روايات

رواية عالم تاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الثاني عشر

رواية عالم تاني الجزء الثاني عشر

رواية عالم تاني الحلقة الثانية عشر

وعد…براحه طيب رجلي وجعتني احمد فضل يمد وعد كانت بتجري ورا لحد ما طلعين من المستشفي واحمد قدامها بخطوات ووعد وراها وبيعدو السكه بداء في نفس الوقت ضر*ب ن*ار
وعد واقفت وجسمها اتخشب وبتبص حواليها لقت درهم صرخت وحطت ايديها علي وشها اول مالقت بيقرب منها
احمد بزعيق … وعد
احمد في لمح البصر كان مسك ايد وعد وبيشدها بص لقها متخشبه لف دراعوحوالين وسطها بسرعه وجري علي عربيته لقه ض*رب بقا علي العربيه جز علي اسنانه ورجع علي المستشفي بسرعه وكل دا وضر*ب نا”ر شغال وهو بيتفادى والحرس تباع احمد ا بيضربوا علي درهم والرجاله اللي معا وهما كمان بيضربوا عليهم
احمد بص علي وعد لقها فقد الوعي وجسمه في نفس الوقت بيتنفض
احمد بزعيق وعروق وشه كلها برزت وغضب .. اقفلوا المستشفي دي بسرعه وبص لقه كريم قصاده عايز اطلع من المخرج الخلفي
كريم … تعالي ودخلو مكان يطلعو من المستشفي

 

احمد عدل وعد وشالها علي كتفه بنبرع ترعب…اياك حد يعرف اننا طلعنا الكل يقول اننا لسه فيها انت فاهم
كريم .. حاضر بسرعه انتم بس
احمد طلع وكان بيبص حواليها لحظ ان هم محوطين المكان ولو مشي من خلف المستشفي هيبقا رايح علي صحره بس مافيش قصادو غير الحل دا
احمد فضل بيتحرك بحذر وبيبص ورا ليكونه اخدو بالهم لحد ما بقا بين الصحره فعلا مافيش غير عربيات قليله جدا بس رايحه جايه بيبص علي وعد لقهالسه مغمي عليها
احمد لقه مكان ممكن يستريحو في لحد ميفكره يعمل ايه وكمان محدش يشوفه…وعد فوقي وعد وفضل يفوق فيها
وعد بتفتح عنيها بصت لي بتعب ..
احمد…انتي كويسه
وعد انهارت مره واحده في العياط وقربت منه وحضنته…شوفته كان بيقرب مني وبصصلي
احمد خدها في حضنه وبعدم فاهم…مين
وعد بعياطه وشهقه .. مصطفي وطلعت راسها من حضنه بالله عليكم اوعو تسيبوه ياخدني وحيات تيتا عندك
احمد بضيق وجز علي اسنانه…درهم
وعد بعياط… ايوه هو دا اوع تسلمني لي
احمد … نسلمك ايه فوقي ياوعد انتي بنت عمي
وعدبعياط ..خايفه تكون لسه بتشك فيا وتخليي ياخدني مش عايزه اضر*ب تاني هيبهدلوني عشان هربت خالتي هتضر*بني بالحد*يد عشان خاطري لا
احمد ضمها لي ولقها بتتكلم ومن خوفها مش وعيه لي كلامها وان ليه عقله بيصور ان عفاف خالتها وانها عايشه اصلا ونصدم لما عرف بيضر*بوها بالحد”يد … اهدي علي جث”تي لو حد لمسك
وعد بصتله وبعدت عنه ومدت ايديها اكنها هتسلم وب ايديها تانيه بتمسح دموعها بطفولها… كلام رجاله
احمد بصله بستغراب وابتسم.. تصدقي وترمني ب ايه انتي عيله اووي
وعد ..دي حاجه وحشه ولا حلوه
احمد ابتسم… مش عارف
وعد.كانت لسه ماده ايديها… كلام رجاله سلم
احمد…مش دي اللي هتخلني اوفي بكلامي عموما اكيد تعرفي ان كلمتي مش برجع فيها ودير وشه
وعد مسكت وشه من عند دقنه وخلته يبوصلها.. سلام دا زي عهد لو نسيته او زهقت هتفتكرو وترجع توفي بكلامك يلا بقا
احمد سلم… اسكتي بقا
وعد بصت حواليها… احنا فين

 

احمد… مش عارف لسه والفون مش مجمع
وعد بخوف.. هنفضل هنا يعني افرض لقونه
احمد بصله بطرف عنيه ومردش
وعد بستغراب…ايه
احمد… هيلاقو مين احنا بعيد عنهم واساس مفكرين اننا في المستشفي وزمانهم هربو الان طلبه البوليس اهدي بقا احنا عايزين حد بس يعرف يوصلنا الفون بس يجمع
وعد ضحكت بطفوله وباسته من خدو.. بحبك اوووي انت جميل اوووي
احمد بصله وفتكر كلامها عن كريم…صحيح انتي اياكي تقولي لحد.بحبك او انت كويس او وحش انتي فاهمه
وعد بستغراب… انت زعلت ليه هو مش كويس
احمدد…هو ايه اللي كويس ومش كويس مينفعش هو مين اساس انتي متعرفهوش
وعد… مش عارفه هو كلمني بطريقه حلوه مالو
احمد جز علي اسنانه بغيظ… مالوش يا وعد اسكتي
وعد.ضحكت وحبت تعصبه اكتر… بس تعرف ان اسمو حلو اووي اوي عيونه ملونه زيك
احمد بغضب مكتوم.. قسم بربي بضهر ايدي علي وشك لو لسانك متلمش
وعد.ضحكت… خلاص علي فكره انت بتبقا جميل وانت متعصب يس مشكلتك لسانك بيزعل
احمد…كفايه انتي بتحبي اي حد معدي
وعد قربت منه وبصتله بطفوله… انت زعلان ليه بجد
احمدضم حواجبه..مش زعلان
وعد قامت وقعدت قصاده بطفوله ومسكت ايدو ..لا زعلان انت مضايق مني ليه قولي ووعد مش هكرر دا تاني
احمد بصله واتنهد.. مش عارف
وعد قربت منه اكتر…هوكريم مش كويس
احمد بصيق… انتي مهتمه بي ليه
وعد ضمت حواجبه… لا بس انت من ساعتها زعلان مني
احمد…لا
وعد قربت براسهاوبصتله في عينه..عيني في عينك كده
احمد بتوتر…بس بقا يا وعد ودير وشه

 

وعد لفت وبصت في عنيه… يبقا بسبب كريم
احمد بضيق وتوتر زقها بعيد عنه …بس بقا
وعد وراها كان صخور نزله لي تحت يعتبر مافيش شئ وراها صرخت اول ما زقهاحطت ايدها الاتنين علي وشها… لا لالا
احمد لحقها وشدها من وسطها بسرعه لي …
وعد عيطت وبرضو حطه ايديهاعلي وشها وبتعيط. وفكره نفسها لسه بتقع..لا لا
احمد كان لف دراع حوالين وسطها وايدع التاني بيحاول يشيل ايدها من علي وشها…اهدي محصلش حاجه
وعد شالت ايدهامن علي وشها براحه وبتأكد وبصت وراها مسكت في جامد اكن حضنه ..كنت هقع وراحت ضربه في كتافه كنت هتموتني وعيطت تاني واللهي هقول لي تيتا وترمت في حضنه كفايه رعب بقا
احمد ضمها لي …اهدي
وعد…عايزه اروح
احمد… الفون يجمع بس ونكلم حد مش هنقدر نطلع من هنا
وعد قربت منه اكتر وحطت راسها علي كتفه …
احمد حس بشعور غريب بستغراب ورفع حاجبه…وبتقربي كده ليه
وعد… خايفه اقع
احمد بضيق…تمام
وعد…عايزه اعمل حمام
احمد…هتعملي فين ياوعد احنا في صحره
وعد بصتله ومكشره…هعملها علي روحي انا مسك نفسي بالعافيه
احمد تنح… اياكي تعملهااصبري
وعد…هو بمزاجي
احمد…انتي مش صغيره

 

