روايات

رواية ابن خالي الفصل الرابع 4 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الرابع 4 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الرابع

رواية ابن خالي البارت الرابع

رواية ابن خالي الحلقة الرابعة

__ عند شوق صحي رفيع وقال بنوم : صباح الخير
شوق : صباح النور يا حبيبي
نهض رفيع وتوجه الي الحمام ثم خرج بعد فترة فقامت شوق بعده طلب الفطار وبعدها خروج للتنزه قليلا
_ قامت بطة وهي تقول : يلي يا وقار حنتاءخر
وقار : يلي يا حبيبتي
ابتسام : استنو يا بنات افطرو متل الخلق
وقار : الحمدلله شبعنا ، دعواتك انتي بس واتجهو الي الكلية
__ بعد فترة انت لها وداد بعد ان خرج زين العابدين الي مقر شغله
وداد : احم امال فين البنات
ابتسامة : روحو الكليه عندهم امتحانات نهاية الاسبوع
وداد : ربنا يوفقهم يا رب
ابتسام : يااارب
_ زين العابدين في الشركة للسكرتيرة : اطلبي لي احمد
السكرتيرة : حاضر يا فندم و بعد فترة دخل احمد عليه
زين العابدين : عندنا شحنة لازم تتسلم وانت عارف اخوك عريس فحتمشي الشغل بداله
احمد : حاضر ان شاء الله ،، امتي التسليم
زين العابدين : بكرة ان شاء الله
احمد : تمام
_ اخذها الي البحر فطرو سويا ثم اتجه بها الي الحديقه و فسحها بعد وقت طويل
شوق بسعادة : ياااه يوم جميل بشكل
زفيع بابتسامة : فعلا يوم حلوين اوي
شوق بتكشيرة : قلت يوم جميل
رفيع بضحكة : هههه ماشي يا ستي و ايه الفرق بين جميل وحلوب الاتنين حلاوة ثم غمز لها
شوق بتوتر : انا حا اتصل علي ماما ثم اتصلت عليها و اطمئنت عليها وعلي وقار و بطة و قفلت الخط
رفيع : ايه
شوق : مافيش قالت كويسة واخواتي نزلوا الكلية
رفيع بضيق : كلية ايه مش الست وقار بتنزل امتحانات بس ليه نازلة دلوقتي وامتحانتها بدري
شوق : في ايه يا رفيع انا قلتلك اخواتي يعني بطة معاها
رفيع : حتي ولو بعدين ما ينفعش تلقي الشاب الملزق يلي اسمه سامي و مش حايسبها في حالها
شوق : علي فكرة سامي بحبها بس يلي معندة ثم قالت دون مبالاة وهي تتجه الي الخزانة : مش عارفه ليه وكاءنها بتحب حد و مخبيه واتجهت الي الحمام تاركة رفيع وسط افكاره لم يدري بنفسه الا وهو يتصل عليها
_ كانت وقار. تجلس بالكافتيريا تنتظر المحاضرة التي تم تاءخير الدكتور عنها
سامي وقف جوارها : صباح الخير.
وقار : صباح النور
سامي : عاملة ايه طمنيني عليك
وقار : الحمدلله ثم قامت لكي تذهب من امامه
سامي : وقار استني خلينا نتكلم
وقار : مينفعش عن اذنك وقبل ان تتحرك
سامي : خليك انا اصلا رايح مافيش داعي تسيبي المكان عشاني وتحرك
وجدت هاتفها يرن برقم رفيع ، دق قلبها جامد و اصبح صدرها يعلو ويهبط وكاءنها في سباق ،رفيع لماذا يتصل عليها ، كانت لهفتها للرد عليه وسماع صوته تسبقها ولكن قبل ان ترد تزكرت شوق ، اغمضت عيناها بالم : اااه بقي جوز اختك يا وقار ،
فاقت من افكارها علي رنت الهاتف للمرة الثالثة اخذت نفسا طويلا ثم زفرته علي مهل و رتبت انفاسها ردت عليه
وقار بعذب : الو
رفيع : ازيك يا وقار
وقار : الحمدلله كويسة شوق عاملة ايه
رفيع بابتسامة : شوق ورفيع كويسين
وقار : الحمد لله ، احم امال فين شوق
رفيع دون انتباه : في الحمام
وقار بالم وهي تاءتي لها افكار بان حضنه و كل شي فيه اصبح لي اختها فاقت سريع وقالت : تمام
رفيع : انتي ليه خرجتي الكلية مش قلنا مافيش خروج الا الامتحانات بس
وقار: اه بس في محاضرات للشرح فقلت نحضرها
رفيع : تمام ثم اردف بتردد : و مافيش حد دايقك
وقار بابتسامة : لا ثم لمحت الدكتور فاستاءذنت منه واغلقت الخط اتجهت الي القاعه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *