رواية للقدر رأي آخر الفصل الثالث 3 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر الفصل الثالث 3 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر البارت الثالث
رواية للقدر رأي آخر الجزء الثالث
رواية للقدر رأي آخر الحلقة الثالثة
في كومباوند سكني بأحدي الفلل والتي يتضح عليها الرقي
كان يجلس ذالك الشاب في غرفته (مالك منصور العمري ابن صاحب شركات العمري للتجاره شاب وسيم شعره اسود كثيف وعيونه بنيه قمحي اللون طويل يدرس في الصف الثاني الجامعي بكليه تجاره )
يسمع طرقات الباب
مالك : ادخل
دخلت فتحيه مدبره المنزل : استاذ مالك ممكن تنزل لي والدك لانو واضح انو متعصب
ابتسم مالك بتريقه : وايه الجديد يعني
ثم اتجه للاسفل
منصور ببعض العصبيه لمالك: انا نفسي افهم اي الي مخليك مش عايز تروح كليتك لا وكمان تقدير السنه الي فاتت زفت انت ناوي تشلني
مالك وهو يجلس : بابا انت الي كنت عايزني ادخل تجاره مش انا الي دخلتها من حبي فيها
منصور بغضب من بروده : انت لازم تفهم انك الابن الوحيد ليا وانت الي لازم تمسك اداره الشركه بعدي عشان كده الأصح ليك انك تدخل كليه التجاره
مالك :ده الي انت شايفه مش انا
منصور بعصبيه : انت هتهتم بمذاكرتك سواء حبتها اولا لاني مش هسمح بأداره الشركه تروح لحد بره العيله خلص الكلام اتفضل
اتجه مالك الي غرفته ليضب أغراضه ويرحل من المنزل
عادتا ما يجلس مالك في منزل قريب من الجامعه بحجه الدراسه ولاكن في الحقيقه هروب من والده الذي لا يفهمه أو يهتم لما يريد
عند وصول مالك لشقته
دخل وكان المكان مظلم امسك هاتفه ثم اتصل بأحد اصدقائه : الو انتو فين
الشخص: في المكان الي بقعد فيه
مالك : تمام انا جاي
…………………………………..
عند وصول اسر وآسيل الي شقتهم التي يملكها اسر منذ سنه
اسر : ادخلي يا اختي ادخلي
اسيل : الله أتصدق يا واد يا اسر المكان حلو
اسر : كويس انو عجبك تعالي أما وريكي اوضتك
دي يا ستي اوضتك
اسيل : ماشي يا باشا بس في مشكله
اسر : مشكله اي كفالله الشر
اسيل : احم احم انا عايزه اكل
اسر : انا الي عايز اكل ولما اقولك حاجه بعد كدد تتنفذ
اسيل بتريقه : ده من اي بقي انشاء الله
اسر : انتي مبتسمعيش لياسمين عز ولا اي
اسيل ٠: يعم اتنيل انت وهي دي حد بيسمعلها غيرك
اسر بملل : طب دلوقتي ولا أنا ولا انتي بتعرف نعمل اكل يلا خلينا ننزل نشوف اي حته ناكل فيها
اسيل : اشطا يا برووو يلابينا
………………………
في أحدي المطاعم المجاوره لبيت اسر وآسيل
اسر : ايه رأيك نكلو اي
اسيل: بص يا باشا احنا كده نطلب بيتزا
اسر : ونجيبو جنبها ببسي
اسيل : حلو ده اقسم بالله لو مراد عطر فينا هيعمل مننا نجرسكو اول يوم ونجيب بيتزا اومال بعد اسبوع هنعمل اي
اسر : ومراد اي الي هيعرفه بس
اسيل: معاك حق اطلب يلا
بعد إنهاء الطعام
اسر : انا هروح ادفع الحساب وانتي اطلعي علي العربيه استنيني
ثم تحرك اسر
في نفس المكان كان مالك يجلس مع اصدقائه عمار ومي وياسر
عمار وهو ينظر إلي اسيل : ايه الجمدان ده بس
نظر ياسر ومالك الي ما ينظر له وجدو هذه الملاك
مالك: بتجاهل خلصتو هتطلبو اي بقي
ياسر بقرف : يا عم بطل تناكه بقي ده البت جمده جدا
مالك ببرود : انا جاي اطفح مش اشقط اخلصو بقي
مي بتكبر : اصلا مش حلوه بجد انتو بيئه اوي
ياسر وعمار : اه مهو واضح
مي بلامبلاه : ها يا مالك هنجيب اي
بعدها ذهبت اسيل من المطعم عائده للمنزل
وبعد أن انتهي مالك من سهرته عاد إلي المنزل
…………………………..
