رواية نادرة قلبي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم دعاء أحمد
رواية نادرة قلبي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم دعاء أحمد
رواية نادرة قلبي البارت الخامس والثلاثون
رواية نادرة قلبي الجزء الخامس والثلاثون
رواية نادرة قلبي الحلقة الخامسة والثلاثون
في بيت الحج موسي الساعة واحدة الضهر
نادرة صحيت من النوم بكسل بصت جانبها كانت بحر قاعدة على سرير و بتلعب مع ياسين اللي صحي من بدري.
اتعدلت و بصت لبحر باستغراب :
=صباح الخير يا حبيبتي…. هي الساعة كم؟
بحر بابتسامة:
=الضهر اذن من شوية انتى نمتي كتير اوي و انا لما دخلت الاوضة. كان ياسين صحي قعدت العب جانبه علشان ميصحكيش…
نادرة :
=معقول انا نمت الوقت دا كله و جليلة مصحتنيش ليه؟ …. هي فين؟
بحر:مش عارفه باين كانت في المطبخ هي و واحدة اسمها سمارة
نادرة قامت و هي حاسه بصداع، طلعت من اوضتها و هي بتنادي على جليلة و سامعه صوتها من المطبخ و هي بتضحك و بتتكلم مع سمارة
نادرة:يا جليلة
دخلت المطبخ لقيت جليلة قاعدة مع سمارة و بيعملوا محشي ورق عنب
نادرة:ازايك يا سمارة انتي هنا من بدري و لا ايه؟
سمارة :اه جيت الصبح بس لقيتك نايمة و قلت اكيد تعبانة و الست جليلة قالتلي نتسلى و نتكلم بس حقيقي دمها زي العسل
جليلة بمرح:و الله انتي اللي قمر يا بت
نادرة :طب كنتي صحيني
سمارة:
=بصراحة صعبتي عليا و الست جليلة قالتلي انك نايمة الصبح قلت اسيبك و قعدت ادردش انا و الست جليلة.
نادرة و هي رايحة نايحة التلاجة
:اه و انتي طبعا يا جليلة خلتيها تعمل معاكي الأكل بدل ما تضيفها؟!
جليلة:
=انتي متضايقة من ايه يا بت أنتى و بعدين أنتي سايبه ابنك لوحده
نادرة:بحر قاعدة بتلعب معاه…. أنا جعانة اوي يا جليلة هو لسه بدري
جليلة:لا يا حبيبتي عشر دقايق و الأكل يطيب
نادرة قعدت جانبهم على التربيزة، جليلة قامت و سابتهم
نادرة بود:معليش يا سمارة و الله هي جليلة كل حياتها في المطبخ و اكيد دماغك صدعت…
سمارة؛ لا ابدا و الله انا بقالي كتير مرتحتش مع حد في الكلام ادها بس قوليلي انتي عامله ايه و صحتك ايه أخبارها
القمر الصغير عامل ايه؟
نادرة :بخير الحمد لله سمارة…أنا و حسن قررنا نسميه ياسين
سمارة:يتربى في عزكم يارب
نادرة:اللهم آمين… سمارة تعالي نقعد في اوضتي محتاجة اتكلم معاكي في موضوع مهم
سمارة:من عنيا
نادرة قامت و سمارة وراها
نادرة:بسرعة الاكل يا جليلة بالله عليكي أنا واقعه من الجوع….
جليلة:حاضر…..
دخلوا أوضة نادرة كانت بحر بترسم في الكراسة و ياسين صاحي
سمارة :بسم الله ماشاء الله، بسم الله الرحمن الرحيم جميل اوي يا نادرة ربنا يحميه
نادرة ابتسمت بود و انحنت شالته بحنان و اديته لسمارة
=سمي الله و شليه…
سمارة بتوتر:أنا؟
نادرة هزت رأسها بالايجاب و سمارة ابتسمت بارتباك و هي بتاخده منها
=بسم الله الرحمن الرحيم….. يتربى في عزكم يا نادرة و ان شاء الله ربنا هيرد الغايب لبيته
نادرة بلهفة
:يارب يا سمارة…. علشان كدا كنت عايزاكي في خدمة ممكن بسببها حسن يخرج من الموضوع دا كله و يرجع لنا تاني و صدقيني و الله العظيم هفضل شايلة جميلك دت فوق رأسي لآخر العمر….
