رواية كان حبا الفصل الثالث والسبعون 73 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا الفصل الثالث والسبعون 73 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا البارت الثالث والسبعون
رواية كان حبا الجزء الثالث والسبعون
رواية كان حبا الحلقة الثالثة والسبعون
سمر💖ياسينً
في شركة ال عمران لمقاولات والهندسة
يجلس يترقب دخولها لمكتبها منذ وصوله لايعلم ماذ يحدث معه كل مايدركه ان الشوق اليها يزداد كل ثانية اخذ نفسا عميقا هويصرح بتأكيد إنت بقيتي بالنسبة لي إدمان ياسمر الوضع دلزم له حل من جذور
دخلت ناهد التي إستأذنت عدة مرات ولم ينتبه
اسفة ياحاج على الازعاج بس فيه وحدة مصرة تقابل حضرتك
إمأة بسيطة من راسه بقبول دون حتى أن يسأل عن إسمها
خرجت ناهدلتطلب منها الدخول إتفضلي يامدام الحاج مستني حضرتك نظرت فيها من الاعلى الى الاسفل ثم من الاسفل الى االاعلى ودخلت بعنجهية واضحة
ناهد؛ هي مالها دي بتبص لي كدليه لوت شفتيها عجايب
بينما بداخل القت السلام بإشتياق لم تستطع إخفاؤه
السلام عليكم إزيك ياياسين
رفع راسه فيها إخفى تفاجؤه ببراعة وعليكم السلام يا مدام تالين
تقدمت بخطوات متباطئة غير راضية على المعاملة والنظرة الجافة
مافيش حمدالله على سلامة مهما كان احنا بينا عشرة وصلة رحم
جلست وهي تتنهد بحرقة ازيك يا ياسين
ياسين؛ الحمدالله إزيك إنت يامدام وإزي أنكل يحي وولاد
تالين؛ ابتسمت بسخرية كويسن وبسلم عليك ولوإني اللي أعرف إنك على إتصال بيهم دايما
دون النظر فيها أجاب ببرود جليدي ميش فيه صلة رحم لازم نوصلها
أنا مجهز كل الملفات عند المدير التنفيذي لشركة أي حاجة عايزة تستفسري عليه هيكون فريق كامل تحت أمرك يامدام تقدري تستلمي ادارة مباشرة بعد مايقررمجلس الادارة ذالك
اشتاطت غيظ وهي تراه يعاملها بكل ذالك البرود والرسمية ولا كأنه عرفها ذات يوم
اضاف ولو الاستاذ أكرم عاوز يطلع عليها ماعنديش مانع
ابتسمت بمكر
يعني مابركت ليش وهي تتلمح الى وجود غيرة في نبرة صوته
إبتسم بإستفزاز لا إزي أنا باعث لاستاذ أكرم هدية وبطاقة تهنئة بإسمي وبسم كل فرد في الشركة
زمت شفتيها وهي تحاول ان تشرح له رغم انه لم يكن مهتم أصل الموضوع جاء فجأة ماكونش مخططين له
ياسين؛ مبروك يامدام ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة تغيرت ملامحها الى تكهفرتام
وهي تقول بلاش تجرحني كد ياياسين انت عارف إن دامر شبه مستحيل
تحدث بشيئ من الرحمة والشفقة مافيش حاجة مستحيلة على ربنا الوحد بس يصفي نيته مع ربنا ويخلص له النية والتوبة
ابتلعت بصعوبة لعابها مع رجفة واضحة
أنا عارفة إني غلطت في حقك زمان مهما اعتذرت عارفة إنك ماسمحتنيش لحد دلوقت
ياسين؛ بجمود ربنا يسامحنا جميعا المهم الواحد يتعلم من غلطه مايستمرش فيه كمان انت غلطت في حق ناس تانية هي اللي مطلوب منها تسمحك ميش انا لوعليا انا سامحتك من زمان وشطبت الموضوع كل من ذكرياتي
تنهدت انا نفسي أبتدي من جديد ياياسين ونرجع زي زمان نظر فيها بضيق واضح
اضافت مفسرة الامر زي اخوات ياياسين فاكر
احتدت نظرته
مادام تالين أعتقد انك جاي بخصوص الشغل اخذ نفسا عميقا وأنا وضحت لحضرتك أن شغل الشركة تقدري تسألي عليه مين
على فكرة أنا عرضت حصتي لبيع لوعايزة تشتريها أنا تحت أمرك برد إنتم شوركاء وانا ابن سوق وافهم في الاصول وانتم ليكم حق الشفعة
طرق الباب طرقات ناعمة يعرفها ويعشقها وقلبه يرفرف بين جنباته ذالك الخفوق الذي عرف صاحبتها لمعت عينه بطريقة غريبة وواضحة
نظرت تالين في تبدل ملامحه التي اشعت سعادة بإستغراب
ليأذن هولطارق بالدخول ويفتح الباب إليها هويبتسم
وقفت سمر بدهشة لباب الذي فتح وهي التي كانت ستضع يدها على مقبضيه لتجده ينزاح من الجهتين كاشف عن منظره هويجلس يبتسم قبل ان تضع قدمها الثانية بعد الخطوة الاولى
جفلت ابتسامتها وانصدمت بنظرات تالين المتفحصة بإهتمام وكأنهالم تعرفها رغم شعور الذي إنتابها وهي ترى نظرات ياسين اليها وكم كرهت هذه النظرات في الماضي والان تذكرها بشيء واحد وشخص واحد اغمضت عينها ترفض تصديق
سمرالتي ابتلعت السلام ومعه الاعتذار ومبرر لدخولها بعد ان وجدت مكتب السكرتيرة فارغا
بينما ياسين كان في ملكوت أخري يتأمل نظراتها الحارقة التي تخص بها تالين كأنها عيون صقر مفترس تريد ان تنقض على تالين وتمزقها إتسعت إبتسامته تلقائيا وهي تحدجه بنظرات نارية كانت كنعيم بالنسبة له زاد غيظها وهي تراه يبتسم بإستفزاز
هكذا تصورته
هتفت من تحت اسنانها ومن خلف نقابها والشر يتطاير من عينها كنت جاي أستأذنك يافندم عشان اغيب النهارد لظرف خاص
هتف وابتسامة الماكرة تكاد تمزق عضلات وجهه متأخرة ساعة ونص وعايزة تغيبي كمان
بينما تالين تحاول التركيز أكثر في الصوت المألوف والنظرات الحارقة التي تسلطها عليها
ابتلعت لعابها بمرارة مع شيء تكور في حلقها زاد من مرارة لعابها
سمر
نظرت اليها بغيظ
لتتمتم بهسهسة
لس فكراني يامدام تالين وهي ترفع النقاب بعنف
ابتسم أكثر هويتمتم بشئ لم يصل لمسامعهما لا تعلم اهو استغفار اوتسبيح
ايوه سمر اللي ضحكت عليها وخدعتها بكذبة حقيرة وإستغفلتيها اكيد فاكرة
صرخت فيه
انت ازي كدا
تالين؛بهدوء كنت بدافع عن حقي في بيتي وجوزي
تكهفرت ملامحه لمجرد سماع الكلمة كتم غيظه بصعوبة لكن الكلمة استفزته حرفيا
ياسين ؛لوسمحتي يا مدام
ابتسمت تالين بإستفزاز وهي تاخذ نفسا عميقا بالنسبة لي كان جواز حتى لومافيش حد اعتبره كدا ان مقتنع انك كنت جوزي
انا كنت مراتك شرعا وقانونا
نظرت فيها سمر بغل وهي تربع يديها ياتري إستفدتي ايه من كذبتك نفسي أعرف عملت كد ليه وإزاي طوعك قلبك تعمل كدا
ماهي كذبتك كانت هتتكشف
نظرت فيها تالين بوجه خالي من اي تعابير ماستفدتش حاجة بعكس خسرت حاجات كثيرة اولهم ياسين
على فكرة انا لما قدمت لك تحاليل تثبت حملي دي ماكنتش خطة ولا كذبة صرخ هوبلاوعي حمل ايه ياهانم هوانا قربت منك ولا لمستك أصلا
اشتعلت وجههما خجل وحياء من تصريحه الغير متوقع من وقارمثله
تلعثمت تالين كان حصل خلط في التحاليل وانا استغليت الغلط دا لما جاء في وقته
سمر؛ طب ليه الكذب ووخداع والموضوع كان حينكشف
تالين؛بهدوء كنت ساعتها بعدتي وانا كنت مخطط استغل الموضوع لصالحي وسد الفراغ اللي سبتيه وطبع في نظري ياسين كان
حيبقا مجروح وانا كنت هكون الدواء ميش بعيد أحمل بس ربنا كان لي بالمرصاد تخلصت منك من هنا وهوطلقني من هنا وضاع الحلم وصحتي دهورت كان ممكن اموت بس والله ندمت ياسمر على الاذي اللي سببته ولك يمكن ميش هتصدقني ولا هتقدر تسامحني وداحقك
صدقني لوكنت مكاني كنت عملت كد واكثر
سمر؛ هه واضح انك ندمتي اوي طبعا إنت اللي كنت وراي نشر فيديو هزت راسها بنعم
انت ايه شيطان عرف عملت فيا إيه انت فضحتني
ياسين؛ بإندفاع إوعي تقولي كدا تاني ياسمر انت ماعملتيش حاجة غلط ولا حرام مالكيش ذنب في كل اللي حصل
سمر؛عارفة انا حصلي ايه من ورى اللي انت عملتيه قد إيه تعذبت وتبهدلت بسببك
نظر فيها بحب يصرخ بكت رغم عنها مسحت دموعها بعنف وعنفوان
انت هتعرفي ازي وانت عمرك ماحسيتي بمعني الظلم وتظلمي ليه مين هيقدر يظلمك اوحتى يحاسبك إنت فتحت عنيك وانت اللي تامري بيه يتنفذ كل حوليكي يتمنو رضاكي بدل ماتحمدي ربنا لى نعيم لخصك بيه جرتي وظلمتني
تالين؛ التي تشعر ان مافعلته حق مشروع
ميش بيقول في الحرب والحب كل شيئ مسموح
وأنا كنت في الحالتين حب وحرب
سمر؛ بسخرية حب
اغمضت عينها انت متعرفيش معني الكلمة دي بلاش تظلميها معاكي وتعملي منها شماعة تعلقي عليها اخطأك
عمر الحب مكان كدا الحب سلام
ميش حرب امان وطمئنينة عطاء من غير انتظار المقابل تضحي براحتك عشان راحة حبيبك ميش تملك وانانية
وظلم وتسلط ومكايد تنهدت الحب اللي مايطهرش القلوب ويقربها من ربها ميش حب
الحب اللي مايخليش الحبيب يتمنى الخير لحبيبه حتى لومع غيره ميش حب
تالين؛التي ابتلعت لعابها بصعوبة وإنت معملتيش كداليه
سمر ؛ التي كانت منفعلة ماعملتيش كد إزاي يعني
اكثر من كد عايزني اعمل ايه انا سقطت دموعها اختنقت الكلمات في حنجرتها
ياسين ؛ كملي ياسمر سبتني
تدحرجة دموعها غصبا عنها وهي تنظر اليه بلوم اكمل بهدوءوثقة
في كل مرة انت مستعدة ضحي بيا ديما انا اخر اهتماماتك أول حاجة تتنازلي عليها
هزت راسها بالنفي وهي تضع يدها على فمها ثم اشارت لتالين الجالسة دون ان يهتز لها جفن هي هي
ياسين؛ وانا أنا فين من كل دا إحنا كنا هنتجوز كل حاجة جاهزة
ملجئتيش لي ليه
ماجتنيش ليه الطبيعي تجي تتأكد مني وبعدين تاخذي قرارك مافكرتيش فيا في الالم اللي حتسببه لي بقرارك دا مافكرتيش في الجرح اللي جرحته لي انت سبتني بين الحياة والموت خلتني اتمنى الموت عارفة معنه ايه
بكت أكثر
كل اللي قدرت اوصله ساعتها اني ماليش اي اهمية عندك
انا ماكنتش في بالك صح
نظرت فيه وهي لاتصدق كيف يفسر الامربهذا الشكل وهي كل مافعلته لاجله وفقط
تالين؛ التي تمزق قلبها الم وندما
انا السبب ياياسين انا اقنعتها تبعد سمر كانت ساذجة بتصدق اي حاجة وانا استغليت نقطة دي واوهمتها انه فيه
طفل جاي من حق يعش بسعادة ويتمتع بحنان ابوه قصت تالين الحكاية كلها بعد مرور١١عام اعترفت بكل اخطأها ودموع الندم تنهمر
ياسين؛ بعدايه ياتالين ابتسمت تالين بسعادة لنطق اسمها دون لقب فهذيعني بالنسبة لها انه بدأفي الصفح عنها بينما سمر التهبت نار
وهي تقف وقوائمها ترتجف ويدها على سطح المكتب ترتعدعن اذنكم
ابتسم رغم عنه
الظاهر انه فيه مواضيع مشتركة بينكم لازم تصفوها
اقعدي ياسمر نظرت فيه بطريقة اربكته واشعلت النارفي قلبه فهويستشعر احتراقها ونارغيرتها الواضحة تحدث برزانة الصفحة دي انا ناوي اطويها من حياتي نظرت له الاثنين بحيرة
انا عمري مابصيت لتالين بصة راجل لمراته وهي عارفة دي متأكدة طول فترة ارتباطنا كنا زي الاخوات لاني كنت بحبك ياسمر بحبك لدرجة اني بخاف اخونك بنظرة غلط
هتفت بلاوعي وبرعب واضح يعني ايه كنت بتحبني
نظرفيها دون ان يجبها تجمدت الدموع في عينها
وهي تتهم تالين بصمت واصرار
نظرفيها هويحدث نفسها ياهبلة انا دلوقت بعشقك بعشقك ايه انا تعديت المرحلة دي من زمان بس لوتثقي فيا شوية وتحسسني اني لي اهمية مكان مميزة عندك
اني ملجئك الاول ولاخير ياه ياسمر
لوتبطل عند وهروب وتعترفي
تالين؛بهدوء والتي ترجمت نظراته بسرعة أنا جاي هنا عشان شغل بابا داكل اللي يجمعنا حاليا
ياسين؛ انا قولت لحضرتك يادكتورة ان تعاملك حيكون مع مدير التنفيذي لشركة لحد ما نشوف مشتري لحصتي
تالين؛ بابا ميش ناوي يشتريها اعرضها على الدكتور طارق شريكنا يمكن يحب يشتريها كان الاسم بمثابة البنزين الذي صب على النار في قلب ياسين
انا وري شغل دلوقتي
ممكن نناقش الموضوع بكره في اجتماع مجلس الادارة قالها بطريقة شبه فضة
كانت سمر تري تالين بعين الخداع ومكر بدت لها غير صادقة وانها عادت من الماضي لتفسد حاضرها زاد قلقها وهي تنظر لملامحه بعدذكر الاسم هل هواسم ذاته عادمن الماضي هوايضا لنفس الهدف ام إنه مجرد تشابه في الاسماء لعنت تالين بداخلها وتمنت لوتستطيع غرس اظافرها في وجهها بل في عنقها
نظربحيرة لشرودها الشرس في تالين ولتنتشر إبتسامة ماكرة على شفتيه هويستشعرغيرتها بالفعل
هتف لاخراجها من حالتها أكيد الانسة سمر حتكون موجودة في الاجتماع
نظرت فيه تالين بصدمة بدي لها متغير المزاج والاحوال عماكان عليه منذ ١١عاما
بصفتها إيه رمت السؤال دون انتباه
نظر فيها مطول بشيئ من التلاعب بأعصابها بصفتها مديرة مكتبي
ابتسمت تالين بسخريةوهي تسحب حقيبة يدهامعلنة عن رحيلها
تمتم سمر برتياح احسن غور جاتك دهية في شكلك
زم شفتيه هويرفع حاجبيه وكأنه يعلمها انه سمع ماتمتمت به
بينما تنهدت تالين بصوت مسموع وكأنثي تأبي تقبل الرفض والهزيمة إنحنت لتهمس لها على فكرة ياسين ميش واحد من محارمك عشان تشيلي النقاب في حضرته
رسمة ابتسامة سمجة وهمست لها بنبرة حادة وواثقة على فكرة قريب اوي هيبقا واحد منهم
لما اعوز اعرف حاجة في الدين هسأل الناس الثقة ميش المخادعين المنافقين ميش ربنا بيقول اسألو اهل الذكر
اعتدلت تالين وابتسم تغيرتي ياسمر وطلعلك اظافر
وقفت بمواجهتها لا وانت الصادقة مخالب وانياب
ضحكت تالين باستفزاز حاسب ياياسين مديرة مكتبك مستذئبة
ربعت يديها على صدرهاميش بيقول الذئاب حيونات متعففة وفية لبعضها لحد الموت اهي سرحانة متعففة احسن من فرس نهر بتنطط في الطين من مستنقع لمستنقع
زمجرت تالين ومع ذالك تحدثت بهدوء مستفز الانسان ابن بئته وانا ميش بلومك
وخرجت تاركتا ايها تتخبط بين مشاعر متضاربة وماضي مازال يؤلمها
تحدث بصوته الحنون الذي اشتاقت اليه حرفيا مالك ياسمر وكأنها كانت تنتظر هذه الكلمة لتنفجر في موجة من الدموع لم تستطع اخراج مابداخلها غير بهذه الطريقة تحطم قلبه لشضايا ود لويستطيع القيام من مكانه ويضمها راودته الفكرة مراروتكرارلكنه غلب شيطانه وهتف بمحبة ايه اللي تعابك لدرجة دي
خرجي لجواكي انا سامعك اضاف بمرح مفتعل يخفي خلفه المه هويمد لها محرمة ورقية بزمتك فيه سرحانة تبقا ضعيفة كد وبتعيط زي العيلة اللي في الصف الابتدائي
نظرت فيه وهي تكافح لكبت دموعها والتماسك وكأنها تسأله في صمت لما تحول الى صنم حتى دموعها لم تهزه
ابتسم بسخرية هو يعلن ضعفه لنفسه انا لوقمت من مكاني ميش همنع تهوري ميش بعيد اخذك في حضني وأنا حالف مالمسكيش تاني الا وانت حلالي انا غلطت غلطة تعاقبت عليها بحرماني منك ١١ سنة
اهدها ابتسامة مهذبة يطمئنها بها لكنها زادت من حيرتها وغليان الافكارفي راسها
في المستشفى
كانت شاهي تمسك بيد ماغي وهي تقبلها حمدالله على سلامة ياحبيبتي كدا تخضينا عليك
ابتسمت بتعب والجراح التي تملؤوجهها بدأت تؤلمها تأوهت بصوت خافت
قفزت احلام من الطرف الاخر سلامتك ياحبيبتي لتمسك يدها نظرت بعيون مليئة بدموع وهي تشيح بوجهها عنها لجهة الاخرى حيث شاهيناز سلامتك ياحبيبتي
ماما عايزه اشرب
حاضر ياحبيبتي مسحت على جبينها بحنان وهي تتمتم بعض الايات فيما أحلام تنظر بحسرة كيف خسرت ابنائها بهذه البساطة كل هذا كان من حقها وملك يدها وضيعته بسهولة من اجل بريق كاذب اعمى بصيرتها
تنفست وهي تحاول ان تلمس يدها لكنها لم تستطع حملت نفسها وبتعدت خطوتين فاسحة المجال أمام شاهيناز لتفوز بقلب ابنتها مجدد شاهيناز التي كانت ولاتزال ام لها
بعد مدة كانت ماغي نائمة بفعل الادوية والمسكنات بينما شاهيناز تجلس يمينها واحلام يسارها وصل فارس الذي حدج احلام بنظارت نارية مليئة بحقدوالكراهية وتحدث مع شاهيناز مباشرة ماما للحظة ضنت احلام انها هي المعنية لكن سرعان ما استفاقت بنظراتها المكسورة الى تلك النائمة
ماما قومي استريحي شوية وانا حفضل معاها انت محتاجة ترتاحي
هزت راسها برفض
اصر ماما لوسمحتي ياحبييتي روحي البيت غير هدومك وكوليك حاجة وطمني على الولاد زمانهم قالقلين عليك وبعدين ياستي تعالي مع بابا قومي ارجوكي السواق مستنيك ياماما
شاهيناز؛ والله ميش قادر أسيبها لوحدها في الحالة دي
فارس؛ ياماما انا هفضل معها لحدماتجي إنت وبابا
كمان ماغي نايمة تحت تاثير الادوية
ظل يلح في اقناعها تحت انظار احلام التي كانت تكاد يغمى عليها من هذا القرب والمحبة نفخت مرات عديدة بعنف وغيظ وتمنت لوكانت مكانها بعد مدة كانت شاهيناز تغادربينما احلام جالسة متسمرة مكانها لا تنبس ببنت شفة فقد عيونها تسترق بعض النظرات الخاطفة لذلك الذي تركته ذات يوما خلفها طفل مشرد العواطف وممزق الروح ودت لوينطق ولوبحرف واحدحتى لوكان لوم وعتابا هجوما اتهاما اي شيء
لكن كان رجاءها مستحيل
في فيلا شريف
كانت شاهيناز؛ قدوصلت واطمئنت على طفليها واعطت المربية بعض التعليمات بخصوصهما طالبة بقائها معهما الليلة
هزت راسها بقبول بينما قدمت لها شاهيناز ابتسامة شكر ونصرفت الى غرفتها التي تجنبت دخولها منذ عودتها لالشيئ فقط لتجنب رؤيته ودخول معه في دئرة مغلقة بل بحوارعقيم ان لم يكن صادم لاثنين
بعد تردد ادارت مقبض الباب ودخلت لتجده كما توقعت يجلس في انتظارها
اخذت نفسا عميقا والقت السلام بطريقة عرضية لاتدل على شيئ
اتجهت مباشرة لحمام قبل ان تدخل اوقفها هويضع يده فوق يدها يمنعها من فتح الباب
دون النظر اليه بلاش دلوقتي يا شريف اي كلام هنقول في اللحظة دي هنجرح بيه بعضنا بس
شاهي هتف بيأس
شاهيناز؛ أرجوك يا ياشريف
بلاش أنا تعبانة وعايزة اطمن على بنتي قبل كل شيئ
اي حاجة تانية قابلة لتأجيل ودخلت تأفف هويترك مقبض الباب مرغما لعن احلام وساعة التي رئها فيها
رجعة تاني ليه الله يلعنك كانت نقصاك انت كمان
نظر في الباب يبحث داخل دهاليس راسه عن حيلة فكرة اي شيئ يفعله ليكسب تعاطفها وتودد اليها ماغي ايوه هي ماغي ابتسم هويتذكر كيف تصرعلى انها ابنتها يعني فيه أمل لنيل الرضى ولعفوياشاهي هانم
في بيت سمر
التي كانت عادت منهكت الجسد والنفس لا تعرف لما اثارت جنونها رؤية تالين وفتحت جروحها على مصرعيها تشعربضعفها وبحمقها تنهدت بحرقة وهي تتذكره جملته انا كنت بحبك لدرجة بخاف اخونك اغمضت عينها تدفع دموعها لعودة من حيث اتو بلاجدوي
طب أعمل ايه عشان تسامحني أعمل إيه
نظرت لها ملك بقنوط من دا ياماما اللي عايزاه يسامحك
فتحت عينها على مصرعيهما وهي تنظر فيها بدهشة لقد ادركت انها كانت تفكر بصوت عالي
يعني ماجوبتيش
نفضت نفسها من المقعد ووقفت هو إستجواب ولازم أجاوب حضرتك ودخلت غرفتها صافعة الباب بعنف رمشت بعيونها عدة مرات هوفيه ايه بضبط
الحاجة سمر مالها تحولت من ملاك بجناحين لتنين بسرعة لوت شدقها وجلست تنظر لباب المواجه لها ليرن هاتفها معلن عن وصول رسالة على الوتساب تزين ثغرها ببتسامة وهي تفتحها
بحماس
بينما في يغت في عرض النيل كان يعيش أجمل لحظات عمره يعلن حبه في كل ثانية بدي لها مختلفا تماما وكأنه شخص اخر رمنسي محب عاطفياعطوف محبا عاشقا احتارت اي وصف تطلق عليه إبتسم وهو يري شرودها بينما كان يتقدم بسنية الطعام نحوها بخطواته الانيقة التي بدت وكأنها تتمني ان لايمشي على الارض اخذت نفسا عميقا وهي ترفع عينها فيه هومتقدما بكل هدوء لم يزيد قلبها المجنون الاجنون بدت كأنها عروسه في شهرعسلها الاولى تكتشف سحره وحبه وحنانه لاول مرة تتذوق فنون عشقه ودلاله
همس بصوته الذي يأسرها منذ كانت طفلة
قلب عاصم سرحانه فيه إيه
اجابت دون تردد فيك طبعا ياروحي
ضحك حتى ادمعت عينه هوأنا ساحر لدرجة دي
اخذت نفسا عميقا بعشقك ياعاصم بعشقك
فتح ذراعيه لها بعد ان وضع السنية على الطاولة قربها لتدخل بين احضانه وانا بموت فيكي
انت الهوى اللي بتنفسه يازمرودتي الثمينة والنادرة نثر قبلات متفرقة على أعلى راسها وهويضمها الى صدره
أنا مكنتش أعرف إني بحبك كدا يامليكة الا لمابعدتي ضمها اكثر اوعي تعمليها تاني اوعي تعقبني كدا تصدقي بالله ماكنتش بعرف أنام طول فترة غيابك كان نفسي عيني تغفي لولثانية ماكنتش اعرف إنك قاسية كدااراحت راسها على صدره هوانت فاكر ان الموضوع كان سهل عليا سحبها لتجلس فوق ساقيه هويخرج وجهها من على صدره أنا حالف انتقم منك واعوض كل ثانية بعدتي فيها عني ابتسمت بغنج إزي
اخذ قطعة من الدجاج المتبل الذي تعشقه ووضعها في فمها هقولك بعدين بس دلوقتي خلني اطعمك يابيبي تبعي لحد ميرم عظمك
ضحكت بدلال بيبي ويرم عظم فينك يا ميرفت هانم تعالي شوفي تربيتك خطف قبلة سطحية بقولك ايه خفي عليا انا واحد متهور ميش ناقص
خلني أكلك قبل ماأغير ري واكلك
تبسمت بمكر ليه شيفني طبق سكلوب قدامك
هتف بتغيب مهلبية باحلي المكسرات انت عارفة بعشقها إزي كولي وانت ساكة
اخذة القطعة من ببن اصابعه
وهي تنظر اليه حتى اربكته مال مقبلا ماطالته شفتيه منها وهي تنسحب بدلال اذهب عقله
جعانة يا عاصومتي
ابتلع والله ميش أكثر مني اخذت قطعت من الطبق وضعتها في فمه بحبك ياعاصم بحمد ربنا انه كتبك من قسمتي هتفضل تحبني طول
هتف بصدق حتى بعد مموت
انا تولدت على ايدك قبلا يديها بحب ومتنان وشكرا انا اللي عايز اطمن انك هتفضلي تحبني طول العمر في كل زروفي وتتحملي تقلباتي وكل مواسمي شتائي وصيفي وخريفي وطبع ربيعي زي دي الوقت ماأنا مزهر بحبك
مليكة نفسي ربنا يدني عمر تاني وقلب تاني عشان احبك تاني وتالث ورابع لحد مالا النهاية
انا بدعي ربنا يجمعني بيك هنا وفي الاخرة
عاصم؛ في الجنة ياروحي
مليكة؛ انت جنتي ياعاصم
اغمض عينه بسعادة هو يقبلا كف يديها بتأني وعشق
في فيلا ياسين
كان يجلس مع عائلته لكن جسد بلا روح ولا عقل شارد في ماحدث في مكتبه كل يوم يمر يتأكد من حبها له ابتسم لهذه النتيجة التي مرت كتيار كهربائي جعل قلبه يرقص بلاهوادة
انت بتأجل الموضوع ليه يا ياسين كفاية لحد كد هتف به قلبه
اجاب عقله لس فيه حاجة لازم اتأكد منها بعدها أكيد ميش هتردد ثانية وحدة إنهاتبقاحلال وكمل معها مشوار عمري إلي باقي إبتسم بشرود وهو يتصورها بين يديه عروسابذلك الثوب الناصع البياض كقلبها الذي كل يوما يتأكدمن نقاوته وطهارته هتف بداخله انت محتاجة الف قلب يحبك قلب واحدة ميش كفاية في حبي ليكي
نظرت سلوى لشروده ووجه الذي يثير الريبة والشك تبادلت النظرات مع مجد الذي رفع كتفيه كإشارة بعدم الفهم
تحدثت ماجدة وهي تنظر اليه بسعادة سرحان في ايه يا ياسين من ساعة ما قعدنا مانطقتش بولا حرف
ابتسم بسعادة بحب أسمعكم
ماجدة ؛ واحنا نفسنا نسمع منك اخبار حلوى تفرح قلوبنا ياياسين العمر بيجري وأنا نفسي افرح بيك وبعيالك تنهدت نفسي أشوفهم كد يتنطط قدامي ولا ايه ياسلوى إبتسمت بتأيد لس صبح مكلماه في الموضوع والله ياماجدة وعدني إننا قريب هنسمع أخبار حلوى
ماجدة؛ ميش عارفة ليه التأجيل ميش بيقول الفرح عجل بيه والعروسة موجودة مستني من سنين
نظر لسلوى المبتسمة فقط
أضافت بمرح والله اروح انا مامتك نجيبها بكره على هنا ونحطك قدام الامر الواقع قولت إيه
ياسين؛ الذي قرر المغادرة برحتك إعملي اللي ريحك ياماما
تصبح على خير
ماجدة؛ طب ريح قلبي
وطمني
مال مقبلا جبينها تصبحي على خير ياماما انت ريحي نفسك كل بأوانه
امسكت يده ياسين حبيبي
اهدها ابتسامة هادئة وصعد بعد ان قبلا جبين سلوى وتمنى لها لليلة سعيدة
مجد؛ هويقوم تصبح على خير والله الحاج مجاهد وصعد
ماجدة؛ قصدايه الولد داكمان هوقاعد ليه ميش عند بيت ابوه يلمه
لوت شدقها بتهكم وهي تنظر اليها لتستتعد للوقوف
اقعد شويه ياسلوى عايزة اتكلم معاكي يعني شايفاكي ساكة عليه ماتقولي حاجة ولا عاجبك قعدته كدا عمره اللي بيضيع من بين ايده سنة ور سنة ماهم اللي في سنه كلهم تجوزوخلفو اشمعنا ه ناقصوايه اناكل مااشوفه كد قلبي بيتقطع عليه
نظرت في سلوى بغيظ ماتكونيش ناوي ترجعي بنت اخوكي ضيقت عينها مهي واضح زي الشمس لس عينها منه نفسها منى عنها ترجع له وانت اكيد بتخطط معها لدا
قلبت عينها بملل رجعنا لجنان دتاني ميش انا قولت لك انها تجوزت وانت بنفسك قبلتها هي وجوزها
ماجدة؛ ايوه بس لما جبنا في سيرة ياسين عينها بتلمع كدا وبتتنهد بحسرة وندم وتمني كمان انا ست بحس بست
هزت رسها بيأس منها كل دول ياماجدة من قعدة وحدة
تنهدت تالين وياسين من الاول ماكنوش ينفع بعض والكل عارفين دا
ماجدة؛ امال ليه اصرتي يتجوزه
اهي تحسبت جوازة على الولد واكيد هي اللي سدت نفسه على الجواز طول السنين دول
قامت سلوى بعصبية تاني تاني ياماجدة بلاش تعصبني
ماجدة؛ اعصبك ايه هوانت كل ماتجي سيرة الموضوع دتهربي كد
سلوى; لمصلحتك ياماجدة تصبحي على خير
مجد الذي كان مازل لم يصل لباب غرفته ايه دهي ساعة الهدنة انتهت الليلة بدري ودخل غرفته بينما ماجدة ظلت تنفخ بغيظ وهي تنظر لسلوى الصاعدة بغضب
ضيقت عينها فيها أكيد بتخططي ترجعي بنت أخوكي عشان تستول على كل حاجة بس دبعدك على جثتي ياسلوى
هتشوفي
كل مافتح سيرة جوازه من سمر اللي بتحبه وضحت بنفسها عشان تتهربي
مر طيف من ذاكرتها كومضة خاطفة وهي ترى نفسها تقف خلف باب غرفة المستشفى
وتستمع لحوار الدائر بين شاهي وسمر دون انتتضح الصورة في ذهنها بشكل كافي
لتسمع لصوت شاهي هولازم يعرف إنك إنت اللي تبرعت له وأنقذتيه من الموت
سمر؛ لا يا شاهي ياسين ميش لازم يعرف دأبدا
شاهيناز؛ انت مجنونة ماهوميصيره هيعرف
فتحت عينها وهي تشعر بألم في راسها وتنفسها يضيق
يعني انا كنت عارفة ساكة وقفت وهي تشعر بدوار لتصعد مسرعة الى جناحه طرقته ولم تنتظر الاذن ودخلت مسرعة وجدته يقوم من سجادته خير ياماما فيه حاجة
ابتلعت لعابها ودخلت ممكن اتكلم معاك نظر فيها بدهشة ثم اشاربنعم اتفضلي ياماما نظر فيها بقلق خير ياماما انت بخير تلمس وجهها برفق وحنان مالك ياماما تعبانة هزت راسها بنفي
ياسين نظر فيها ظلت صامتة فقط تنظر قبل جبينها مالك ياماما
ابتلعت لعابها بصعوبة أنا كنت عارفة
نظر فيها بإستفهام مسد على وجنتها بحنان
همست عارفة وماقولتش بس ميش عارفة ليه
انا خايفة
نظر فيها واخذ يدها وضمهما الى قلبه خايفة من ايه وانا جانبك وحفضل جنبك
همست بخوف انا كنت عارفة إني سمر هي الي تبرعت لك بكبدها
قبلا يديها وتنهد ماشي ياماما وبعدين
ماجدة؛انا لس مفتكر من شوية حاجات بتمر زي الفلاشات كد فلاشات متقطعة
ياسين؛ إهدي اهدي ياحبيبتي بلاش تتعبي نفسك بالتفكير ميش الدكتور طلب منك ماتبذليش اي جهد بخصوص الماضي اللي نسيتيه لانك هتتعبي كمان انت ميش محتاجه تفتكري سيبي الماضي للماضي ياماما
كمان دموضوع خلاص انتهى تنهد ياماما انا عارف اني سمر هي اللي تبرعت لي يعني ميش حاجة جديدة
ماجدة ؛ انا كنت عارفة ومخبي عليك ليه خبيت عليك حاجة مهمة زي دي أكيد فيه سبب هوانا علاقتي بسمر كانت وحشة
يمكن بتأثير سلوى ماهوبيانة ميش طيقة سيرتها زم شفتيه هويكتم ضحكته بقبلة طبعها على يديها التي في حضن يده
اضافت بتأكيد حاسة انها مايل لصف بنت أخوها بتتمنى لوترجع لها
ابتسم ياماما تالين تجوزت خلاص وانا مستحيل أردها انا مصدقت صححت الغلط دا
انت ارتاحي ماتشغليش بالك
بحاجةتافهة زي دي
ماجدة؛ طب إيه رآيك أروح أنا سلوى بكره نخطبهالك
نظر فيها بفه مفتوح من دي
ماجدة؛ببساطة سمر طبعا ياحبيبي
ابتلع لعابه هويبتسم بذهول
قبلا يديها وضمهما الى صدره اكيد بس ميش بكرة ياماما بنت اخوها عامل حادثة خطيرة ولس ماطمنوش عليها
ماجدة؛ مقاطعة اهونروح نطمن عليها و
قاطعها معلش ياماما نأجل الموضوع شوية لحد ما تخف شوية ميصحش
بعدمدة كانت ماجدة غادرت وهي مقتنعة بمبررات ياسين لتأجل الامر
بينماهوتمددفي سريره هويتنهد يعني كان لازم اللفة دي كلها ياماما عشان ترضي مكان من الاولى كان زمان كلنا مرتاحين
استغفرالله العظيم لك الحمد ولك الشكر كل خير يارب كل وقت وله اذان
وربنا اللي بيقول لشيء كن فيكون فصبر ياياسين الصبر الجميل عشان عوض ربنا يكون أجمل
في الفندق
كان يضع هاتفه بين أصابعه يتلاعب به هويبتسم لنفسه بغرور
ميش فاضل غير خطور وحدة ياسمر هتعرفي انه مافيش حد يستاهل تضحي عشانه
في الصباح كانت تجلس بوجه متجهم نظر فيها فارس هويرتشف من فنجان قهوته مالك ياماما مانمتيش كويس
هويعرف مابها لكنه تخابث ليخرجها من حالة التي هي فيها
شاهيناز؛ التي تاهت في اللمة وتلذذت بها تذكرت كم عانت مقابل ان تنال رضه ونطقه بهذه اللمة التي تتسلل الى اعماقها كشمس دا فئة في يوم شتوي مثلج
كويسة بس قلقان على ماغي تعتقد يافارس إن الدكتور يقدر يسمح لنا نطلعها النهاردة
وتابع العلاج عادي انت عارف إن ماغي مابتستحملش ريحة المستشفي
فارس؛ احاول اقنع الدكتور ياماما ربنا يسهل إنت بس ماضيقيش نفسك ماغي بخير والحمدالله
و إن كان على خروجها انا هطلب من الدكتور يكتب لها على خروج النهاد بس إنت ما تزعليش اخذ يدها وقبلها بحب واحترام اوعدك
اطمني
ابتسمت وهي تحاول ان تخفي مايقلقها لكن فارس الذي ادعى عدم الفهم يفهم القصة كلها حمل مفاتيح سيارته وخرج
ليترك خلفه شاهيناز تأكلها نيران الغيرة والقلق كأي أنثي مهما كانت واثقة من نفسها من حب زوجها لها هناك زاوية مظلمة بداخل قلبها تقلقها تنهدت وهي تنظر لمكانه الخالي لم يأتي لتناول الفطور وقضي الليلة تقريبا هناك بعد صلاة الفجر غادر مباشرة لمستشفى
منعت دموعها من النزول وهي تمتم ميش انا اللي اتهزم من وحدة زيك يااحلام إستني لما البنت تقوم بالسلامة واناهوريلك
استني عليا بس
في سيارته التي تعمد ان يمر بها قرب الحارة وكأنها صدفة ليجدملك وسمر تنتظراني في سيارة اجرة توقف هويلقي التحية
بعد ان ردتا السلام ابتسمت سمر صباح الخير يافارس وهي تنظر اليه بمكر صدفة جميلة بقالنا اكثر من
نص ساعة واقفين هنا مفيش
قاعتها
ملك بتذمر ايه اللي يخلي عربية تعدي من من الخرابة دي ميش عارفة ليه مصرة نفضل في الحارة المعفنة وحنا عندنا شقة في منطقة محترم وشيك
فارس؛ ماهو عندكم فيلا طول بعرض رافضين تسكن فيها ياملك
ملك ؛ دي حاجة ودي حاجة دي فيلاة عمو شريف وعيلته واحنا هنبقا فيها ضيوف ميش أكثر
فارس؛ بتسرعة انت صاحبة مكان ياملك
ابتسمت سمر يلا اطلعي احنا متأخرين وحنأخر فارس معانا صعدالثلاثة وفارس يبتسم بمحبة واضحة لم تعرها ملك اي اهتمام
تحدثت سمر لكسر الصمت الذي طال هو شريف في المستشفى
هزراسه بنعم ماما عايزة ماغي تخرج النهاردابس بابا رافض الموضوع وانا حاحاول اقنع الدكتور يكتب لها ورقة خروج ويبقا تتابع العلاج في البيت
ملك؛ ليه كل داماتسبوها في المستشفى لحد ماترتاح
نظر في عمته الي تفهم الوضع وتدرك ان حياة اخيها وستقراره بات على كف عفرية اسمها احلام
اضافت ملك على فكرة ماغي ليس ميش متقبلة فكرة ان والدتها عايش وسكوتها دهيتعبها
فارس أنا شوفت دكتور نفسي كويس هيجي يشوفها بعد ماتطلع من المستشفى انا شرحت له حالتها وانها تعرضعة لازمة نفسية حادة من سنين
قاطعته ملك ماهي لازم تواجه الواقع وتتقبل العالم مالين الون ميش اللون البامبي بس
لازم تكون قوية عشان تعيش وسط العالم الوحش دا
ولا الكل حيدوس عليها برجليه انتم دلعتوها لحد ماضعفتم شخصيتها
فارس؛ بعدم رضى ماغي ميش ضعيفة ولا مدلعة ماغي تعرضت تنهد لضغط فوق طاقتها ماحدش في سنها كان يقدر يستحمل اللي عاشته
ملك؛ بعدم رضى هوايه اللي تعرضت له اساسا
تحمد ربنا انها لقت العوض فيكم وفي طنط شاهي
سمر؛ بخجل ملك ايه الكلام اللي انت بتقوليه ياحبيبتي ميصحش
فارس؛ انت كمان لقيتي العوض ياملك في طنط سمر اللي ضحت بحياتها عشان فيه امهات بيرم والادهم ويروح يعيش حياتهم وتمتع بيها
لم تجب ملك والتزمت الصمت
سمر التي بادرت بالاجابة انا معملتش غير الواجب اللي يمليه عليا ضمير أناراضية بقراري يارب أكون قدرت اعوض ملك ولوبجزء بسيط من حنان اللي تحرمت منه
ملك؛ أنا عمري ماحسيت معاكي بنقص اوإني ياتيمة صدقني ياماما انت ماقصرتيش معايا لاني فعلا شبعت حنان يانبع الحنان ابتسامة فخورة اهداها لها عبر المراة من قلب عاشق يتمنى رضها فقط
هتفت ملك وصلنا ياأسط فارس متشكرين اول ما اشتري عربتي هردهالك سلام ونزلت مع السلامة ياماما حروح على مستشفى على طول من الجامعة بعد مخلص ونصرفت قبل ان تسمع حتى السلام التقت صديقتها التي احتضنتها صباح الخير ياملوكة عندي ليك خبر يجنن
ملك؛ خير الله ماجعله خير اكيد حلم من احلامك
ولا ميكنش رؤية المرة دي
بينما كان فارس ينظر اليها بعشق واضح مسدت على ذراعه يلا يافارس كدانا هتأخر وانا بقالي كم يوم بروح متأخرة ميش بعيدالمدير يعملي استفسار
يلا ياحبيبي
فارس؛الذي بدي كمن استفاق من شروده يلا ياطنط رغم انك في غني عن كل دا انت صاحبة ملك ليك شركة بتملكي النص ميش زي امبراطورية ال عمران بس الحمدالله تكفيكي طنط سمر شفتي ملك اهي عايزة عربية
سوق ياحبيبي دي مجنونة ميش لما تعرف تسوق عجلة
تنهدت
انا بحاول محرمهاش من أي حاجة يافارس بس بردو بحاول ازرع فيها القناعة والرضي بمقسوم ملك طيبة بس زي اي بنت في سنها بتحلم احلام
قاطعها
من حقها يطنط الحلم ميش حرام ولا عيب انت قولتيها زي اي بنت في سنها نفسها تعيش حياة مريحة تتفسح تلبس وتعمل شوبنغ وتشتري اللي نفسها فيه وتركب عربية دي كلها متطلبات عادية مشروعة
ابتسمت بس السعادة ميش في كل دول ياما ناس عندها كل حاجة وعايش في قصور وخدم وحشم وفسح في اروبا جزر معرفش ايه بس تعساء عمرهم ماعرفو ايه يعني سعادة ولا دخل الفرح قلوبهم
ساعات السعادة تبقا في حاجات بسيطة جدا يافارس زي لمة حلوى كلمة طيب ايد حنينة تطبطب عليك قلب يحتويك ويخاف عليك
ابتسم انت
رمنسية جدا ياطنط عمل زي اميرات قصص الاطفال الي كنا بنقرها زمان بنات دلوقتي مابقوش بفكر كد دول جيل النيت والسرعة الحب عندم مبقاش مهم يمكن اخر اهتمامتهم
عايزين كل حاجة على الجاهز
نظرت فيه سمر بمحبة بس ملك ميش كدا يا فارس ملك فيها حاجات كثيرة شبهي
انا حاولت ازرع فيها كل حاجة جميلة جوي
فجأته بسؤال الذي كل يعرف إجابته إنت بتحبها
تلعثم وتوترفي قيادته
طب حاسب لتعمل حادثة خلاص اسفة
ميش قصدي احرجك على فكرة يافارس انا طول عمر بتمنى دا عمرها ماحتلاقي حد احسن منك شاهي كلمتني بخصوص الموضوع
هتف بسعادة موضوع ايه ضحكت بقوة ياحبيبي موضوع كد زي خطوبتكما مثلا
هتف باندفاع ملك موافقة
اشفقت سمر عليه هي هتلاقي زيك فين يا فارس
بس إنت شايف الظروف تغيرت ظهور احلام لخبط الدنيا نظرت امامها بشرود
كمان الامتحانات على ابواب وضع ماغي ميش باين إيه آخيرته انا بقول نأجل الموضوع لحد ما الظروف تتحسن
موجة من السعادة تلبسته وذلك الخافق بين اضلعه أعلن حالة من السعادة المجنونة التي لم يعرف لها مثيلا
نظرت اليه سمر خلسة وهي ترى وجهه الذي يشع سعادة شعرت بشيئ من الشفقة عليه لانها لاتعرف مشاعر ملك نحوه ملك التي تبدومشاعرها كبئرا عميقا يصعب تحديد مابداخله
مع ذلك اعطته جرعة من الامل بعد مدة كان يوقف السيارة قرب مدخل الشركة تزامنن مع وصول سيارة ياسين الذي راها وهي تنزل تتحدث مع شخص لم يحددمن هوراقبهما بعيون صقر محترف يتأهب لانقضاض عليهما كل ماإقترب ذالك الشخص منها كل مااشتعلت النيران فيه اكثر اخذ فارس يدها بين يديه وقبلها متشكرا يطنط
سمر؛ على ايه
فارس؛ على كل حاجة بتعمليها عشاني
ابتسمت بسعادة
انا بحبك اوي يافارس زي ملك يمكن اكثر شوية مررت يدها على وجنتيه يمكن لانه فيك شبه كثير من اشرف اللي ملحقتش اشبع منه بس انت بتفكرني بيه
كان ياسين قد وصل الى قمة الغضب والاحتراق ابتلع لعابه بصعوبة وقرر النزول لانهاء هذه المهزلة استغفرربه هويضع يده على الباب ويعيد غلقه تزامان ذلك مع ركوب فارس سيارته ومغادرته نفخ اوداجه بعنف وقادسيارته الى الداخل بغضب جحمي محدثة ايطارتها صوت فضيعا لم تنتبه سمر الى لمرور سيارة كشبح امامها دخلت تستغرب دخولها بتلك الطريقة الرهيبة هزت راسها بعدم رضى وسارت نحوى مدخل قبل وصولها كان من العدم امامها ابتسمت وهي تلقي التحية صباح الخير يافندم نظرفيها بعيون تقدح شر لثواني لم تنتبه له ثم رد السلام ببرود تام اطفئ ابتسامتها من تحت نقابها
ضغطت ازرار المصعد وولجت الى الداخل وقبل ان تغلق كان قد دخل تسارعت نبضات قلبها حتى شعرت انه سيكسر قفصها الصدري ويخرج
بينما هو ضغط على الازرار واعطها ظهره هويضع يده على جدار المصعد زادتنفسه الذي كانت تسمعه وزادت نسبة تدفق الادرلين بداخل جسده بينما هي كانت متيبسة مكانها تستغرب تصرفه
تحدث لنفسه اهدي ياياسين انت تجننت ايه اللي انت بتفكر فيه اكيد واحد من قرايبها سمر بتعرف حدودها
اغمض عينه يمنع تهوره يمنع تلك الرغبة الجامحة التي تطلب منه ان يستدير ويهجم عليه ويأخذها بين ذراعيه يعنفها بحب يخبرة للمرة الالف انها ممنوعة عن الذكور جمعا ماعداه هو للحظة ارادسؤالها من يكون هذا ؟
لكنه تراجع اغمض عينه هويتمتم ولوحتى لوكان اخوها ميش مسوح له يقرب منها فتح عينه على اخرهم همس بخفوت إنت تجننت يا ياسين تزامن حديثه مع باب المصعد الذي فتح خرج هاربا قبل ان يحدث مالايحمد عقباه نظرت في خطواته الهاربة منها بخيبة امل وخرجت تجر نفسها غصبا تتسأل مالذي يحدث معهما لما كل
الظروف تبعدهما
لماذكل هذا الجفأ والبرود هل باتت حبا الماضي وكفى هل اصبح حبه كان حبا وانتهى غمغمت بتنهيدة مجروحة وعيونها امتلئة بالدموع التي كادت تفر بل فرت غصباعنها ظلت متسمرة مكانها لتنتبه بعدمدة انها اطالت الوقوف في الممر واعيون بعض الفضولين تتطلع اليها بتهامس سارت بخطوات متثاقلة نحوى مكتبها وهي لاتعلم ماذيحدث معها مع تذكر وجود تالين مجدد زاد الوجع في صدرها بطريقة مضاعفة
بينما هوبداخل مكتبه كان يحترق حرفيا لم يستطع حتى الجلوس على مقعده اغمض عينه وهو يتذكر صورتها تقف مع ذالك الشخص
الشخص الذي اضرم النار بداخل كل خلية بداخله تنهد بصوت مسموع واخذ هاتفه وتصل بشخص ما هبعثلك رقم عربية عايزك تعرف لي هي ملك مين
دخلت ناهد تعلمه بمواعده
دون ان يستدير الغي كل حاجة النهاردا يامادم وبلاش تدخلي علياحد
نظرت فيه لبعض الثواني بدهشة ثم اطاعت الاوامر حاضريافندم اي تعليمات تانية
لا تقدري تتفضلي
بدت البراكين بداخله تتفجر بلاهوادة رغم سيطرته الظاهرية على نفسه فكر في طلبها واستفسار عنه وعن هويته استغفرالله العظيم هتعمل زي المراهقين يا ياسين
طب اطلبوبها أقولها ايه مين اللي وصلك طب ممكن تفسر لموضوع بطريقة غلط تنهد اهدكدياياسين وبلاش تهور رن هاتفه يعلن وصول رسالة فتحها بسرعة ليجد اسم وصورة لفارس
فارس شريف عبد الرحمان
ابتسم ثم زم شفتيه ولو ميش من حقه قرب منها ايه عني ابن اخوها يعني انا متحمل ملك بعافية اغمض عينه هوانا ازي بقول كلام زي دا وزي وصلت للمرحلة دي
جلس على مكتبه كمن صعق مما وصل اليه عقله الذي استيقض فجأة نهر نفسه اف ايه اللي انا بفكر فيه اخرجه صوت رنين هاتفه الداخلي ايوه يامدام ناهد ميش انا قولت تلك تلغي كل مواعيدي النهارد ميش عايزة اقبل حد دلوقتي
تنهدت بقلة حيلة دي المدام تالين شريكة حضرت بتتصل بتسأل عن إجتماع
قاطعها بحدة كل يتلغي انا لغي إجتماعات اهم منها
حاضر يافندم تحت امرك واغلقت لتعيد الاتصال بتالين التي ثارت ثائرتها لسماع الخبر
نظر زوجها وطارق في ردة فعلها ثم وقف طارق عن إذنكم ياجماعة بماإنه الاجتماع إتلغي اروح أشوف كم حاجة مهمة وراي لما يتصل الحاج بلغوه انه الانظباط زي الوعد لازم الواحد يوفي بيه
ميش معقول نفضل نستناه ساعتين زمن بحالهم بعيدين يلغي الاجتماع
وكمان ما كلفش نفسه حتى انه يرفع سماعة التلفون ويبلغنا بلاش يعتذر بلغنا بس
على فكرة احنا شركة ميش شاغلين عند جنابه وقام مغادر المكان هوينفخ في اوداجه بغضب سافر
نظر اكرم في زوجته
لتبرر هي الموقف أكيد له عذر مهم ياسين راجل طول ملتزم بمواعيده
اكرم؛انا متعملتش معاه قبل كد بس الظاهرانه قليل الذوق فعلا زي ماقال الدكتورطارق اضن انه بقائنا هنا ملوش لازمة
جمعت اشيائها برتباك ووقفت تأيد رايه مرغمة
في محاولة لها لتغير الجوى خلينا نروح نتغدى في اي مطعم تختاره ياأكرم ياحبيبي اصلي نفس اشوف القاهرة انت ميش عارفة وحشاني قد ايه
اكرم؛ نظر فيها يحاول كبت مشاعر الضيق التي يشعر بها هويبتسم ماله ياروحي خرجا معا عقلها مازال مشغول بسب الغائه لاجتماع تسألت بداخلها ان كان غير ايه بخصوص بيع حصته أو انه اكتشف أن طارق اصبح المالك الكلي لنصف الاسهم الشركة هل عرف انه خطيب سمر السابق
هتفت بلاوعي لوكان عايز يعرف كان عرف من سنين
اكرم؛بحيرة مين واللي هوايه
ابتلعت لعابها وهي تتأبط ذراعه سيبك من قولي اتصلت بولاد هم ازيهم
ابتسم بسعادة لسؤالها واهتمامها بأطفاله فهذا مايبغي من خلف هذه الزيجة التي جاءت بترتيب ن القدر
اضافت على فكرة انا سألت عن كم مدرسة ونقيت منهم كم وحدة نروح نشوفهم بكرة ونتعرف على مسيرها ونشوف شغلهم على الطبيعة
عشان نبقا مطمنين عليهم دمستقبل ولادنا ولازم نشوف الانسب ليهم
أكرم؛ بسعادة بجد ياتالين إنت مهتمة بولادي
ابتسم وولادي انا كمان يا اكرم ماتنساش ان من بين اسباب موفقتي على الجواز منك ان عندك ولاد اهوربنا يقدرني وعوضهم شوية من حنان امهم اكيد ميش هقدر اخذ مكانها كله
احنا حنكمل بعض كل واحد مننا هيدي التاني الحاجة اللي نقصاه
مسد على يدها بإمتنان وشكر
بعدمدة كانا يدخلا احد المطاعم الراقية بالقاهرة
حلوى اوي المطعم دي يارب يكون اكله حلوى كمان
أكرم؛ من سنة انا جيت هنا وعجبني اوي حاجة برستج يارب يعجبك انت كمان الخدمة فيه ممتازة والطهات من برة خبرة عالمية
جلست وهي تبتسم بس انا نفسي اكل مصري
ضحك ماله ياحبيبتي هوإنت فاكرة انه اكلنا ميش عالمي جلسا واخذي قائمة الطعام تفحصها بينما تالين تقرارفعت راسها لتصطدم بدخول احلام مع شريف الذي لم تتعرف عليه في البداية صعقت لوهلة ووقعت القائمة من يدها مع شحوب وجهها
هتف أكرم مالك ياتالين اخذت الورقة بسرعة واخفت بيها وجهها وهي تحاول ان تخفي ارتباكها وشحوب وجهها مافيش الظاهر اني مفطرتش كويس الصبح وانت عارفة وضعي لازم أكل بشكل جيدا
هزرأسه بإمأة بسيطة وطلب الخادم ليحضر ماإختاره بينما تالين ترتجف رعب من رؤية أحلام فزوجها يرسم لها صورة ملائكية لاتريد ان يتحطم هذا الايطارالذي وضعها فيه وهي التى قررت طي صفحة الماضي
عندشريف واحلام
اناوفقت أجي معاك عشان نحط النقط على الحروف وننهي الموضوع دمن اساسه يا احلام
احلام؛ لس اسمي له نغمة خاصة لماتنطقه ياشريف غيركل الناس
تنهدبيأس منها
طلباتك ايه وتبعدي عننا
ابتسمت تصدق بالله كنت عايزة حاجات كثيرة اوي زي الشركة البيت وحتى صالون شاهيناز بس دلوقتي ميش عايزة حاجة ياشريف غير ولادي انا كان ممكن افقد بنتي في لحظة عارفة يعني ايه افقدها
عارفة انه صعب جدا تصدق اللي بقوله لاني انا نفسي ميش مصدقة نفسي
مسحت دموعها انا عايزة ولادي حبوني عارفة ميش الأم اللي يستهلوها واللي تمنوها
عارفة إني عملت حاجات كثيرة وحشة يمكن ماستهلش انهم يسمحوني لا تستاهل انم يقصوني من حياتهم
بس نفسي يسمحوني ويدني فرصة عشان ابقا أم كويسة
انا والله ميش ناوية اخذهم منكم ولاابعدهم عنكم خالص بس نفسي يقرب من شوية انا تعبت من الوحدة ياشريف بقيت بخاف من الوحدة بخاف انام مصحاش تاني مسحت دموعها انا لم شوفت ماغي بتموت بين ايدي وانا متكتفة ميش قادر اعمل لها حاجة حسيت قد ايه انا ضعيفة مسكينة الدنيا دي كلها ماتسويش حاجة صدقني لمال ولا الصحة بدمو
ارجوك ياشريف خالي ولادي سامحوني ميش عايزة حاجة تانية كل اللي عايزه يسمحوني ويتقبل وجودي في حياتهم تاني ولوفي الظل من بعيد اشوفهم وطمن عليهم متحرمنيش النعمة دي اوعدك اني فضل في الظل
نظر شريف لها مطول في صمت وهي تتحدث هوتراوده افكار كثيرة بعدم الثقة فيها مجددوشعور بالشفقة عليها
في اثناء توسولات احلام واعلانها لتوبة والندم وصل فارس
لوانت فعلا ندمتي وعايزة تصاححي غلطك
اجابته بإندفاع
ايوه والله ياإبني
فارس ؛اثبتي دا عشان نقدرنسامحك
مستعدة
احلام؛ بسعادة ايوه هعمل أي حاجة عشان تسامحوني انا محتاجة لكم اوي اوي
جلس هوينظر اليها بعين الشك والريبة
فارس؛ هتعملي اي حاجة
هزت راسها بنعم
عارفة احناكلنا تعذبنا قد ايه بسببك وكفحنا ازي عشان نوصل للمرحلة دي مرحلة من غيرك
انا كان زمايلي في المدرسة بتريقو عليا وبيسألوني ان كنت روحت زرتك واخذتلك عيش وحلاة في سجن عارفة انا كان ممكن اقتل زميلي بسببك تنهد وحصلك في السجن ونبقا زمايل في السوابق
تذكر كيف هجم على زميله في المدرسة حتى كاد يلفظ انفاسه
ماغي تعرضت لنهيار عصبي أفقدها جزء من ذاكرتها وفضلت تتعالج لمدة ثلاثة سنين لدرجة اننا اقنعنها انك ميتة
ياه يا احلام هانم جايه متاخرة اوي فاتتك احدث كثيرة طبعا ميش مهمة بالنسبة لك احداث مرت علينا وإحتجنا فيها لام جنبنا
قبل ماتدخلي السجن وبعده
صمت ينظرالى ملامحها بحقد عارفة
كم لليلة احتجنالك جنبنا كم لليلة اشتقنالك كم مناسبة فاتت من غير ماتكون جنبنا احيان كنت بسأل
ياتري احنا فعلا ولادك متأكدة انك انت اللي جبتيا لدنيا
لم ستطع احلام كبت دموعها
شريف؛ اعترض عن معاملته القاسية
فارس
نظرفيه بسخط لوعايز تسامحها علي عملت فيك انت حر محدش من حقه يعترض
بس حقي انا واختي مسح دمعة خائنة ارادت السقوط غصبا عنه
ميش حاسامح فيه عارفة يامدام أحلام حتى بعد الموت ويوم البعث هشتكيك ربنا وحطلب منه القصاص
عارفةانت عملتي فيا ايه د م رت ني قتلت كل حاجة لحلوة جوى
عشان منطولش على بعض هوحل واحد قدامك تسيبي القاهرة وتختفي في مكان الذبان
الازرق مايعرفش لك مكان جرة
وطبعا انا مستعد اديلك المبلغ
اللي يضملك تعيش حياة كريمة
نظرت فيه بعيون تفيض دمعا وندما بادلها نظرة قاسية
وباردة
اضاف بكل قسوة قبل ماتفوق ماغي بشكل كلي تختفي دالوفعلا ندمتي وعايزة تبتدي صفحة جديدة زي مابتقولي ولواني بشك في الموضوع فكري على قل من مهلك
في شركة ال عمران للمقاولات والهندسة
يجلس يراقب كل حركة صادرة منها وهي مندمجة في العمل ححركت رقبتها يمين يسار تزيل بعض التشنجات
نظرت لساعة وجدت ساعة الغذاء قد مرت دون ان تنتبه
ياه اناجعانة بشكل فضيع ام اروح اشوف عمو عمار يجيب لي سندوتش
والله الواحد صلب طول بالعافية
دقائق وكان يطرق الباب وهويحمل علبة ورقية وضعت النقاب وفتحت لتجده واقفا يبتسم عارف انك مانزلتش تتغدي واكيد بقالك كم يوم ما أكلتيش كويس بسبب الظروف
نظرت فيه بدهشة
اضاف بشيئ من الاحراج ميش هتسمحيلي ادخل وسعت عينها على اخرهم دحقيقة ميش حلم زم شفتيه
وضعي هيبقا محرج جدا لوحد من الموظفين شافني واقف كدا رمشت وهي تبتعد عن الباب فاسحة له المجال
دخل
طلبت تلك الشاورما اللي بتحبيها
نظرت فيه وكانهتسأله لس فاكر هزراسه بإمأة مؤكدا ضنها
متشكرا
ماكانش فيه داعي تتعب نفسك ياحاج
ابتسم انا بعتني بموظفين اللي عندي عشان يشتغلو بجهد ويقدم احسن ماعندهم وضع الاكل على الطاولة الصغيرة التي
بمكتب وتأهب لخروج
همست بخجل انت اكلت
اغمض عينه يخفي سعادته ودقات قلبه تفضحه
نظر في وسط عينها هتعزمني
ابتلعت بصعوبة لريقها انت صاحب المكان والحاجة
ميصحش اعزمك في
قاطعها
كولي انت لانه فعلا ميصحش اكون متواجد هنا وأنا حاسس انه وجودي ميش مريحك
سمر بإندفاع لا ابدا والله ميش قصدي
ياسين؛ هومايصحش وماجوزش كمان
زي مايصحش توقفي في الشارع مع حد هوبيبوس ايديك الناس ميش كلها عارفة ان ابن اخوك
عقدت حواجبها بعدم فهم خرج قبل
ان يشفي فضولها هودماله وايه اللي بيقوله بالظبط نظرت في الباب الذي خرج منه واغلقه هوالراجل دطبيعي ماهولوهوطبيعي ابقا انا ميش طبيعية نظرت فيمااحضره وهي تشم الرائحة بس ايه البرفان اللي حاطه يهويس
صفعت خديها يالههههوي هوانا انحرفت على كبر
توجهت نحوى الاكل تلتهم منه بنهم بينما هو وصل الى مكتبه وفتح جهازه وظل يراقبها بسعادة وشعور بشبع يحتل روحه ابتسم هويرخي جسده على كرسي
في المستشفى
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
كانت شاهيناز؛ تطعم ماغي كمان دي بس ياحبيبتي عشان تخفي وتقومي بسرعة ولا عجباك قعدة المستشفى
ماغي؛ والله شبعت ياماما كفاية ارجوكي خلاص وحياة ربنا ميش قادره
شهيناز؛ دي وخلاص حتة صغيرة بلاش تكسفني
اخذتها انا بحبك أوي ياماما وهفضل احبك
ابتسمت وأنا كمان اعدلك المخدة
هزت راسها بنعم
كداكويس
ماغي؛ربنا يخليكي ياماما احكي لي ايه اللي حصل
شحب وجهها بخصوص ايه
ماغي؛ماما خلينا نتكلم بصراحة انا مابقتش صغيرة وقدر افهم ماتخفيش عليا انت عارفة اني ميش ضعيفة اوي زي مالكل فاكر
نظرت فيها مسدت على وجهها بحنان من قال انك ضعيفة بنتي طول عمرها قوية
ماغي؛ خبيته عليا معلومة مهمة زي دي ليه ابتسمت بالم ماهو كان هيجي يوم وعرف وعرفت
شاهيناز؛ احنا كنا عايزين مصلحتك وصحتك كانت اهم حاجة عندنا داكان اقتراح من الدكتور النفسي اللي اشرف على علاجك هوطلب منا نتجنب الكلام عنها لحد نفسيتك ماتهدي
صمتت ثم اضافت فارس كان متعصب اوي وكان لس طفل ميش عارفة بيقول ايه ولابيعمل ايه دخل عليك فضل يقولك ان والدتك ماتت ماتت
انت ماتحملتيش كلامه اغمى عليكي بعدها دخلتي في شبه غيبوبة ليومين بعد ماصحتي منها صحتي ناسية حاجات كثيرة مفتكرة بس ان والدتك ماتت واحنا عشان تتحسن حالتك كملنا في كذبة وساعدتنا الظروف بعد ما غيرنا مكان اقامتنا ومدرسة وبدأنا كلنا نتأقلم مع فكرة انها اختفت من حياتنا ميش هترجع لها تاني
مسحت دموعها وهي كانت فين طول المدة دي
نظرت فيها مطولا وهي صامتة
هي تجوزت وسافرت
شاهيناز؛ حاجة زي كدا مسحت دموعها انت بنتي انا
عمري مافرط فيكي
ماغي؛ هي كانت فين المدة دي كلها
صدح صوت فارس في السجن صدمة ألجمت لسان ماغي
شهيناز؛ التي نظرت له بلوم وعتاب
أضاف ماهي كان مصيرها تعرف في من الايام
دخل واخذ بيدها السليمة ماغي انت عمرك ماكنتي ضعيفة أنا عارفة مدى قوتك وواثق فيك هحكي لك كل اللي حصل واللي ربنا ريحك وشطبه من ذاكرتك يمكن بسببي لاني فعلا اصرت ان الكل يقول انها ماتت لانها فعلا ماتت ياماغي من يوم ماقررت تسبنا تبعد
شاهيناز؛ خلاص يافارس لوسمحت ميش وقت الكلام دا
فارس؛ لا ياماما دواقت ماغي ماعدتش صغيرة وزي ماكنت بتقولي اميرتنا قوية وواعية واكيد هتفهم اللي هقول دلوقتي
هزتراسها بموافقة رغم الدموع المتحجرة في مقلتيها
شاهيناز؛ عن اذنكم اروح اتصل بشريف اصل خرج زعلان مني وبابكم زعله وحش اوي وخرجت تاركة لهما مساحة ليتحدثا بأريحية
تنهد أنا اسف لاني كذبت عليك يا ماغي غصب عني
اخذت يدها طريقها ليده مطمئنة إنت عملت كد عشان مصلحتي من خوفك عليا
فارس ؛هتف بأمل ايوه والله صدقني
بدأيقص عليه ماحدث في الماضي
بينما شاهيناز كانت خرجت لتجد شريف واحلام يأتيان يمدني في الخطي نحوها اخذت نفسا عميقا وتجهت بخطوات متسارعة نحوهما رغم النيران التي تشتعل بداخلها حاولت أن تتصنع إبتسامة مزيفة واضحة وما إن وصلت حتى تأبطت ذراعه بشوق همست بصوت يصل الى مسمع احلام بحبك
كأن الكلمة أزحت هم بحجم الجبال على كاهله وحشتني ياشاهي
شاهيناز ؛ انت اكثر ماغي بتتكلم مع فارس حبيت اسبهم لوحدهم شوية انت عارف فارس بتعبر ماغي بنت ميش أخته
نظرت فيهما أحلام هما يبتعدان عنها عصافير الحب حلوين ولله ربنا يخليكم لبعض
وغادرت المكان تجر خيبة امل وحسرة في قلبها تعتمرقلبها مشاعر كلها حسرةوندم
في فيلا ياسين
كان مجد يتحدث مع والدته ياماما انا مكلمك قبل ماجي هنا وانت موافقة خلي بابا يقتنع
تنهد لوالامر معجبنيش هرجع على سكندرية
مع السلامة ياماما
سلوى; لس عايزنك ترجع لشغل مع باباك هزراسه بأجل
ماجدة ؛ماهودالطبيعي ياسلوى مين حيشل الحمل والمسؤلية مع والده ماجد محتاج له فعلا خصوص إن صحته مابقتش مساعده وسحر فعلا تعبة محتاجة ترتاح شوية فهد ماصدق سافر وساب اجمل بماحمل رغم انه هوالكبير اللي كان لازم يشيل الحمل مع ماجد
قاطعها ياسين السلام عليكم
رد السلام
وعليكم السلام
ابتسمت سلوى بمحبة وهي تضمه ربنا يدم السعادة اللي منور وشك زم شفتيه يحاول كتمان فرحته التي تتراقص في عينه
نظرفي مجد كطوق النجاة من نظراتهما المتفحصة المتبادلة المليئة بتخابث
ايه يامجد الدكتور رمزي مكلمني من شوية بيقول انك مكلمتوش لحد دلوقتي
مجد؛ والله ياأنكل أنا جهزت cv بتاعي كله وهبعث له اميل دلوقتي
ياسين؛ قوم كد وبعثه الدكتور رمزي بيحب الانضباط والدقة لومالقاش عندك الشغف الكافي صدقني يطردك عادي
سلوى; قوم يا مجد بلاش تتماطل الدكتوراه عايزه كفاح وشغف وعزيمة وإرادة وقوة من حديد
لوت شدقها بتهكم دي مؤهلات محارب ماتكنش داخل على معركة
سلوى; طبعا وهوفيه زي معركة العلم والغوص في بحور المعرفة والبحث العلمي ربنا يجعل علمك نافع لك ولغيرك
غمز ياسين لمجد لينسحبا بسلاسة قبل اشتعال فتيل الحرب بينهما
ماجدة؛ سيبك من النفخة الكذابة يادكتورة سلوى يعني كم ورقة مكتوب عليهم دكتوراه اللي جبتهم كان عملولك ايه
خلينا في الولد اللي ميش باين عليه حيتجوز انا خايفة يعزف عن الجواز
ميكونش حد عمله عمل على الجواز
زمجرت سلوى وهي تضرب بكفيها على ذراعيي الاريكة الورقتين اللي انا جيباهم اسمهم
دكتوراه في الهندسة بمتياز وكتوراه في علم النفس التربوي اهم الورقتين وددول بانت فايدتهم ياماجدة هانم نظرت فيها باستخفاف
كل يوم بتزدادي جهل
مجد من الاعلى الظاهر ان شرارة الحرب اندلعت سلوى هانم بتتهم ماجدة هانم بالجهل
ابتسم ياسين روح ابعث ورقك وبلاش تتدخل في شؤن الكبار حك اسفل رقبته حاضر ياحاج
ابتسم ياسين هويصفعه بخفة على دماغه ياإبني ارسي على لقب الحاج ولا انكل
مجد؛ بمرح طب ايه رايك اقولك يا ياسين والله اللي يشوفك يقول انك في سني لا اقل مني
ياسين؛ هويرفع حاجبه ادخل اوضة امك يا روح امك دأنا إبن سوق
ضحك مجد ودخل هويتمتم الظاهر ياحاج ان مرواح الحارة اثر عليك
دخل ياسين الى جناحه هويبتسم ويهزراسه من جنون وطيش الشباب بس ايه اجمل مرحلة في عمر البني ادم نظر في المرآة التي امامه ماهومجد معاه حق انا ليس في عز شبابي مرريده في شعره يبحث عن بعض الشعيرات البيضاء يعني ليس ماغازني الشيب لمح شعرة ابتسم هويمرريده عليه دوقار زي ماسيدنا الخليل قال
تامل ملامحه هي السنين جريت بينا بسرعة كدليه مرحمتناش دالواحد ليس باخذ نفسه
بعد شهرين
في الجامعة
كان طارق قد اغلق هاتفه بعنف ووضعه في جيب سترته ومضي بخطوات غاضبة
دون ما إنتباه اصطدم بملك زمجر بعنف واضح لكن سرعان ماتغيرت ملامحه بمجرد ان وجدها هي
صباح الخير يادكتور أسفة والله أصل الدكتور رافت مابيحبش حد يدخل من بعده
ابتسم ولايهمك كمان ايه حكاية الدكتور ميش احنا اتفقنا مافيش بينا اللقاب ونشيل التكليف إحنا هنبقى قريب
إن شاءالله ابتسم ابتسامة ساحرة جعلتها تفر هاربة لقاعة المحاضرة رفع حاجبه هويرى تعثر خطواتها اغمض عينه واخذ هاتفه وضغط عليه ودون مقدمات انا هشتري حصة الحاج ياسين كزعلى اسنانه بغيظ بالسعر اللي عرضه
رغم انها صفقة خسرانة
إبدأ في الاجراءات اللازمة وأغلق دون ان ينتظر رده نظر الى الامام بشر ثم توجه نحوي هدفه بعزم وإصرار
في احد العيادات الخاصة بأمراض النفسية كانت ماغي تدخل بتشجيع من شاخي التي تمسك بيدها
عارفة ان يسرى هانم بتشكر في الدكتور وفي الاخلاقه وأدبه
ابتسمت بتحفظ وإكتفت بالصمت تنهدت وهي تنظر لباب الذي فتحها وقلبها الذي يدق بشكلا غير اعتيادي
شهيناز ؛يلا ياحبيبتي دي مجرد زيارة عادية لم معجبكش بلاش منه
هزت راسها ووقفت بأوصال ترتجف وتجهت نحوى الباب ثواني وكانت تقف امام الباب بتردد بل حسمت أمرها بأن تلغي هذه الزيارة وهي تممت أنا كويسة وأقدر أساعد نفسي بنفسي أنا ميش تعبانة ولا مجنونة مسدت شهيناز على ظهرها بمحبة يلا ياحبيبتي
اغمضت عينها وبداخلها قرارالرفض يعلن وجوده لكن قدمها قادتها الى الداخل القت شاهيناز؛ السلام السلام عليكم
رد مجد السلام وهويرفع راسه وعليكم السلام لوهلة خيل له انه يعرف تلك الملامح الخجلة الهادئة ظل صامتا متسمر مكانه وكأن نسمة دافئة وهادئة اختلجت خواطره استفاق على نظرات شاهيناز المتفحصة بثعلبية ماكرة هامسة هودمنتح كد ليه
اهلا وسهلا بحضرتكم
شهيناز؛ اهلا يادكتور
مجد؛ مجد ماجد عبدالله
ابتسمت ماغي لان الاسم بدي لها مؤلوف بينما سخرت شاهيناز بشيء من المرح اسم موسيقي كل مزيكة
خليجي
إبتسم لدعابتها بصدر رحب زملكاوي
شاهيناز؛ وأنا أهلوية على كد ميش هنتفق ميش بعيد العيادة تنقلب حلبة مصارعة
كركرة بعفوية والانسة
شاهيناز؛ مالهاش فيها بنتي من قوات حفظ السلام
ضحك اتفضلو على فكرة انا كنت فاكرها اختك الصغيرة
شاهيناز؛ قديمة
على فكرة انا سامع دي الجملة في مواقف كثيرة وعمل زي الحاجة المستهلك كد
وضع القلم الذي كان في يده
دي ميش مجاملة ولا
مدخل
قاطعته وهي تجلس عارفة لانك مابتحبش تجامل وإنسان دغوري وميعرفش يلف ويدور
قاطعها بهدوء لابعرف اجامل بس مابحبش ابالغ طب ايه اللي ماضيقك كدا ومخلي اعصابك تعبانة
تنهدت هوانت معندكش سرير اريح عليه جثتي شوية اصلي طول عمري نفسي استرخي على السرير المريح داللي بتنيم عليه اللي بيجو يكشفه
مجد؛ اكيد جاي عشانه بس
شاهيناز ؛ اه والله
مجد؛ والانسة
شاهيناز؛ ماغي
مجد؛ إسم جميل أوي
شاهيناز؛ هي كلها على بعضها جميلة وقمر احنا تقبلنا قبل كد أصل ملامحك ميش غريب عليا
مجد؛ إبتسم أعتقد إننا تقبل من كم يوم يا مادم شاهيناز بس الانسة ماغي شريف عبد الرحمان بقالنا سنين ماتقبلناش
نظرت شاهيناز لماغي بدهشة هو انتم بتعرف بعض
ماقولتيش
اندهشت ماغي وبخضة والله ماعرفة ياماما دي أول مرة أقابله كما ن إنت عارفة عني كل حاجة كل صحابي بنات ومبكلمش شباب وعمري ماصاحبت حد حتى زميالي في الكلية مابكلمهمش غير لما يسألو جوي الجامعة في حدود الدراسة ميش اكثر ابتسم مجد بتلاقائية معلن اعجابه
ليتدخل منهي توترها على فكرة واضح إنك كتومة جدا يا انسة
رفعت شاهي حاجبها ولوت شدقها هي سابت حاجة ما قالتهاش هي كدا لخصت مجمل حياتها
تنهدت شاهيناز على فكرة يادكتورماغي فعلا كلامها قليل جدا
ثم نظرت فيه بتفحصل ايه حكاية معرفكم السابقة جاءت لتقسم بعدم معرفتها
قاطعها بإبتسامة مهذبة
غريبة إنك ميش فاكرني رغم اننا كنا زملاء في نفس المدرسة مجد ماجد عبدالله وفهد ماجد شيري مافاكركيش إسم بحد سنة خامسة بمدرسة
قاطعته ماغي بحسرة انا حصلي حادثة وفقدت شوية ذكريات من حياتي ادمعت عينها ساعات بفتكر حاجات وساعات لا
مسحت وجهها بإحراج وتوتر
شاهيناز؛ عادي هي اصلا
ماكنتش حاجات مهمة وإنت تعدتي المرحلة دي وكمان كونت ذكريات جديدة وجميلة ميش كدا مسدت على يدها التي تضعها على عضدها بحنان
المهم اللي جاي
هزت راسها بنعم
بدي واضحا تأثر مجد وحزنه لايعلم لماذ يشعربأن هناك شيئ ينموم بداخله اتجاهها مشاعرا لم يستطع تحديدها هل هواحنين ام الشفقة
ابتسم هويقول خلاص خلينا نتعرف من اول وجديد
الدكتور مجد ماجد عبدالله
ابتسمت شاهيناز
اضاف مصري من اسكندرية مولد هنا بالقاهرة بجاردين ستي
يعيني ميش خليجي
شاهيناز؛ هوفيه زي اخونا الخليجين مالك عليا يامين بموت في حسين الجاسمي وماجد المهندس رغم اني نص كلامهم ميش فاهماه
بحب محمد عبده خصوص لما بيقول مذهلة تملئك بأسئلة اهي الجملة الوحدة اللي عرفها وحفظاها
كمل يادكتور
أضاف على فكرة أنا بكون قريب الحاج ياسين عثمان اللي بتشتغل عند عمتك طنط سمر
هتفت شاهيناز وانا بقول شبه مين مجد حفيد ماجدة هانم ابن البشمهندسة سحر واضح
ابتسم بلافهم رغم ان نبرة شاهيناز لم تعجبه
انا كنت في المستشفى مع ملك وطنط سمر لما انسة عملت حادثة لمست ماغي يدها التي مازالت تحتفض بضماد الطبي حولها
حمدالله على سلامة
ماغي؛ بخجل الله يسلمك
مجد ؛ مين جاي تكشف النهاردا
شاهيناز؛ اللي تنين
مجد ؛ مين تحب تبتدي
شاهيناز؛ هوميش ممكن نقعد مع بعض يعني قعدة عائلية حلوى كدا
مجد؛معتقدش بس عشان المرة الاولى ممكن اذ كنتم متفقين مسبقا يعني ممكن فيه حاجات تحب تقولها ماتحبيش تعرفها او العكس داعشان نحافظ على خصوصية كل واحد بيجي زيارة عندنا
ماغي؛قصدك كل مريض
مجد ؛ لا انا مابحبذش المصطلح دا لانه ميش كل واحد بيجي هنا بيعتبر مريض نفسي
ابتسم انا بعتبرها ساعة صفاء وفظفظة على حاجات تراكمت جونا محتاجين نتخلص منها عشان نفسح مجال ونوسع المكان لحاجات حلوى تحتل مكانها
شاهيناز؛ طب انا استأذن كد ساعة زمن ورجع عشان افظفظ بلي جوي لاني فيه مساحة كبيرة اوي عايزة افضيها
ماغي حبيبتي حستناكي برة
قبلتها وخرجت
ارتبكت وهي تجلس ميش لازم انام على
ابتسم ميش لازم خليك مكانك ياأنسة ماغي
كنت أتمنى إنك تفتكرني عشان فيه ذكريات حلوى وبريئة جمعتنا
ماغي ؛اسفة
ليه الاسف ياانسة انا اللي أسف مقصدش احرجك
تحبي تبتدي من مين
ماغي بحذر وتوتر ميش عارفة اغمضت عينها تبحث عن كلمات مناسبة تشرح بها مابداخلهاا فلم تجد
مجد؛على الفكرالصمت اصدق تعبير عن حاجات مانقدرش نعبر عنها بكلمات
اللي اعرفه ان المدام شاهيناز ميش والدتك
هزت راسها بس هي زي ماما يعني الفكرة التقليدية الوحشة عن زوجة الاب ماتنطبقش على ماما شاهي
ابتسم حلوى ماما شاهي واضح ان علاقتكما حلوى اوي كانت بداية جيدة لمجد ليجد باب يدخل منه الى عالم ماغي المغلق تحدثت في البداية بحذر عن علاقتها بشاهيناز ثم انفتحت في التعبير عن مشاعرها ذكرياتها معها وضعها كان مجد صياد ماهريقيد كل معلومة بإحكام يستنبط منها وضع لينتقل الى مرحلة اخرى استطاع ان يكسب ثقة ماغي بشيء من السهولة لم يشأان يقاطع اسهابها في الحديث عن زوجة ابيها وعلاقتها الرائعة بها بعد ساعاتين كان قد انهى حديثهما الذي لاحظ ان ماغي تتجنب الحديث عن والدتها الحقيقية فيه لم تذكرها ولوحتى من باب التلميح
مجد تشرفت بمعرفتك يا أنسة ماغي معادنا بعد اسبوع زي نهارد
على فكرة انت ممكن تفتكري شوية حاجات ياريت يكون لي نصيب فيها ابتسمت بخجل ان شاء الله يادكتور
رغم اني مابحبش اللقب دا بس ماشي ياستي
على فكرة ياماغي انت تغيرتي اوي
نظرت في الاسفل عادي الناس كلها بتتغير لما تكبر
هزراسه مؤكدا ذالك
عن اذنك
مع السلامة
خرج لتجد شاهيناز؛ في إنتظارها يلا بينا السواق مستنينا ايه رايك نغير الدكتور ولا نديله فرصة و نجربه مرة تانية
نظرت في المكان بتفحص نجربه مرة تانية وبعدين نشوف
ابتسمت شاهيناز وماله ياحبيتبتي نديله كفاية انه خاله الحاج ياسين
تنهدت بقلق واضح أنا بحاول اتقبل الوضع الجديد وتعايش معاه بس هوصعب
شاهيناز؛ التي اخذت وجهها تكوره بينا كفيها سيبها على الله مافيش حد حاسس بيك زي ربنا انت بس اتوكلي عليه وقولي يارب هويسهلها
ماغي؛ والله مسلم أمري كله لربنا وراضية بحكم وثقه في حكمته ورحمته
في شركة ال عمران
كان يجلس مع ممثله القانوني عايزك تنهي كل تعاملات البيع في اسرع وقت عايز اخرج من الشراكة دي في اقرب وقت تنهد بنفاذ صبر كان لازم ابيع حصتي من زمان
الاستاذ مروان ؛ العقود جاهزة ياحاج مجرد ماتم المعاملات توقع ونسجلها مباشرة
ياسين ؛ يكون احسن
شكر يا أستاذ مروان تقدر تتفضل
عن اذنك يا فندم
اثناء مغادرته اهتز هاتفه يعلن عن وصول رسالة من تالين
ليه ميش بترد على اتصلاتي ياياسين الموضوع مهم لوسمحت رد عليا
اخرج تنهيدة قوية ممزوجة بسأم من إلحاحها المزعج
اخذ هاتفه وإتصل بها بتذمر
الو السلام عليكم يامدام تالين خير
ابتسمت تالين التي كانت تقف في الممر المؤدي الى مكتبه
وعليكم السلام ياياسين انا خلاص وصلت الشركة وجاي على مكتبك
تزامنا حديثها مع جروج سمر التي كانت تتأهب وهي تحمل بعض الملفات بين يديها كانت تالين تواليها ظهرها وهي تتحدث بعفوية بينما سمر تستقبل كلماتها العادية بصدر ضيق وانفاس كالنار وكأن حريقا كان يشب بداخلها