وعد.رفع شفاته وبصله بقرف
احمد بزعيق…بصي عدل
وعد… لو زعقت اللي تاني هعملها
احمد جز علي اسنانه…كنت سبتك تقعي انا غلطان
وعد مسكت في جامد… اهو عشان لو وقعت تقع معايا وعملها عليك برضو
احمد ضحك…انتي هبله
وعد ضحكت…احيه اول مره تضحك ضحكتك حلوه علي فكره وقربت وشها انت عندك غمزات الله انت جميل اووي
احمد اتنهد … وعد مينفعش تقولي كده
وعد…ليه انت حلو بجد بس عليك تكشريه مضيع ملامحك بتبقا شبه جوز خالتي
احمد بيجز علي اسنانه وبيتكلم…مش جوز خالتك دوله مش اهلك افهمي بقا احنا اللي اهلك
وعد باسته من خدو بفرحه .. ماشي انت شبه عوض لما بتكشر
احمد بتسم…اسكتي احسن
وعد ضحكت حطت راسها تاني علي كتفه.. حاضر
ــــــــــــــــ
فاطمه .. قلبي وجعني اوووي ليكون العيال فيهم حاجه
جميله ضحكت…انتي لسه كده ياتيتا
عزة…عندها حق حسه بحاجه غلط بت متتصلي علي عز هو من الصبح مش هنا
جميله… لسه قفل معايا وقال انه في شركه بيعمل جرد
فاطمه … وانس
جميله… لسه من ساعه مكلمني عشان عايز يطمن علي وعد وصلت ولا لسه
عزة بخوف… صحيح اتاخرو وبصت لي فاطمه انا قلبي مقبوض
فاطمه بخوف…دا بدل ما تطمنيني يا عزة
جميله…اهدو هكلمهم فضلت ترن عليهم طلع وعد سيبه الفون بتاعها واحمد الفون مقفول
جميله… برن عليه غير متاح
فاطمه… الله يسامحك ياوعد قولتلها كذه مره تمسك الفون دايما القيها سيبه في كل حته
جميله… انتم هتخوفوني معاكم
عزة… انتي معاكي رقم كريم اكيد هنعرف منه هما مشيو ولا لسه
فاطمه…صح وكلمته الو
كريم… ازايك يا تيتا احمد وصل هما كويسين صح
فاطمه بخوف…دا انا اللي عايزه اطمن وتقصد ب كلامك ايه
كريم حكلها اللي حصل…بس وكنت بسالك عنهم
فاطمه قامت…ولادي انا كنت حسه
عزة بخوف هي وجميله في صوت واحد… في ايه

 

فاطمه… اقفل هكلم حد.من اخواتهم
كريم…خير متقلقيش طلعو من مكان محدش شافهم
فاطمه..يارب يارب وقفلت وحكتلهم و جميله كلمي عز عقبال ما اكلم انس اكيد هيعرفو هما فين
ــــــــــــــــــ
الباشا…انت غبي كنت شايفهم من بعيد وهي بتمشي ورا كنت شدتها منه من غير ما يحس مش الهبل اللي عملتو دا
درهم…هي واقفت اساس وكان بيني وبنها خطوات بسيطه
الباشا ضربه بالقلم… غبي واكيد شافتك
درهم جز علي اسنانه وحط ايدو علي وشه مكان القلم… معرفش
الباشا… وانت تعرف ايه اساس وقاعد اكيد دلوقتي زفت دا عرف انا اللي بعتك وهياخد حظرو اكتر
درهم… هوميعرفنيش
الباشا… غبي غبي البنت دي كان شحته خفيها بعدما موت ابوها وامها وظي اساس بنتهم
درهم تنح…ايه هي البنت دي تباعهم
الباشا… ايوه يا غبي لو كانو بيحموها تعاطف معاهاودلوقتي بيحموها وهينتقم مننا واحمد مش بيسكت عن حقو
درهم …يعني دوله اهل الاء
الباشا بصله بغيظ وقرف…ايوه ياغبي بوظتلي كل تخطيطي غور من وشي
درهم . متنح وبيفكر ان كان استفاد منها لو كان يعرف كده
الباشا بزعيق….برااا
درهم فاق…هاا حاضر حاضر ومشي
الباشا… العب دلوقتي هيبقا علي المكشوف بسبب الغبي دا
ــــــــــــــ
احمد… وعد
وعد وهي نايمه علي كتفه…
احمد بيهز فيها…وعد انتي نمتي
وعد بنوم …اممم في ايه وقربت راسها اكتر من رقبته
احمد بنرفز..ادخلي جو زوري احسن .في ايه وبعدين انتي واخده راحتك اوووي كده ليه
وعد رفعت راسها وبصتله ..احمد انزل راسك شويه
احمد بصلهاوضم حواجبه …ايه
وعد باسته من خدو.. عشان خاطري سبني انام بقا يعني هصحا اعمل ايه
احمد.بضيق…ولا حاجه نامي
وعد ابتسمت …بحبك اووي
احمد اتنهد ومن جوه…مش عارف انتي بعديلك كده ليه وليه بسكتلك اساس وليه مضايق من كلامك عن كريم وبصلها لقها متعلق في اكن باباها مش ابن عماها وملامحه بريئه جدا واكنها طفله ابتسم
احمد.. هو انا ليه ببقا كده قصادك ليه حاجات عمري ما كنت اوفق عليها بشوفك ببقا ساكت ليه بسمح انك اساس تقربي مني كده عهدي مع تيتا اني مضايقكيش مش اقرب منك