في صباح اليوم التالي
اسر وهو يطرق باب غرفه اسيل عده مرات
اسر : قومي يابرده اخلصي هنتأخر ……انتي متربسيه الباب ليه
فتحت اسيل الباب : عشان أنا عارفه شغل الخبث بتاعك ده مش اول مره تدلق عليا ميه ساقعه شبهك
اسر ببرأه : انا د انا غلبان والله
اسيل برفعه حاجب : اه منا عارفه
اسر : بس ايه ده ايه الحلاوه دي دا انا اخاف تتخطفي مني
اسيل بغرور : اقل حاجه عندي
كانت اسيل ترتدي بنطلون اسود واسع وسويت شيرت اسود
وتركت شعرها حر ونضاره شمس بيضاء وكونشي ابيض والحقيقه سوداء
اسر : عارفه لو نوجا هنا والله م كانت نزلتك من البيت
ثم بدأ بتقليدها: انتي رايحه عزا اقلعي القرف ده
ضحتك اسيل وبعدها نزلو للاسفل وركبو السياره متجهين للجامعه
……………………………..
في الجامعه
دخل مالك بسيارته ثم هبط منها بأطلاته الوسيمه
بعدها قابل اصدقائه
مي بنظرات اعجاب واضحه ٠:شكلك حلو انهارده يا مالك
مالك بلا مبلاه: شكرا
ثم قال : يلا نروح الكافتيريا
تبعه كل من مي وياسر وعمار
علي الناحيه الأخري نزلت اسيل وأسر من السياره ونظرات الموجودين تحاوطهم
اسيل ببعض الخوف : هو ليه الموضوع مرعب كدد
اسر بغرور : يا بنتي معاكي شاب جامد ماشي جمبك من الطبيعي كلو يبص عليكي
اسيل بتريقه : جامد اه اتنيل وانبي
اسر بغرور : كلميني بأسلوب احسن من ده
قاطع حديثهم دخول مروان صديق اسر واخته يارا التي في نفس عمر اسيل
مروان بأبتسامه : حبيبي عامل ايه والله ليك واحشه
اسر بفرحه : والله انت الي واحشني ياعم
اسر : دي اسيل اختي اول سنه ليها في الجامعه في كليه تجاره
امراون بدهشه: يارا اختي كمان اول سنه ليها في الجامعه
اسيل وهي تمد يدها : انا مبسوطه أننا هنكون مع بعض
يارا بفرحه : وانا كمان
ثم اتجه كل منهم الي محضراته
………………….
بعد مده انتهت اول محاضره ل اسيل ويارا
اسيل : انا كلمت اسر وهما لسه قدامهم نص ساعه تقريبا ايه رأيك نستناهم في الكافتيريا
يارا بتردد : احم ماشي
اسيل : هو انتي ليه كلامك قليل يعني بصراحه بحسك مش حابه تتكلمي اصلا
يارا بسرعه : لالا خالص انا بس يعني مش بتعرف علي الناس بسرعه ودي مشكله وبسببها انا مش عارفه اكون صداقات لحد دلوقتي
اسيل بتعاطف : اعتبريني صحبتك من دلوقتي
واتجهوا إلي الكافتيريا مع بعضهم
بعد أن جلسو اتجهت اسيل لتحضر بعض الطعام
ياسر وهو يقول لعمر :بص كدد مش دي البنت الي كانت في الكافيه امبارح
عمار : ايوه فعلا
نظر مالك لها ولاكن هذه المره دقق النظر هي فعلا جميله وملامحها رقيقه
نظرت له مي بغضب ثم اتجهت ناحيه اسيل ومرت من أمامها واوقعت نفسها علي الارض
مي بغضب : مش تحسبي يا حيوانه انتي
اسيل بنبره غضب : لا بصي يا باربي انتي انا اه ابان كيوت من بره بس وربي افرج عليكي الجامعه كلها انتي موقعه نفسك قاصده وانا مجتش جمبك لو انتي منفسنه مني دي حاجه ترجعلك
هنا تجمع حولهم الطلبه وكان من ضمنهم مالك وعمار وياسر الذين ضحكو في الخفاء
مالك ببعض الغضب : اتكلمي معاها بأسلوب احسن من كدد
ابتسمت مي ولاكن لم تطول الابتسامه
اسيل بتريقه : بص يا اخ انت انا لحد دلوقتي محترماها لو عايزني أشيل الاحترام ده ف تمام معنديش مشكله بس هترجلكو معيطه
مد مالك يده لمي ووقفت
مي : لا حببتي محدش يقدر يزعلني وبعدين انت مين انتي عشان تقفي وتكلميني بالاسلوب ده مش كفايه موقعاني وانا سكته
اسيل بتعجب : انتي يا بت هبله ولا عندك ربع ضارب انا مجتش جمبك اصلا والحبتين الي انتي بتعمليهم عشان تلفتي انتباه الشباب ليكي مش هيخيلو عليا
مي بغل حاولت أن تضرب اسيل
كاد مالك يمسكها من يدها ولاكن أسرعت اسيل وامسكت يدها وصفتها
اسيل : انا عمر م حد مد ايدو عليا ومش واحده ذيك تمد اديها عليا
صدمه حلت علي مي ومالك
بعدها سمعت اسيل صوت اسر
اسر بغضب : في اي هنا
ابتعد الجميع ثم نظر إلي اسيل أخت اتجه ناحيتها بسرعه
اسر : انتي كويسه يا حببتي
ثم نظر أمامه
اسر بأستغراب : مالك
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية للقدر رأي آخر)