روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثالث والستون 63 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثالث والستون 63 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت الثالث والستون

رواية زين الصعيد الجزء الثالث والستون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثالثة والستون

الدكتور بيطلع يبلغهم أن الطفل مات
**هنا الدكتور بيطلع من عند جنة وزين والكل برا مستنين يشوفوا الدكتور هيقول ايه او ايه اللي حصل
زين :طمني ي دكتور
الدكتور بأسف :انا اسف البقاء لله
جميلة بصرخ :لا لا بنتي …جنة ما*تت وبتطلم وعاملة تصرخ
راضية ف سرها :احسن خدت الشر وراحت بلا نيلة
زين اول م سمع كدا أنصدم وزي م يكون رجله مش شلته وبكل صدمة ورعب وخوف بيبص للدكتور …جنة ما**تت كدا خلاص
جميلة بعيط :كله منك ي زين حسبي الله ونعم الوكيل
الدكتور :اهدوا بس …مدام جنة بخير ومش حصل لها أي حاجة
جميلة :ايه بخير …اومال هي فين
زين ب استغراب :ي دكتور انت طلعت قولت البقاء لله يبقا ازي عايشة
الدكتور :حصل سوء تفاهم انا قصدي ع الجنين اللي كان ف بطنها
جميلة بلهفة:يعني ي دكتور جنة عايشة وبخير صح
الدكتور :ايوه آطمنوا هي بس محتاجة ترتاح شوية لأن الوقعة مكنتش سهلة عليها ده غير أن حصل لها مضاعفات بسبب النزيف …بس الحمد لله قدرنا ننقذ حياتها والجنين هو اللي خد الصدمة اكتر …ربنا يعوض عليكم

 

 

زين شمغ كل كلام الدكتور ولا عارف يفرح أن جنة بخير ومحصلش لها حاجة ولا يزعل علي انها خانته وكان ف بطنها حمل مش منه ولحد الان مش لمسها وبقا كرهها
جميلة :انا هدخل اشوفها ي دكتور …عايزة اطمن ع بنتي …
الدكتور :اه طبعا اتفضلي …بس بلاش اي ضغط ولا كلام ف اي حاجة لأنها تعبانة ومحتاجة ترتاح وحالتها النفسية مش احسن حاجة بالذات دلوقتي … وبعدنا بيبص ل زين …وحضرتك كمان لازم تكون جمبها وده اكتر وقت هي محتاجك فيه …وتهون عليها انا عارف ان فقدان ابنك مش ب الساهل كدا
زين ب سخرية :ابني…
الدكتور :ايوه …المدام كانت حامل ف ولد وربنا ما اردش أنه يكمل وعارف أن الصدمة مش هاينة عليك انت كمان بس ما باليد حيلة …وان شاء الله ربنا يعوضك بغيره …انا هستأذن دلوقتي وكلفت الممرضة تاخد بالها من المدام وتديها الدوا في ميعاده وانا كمان هبقا اطمن عليها …عن اذنك …وبيمشي الدكتور …
زين ف نفسه وبيفكر ف كلام الدكتور وهو عارف ان محدش حاسس بيه وبالنار اللي قايدة ف قلبه اول م عرف جنه حامل ودلوقتي والجنين اللي ما*ت بس الغريبة ان زين قلبه مش عايز يشوف حاجة ومش عايز يصدق كمان أنه فعلا جنه ممكن تخونه وتخلي حد يلمسها غير زين شعور مختلط جواه بين القبول والرفض وصراع بين النفس
وبيقطع تفكيره صوت جميلة …زين انا هدخل ل جنة مش ناوي تدخل انت كمان معايا …تطمن عليها ي بني
زين :ادخل اعملها ايه

 

 

