفت وميلت علي ايده باستها : حضرتك عامل اي؟
_ ابتسم : انا بخير يبنتي ربنا يطول ف عمرك والله عرفت تختار ياض ي نوح
_ كل ده ونوح واقف مبتسم وسرحان
_ يبني انت روحت فين ؟
_ هاا ؟؟
معاك ي بابا معاك
_ ضحك : واضح
_ ضحكوا كلهم ف دخلة احمد عليهم نوح جري عليه حضنه : كنت فين ي نمس قلقتنا عليك
_ حبيبي ي احمد والله بس متنساش اني اخوك الكبير
_ ضحك : دا علميا إنما عمليا انا الكبير
نوح ضحك واحمد لاحظ وجود فريده ميل علي نوح وهمسله : مين المزه ؟
_ جز علي سنانه : احترم نفسك ي زفت دي مرات اخوك
_ بصله : اخويا مين
_ انت عبيط ياض
_ طب اخرس بقي

 

 

 

 

راح لفريده وسلم عليها ، وقعدوا مع بعض شويه وكلو لقمه وكل واحد راح لاوضته
” ف اوضة نوح ومعاه فريده”
_ هنعمل اي ف المصيبه اللي احنا فيها دي ؟
_ بإستفزاز : اتكلم عن نفسك لانك انت اللي كنت سايق ي وحش
_ ببرود : امممم متأكده انك بنت ؟
_ اتغاظت : م تحترم نفسك بقي دا انا سكتالك من الصبح
_ برق : انتي ساكته من الصبح ؟؟حسبي الله
_ المهم شوفلك مكان تنام فيه
_ ليه ؟
_ ليه اي يا جدع انت م هوة اكيد مش هنام انا وانت ف نفس الاوضه
_ ابتسم بسماجه : وليه لا ؟؟
_ نفخت بضيق : يا ولي الصابرين
_ قام وقف وقرب عليها بس متحركتش : هتنامي علي السرير
_ وانت ؟
_ علي نفس السرير برضو
_ ملامح وشها اتغيرت للحزن بس مبينتش : اشبع بيه
_راحت خدت مخده ونامت علي الكنبه
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________

 

 

 

 

_ تاني يوم راحوا علي المستشفى من غير م يقولوا لحد ، دخلوا علي البنت وكانت راقده علي السرير بس صاحيه وراسها ملفوفه بالشاش وكسر ف ايديها وكسر ف رجلها مع شوية كدمات ف باقي جسمها
_ فريده قربت منها : حمدالله على سلامتك يا جميله
_ ابتسمت : الله يسلمك
_ نوح اتكلم : انا اسف يا انسه….؟
_ ابتسام
اسمي إبتسام ، ومتتأسفش انا اللي حاولت انتحر
_ فريده شهقت وحطت ايديها علي بوقها : انتي بتقولي ايه ؟
_ بحزن : انا عارفه إني كنت هتركب جريمه ف حق نفسي بس اعمل ايه انا تعبت ومش عايزه اعيش
_ نوح بتنهيده : انسه إبتسام انتي لسه صغيره والدنيا قدامك مش عشان حصلت معانا حاجه وحشه يبقي كل اللي جاي هيبقي وحش
_ الظابط دخل : اقوالك ي انسه

 

 

 

 

_ معنديش اقوال انا مخدتش بالي كويس وانا بعدي الطريق
_ بشك : متأكده؟؟
_ طبعا
_ تمام عن اذنكم
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
_ فريده طلبت من نوح ياخدوا ابتسام معاهم البيت وحصل
_ حكي لابوه وأحمد كل اللي حصل معاهم ابوه سكت شويه وبعدين قال : مش هينفع تقعد معانا هنا
_ احمد : قصدك ايه ي بابا
_ هتكتب كتابك عليها ودلوقتي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما التقينا)

اترك رد

error: Content is protected !!