روايات
رواية للقدر رأي آخر الفصل الأول 1 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر الفصل الأول 1 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر البارت الأول
رواية للقدر رأي آخر الجزء الأول
رواية للقدر رأي آخر الحلقة الأولى
يا بنتي يا بنتي قومي شوفي عملتي ايه في النتيجه
البنت : هعرف لما اقوم
الام بتعب :خلصيني يا اسيل بقي حرام عليكي
وهنا لقت اسيل مياه بتتكب فوقها
اسيل :ينهار ابيض البيت وقع طب سقط في ايه
اسر:لا نتيجتك طلعت.
هنا قامت اسيل زي المجنونه تشوف الفون بتاعها وتدخل ع الابلكيشن وتدخل رقم الجلوس
الام: يارب يا بنتي ينولك الي فبالك وتدخلي هندسه
اسيل بحماس اهي ظهر….لتتبدل ملامح وجهها للصدمه : ايه ده اكيد في حاجه غلط
الام :احيه خير في ايه
اسر بقلق : اسيل في ايه بالله طمنيني
اسيل بدموع:75%
أغلقت الام عينيها بحزن وكذالك اخوها اسر
هنا دخل الاب
ايه يا ولاد في ايه خير
%75 اسر بحزن نتيجه اسيل طلعت وجابت
الاب بأبتسامه حانيه
..ده الي مزعلك يا حببتي بصي لازم تفهمي أن ده قضاء ربنا هنعترض
اسيل بدموع:اكيد لا بابا بس انت عارف كان حلم حياتي
ادخل هندسه ازاي ده حصل بابا انا مجهودي فوق 90%
الاب بابتسامه:يعالم ايه الي يحصل ربك أراد كده وبعدين قومي وامسحي دموعك كده احمدي ربنا انتي لسه قدامك فرصه لكليات كتيره
اسيل بأمل : تفتكر
الاب: طبعا
ذهبت اسيل وخرج اسر خلف أخته
الام :هنعمل ايه يا مراد مجموعها ده هتعمل بيه ايه
مراد :نجلاء ربك يفرجها متضغطيش ع البنت
نجلاء بأستسلام:حاضر
في الخارج
اسر :اسيل متزعليش يا حببتي الحمدلله على كل حال
اسيل بدموع: يا اسر دي صدمه بالنسبالي
اسر : انا عارف بس باذن الله هتتحل انا حاسس
اسيل يارب
بعد يومان
مراد: سوسو حببتي جهزي نفسك عشان في ضيوف جين
اسيل باستغراب : مين يابابي
مراد : عمك وعمتك جايين يبركولك
اسر بضيق: اصدك يشمتو فيها
اسيل بلامبالاه :ينورو
اسر باستغراب وهو يهمس لأخته:انتي مش متضيقه
اسيل :لا عادي مش جديد عليهم
دخلت اسيل غرفتها وبدلت ثيابها ل بنطلون جينز ازرق واسع وبلوزه باللون الابيض قصيره وربطت شعرها البني الطويل علي شكل ديل حصان ووضعت قليل من مستحضرات التجميل الخفيفه مما ذاد جمالها
اسيل مراد الدسوقي أنهت الصف الثالث الثانوي)
تملك من العمر 17عاما متوسطه الطول
(عينيها واسعه وخضراء بيضاء البشره
اسر مراد الدسوقي في الصف الثاني الجامعي بكليه تكنولوجيا المعلومات اسر يشبه اسيل جدا طويل وجسده رياضي.)ه
خرجت اسيل من غرفتها وهي تصرخ بأسر
اسسسسسسسرر الكلب انت الي اخدت الشوكلاته بتاعي من الدولاب صح
اسر ببرأه:محصلش اصلا ميهونش عليا اكلها وانتي تعيطي مش كفايه الي انتي فيه
اسيل :يبقي انت الي خدتها
وقفزت علي ظهره وهي تمسكه من رقبته وتعض يده
مراد :ايه الي بيحصل د….وهنا أخذ يضحك على المنظر
اسر بغضب وهو يدافع عن نفسه: انت بتضحك يا مراد متحوش بتك لحسن والله أطلقها
مراد بضحك: مراد!!واطلقها٠!!خلصي عليه ياقلب بابي وتعالي يلا عشان زمنهم جين
وتركهم وخرج الي الصاله
وهنا رن جرس الباب
اسر :سبيني بقي يابنت العضاضه الناس جت
اسيل احسن عشان تبطل تاخد حاجه غيرك
وخرجوا ليستقبلو الضيف
فتح مراد الباب ودخل اخوته
علاء الأكبر وزوجته مياده وابنتهم الين تصغر اسيل ب عام
وأسامه بعمر اسر ولاكن في كليه حقوق
سميه وزوجها وابنها عمرو في كليه التجاره واخوته التوأم نور ونوان في كليه خدمه اجتماعيه بالعام الثاني
واخته مريم وزوجها وابنهم عامر والذي يملك من العمر
14 عاما
مراد اتفضلو نورتونا
بنورك……..
دخلت نجلاء ورحبت بهم
سميه :امال فين اسيل
دخلت اسيل وهي علي مضض
انا اهو يا عمتو عمله ايه
الحمدلله ياحبيبت عمتو
مريم وانا مليش سلام
نظرت اسيل التي تفاجات بوجود مريم عمتها لأنها تحبها
كثيرا
اسيل وهي تعنقها: مش معقول انتي نزلتي اسكندريه مخصوص عشاني
مريم بحب : طبعا ياروحي
وبعدها سلمت علي عمها وأولاده
وأسر نفس الشيئ وبعدها جلسو سويا
بعد قليل من الحديث الذي يقصدون قوله لجرح اسيل…..
عادل وهو يوجه الحديث لمراد: وبعدين يا مراد مش ناوي تحجب اسيل
نظرت اسيل لعمها بنظره بارده وتابعت حديثها مع أسر وعمتها مريم
مراد: طبعا هتتحجب بس هي اتفقت معايا انها في اقرب وقت تلبسه بس تلتزم بلبسه لأنها مينفعش تخرج بالبس ده عليه حجاب هيكون لزمته ايه
علاء بغضب : ايه الي بتقوله ده يامراد انا بنتي اصغر منها ومتحجبه
اسيل نظرت لعمها: معلش حضرتك يا عمو بتسمي ده حجاب انها تكون ماشيه نص شعرها بره الطرحه وميكب وديق وقصير يبقي ده حجاب لو حضرتك شايف كده فدي حاجه ترجعلك
بس انا لما البسو هلتزم بس وهلبسو صح
سميه بابتسامه مستفزه : خلاص ياجماعه اهدو دا حتي احنا جين في خير
مراد بتسال : مش فاهم
اياد زوج سميه : احنا بنطلب ايد بنتك لعمرو ابننا واعتقد يعني هي مش هتكمل تعليم بسبب مجموعها فقولنا أن خير البر عاجله
اسيل نظرت لوالدها
مراد : انا موافق
اسر بس ي…وهنا نظر له والده أن يصمت
مراد ……..نظر الجميع بصدمه ثم