جميلة ب استغراب:هو اللي تعملها ايه …دي مراتك وانت شايف الدكتور قال ايه …
زين بنفس عميق :دي مش مراتي دي خا**ينة …وانا هطلقها ومش عايز اشوف وشها تاني …سلام وبياخد زين بعضه وبيروح ماشي …
سليم :ي زين استنا ي زين رايح فين …
وبيبص سليم ل جميلة…معلش ي ام جنة اعذريه الصدمة عليه مش كانت سهلة ومش عايزاك تقلقي من اي حاجة وانا معاكي ومع جنة ف اي حاجة انتوا عايزانها …
جميلة ب تنهيدة :ربنا يخليك ي سليم …انا هدخل اطمن ع جنة وبتدخل جميلة …
راضية ب غل …انت اتجننت ي سليم تفضل مع مين واحنا مالنا …يلا علشان نمشي من هنا …
سليم :نمشي ازي يماااا ونسيب مرات زين كدا …
راضية ب سخرية :خلاص مش بقت مرات زين … اديك سمعت زين هيطلقها ملناش صالح عاااد …
سليم :اديكي قولتلي لما يبقا يطلقها …
راضية :انا معرفش مالك بتحامي ليها كدا ليه دي زي م يكون من بقيت عيلتك وانا معرفش …ده اخوك اللي هو اخوك جوزها مش اتحما لها كدا …وسابها ومش تقوم انت بسلامتك تقولي هفضل معاها وقال ايه بتكلم امها كمان كويس بلا خيبة يلا نمشي من هنا …
سليم ب تنهيدة :بس يماااا
راضية بزعيق :مفيش بس يلا يمااا
سليم ب تنهيدة ونفس عميق ومن غير ولا كلمة بيمشي مع راضية …

 

 

عند جميلة …جنة انتي كويسة ي حبيبتي
جنة ب حزن :انا مش كويسة ولا عمري كنت كويسة خالص
جميلة : ليه بس بتقولي كدا ي بنتي الدكتور طمنا الحمد لله وسيبك من اي حاجة دلوقتي …
جنة بدموع وحزن :اسبني من اي حاجة انا محدش عارف ولا حاسس بيااا ولا حد عارف انا جوايا ايه …دلوقتي انا تعبت وادمرت وخلاص مبقتش قادرة مين قالك اني كويسة …
لا انا مش كويسة ابدا …شوفتي حصلي إيه ي ماما فجأة لقيت نفسي ف دوامة ومتاهة وانا مظلومة ومعملتش اي حاجة وزين ظلماني …
انا مصدومه وانا ازي كنت حامل وزين مش لمساني ده غير أمه اللي طول الوقت …بتعملني وحش ومستنية غلطة ليااا كل ده وانا لوحدي اتظلمت واضربت واتهنت وطلعت بفضيحة انا مليش ذنب فيها ويجي زين بكل سهولة وبرود يتخلي عنك من غير حتي م يسمع مني ولا يعرف اللي حصلي ومدنيش فرصة ل ده …كل ده وجنة بتتكلم وعيونها كلها دموع …وبتشهق …
جميلة ب حزن وبتقرب من جنة تطبطب عليها بس خلاص براحة ي حبيبتي مش كدا تعالي ف حضني انا اكتر واحدة حاسة بيكي انا امك اللي محدش هيحبك ولا هيخاف عليكي قدي …في الدنيا دي كلها …وعارفة انك مش عملتي كدا بس تفسري بإيه اللي كان ف بطنك وكمان عارفة اني زعقت وكنت ضدك معاهم بس غضب عني لما انصدمت من كلام زين لما قال إن اللي ف بطنك ده مش منه وأنه مش لمسك وكلام راضية اللي كان زي السم وبيقطع ف قلبي …أنتي لازم تعذري زين وتقدري اللي كان فيه انا مش بدفع عنه بس ده اللي شايفاه صح ومعزور لو اي واحد مكانه كان عامل كدا واكتر كمان زين راجل ي جنة ومش سهل علي اي راجل يحاس أو يكتشف حتي أنه مراته ممكن تخونه هو كمان …اكيد كان موجوع ومكسور وقتها صدقيني ي جنة زين بيحبك وكل ده كان من ورا قلبه من الصدمة …

 

 

جنة ب سخرية :مسح بكرامتي الأرض …وتقولي صدمة!!!
انتي معايا ولا معاه …زين ظلماني وجه عليا …وبزيادة اووي كمان …انا مكنتش حامل والله العظيم انا معرفش ازي ولا ايه اللي حصل خلاه يحصل كدا فيااا … انا مصدومة ومش عارفة اعمل ايه بس …بحمد ربنا أنه الحمل ده نزل انا كرهت نفسي اووي وبتخبط ع بطنها وبتعيط …
جميلة ب تنهيدة :ربنا يصلح حالك ي بنتي …وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي عمل كدا وفكر أنه يأذيكي …
بتعدي الايام وملك وماجد بيقربوا ل بعض اكتر واكتر بس علاقة ملك ب رءؤف ابوها مش بقت زي الاول وكل يوم الكلام م بينهم بيقل وملك خلاص مش بقت شايفة غير ماجد ونسيت ابوها وامها ولا عاملة اي اعتبر لاي حد فيهم قلبها بقا قاسي ع كل اللي حواليها واولهم كان جنة طبعا …
ملك :ايه ده انت بتعمل ايه ي ماجد
ماجد ب خبث :هكون بعمل ايه يعني عايز احضنك
ملك :ي ماجد قولتلك انا مش بحب كدا وبعدنا عيب …
**ملك كانت راكبه العربية مع ماجد …
ماجد : هو اللي عيب …انتي خطيبتي هو حرام يعني ولا ايه م كل المخطوبين بيعملوا كدا
ملك ب توتر :بلاش الحاجات دي دلوقتي … احنا لسه مخطوبين وانا بصراحه مكسوفة استنا لما نتجوز
ماجد ب خبث وبيمسك اديها ي حبيبتي عارف انك مكسوفة …
بس معقولة هتتكسفي مني يعني مش انا ماجد حبيبك ولا انتي بقا مش بتحبيني …

 

 

ملك :لا والله …مين قال كدا انا بحبك اووي واكتر من نفسي كمان …انا وقفت قدام اهلي علشانك ي ماجد …علشان بحبك وانت كمان بتحبيني مش كدا …
ماجد ب مكر :طبعا بحبك ده انا سبت جنة علشانك وجيت ليكي انتي و … واحدة واحدة بيقرب منها …لحد م بقا لازق فيها ونفسه ف نفسها …
ونفسي احضنك واحاس انك بتحبيني فعلا ي ملوكتي وبكل هدوء وبخبث اقولك علي حاجة يلا بينا هوريكي حاجة وبيتحرك ماجد بالعربية وبعد شوية بتقف العربية قدام عمارة
ملك ب استغراب:ايه ده انت وقفت ليه وايه العمارة دي…
ماجد :علشان اوريكي شقتك اللي هتعيشي فيها …
ملك :نشوفها ف وقت تاني ي ماجد
ماجد بخبث:لا ازي…لازم تشوفي شقتك … تعالي بس افرجك عليها …ولا انتي خايفة مني …
ملك :هااا…لا وهخاف من إيه …بس علشان مش نتأخر ويقلقوا عليا ف البيت …
ماجد :لا متخافيش يستي مش هنتأخر …وبعدنا انتي اللي بتضيعي ف الوقت اهوو…كان زمانا طلعنا بدل المناهدة دي كلها …اقولك خلاص براحتك يلا هوصلك البيت …

 

 

ملك:لا لا خلاص .. موافقة …نطلع المهم انك متزعلش …
ماجد ب مكر :وانا مش زعلان يلا يحبييتي …وبياخدها ماجد ويطلعوا ف العمارة وبيفتح ماجد باب الشقة وبيدخل هو وملك وبيحاول يلهيها ويفرجهااا شوية ف الشقة…هااا ايه رايك …
ملك :حلوة الشقة اووي ي ماجد …
ماجد :لا لسه … فاضل أوضة واحدة مش شوفتها …علشان تقولي حلوة ولا لا …
ملك ب استغراب:أوضة ايه …
ماجد ب خبث :أوضة النوم ي جميل وبيغمز لها
ملك ب كسوف :ي ماجد بس بقا …
ماجد :بس بقا ايه مش لازم تشوفي الاوضة تعالي شوفي حتي المرتبة والموله هتستحمل ولا لا وبيضحك بخبث …
وبيمسك لديها وبيدخلوا أوضة النوم …
ملك ب توتر :اهو شوفتها …يلا بقا نمشي …
ماجد بكل خبث ومكر وسهوكة :ايه للدرجدي مش طيقاني ولا عايزة تتفرجي حتي حلو ع الشقة …أنتي مش بتحبيني ي ملك …
ملك:خلاص متزعلش …انا هسمع كلامك شوف انت عايز ايه وانا هعمله …
ماجد بيقرب منها بشويش وبيحط أيده الاتنين علي وسطها…عايزاك أنتي وبيقرب منها اكتر واكتر لحد ما بقا نفسهم في بعض …وفجأة بيلتهم ماجد شفايف ملك …وبيشلها ويحطها علي السرير وهنا سأسكت عن الكلام …وسوف ننتظر ماذا سيحدث قدماً…
……………………………………………

 

 

_ايه رايك ي ست تفيدة اظن كدا مبسوطة مني
تفيدة بخبث :افهم عليكي ي بت كل حاجة بقت زين واصل وزيت والبت اللي ما تتسما هيطلقهاا خلاص وتغور بقا من هنا …
_انتي بتعملي كدا ليه ي ست تفيدة …يعني كل ده عليها وعلي عيلة حسن الجبالي والست راضية دي والله تتشال ع الرأس وطيبة جوي جوي …
تفيدة بغل :طيبة اه …دي عقربة ودايما شايفة نفسها …ملكيش صالح عاااد …ومين قالك اني بحقد عليها ولا حاجة بت مصر دي ف دماغي …بس اشمعنا هي اللي تتجوز زين وتتهنا مش كانت قمر بتي هي اولي بزين …بس خلاص انا عملت للي ف دماغي وزين عمره ما هيرجع لها تاني بعد م عرف انها خاينة …
_بس هي مش خانته ي ست تفيدة …انا وانتي عارفين اللي فيها وبتضحك …
تفيدة بغضب :اخرسي حسك عينك حد يعرف باللي حصل ولا تحكي لحد علشان كنت ادفنك مطرحك كدهاا سامعة ولا مش سامعة …انا هأكل حية بسناني دول فاهمة …
وتفيدة ماسكها من هدومها…
_بخوف :فاهمة ي ستي فاهمة حاضر …والله م حد بيعرف حاجة…
تفيدة :ده الاحسن ليكي …خدي باقي الفلوس اهي وبترميها لها وبتمشي …
………………………………………

 

 

**تسريع الأحداث …
بعد اللي حصل بين زين وجنة مبقاش فيه حد فيهم بيكلم التاني وزين لحد الان تايه بين أنه يطلق جنة أو لا بس مبقاش طايق يشوفها خالص ويوم ورا يوم زين فجأة بيحدد فرح سليم وازهار والكل اتفاجأ بالقرار ده …وسليم ذات نفسه مكناش راضي علشان اللي بيمر بيه زين هو وجنة بعيد عن بعض كدا … سليم عارض زين ف الاول بس زين أصر أنه لازم يتجوز وخلاص سليم كمان اتخرج وتم تحديد الفرح …
**
قمر بفرحة :الف مبروك ي ازهار
ازهار بفرحة :الله يبارك فيكي يقمر عقبالك أنتي وعبدالله ع خير
قمر بضحك :ياااارب يسمع منك
ازهار بضحك : مستعجلة انتي اووي …
مودة :خلاص مبقاش غيرك ي قمر اللي عليها الدور وفضلوا يضحكوا ويهزروا …وجاه الليل والفرح بدأ وكتبوا الكتاب مع الفرح وخلاص ازهار بقت مرات سليم …
ووسط الفرح زين بيبص بالصدفة وفجأة بيلاقي …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *