رواية للقدر رأي آخر الفصل الرابع 4 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر الفصل الرابع 4 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي آخر البارت الرابع
رواية للقدر رأي آخر الجزء الرابع
رواية للقدر رأي آخر الحلقة الرابعة
!!اسر بأسغراب : مالك
نظر مالك لأسر قائلا : اسر انت جيت امتي وبعدين ثواني انت تعرفها
اسر : ايوه دي اختي يا مالك اي الي بيحصل هنا
مالك : مفيش اسأل اختك
اسيل بغضب: البني ادمه دي لقيتها جايه جمبي وبتوقع نفسها قاصده وبتقول اني وقعتها
يار : ايوه هي فعلا وقعت نفسها قاصده
مي بغضب شديد وهي تغادر المكان: هتندمي
اسيل بقرف : عيله متخلفه
مالك وهو يتحدث مع أسر : انا مش هتكلم عشانك يا ا سر بس مبسوط اني شفتك انهارده
اسر : بس اختي مغلطتش واضح فعلا أن البنت دي بتحاول تغلطها روح شوف صحبتك يا مالك وهنتكلم باليل
اسيل وهي تنظر لاسر : ايه متبوس رأسه بالمره
اسر بضحك : بس القلم كان جامد
اسيل بأبتسامه : اي رأيك عجبك
اسر : اوي الصراحه
نظر مروان ل يارا : دول طلعو هبل
ضحكت يارا ثم توجه الجميع لخارج الكليه
…..
…………………….
عند مالك
مالك بصوت عالي : مي استني
مي ببكاء : هو اي الي استني انا اتفضحت في الكليه لا وكمان بتديني بالقلم انا أن م طردتها من الجامعه مبقاش انا
مالك : واحده متعرفكيش اي الي يخليها تيجي جمبك اصلا
مي بأرتباك : انا اصل هي اه هي اكيد غيرانه مني
رفع مالك حاجبه : واي كملي
مي بشك : انت مش مصدقني يا مالك
مالك ببرود : لا ومتفكريش بالحبتين دول انتي انا هتعاطف معاكي وقولك معلش انا بس حبيت ادافع عنك قدامهم عشان الصداقه الي م بنا
مي : تمام شكرا جدا ليك ثم تركته وغادرت
……………………
عند اسيل وأسر : تجمع الاربعه في أحدي الكافيهات
اسر : قوليلي بقي اي كان رأيك عن محضراتك انهارده
اسيل وهي تنظر ليارا: بص هو احنا مفهمناش كتير يعني
بس بصراحه حبيت ماده اداره الاعمال دي يارب بقيت المواد تبقي حلوه كدد
مروان : علي فكره بقي انتو لو بجد اجتهدتو في المجال ده محدش هيعرف يكلمو بعد كدد
يارا بضحك : لا متخفوش انتو اخواتنا بردو مش هننساكو
نظر اسر لها بأبتسامه هي حقا تبدو جميله و ملامحها بريئه إذا رأها أحد يظن أنها صغيره
يارا بنت جميله وطيبه عيناها واسعه وبنيه وبشرتها بيضاء
ترتدي الحجاب وهذا ما يميزها فهيا تشبه الاميرات حقا
ابعد اسر نظره عنها وعاتب نفسه للنظر الي اخت صديقه
ثم تابع الحديث وازال من رأسه اي فكره ف مثلها مثل اسيل
بعدها ذهبت اسيل عند يارا لتمضي معها باقي اليوم ويوصلها اسر في الليل
…………………….
في شقه مالك
يتذكر تلك الفتاه الشقيه كيف لها أن تكون بتلك البرائه ويخرج منها هذا الوحش الصغير حقا ليس الشكل هو كل شيئ
خرج من تفكيره علي صوت زين هاتفه
مالك : اي يا ماما عامله اي
الام : الحمدلله …….مالك تعالي ارجع عيش معانا وانا اوعدك اني مش هخيلي بباك يتعارك معاك تاني وكفايه عند بقي
مالك بأبتسامه ساخره : انتي فكرك أننا هرجع يعني ..للاسف لا يا ماما انا حابب اني اكون لوحدي انتي اصلا موافقه علي كل حاجه بابا بيقولوا وبتيجي عليا انا
الام : بس يا حبيبي بباك الي بيقولي صح
مالك : تمام كل واحد يبص للي هو عايزه وميهتمش للي انا عايزه هو انتو ليه كده انا زهقت ماما من فضلك لما تكلميني بعد كده متقوليليش ارجع
قاطعه جرس الباب
اغلق مالك مع والدته وفتح الباب ابتسم بحب لأسر وعانقه
مالك : عامل اي يا صحبي ليك وحشه والله
اسر : وانت كمان يا صحبي
دخل مالك و اسر وجلسو سويا
مالك وأسر اصدقاء منذ مرحله الثانويه وبعدها في الجامعه
مالك : يعني بجد بقالنا قد اي أصحاب واول مره اعرف ان عندك اخت
اسر بمزاح : يا بني دي متتعرفش عليها ارحم والله
مالك بضحك : ده كفايه القلم والله
بعدها مالك تحدث معه عن والده وهكذا وتركه اسر ورحل
ليحضر اسيل من عند يارا
……………………….
في يوم التالي اتجهت اسيل ويارا الي المحاضره ولاكن في وقت متأخر
اسيل : حرام عليكي يا يارا لو كنتي خلصتي لبس بدري مكناش اتأخرنا
يارا بذهول : انا !!!! ليه هو انتي الي استنتيني نص ساعه عشان اخلص
ضحكت اسيل ثم وقفو عند باب المدرج
اخذت اسيل نفس عميق ثم فتحت الباب
كان دكتور الجامعه يعرف الطلاب بنفسه الي أن قاطعه فتح الباب
الدكتور بدون أن ينظر إلي من فتح الباب : الي فتح الباب يتفضل يخرج انا مبحترمش الي مبحترمش مواعيده
اسيل بنبره حزن مزيفه: معاك حق يا دكتور بس انا فعلا
حصلتلي حاجه خلتني اتأخر غصب عني………انا اسفه
نظر الدكتور. الي هذه الملاك كم هي هادئه وجميله ثم قال: احم تمام المره دي بس
اسيل بنفس النبره : تمام يا دكتور شكرا لحضرتك
جلست الفتاتان بجانب عضهما
يارا : ايه ده بجد انا فكرتك بتعيطي بجد د انتي وشك احمر
اسيل بفخر : يا بنتي انا حلم حياتي ابقي ممثله اصلا
الدكتور رؤف شاب ثلاثيني وسيم قوانينه صارمه بعض الشيئ ولاكن في الأغلب مرح
لم يستطع الدكتور رؤف منع نفسه من النظر لها فهي حقا جميله
بعد انتهاء المحاضره ذهب الطلاب
ولاكن نادي الدكتور علي اسيل
رووف : يا انسه
اسيل : انا يا دكتور
رؤوف : ايوه انتي
اسيل: اتفضل
انا عارف كويس أن كل الي عملتيه ده تمثيليه عشان ادخلك بس علي فكره الي يشوف كدد يصدقك
اسمك اي بقي
اسيل بحرج: انا اسفه يادكتور بجد بس اتأخرت عشان صحيت متأخر وصدقني اخر مره
نظر لها رووف بأبتسامه قائلا : تمام قوليلي اسمك اي
اسيل: اسمي اسيل
تمام يلا اتفضلي يا اسيل ومتتكررش تاني
بعد ذهاب الدكتور
اسيل بمزاح : اااااه أما شكلو قمر بجد
ضحكت يارا قائله : لا هو من ناحيه قمر قمر بقي
ضحكت اسيل ثم قاطعها رنين الهاتف
اسيل : استني اسر بيرن
اسيل : اي يا شق
اسر : حبيبي معلش هتروحي لوحدك انهارده عشان عندي مشوار مهم
اسيل : اشطا يا باشا بس وانبي هات اكل وانت جاي
اسر : اشطا يابا
ذهبت يارا الي البيت واسيل طلبت اوبر
………………….
عند مغادرتها وجدت مالك يمر بجانبها قائلا
غريبه ليكي عنين تيجي
اسيل بعدم اهتمام : مش. انا الي اضربت بالاقلم يا باشا……. ثم ارتدت نظارتها وركب الاوبرا
نظر لها مالك بذهول وتحرك بسيارته خلف السياره التي فيها اسيل
عند. نزول اسيل أمام العماره
وجدت مالك يركن سيارته أمام العماره أيضا
اسيل بغضب وهي تتوجه ناحيته
اسيل بغضب : انت متخلف انت جاي ورايا لحد هنا والله العظيم لافضحك
نظر لها اسر ببرود : كملي
اسيل : هو انت اي معندكش اخوات بنات
مالك ببرود : لا
هنا اتي عبد الغفور بواب العماره قائلا : استاذ مالك انا نضفتلك الشقه بتعتك زي م طلبت
اسيل بغضب : شقه ايه
مالك بأبتسامه مستفزه :اصل انا جارك انتي واخوكي ف نفس العمار تحرك قليلا ثم وقف قائلا : وفنفس الدور كمان
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية للقدر رأي آخر)