 

وعد قامت تصرخ مره واخد …لااااا
احمد اتخض..اهدي
وعد بصتله وفضلت تمسك وشه وتفتش في اكنها بدور علي حاجه في وشه
احمدبستغراب…اهدي في ايه
وعد بتاخد نفسها بسرعه لدرجه مسموع…انت انت كويسه صح
احمد..ايوه في ايه
وعد حطت رسها علي ص”دره … مصطفي كان بيضر*بك وبصتله انا اسفه بوظتلكم حياتكم انا اسفه بجد
احمد …بالعكس ممكن لو كنتي في خطر الفتره اللي فاتت دلوقتي في خطر اكبر لان اللي ورا درهم بيني وبينه زي ما بيقوله طار
وعد بعدم فاهم…مش فاهمه
احمد… يعني انتي مالكيش اي ذنب باللي بيحصل وبعدين دي حياتي العاديه بيبقا في ناس بتحاول توقعني او تمو*تني
وعد عيونها دموعو…بعد الشر لا محدش هيقدر انا بدعي كل يوم ليكم وربنا عمرو ما خذلاني وبصتله بطفوله عارف انا كنت ديما بدعي ربنا يعوضني ويرحمني من بهدله وضحكت اهو شوفت طلعتو انتم اهلي ربنا كريم اووي وعوضني بيكم
احمد ابتسم علي طريقتها..ونعمه بالله.
وعد ابتسمت …انت مش بتكرهني صح ونهت كلامها وبصله بطفوله وخايفه من الاجابه
احمد بصله وسرح في ملامحه اللي بتتغير … بالعكس مش عارف بعديلك حاجات يامه بتغلطي فيها مع ان مش بعدي لحد
وعد بفرحه…عشان بتحبني صح
احمد ابتسم…يمكن
وعدبرقه وهي بتضحك..لا اكيد تيتا حتي قالتلي غريبه انه عدلك الموضوع فاكر لما وقعت المكتب هي مره دي لما انت دخلت وزعقت جامد وانا اتسفت قولتلي طيب اطلعي
احمد بصله وضم حواجبه..انتي اختي ياوعدانتي فاهمه اختي وبس

 

وعد بستغراب…مالك بتقولها وانت مضايق انت مش عايز اكون اختك
احمدجز علي اسنانه… اسكتي احسن
وعد بنرفزه وديرت وشه وربعت ايدها…كل شويه اسكتي اسكتي انا اللي مش هكلمك وبوظة
احمدبنرفز…انا شايلك انا بقالي اكتر من ساعتين شيلك وانتي ماشاء الله واخدها رحتك اووي
وعد بصتله…قاعدني في حته انا مش هعرف مش وقطع كلامها لما لقت في خيال ناس بيقرب وعد برقت وستخبت في
احمد بستغراب وبص ورا من نظرتها…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك رد

error: Content is protected !!