سمارة بسرعة؛
=خدمة ايه؟ دا أنا افدي حسن برقبتي بس انا ممكن اعمل ايه و انا مش هتاخر
ادت ياسين لنادرة اللي حضنته و قعدت على الكرسي و جانبها سمارة
نادرة:بصي يا سمارة اللي هقوله دا أنتي ليكي منتهي الحرية انك ترفضي او تقبلي و أنا و الله العظيم مش قصدي اضايقك بولا كلمة هقولها بس أنا معنديش حد غيرك اثق فيه في الموضوع دا بالذات…
سمارة؛ قلقتيني ادخلي في الموضوع على طول
نادرة :بصي حسن لما جيه المستشفى قال ان في شخص ممكن يبقى معه دليل برادة حسن و الشخص دا يبقى وجدي الحسيني مدير حسابات شركة الأسيوطي و دا هو اللي بيخلص اي شغل مش تمام لطه و رحاب
و اكيد راجل زي دا عنده حاجات كتير ماسكها على عيلتي الأسيوطي علشان يضمن ان محدش ياذيه و الأكيد انه حاطط الحاجات دي في مكان محدش يعرفه مكان خاص
سمارة:عندك الحق بس انا هعمل ايه؟
نادرة؛ بصي وجدي كل كم يوم بيسهر في….. و أنا فكرت الصراحة ان ممكن لو هو شافك اكيد هتعجبيه جدا لأنك جميلة و كمان فاهمة في الشغل دا…. قبل أي حاجه أنا و الله العظيم ما قصد انك تعملي اي حاجة حرام انا قصدي انتي ممكن لما تقعدي معه و يشرب تقدري تفدينا باي حاجة
سمارة :فهمتك مدام هو من النوعية دي متقلقيش اديني اسبوع واحد و ان شاء الله كل اللي احنا عايزينه هيحصل….
نادرة:سمارة انا مش عايزاه اكون السبب في انك ترجعي للطريق دا…. انتي حتى لو تعرفي اي واحدة تانية من الكبارية تساعدنا انا معنديش مشكلة
سمارة؛ لا طبعاً و بعدين انتي فكرك البنات اللي انا كنت اعرفهم ممكن اثق فيهم بقشيه لا طبعا دول يبعوكي علشان مليم
متقلقيش يا نادرة أنا بعرف اتعامل في المواقف دي بس المهم عايزاه اعرف عنه شوية حاجات
نادرة:هقولك كل حاجة و متقلقيش اسلام و عامر هيكونوا بيرقبوه و لو حصل اي حاجة هيحضروا و ان شاء الله مش هيحصل
سمارة ؛ ان شاء الله
جليلة دخلت الاوضة و بصت لهم باستغراب :
=في ايه؟
نادرة:و لا حاجة يا جليلة بس كنا بنتكلم
جليلة:ماشي ياله الغداء جاهز تعالوا نقعد برا… بحر
بحر بانشغال و هي بتلون؛ نعم
جليلة؛ ياله يا حبيبتي الغدا جاهز عاملة له الرقاق اللي بتحبيه..
بحر بطفولية :
حاضر جايه وراكي بس هلون الشمس..
*******************
بعد مرور أسبوع “حصل بعض الأحداث ”
نادرة دايماً مع دعاء و جليلة اللي مسبوهاش لحظة
و معظم اهتمامها بياسين و بحر
سمارة و نادرة متابعين خطتهم سوا
الشباب بيتابعوا مع سمارة اللي بيحصل..
“في بيت الحج موسي”
مرجانة كانت قاعدة مع جليلة و مالك ابن مرجانة بيلعب مع بحر
جرس الباب رن
جليلة:قومي شوفي مين يا بت؟
مرجانة: و الله يا ماما لو باخد جنية على كل فتحة باب هبقي من اغنياء البلد….
جليلة :و الله؟ طب بطلي لماضة و روحي شوفي مين يا بنت جليلة….
مرجانة قامت فتحت الباب لقيت خالتها زبيدة و نوال
مرجانة؛ خالتي… ازايك اتفضلي
زبيدة بمرح
:وحشتني يا مرجانة يا بت هو انتي طول الوقت هنا مش بترجعي بيت جوزك، دا يمكن يفتكر انك غضبانه من كتر ما بتيجي هنا و لا انتي عايزاه يطلقك .
مرجانة بدلال؛
=فشر هو يقدر….. ما انتي عارفة يا خالتي هو طول الوقت في المستشفى و ساعات بيبات هناك علشان شغله و لما بيبات بيكلمني و بعدين أنا قبل ما اجي بجهز كل حاجة…
جليلة بزعل و عتاب
:انتي عاملة ايه يا زبيدة بقالك كتير مجتيش؟
حتى لما نادرة خلفت مجتيش تباركي و لا حتى عملتي مكالمة هو في ايه ياختي….
زبيدة معرفتش ارد و هي بتبص لنوال
=حقك عليا يا جليلة و الله غصب عني… هي نادرة أخبارها ايه دلوقتي؟
جليلة :بخير الحمد لله مالك مش مظبوطة حصل حاجة؟
زبيدة بارتباك :لا ابدا أنا بخير الحمد لله
جليلة:ادخلي يا مرجانة نادي لأختك
نوال بتوتر :هو انا ممكن ادخل لها؟
جليلة افتكرت كلام نادرة انها مش عايزاه تدخل اوضتها :
=معليش يا نوال زمانها بتنيم ياسين، هي هتخرجي دلوقتي….
مرجانة دخلت أوضة نادرة اللي كانت بتطبق الهدوم
مرجانة:نادرة خالتي برا هي و نوال و جاين يطمنوا عليكي…
نادرة ببرود:جاية تطمن و الله فيها الخير….
مرجانة:مالك يا بت مش عوايدك… انا عارفة انك مش بتحبي نوال بس اول مرة اشوفك بتتكلمي كدا عنهم….
نادرة؛ و لا حاجة يا مرجانة بقولك ايه دي خالتك انتي انا ماليش خالات أمي الله يرحمها مكنش عندها اخوات… و نوال بنت خالتك انتي مش أنا فروحي اقعدي معاهم و مش عايزاه حد منهم يدخل اوضتي حكم أنا و الله ممكن اعمل مصيبة أنا بقولك اهوه
و بعدين ابقى خافي على نفسك و متسبوهاش لوحدها في البيت علشان أنتي مش عارفة الشر بيجيلك منين
مرجانة:ايه الكلام اللي بتقوليه دا و بعدين من امتى بتقولي كدا على خالتك زبيدة دي بتحبك
نادرة:
و انا عارفة بس انتي متعرفيش حاجة و خالص اللي ربنا ستره ميفضحوش عبده فسبيني بقا في حالي علشان أنا و ابني مش حمل اي مصيبة انا دلوقتي بقول يارب كملها علينا بالستر و حسن يخرج بقا فلو سمحتي اتفضلي اخرجي و اقفلي الباب وراكي و انا مش عايزة اشوف حد أظن حقي.
مرجانة باستغراب :
=حاضر بس خالي في علمك ماما مش هسيبك الا لما تعرف في ايه و لو بابا عرف هيزعق فتعالي اقعدي دقيقتين و اتحججي بأي حاجة او قولي انك تعبانة و عايزاه ترتاحي.
نادرة:امشي يا مرجانة انا مش هطلع…
مرجانة:دا انتي غريبة اوف منك….
نادرة بسرعة :بقولك الاكل لسه ادامه كتير انا جوعت…
مرجانة بخبث:
=نادرة أنتي مش ملاحظة انك بقيتي تاكلي كتير اوي و شكلك كدا هتتخني، طب بذمتك لو حسن خرج هتبقى مبسوطة
نادرة:و ازعل ليه ان شاء الله
و بعدين انا بعرف اتحكم في نفسي في الأكل بس حقيقي انا جعانة و بعدين حسن بيحبني في كل حالاتي رفيعه قمر و تخينة قمرين
مرجانة ضحكت
=و الله ما هتتغير يا بنت سنية ….
قفلت الباب وراها و خرجت لهم
مرجانة بارتباك:
=معليش هي تعبانة شوية و….
نادرة خرجت من الاوضة و هي بتبص لنوال بنظرة صريحة و كأنها بتقولها ليكي عين
نادرة:ازايك يا خالتي؟
زبيدة؛ بخير الحمد لله، اخبارك ايه يا حبيبتي؟ و القمر الصغير عامل ايه
نادرة :بخير الحمد لله معليش هو نايم مش هعرف اجيبه تشوفيه
زبيدة:و لا يهمك يا حبيبتي المهم يكون كويس
نادرة قعدت جانب جليلة و هم بيتكلموا، شوية و نادرة قامت و سابتهم لكن نوال قامت وراها كانت اسه هتدخل لكن نوال نادت عليها
نادرة لفت و بصتلها
=ايوة يا نوال، عايزاه ايه المرة دي؟
عايزة تاذي مين أنا و لا ابني اللي عمره أيام
قوليلي مين اللي عايزاه تاذيه المرة دي
نوال سكتت و بصت في الارض
نادرة بضيق:
=في اليوم اللي دخلتي فيه بيتي و انا حسيت ان أنا مش أنا، حسيت الاذيه، أنتي عارفه انا بسببك مريت بايه في كم يوم
دا انا كل لحظه كنت بحس اني في كابوس و اللي شفته مخيف اوي
خلني اسأل نفسي سؤال كل لحظة هو انا عملتلك ايه علشان تكرهيني كدا
ليه طول الوقت بشوف في عنيكي نظرة شر و كره ليه
انا اذيتك في ايه
نوال :خليتي الكل يحبوكي، كل اللي شافك بيحبك كلهم و أمي كانت دايما تقولي خليكي زيها فريش مش كئيبة زيك
مع انها لو فكرت هتعرف اني كئيبة و حزينة بسببها هي لأنها طول الوقت حطاني في مقارنات مع اللي حواليا لازم تكوني احسن من دي و دي و دي
نادرة بزعيق:
=و انا ذنبي إيه؟
مين قالك اني فريش و مش بزعل و لا بعيط
انا بس مكنتش يحب اخلي الناس يشوفوا الحتة المكسورة جوايا و هفضل كدا لحد ما ربنا ياخدني و ترتاحي
و بعدين انتي اللي بتقارني نفسك بيا لو انتي مش بتقارني نفسك بيا كنتي قدرتي تطوري من نفسك علشان نفسك
مع ان لو فكرت انتي احسن مني في حاجات كتير اوي
محامية و متعلمه مش زييا زي ما انت كنتي بتقولي بتاع صنايع
عندك والدتك بتحبك على فكرة و الناس كلهم لما بيجي سيرتها بيذكروها بالخير انتي عارفه انا ادفع عمري كله علشان الناس يذكروا امي بالخير و يدعو لها
لكن هم لما بيجيبوا في سيرتها بيقولوا عليها خطافة رجالة علشان اتجوزت ابويا على جليلة و مهما عملت هتفضل بالنسبة ليا ست الكل هتفضل أعظم أم في الدنيا بالنسبة ليا حتى لو مش فكرها اوي
انتي مش مقدرة النعم اللي انتي فيها فجيتي تبصيلي في حياتي
شوفتي فيها بس الجزء الحلو متعرفيش ان فيها برضو حزن و انكسار
لأن سبحان الله كل واحد عنده اربع و عشرين قيراط
بصيت ليا في البيت الصغير و العيلة البسيطة اللي انا و حسن كنا بنحاول نخليها سعيدة و روحتي الله اعلم لمين علشان تعملي ليا س”حر
على فكرة انا مكنتش متأكدة انه انتى بس حسيت لما جيتي البيت و قعدنا اتكلم قلبي كان حاسس ان فيه حاجة مش صح
و طلع عندي حق و انتي جايه في نص بيتي و تأذيني
مع ان أنا و الله العظيم لما عرفت انك سقطتي زعلت اوي و الله
امشي يا نوال بالله عليكي امشي و على فكرة انا مقولتش لحد منهم
بس سبيني في حالي، سبيني في حالي علشان أنا دلوقتي مسئولة عن طفلين بالله عليكي
اه صحيح ابقى صالحي أمك هي لو جيت في يوم و قاست عليك فهي عملك كدا علشان بتحبك أنا و الله العظيم كان نفسي يبقى عندي أم تخاف عليا زيها كدا
نوال بحزن:انا جايه و عايزاك تسامحيني
انا عارفه اني غلطت في حقك بس انا عملت كدا لان كنت حاسه بالنقص من جوايا
و فجأة حياتي انا اللي اتقلبت و أطلقت انا و ماجد و موقوفه عن شغلي و…
نادرة :نوال سبيها للايام جايز يجي يوم و اسامح لكن مش هنسا علشان كدا مش عايزاه اشوفك تاني مش عايزة صدقيني مش هقدر و على فكرة انتي جوزك ممكن ترجعيله لو حاولت تفهميه و تحتويه لو حس انك فعلا اتغيرت و ارجع لربنا هو هيحلها من عنده، بعد اذنك…..