زفرت انفاسهابغيض وعادة الى مكتبها وهي صفع الباب بعنف
وحدة غبية
ميش فاهمة راجعة عايزة ايه قلدتها وهي انا خلاص وصلت ياجاي على مكتبك ياياسين افففف قلبت عينها وهي تضع الملفات بعنف وتجلس بينما عقلها يعمل بشكلا انثوي
في مكتبه اغلق الجهاز هو يبتسم مسح على اسفل ذقنه وفي خلده تدور فكرة واحدة تغار عليه شعر بالانتشاء وسعادة وكأنه اخر ابناء جنسه بل الوحيد على وجه الارض اعتدل في جلسته بإحراج هو يأذن لتلك المتطفلة بدخول لم يكن يهتم لسبب مجيئها ولا وجودها اسا ساسا بل كان يبحر في بحر غرامها بعنفوان شديد
تحدثت تالين بنزق فيه ايه يا ياسين انا بكلمك وانت ولا هنا
تنحنح
احمم بشيئ من الحرج وكأن افكاره عارية وكل يرها
أحمم أنا عرضت عليكم تشتره حصتي وإنتم اللي رفضتم
تالين؛بهدوء بس السعر يا حج ميش مناسب
مبالغ فيه
ياسين؛ دي تجارة
تالين؛ بغيظ مكتوم هي دي تجارة ياحج
حرك القلم بين اصابعه ثم دق به على سطح المكتب
السعر مناسب جدا يامدام تالين الشركة في ازدهار ونشاطها في تزايد يعني الصفقة ميش خسرانة كمان الاسهم مارحتش لحد غريب دشريكم الاصلي
تالين؛بهدوء انت عارفة اننا محتاجلك في الشركة ميش هنقدر نسيرها بشكلا صحيح لا ان ولا الدكتور
طارق عندنا خبرتك كمان كدا هوبقا المالك المسيطر
دق بقلمه مجدد
دي مشكلتكم انتم انا اعلمت خالي بفكرة انسحابي من الشراكة دي من مدة
قاطعته طبع بعد ظهور سمر ميش شايف انك بقيت بتخلط بين شغلك وظروفك الشخصية
رغم فورة الغضب التي اجتاحته لتلميحها المستفز الى انه كتم غيضه هويستغفربداخله
ياسين؛ انا دخلت الشراكةدي بالحاح من والدك وبس يعني لا انا محتاج ولا طامع
تالين؛ هه وبتنسحب لاسباب شخصية مالهاش اي اهمية
في وقت حرج جدا انت كد بتحطنا في موقف حرج
ياسين؛ مقاطعا اعتقد ان وضع الشركة ممتاز لاهي بتمر بأزمة ولا على وشك الانهيار وارباحها بتتزايد مستمر ولامطلعتيش على التقريرات من المفروض ان الاستاذ اكرم على دراية بأموردي لانها تخصصه
يعني ملكيش حجة عليا اما كوني بنسحب لاساب اللي حضرت بتلمح ليها ايوه انا بأكد لك اني فعلا بنسحب عشانها
~؛ تنهدت بيأس مافيش امل تراجع قرارك
ياسين؛ العقود اتمضت والموضوع انتهى وانا عشان خاطر خالي ميش هبخل بنصيحة على يطلبها
تالين؛بهدوء ياسين انت ميش عايز تكون متواجد معايا
قاطعها بحدة انت واحدة متجوزة من المفروض انت اللي ترفضي الوضع الشاذ ميش انا كمان انت سبب من مليون سبب يخلني افض الشراكة دي لانها فعلا ماتلزمنيش أنا عايز أطوى صفحات لماضي وبدأ من جديد ميش عايز حاجة تفكرني باللفات لواقدر ارجع الزمن لواء كنت رجعته عشان امحي ذكريات كثيرة
تالين؛ بتسرع اولها انا
ابتسم بسخرية دون ان يجيبها كد جوابك وصلني بس انا فعلا ميش جاي افسد حياتك ولا اعكنن عليك زي ما انت متصور كانت عايزة أستفيد من خبرتك في الشغل ميش اكثر
رغم اني كنت اتمني نرجع زي زمان
وضع القلم من يده بشيئ من العصبية
تالين لوسمحتي فيه حدود ماحبش انك تتجاوزيها اللي اقدر أقدمه ولك تقدري تحصل عليه من غيري بلاش نلعب على بعض مابقناش عيال مستحيل نرجع زي زمان
تنهدت بحسرة قصدي إخوات
ياسين هويقوم ويتجه الى النافذة انت الافسدتي العلاقة دي ولوثتيها إنت كان لك مكان كبيرة جوي قلبي وخسرتيها
وصلت سمر عند الباب انتفض جسد سمر لسماع الكلمة ولم تعد لها الكلمة الاخيرة الامل اولم تستوعبها اغمضت عينها تصارع لهيبا مشتعلا بداخلها لاول مرة تعترف انها تكره تالين وتتمني ان ترها بعيدة عنها ظل عقلها يردد عنك ياسمر عنك انت عايزها بعيدعنه ميش قادرة تنسي انها في يوم كانت مراته تنهدت بسأم وهي تطرق الباب وتنتظر ان يأذن لها بالدخول او ان ينفتح الباب كسابقته لكن طال انتظارها وسوس لها شيطانها بأشياء يدرك عقلها انها مستحيلة ترددت بين الدخول والعودة الى مكتبها
وصلت ناهد لتنهي ترددها
انت ليس مادخلتيش يا أنسة سمر ميش انا قايلك ان الحاج مدي تعلماته انك اول ماتوصلي تدخولي على طول
ابتسمت بتصنع أعتقد ان الحاج ميش لوحده مايصحش يعني لوحت بيدها هومنبه علياادخلك اول ماتوصلي كمان شوي وهيعقد اجتماع عشان يناقش مزانية وحسبات الشهر دا يعني أكيد طلبك عشان يطلع على الملفات لطلب تراجعهم وتعملي له تقريرعليها
ضغطت على هاتف الدخلي معلنت على وصولها
الانسة سمر وصلت يافندم ادخلهازي ماأمرت
شع وجهه نور هو يطلب دخولها خليها تتفضل أنا أساسا مستنيها
نظرت تالين اليه فهي دون ان يفصح عن الاسم عرفت من يطلب مقابلته بدي واضحا أنه سينهي المقابلة بأسرع وقت
هندم ثيابه بحرص وابتساماته تسابقه على شفتيه واحدة تلوى الاخرى
فتح الباب بلهفة ولولا الملامة لقام راكد نحوها انزاح الباب الفاصل بينهما لتطل شمسه عليه بخطوات خجلة ملقية السلام بصوتها الناعم الذي يرحل به الى الجنة من لهفته نسي رد السلام بينما هي زوت بين حاجبيها وبنظرة خاطفة حامت عيونها المليئة بالغيرة نحوى تلك الجالسة تراقب بشيء من الحقدو الحسرة
هتفت بنبرة حارقة كاذبة ماكنتش اعرف ان عندك ضيوف
اجاب بلاوعي لا معنديش اتفضلي
استفاق على صوت تالين امستأذنة
أستأذن يا ياسين وبقا فكر كويس لس الفرصة قدامك
نظرفي سمر التى يكاد الدخان يخرج من أذنيها ليجيب بلا تردد أنا فكرت كويس وهبيع زمان المستشار القانوني لشركة أنهى الموضوع
تحسرت بداخلها لاسباب كثيرة ربنا يسهل نظرت بخبث لسمر ولاتعلم لماذ مازل بداخلها هذا الحقد عليها لماذ مازالت تحملها سبب فشل عاقتها السابقة ربما لو لم تظهر في حياته لما كانت خرجت من حياته وهي تنهدت بزفرات حارة
ازيك ياسمر لس لبس النقاب افتكرتك هتشليه الحاج ميش غريب ولا إيه
نظرت فيها ثم في ياسين الذي بدي مستغرب من نظراتها
الحمد الله يا تالين وهي تمد يدها وترفع النقاب بإستفزاز فعلا الحاج ميش غريب
غلبته إبتسامته التي أشرقت غصبا عنه بعدان اشرقت شمسه عليه
ابتلع لعابه بسعادة واضحة اهلا ياسمر
نظرت في تالين بنظرات اثلجت قلبه بل جعلته يرقص فضنونه تتحقق انها تغار وتحترق بالنار هذا يعني له الكثير وكثير اغمض عينه بسعادة وبشيئ من الفخر وغرور يغزفؤاده شعور لم يختبره من قبل التفرد وكأنه أدم الوحيد على الار ض الان تاكد ان الجنة بدون حواءه فعلا لايمكن ان تسكن وتداس
تالين التي تشعر بأنها عنصراشاذا مزعج جدا في هذه المعادلة وقفت لتلقي اخر سهم لهاعله يعكر هذا الصفاءوالانسجام
على كدانت مصرفعلا تبيع حصتك لدكتور طارق علي حدجها بنظرة خطيرة كادت تصيبها بجلطة لملمت بسمتها الساخرة وهي تحول عينها هاربة من عيونه المحتدة الى سمر الواقفة متصمرة مكانها تجلدها أفكارماذ تعني كلمة طارق علي تكررالاسم بداخلها تلقائي
تبسمت تالين بسخرية هه طبع الاسم ميش غريب عليكي
احتدت عيون ياسين أكثر
اضافت غير مبالية هونفسه خطيبك السابق حملت حقيبتها وهاتفها ونظرت في ملامح الإثنين بتشفي
زمجر ياسين بعنف مدام تالين المقابلة انتهت زي شركتنا ماإنتهت قلبت عينها بسخرية فيه حاجات كثيرة صعب تكون لها نهاية وضحة
وقفت سمر تمنع مرورها وملفات في يدها ترتجف إنت قولتيها بنفسك السابق يعني ماضي وكل واحد راح لحال سبيله وأنا لا اذنبت ولا عملت ح
كلمة طارق علي تكررالاسم بداخلها تلقائي
تبسمت تالين بسخرية هه طبع الاسم ميش غريب عليكي
احتدت عيون ياسين أكثر
اضافت غير مبالية هونفسه خطيبك السابق حملت حقيبتها وهاتفها ونظرت في ملامح الإثنين بتشفي
زمجر ياسين بعنف مدام تالين المقابلة انتهت زي شركتنا ماإنتهت قلبت عينها بسخرية فيه حاجات كثيرة صعب تكون لها نهاية وضحة
وقفت سمر تمنع مرورها وملفات في يدها ترتجف إنت قولتيها بنفسك السابق يعني ماضي وكل واحد راح لحال سبيله وأنا لا اذنبت ولا عملت حاجة غلط ولا حرام احنا كنا مخطوبين كل ناس عارفة يعني مكنتش بعمل حاجة غلط لسمح الله
تنهدت كل واحد بيأخذ ناصيبه وانا ميش حسمح لحد يعتبرها زلة مسكها عليا وذلني بيها كفاية ياتالين هانم لحدهنا وكفاية تمحاتك السخيفة احتفضي بها نفسك
صدقني في حاجات كثيرة بتنتهي ولا كإنها ابدت من اساسه النسيان نعمة ربنا خصنا بيها وانا حاسة اني عمري ماعرفت الانسان اللي بتتكلم عليه ولا قابلته من اساسه
في النهاية دي قدار مالاش دخل فيها
كل يوم ناس كثيرة بتتخطب ماتكملش مع بعض لظروف وتتجوز ماتكملش كل واحد له ظروفه ورجع قولك دي ماكتيب واقدارملناش دخل فيها
فبلاش تحدي ااستفزازورجع وقولك دقدر انت ميش عارفة هيستقرفين على مين وفين
اقتربت منها وهتفت بحدة بس اللي وصلني إن ساب مراته وولاد وهي تشر بيدها الاربعة بسببك
نظرت فيها بثبات وتحدثت الظاهر ان معلوماتك غلط أنا من يوم ماسبنا بعض ماليش علاقة بيه لا من قريب ولا من بعيد واللي كان بيني وبينه ماضي راح لحال سبيله لاهوبقا ينفعني ولا انا انفعه انت بس طمني قلبك الحنين
طارق
مجرد ذكر
اسمه تكهفر وجهه وحتدت نظرته دارفي خلده ان يقوم ويسحبها بعيد عن هنا يلقنها درسا لن تنساه فكيف تنطق اسم ذالك اللعين بين شفتيها
اكملت هي
صفحة طويتها من زمان همست لها عارفة ليه عشان ربنا عوضني بلي احسن منه مليون مرة
قوست فمهابابتسامة متهكمة وهي تقترب وتهمس لها اللي هو
هزت راسها بتأكيد وثقة
بلاش اللون دا معايا يامدام تالين نظرت فيها بتحدي
اللي اعرفة انك وحدة مطلقة المفروض تصوني كرامتك ميش كل يوم تتنطط عند طليقك بحجج تافهة
فتحت تالين فمها بصدمة
همست وهي تتجاوزها انا قولت لك قبل كداانه بقالي مخالب
وضعت الملفات على المكتب بشيء من الحدة الملفات اللي طلبتهاجاهزة ياحاج لوعندك وقت نراجعها
قبل الاجتماع نظرت في تالين المتسمرة مكانها بنظرات شيراز لووميش فاضي اجيلك وقت ثاني
ياسين ؛اجاب بدون تردد لافاضي اتفضلي
بينماتالين كانت تقف مذهولة من ردت فعلها وكيف تجاوزتها نفخت اودجها بعنف وخرجت تلعن فيها
بينما هوكان يبتسم بفخرا لهذه النمرة التي اظهرت شراستها بكل عنفوان بدأت تشرح له مافي الملف بينما هويبتسم وفقط وكأنه في علم اخر يشعر قلبه بالزهو فجنته تعلن رغبتها في الدفاع عنه ببسالة وكانها تأكد احقيتها فيه
بدت الفكرة التي ينسجها عقله تتغذي ليعلن قلبه للمرة المليار حبه لها بل غرقه في عشقها هتف هويبتسم بسعادة اكيد حب ياياسين نظرتها تصرفاتها غيرتها ايوه غيرتها
خرجت وهي تنهر نفسها وتذمها ايه اللي بتعمليه ياتالين دي صفحة وطوتيها خلاص فوقي لنفسك انت كد ماشي غلط
وصلت لسيارتهاالتي فتح بابها السا ئق وقبل ان تبتعدعن باب الشركة كانت احلام تقف امامها تسد الطريق توقف السائق ونزل هويلعن في هذه المراة التي لايعرف من اين خرجت له فلولا سترالله لكان دهسها
انت مجنونة ازي تلع كد
افرضي منتبهتش
ابتسمت احلام بسخرية
تاففت تالين وهي تنزل زجاج نافذة السيارة فيه ايه
نظر اليها باحترام ينفي وجود مشكلة
مافيش حاجة ياهانم دي وحدة الظاهر كانت سرحانة قلبت عينها بضجر يلا خلينا نمشي
دفعته احلام بكف يدها وتقدمت منها وهي تبتسم
انت رايح فين ياست انت
قبل ان ترفع الزجاج بشكل كلي وقفت امامها ازيك يامدام تالين
لم تنتبه تالين لصوت وهي ترد على الهاتف الذي رن
دقت احلام ازجاج وابتسامة ساخرة تشق طريقها لشفتيها
نهرها السائق بعنف هويحاول سحبها نفضته بعف اكبر اوعي تلمسني واحدقليل الادب
انزلت تالين المتضايقت من كل شيءحتى من نفسها ايه فيه ايه يلا يا لم تكمل كلمتها وهي تنظر اليها بصدمة بينما بدلتها تالين نظرة خبيثة ساخرة
لا ماتقوليش انك ميش فاكرني يا تالين والله ازعل
نظر اسائيق بغرابة لهما فتحت احلام الباب وصعدت وسعي شوية يا حبيبتي انت ليك وحشة
جاء السائق ليتدخل اشارت تالين بيدها ليصعد وينطلق رفعت الزجاج الفاصل بينها وبين السائق وتحدثت بنبرة غاضبة انت طلعتي لي منين وإز تطلع بشكل دلعربيتي
ضحكت احلام على اساس ماكناش شركاء وبينا عيش وملح مصالح مشتركة
قلبت عينها بملل رغم حالة الطوارئ التى اعلنت بداخلها أخفت توترها وهي تحاول ان تبتسم
عايزة ايه يامدام احلام معنديش وقت اضيعه معاكي
أحلام ؛ابتسمت بسخرية لس متكبرة وعنجهية تبعك شغالة احنا دفنينه سوى
نظرت فيها بسخط
ابتسمت بلا مبالات تجي تعزني على غدوة على النيل احنا قريبين من مطعم الحاج ياسين الجديد
عارفة سماه ايه سمر النيل حاجة راقية وذوق ملوج بين الحضارة وتاريخ
بس الاسعار نار بالنسبة اللي فوضعي المادي طبعا
قلبت عينها بكثير من الملل ولكن انصاغة لامرها وتجها للمطعم الذي كان مميز بكل مافيه اخذتا مكان منعزل بعض الشيء فهي لاتريد لاحد ان يرها برفقتها جلست بتوتر وهي تتفحص المكان بترقب
طلبت احلام الاكل وشرعت فيه بينما تالين تمسك الشوكة وسكين بتيه واضح
ضحكة ساخرة منها وهي تقطع قطعة من لتونا الفاخر محسسني انك قاعدة مع حدة مشبهة فيش وتشبيه
كولي دلذيذ اوي ميش هتندمي
بتوابل وبهارات مصرية
ميش زي اللي عندكم
يعني القصة رجعت لاولها وسمر بتشتغل عند الحاج يس زي زمان وسطوانة الحب بينهم شغالة
تالين؛بهدوء شيء ميخصنيش ياسين صفحة من ماضي انا شلتها من ذكرياتي لوت شفتيها بسخرية
اضافت تالين انا وحدة متجوزة راجل محترم قبل داكله انا بحترم نفسي وبخاف من ربنا وإن كان زمان غلطت ونحدرت لوحل فعشان كنت بدافع عن حبي لجوزي
ابتسمت احلام اللي لس بتحبيه وركد وراه
هتفت بحدة من تحت اسنانها انا مسمح لك كيش تقللي من احترامي إلزمي حدودك وعرفي إنت بتكلمي من
مطت شفتيها محدثة صوت بطيقة مقززة نفرت منها تالين المتعالية متمتمة وحدة منحطة
تحدثت احلام دون اكتراث بصوت قوي حوش حوش بكلم السفيرة عزيزة ولا الملكة اليزبت الثانية
توترت تالين وهي تنظر من حولها لبعض الجالسون يرمقونهم بنظرة ساحطة وطي صوتك انت فكرة نفسك في حارتكم فضحتينا مسحت وجهها بإحراج عادت الاخرى لاكل بتمهل واتكيت تعرف كيف تتصنعه
بلاش تستفزني يا تالين هانم انا السنين اللي قضيتهم في لسجن خلوني مسألش على حاجة مابخفش من حد
صدمة الجمة تالين وهي تفتح فمها الذي سقط بتلقائية حتى ضن انه وصل الى حد ركبتيها
ابتسمت الاخرى ببةود وهي تاكد ذالك ماكنتش اعرف انك معرفتيش بموضوع دا بس انا خرجت قبلماانهى المدة حسن سيرة وسلوك شملني الاعفاء
ابتلعت لعابها بحذر وهي تتلفت يمين وشمال
من خشية ماسمعت الآن هي مرعوبة ان يرها احد معها خاصة زوجها
كماهي مرعوبة منها هي في حد ذاتها تمتم يعني ياتالين قاعد مع وحدة مجرمة خريجت سجون ابتلعت اللقمة بشق الانفس بينما احلام تبتسم بتشفي ممزوج مع السخرية
ماتخفيش كدا يا برنسيسة محسساني انك قاعد مع رية اوسكينة ولو انه الاعلام والسنما ظلمتهم
انا ميش مجرمة انا تحكم عليا
ظلم في محاولة قتل فاشلة بس الحمدالله قبل ماأخرج ربنا اخذها لانه ماكنش سبحنه وتعالى عايزلي الاذية
شرقت وهي تبحلق فيها بصدمة
على مهلك يا تالين هانم
هتف صوت بداخلها يؤنبها دي اخرتها ياتالين قاعد مع مجرمة دي كانت ناوي تخرج وتكمل اللي ما انهتوش عني ميش
نادمنة ولا عندها فكرة الندم وتوبة من اساسه أغمضت عينها تبحث عن افكارها الهاربة لترتبها علها وعسها تجدلها مخرجا من هذه المصيبة
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في شركة ال عمران للهندسة والمقاولة
كان يسبح بين عينها وشفتيها نهر نفسه ونهرها لكن دون جدوي كل ماكان يردده كيف لها ان تكون بهذا السحر ولايعشقها يراهن ان لايعلم شيء عما كانت تتحدث عنه هويكان يسمع الكلمات انغام وليس كلمات اكيد القت عليه تعوذة ما غيبته
لم يستفق من فرط هيامه وجنونه الحتمي الا على صوت تلك الاحرف وبكد أكون قدمت لحضرتك تقرير مختصرا ومفصل على حسابات وميزانية الشهرين اللي فاته
ابتسمة بلهاء ارتسمت على شفتيه استفاق جنها هويحمحم كويس كويس
سمر؛ مطلوب مني اي حاجة تانية
نظرفيها هويود ان ينطق بكلمات كثيرة محشورة منذ سنوات في داخل صدره تتمني ان تفلت لكن وقاره وعهده الذي قطعه جعلها تعود الى مستودعها بحسرة
لأ
بس أكيدهتقدمي تقريرك لرؤساء الاقسم وخصوص استاذ ناظيم اللي كان مشكك في امكانياتك لازم تثبتيله انك في المكان الصح ولوانه دا ميش مكانك إنت مكانت جاء ليقول جوي قلبي وبين ثناي روحي لكنه تبكم لا يعرف لماذ صمت
هتف قلبها بحب مغلف بلهفة كمل ياحاج ميش انا اللي من ضلعك اتخلقت أنا منك واليك ليه بتحاول تبني بينا حواجز ماعنديش طاقة اجتازها انا تعبت والله ونفسي ارتاح اغمضت عينها لتتسلل دمعة مشاككة بين جفنيها مبللة جفنيها برطوبة مالحة
تدحرجت تلك الدمعة على مرمى من ناظره لتشق قلبه لنصفين لاول مرة لم يستطع قراتها ولافهم ولا حل شفرتها
هتف بحشجرجة واضحة مالك ياسمر
هزت راسهابنفي
مافيش
خطر في باله بعض الجنون قادته للوقوف والخروج من خلف مكتبه ليكون واقفا امامها بلهفة مجنونة هتف وهو يتحكم في موجة جنونه الجامحة التي تحثها على الاقتراب لا بل على اخذها بين ذراعيه
سمر رجليه مكانهما غصبا يصارع رغبته ونهره لنفسه ليستقر الوضع على انسحابه وعودته الى الخلف يلعن نفسه ماوسوست له استغفر مرار وتكرار لجنوح أفكاره هويواليها ظهره متيقنن أن الشيطان يجلس معهما تنفس بصوت عالي
جعلها تضطرب وتقف معلنة انسحابها
عن إذنك يافندم
تنهد تالين إتجوزت كانت جملة خارج النص لم تجدلها تفسيرا ولا محلا من الاعراب
تنتفض بغيض وغضبا سافر
وحضرتك زعلان كد ليه بتقولها بقهر ونهيدة حارة استدار بسرعة وعينه تتطايرني خبثا
من قالك اني زعلان انا حبيت اعلمك ميش اكثر
هتفت بشراسة وأنا مالي بيها تتجوز ولا تتفلق ان شاء الله حتى قطعت جملتها وهي تري ابتسامته المتسللة
هتف بمكر حبيت اطمنك
حملت الملف بعنف عن اذنك
قبل ان تخرج
بتغيري ياسمر
لم تنظر اليه وضعت يدها على مقبضي الباب
وقبل ان تفتحه
كل مرة تخيب ضني ياحاج
ماهمست ميش دا السؤال اللي مستنياه منك
وخرجت تاركة ايه يدور في دوامة من الهواجسه
بينما هي خرجت كأنها سحبت الهواء من المكان كله
نظرفي اثرها الذي اختفى
ظل متسمر مكانه لبعض الوقت ليستفيق على صوت ناهد تخبره ان الاجتماع جاهز لبدء
سمعني يافاندم
نظراليها باستغراب
الاجتماع جاهز يافندم وكل مستنيك في قاعة الاجتماعات
ياسين؛ ادي خبر لانسة سمر
ناهد ؛ الانسة جوى يافندم زم شفتيه يطالع ساعته يعني أنا لي متاخر
شق طريقه الى القاعة وسؤال يطرق بقوة على باب عقله
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في احد الكافيهات
تجلس ملك وطارق الذي يراقبها وهي تحتسي كوب العصير
على فكرة سمر كانت بتكره عصير الكوي مع المنجا الظاهر انك فعلا مختلفة عنها
وضعت الكأس وإبتسمت وهي تضع خصلة شاردة خلف اذنها أكيد يادكتور ميش عازمني عشان تكتشف اوجه التشابه وإختلاف بين وبين ماما
زفر انفاسه سمر ميش امك ولا انت بنتها حط دافي دماغك عشان نعرف نتفق
نظرت فيه باستغراب ماذ يعني بان نتفق ماذيمكن ان يجمعنا حتى نتفق عليه مع ذلك قررت ان تبقا لتعرف نري هذا الطارق
هتفت بتبريم هواحنا بين حاجة مشتركة عشان نتفق عليها اونختلف
احتس عصيره وقرر عدم ارواء فضولها نظر في الفضول الذي يطل من مقلتيها لينيه بلا وعي منه في سحر عينها للحظات تصور انها سمر التي تقابله وان الشيء حدث ولا الزمن مر وأنهما مازال خطبان شابان في بداية حياتهما يخطرني ويحلمان بمستقبل الجميل ابتسم لهذالطيف الذي أمامه هويهمس بين شفتيه بصوت غير مسموع سمر لم تنتبه ملك همسه لان نظراته أربكتها وجعلتها تحيد عن مرمى عيونه مدعية التركيز في كاس العصير امامها
اغمض عينه بحسرة هويتذكر ان هده ليس حبيبته بل من تسببت في فراقهما للحظة تمني لولم تولد تنهد هويصر على ان حياته كانت ستأخذ منعطف اخر لولا وجودها هي
عاد من شروده هويدعي الثبات
لتعيد هي سؤالها ماجوبتنيش يادكتور قصدك ايه
ابتسم بمكر بخصوص ايه
ملك :على فكرة انا ميش ساذجة زي ماانت متصور مابحبش اللف ودوران
وأحب المدلك اني مختلفة تماما على تصوراتك مابحبش أكرر الأفكار السابقة ماما
قاطعها
سمر ميش امك حط داه نصب عينك ابتسم انت فعلا مختلفة تماما عن سمر وانا لاحظت دا بريمر امتلكت واحد من الف من صفاتك كان زمانها معايا من احداشر سنة
ملك انا ميش هنكر اني في البداية لخبطت بنكم بسب حاجات كثيرة
بس بعدين
نظرت فيه بسخرية مقاطعة بعدين عرفت ان الزمن مر على الكل مستحيل مغيرش
قاطعها بتهكم زي ماحيمر عليكي انت كمان
ميش دالسبب تنهد احب احتفظ بسب لنفسي لوسمحتي
انت مختلفة واختلاف اللي فيكي هو اللي بجذبني نحيتك عارف انه غلط وفيه حاجات كثيرة تمنع لانجذاب دا تنهد انا حبيت احطك في الصورة عشان ماتفسريش موقفي غلط انا معجب بيكي جدا
شهقت وهي تضع الكاس من يدها بصدمة
ابتسم بجاذبية مفرطة سلامتك
كحت عدة مرات لتستوعب ماقاله
نظر فيها وابتسامة تزين ثغره انا واحد دغري مابحبش اللف ودوران دي نقطة بنلتقي فيها
يتبع..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)