سابتها و دخلت اوضتها و قفلت الباب وراها
الساعة تلاته الصبح
في شقة وجدي
سمارة كانت قاعدة جانب وجدي اللي بيشرب و باين انه سكر”ان و مش في وعيه
وجدي بعتاب:مش ناوية تحني بقا يا سمارة دا انتي منشفه ريقي و مدوخني عليكي من يوم ما شوفتك
سمارة بخبث و دلال؛
=يا حبيبي انا قلتلك انا ماليش في الشمال انا يمين….
وجدي بسكر:و انا موافق بس ترضى عني بقا انا تعبت وانا بجري وراكي
سمارة:طب ما انا راضيه و الدليل على كدا اني جيت معاك الشقة دي بس الصراحه مكنتش اعرف انك عندك شقة كبيرة كدا
وجدي:انتي لسه متعرفنيش كويس يا سوسو…. انا عندي اللي يعيشك ملكة بس الشقة دي بالذات غاليه عليا اوي و مش بجيب فيها أي حد و السلام و بعدين انا مشيت الحرس علشان نكون على راحتنا.
لأن من اول ما شوفتك في الكباري و انا هتجنن
سمارة ضحكت بدلال
=طب اشرب يا حبيبي…..
بعد حوالي نص ساعة
سمارة اتاكدت أنه نام من كتر الكحولات اللي شربها، قامت ببطي اتسحبت و اخدت ميداليه المفاتيح بتاعته
و راحت ناحية أوضة المكتب المقفولة بكذا مفتاح
دخلت الاوضة و هي خايفة، قفلت الباب وراها و طلعت موبايلها تنور بيه
قعدت على المكتب و بدأت تفتح الإدراج بتدور على اي حاجة لحد ما لقيت لاب توب ادامها
كلمت مينا اللي كان واقف بالعربية قريب من العمارة اللي فيها الشقة بالاتفاق ما بينهم
سمارة بهمس؛
=ايوة يا استاذ مينا انا ملقتش و لا ورقه بس فيه كومبيوتر هنا بس مش عارفة افتح الرقم السري بتاعه
مينا بسرعة :
=بصي يا سمارة الفلاشة اللي انا ادتهالها حطيها في الجهاز و هيتفتح بعدها تلقائي هي فيها برنامج يقدر يشفر الباسورد
سمارة بتوتر:حاضر حاضر
عملت زي ما بيقولها خطوة خطوة و نقلت المعلومات اللي على اللاب توب لفلاشة معها
مينا:سمارة اخرجي من عندك و انا و عامر تحت انزلي بسرعة لان لو كشفك هتبقى مشكله
عامر :انا هطلع لها
نزل من العربية رغم اعتراض مينا و طلع لحد الشفه في نفس وقت نزول سمارة
عامر:انتي كويسة
سمارة:متقلقش ياخويا بس خلينا نمشي من هنا انا جتتي متلبشه
نزلوا من البيت و مينا اخدهم و مشيوا من المكان
بعد مدة
مينا كان قاعدة أدام اللاب توب و معه عامر و سمارة
كان بيبص للمعلومات اللي ادامه و حاطط السماعات في ودانه كان مصدوم و في نفس الوقت باين عليه السعادة و الفرحة
سمارة:ما تفهمني يا خويا في ايه
الخواجة نيكولاس دخل المكتب مينا قام بسرعة و راح ناحيته
نيكولاس:وصلت لايه يا مينا أنا زهقت من الموضوع دا و عايز اخلص من طه اللي بيقف ليا في كل صفقه و التانية و كمان حسن اللي دخل في ليله أكبر منه
مينا بابتسامة:اعتبرنا خالص وصلنا الدليل برادة حسن و اللي يخلصنا من طه و يوديه في ستين داهية…..
عامر:انت بتتكلم جد يعني حسن هيخرج
مينا:اكيد انا بقول لازم نطلع على مكتب النائب العام دلوقتي حالاً
في السجن
حسن كان بيقرأ في كتاب الله العزيز و هو حاسس بالحزن و الإحباط
قرأ سورة الشرح و هو من جواه نفسه ربنا يزيح الغمة
(أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ*وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ*الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ*وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ*فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا*إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا*فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ*وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَب). “
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نادرة قلبي)
الحلقه الجديده هتنزل امتى اتاخرتوا اوى