رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع والأربعون 47 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع والأربعون 47 بقلم مريم شعبان
رواية معلمة من الصعيد البارت السابع والأربعون
رواية معلمة من الصعيد الجزء السابع والأربعون
رواية معلمة من الصعيد الحلقة السابعة عشر
في المستشفي موده و عز و البنات و حسن و قمر قاعدين منتظرين الدكتور يخرج و يخرج الدكتور
حسن: طمنني يا دكتور بنتي عاملة اي
:الحمدلله كويسة بس البنت نفسيتها مش كويسة نهائي و بتعيط و بس لازم تخدوا بالكم منها و بلاش زعل
عز: تمام يا دكتور و يمشي الدكتور
قمر: أهي زي القردة شوية حركات عشان مش تتجوز قولتلك بنتك حاطة عينها علي واحد مش مصدقني
موده: بس بقي اي يا شيخة اي لو بنتك توافقي يحصل فيها كده حضرتك اي قاعد عامل تسمع لدي و بنتك كانت هتموت و انت لسه قاعد كده بدل ما اقوم تأخد بنتك بالحضن و تقولها انا مستحيل اجوزك يا بنتي انا مستحيل اعمل كده
قمر: انتي بتقولي اي انتي هبلة كتب كتاب اي اللي يتلغي انت موافق علي الكلام ده
حسن: اكيد لا كتب الكتاب في معاده بلا دلع بنات
قمر: إيوه كده تعال ندخلها
حسن: يلا و يدخلوا
موده: عايزة اجيبها من شعرها
عز: اي ده في اهل كده
رويدا: حسب الله يلا يا بني علي الخطة التانية
موده: بس بس
عز :خطة اي مش فاهم
رويدا: الخطة بتاعتنا
غرام: انتي لو مصصمة تفضحينا مش هتعملي كده
عز: انتوا بتعملوا اي من ورايا
موده: اهدي يا حبيبي دي كانت خطة مننا أنها تعمل نفسها انتحرت عشان تفركش الجواز بس يا عيني عليكي يا ايات
عز: والله
موده بضحك: اه
عز بعصبية: انتي بتضحكي علي اي اي الهبل ده اساسا
موده بصدمة :عز مالك
عز :تدخلي تطمني علي ايات و يلا عشان نمشي و لينا كلام كتير في البيت و يمشي
موده بصت بدموع
رويدا: موده أنا اسفة مكنتيش اعرف انه مش عارف
موده: محصلش حاجة
رويدا: طيب هنعمل اي دلوقتي
موده: هقولكم
****
عند تيا
احمد: تيا
تيا: نعم
احمد: قولي مكان الفيديوهات فين عشان مصلحتك اقسم بالله كل يوم يقولوا نفذ بس انا مش عايزك تكوني زي البنات التانية و تفضل ذكري في دماغك العمر كله بالله قولي
تيا: مش هقول
احمد: يبقي انتي اللي اختارتي
تيا: لو قربت مني هموتك يا احمد
احمد: انقذي نفسك انا مش عايز اعمل فيكي كده
تيا: مش هقول و انسا يا احمد انسان كفاية بقي
احمد: هسيبك لحد بليل تفكري بدل ما اقلب عليكي و ساعتها هتندمي
تيا: انت مش مكسوف من نفسك اي المفيد انك تفضح بنت اي يعني اي انا عرفت انهم كلهم بنات ناس بسيطة دول اساسا هجيبوا لك الفلوس اللي بتكون عايزها قصد الفيديو من فين
احمد: دي مش طلباتي انا دي طلبات الكبير
تيا: كبير اي انا مش فاهمة
احمد: انتوا ليه دخلتوا نفسكم في ده كله انتوا في لعبة كبيرة أوي
تيا: ساعدني يا احمد و خليني امشي من هنا و انا هساعدك اقسم بالله مش هخليك تدخل السجن نهائي
احمد: بس يا ماما بس يا حبيبتي الفيديوهات قصد الفيديو بتاعتك و بلاش تخلني انفذ عشان هتندم ساعتها
تيا: اشمعنا انا مش عايز تعمل معايا كده
احمد: عشان انتي صغيرة و مش عايزك تدخل في ام الحوارات دي
تيا: حوارات
احمد: مفكرتيش البنات اللي مش بتدفع دي و مش بنزل فديوهات ليهم بيعملوا اي
تيا: اي
احمد: احسنلك متعرفيش انتي بنت صغيرة بردو في بالله اخلصي قولي فين بدل ما تدخلي في ام الحوارات دي و بدل ما يكون شخص واحد يكون مليون شخص يقرب منك
تيا بصدمة: لا ثواني انتوا بتعملوا في البنات دي كده
احمد: بظبط بيتشغلوا في اماكن مش كويسة في صدقني مش عايز ادخلك في ده كله و يسيبها و يخرج و هي قعدت مصدومة و بتعيط
****
في شقة غيث و بيري
كاظم: ممكن اعرف مالكم
غيث: مالنا بس يا عمي
كاظم: فيكم حاجة متغيرة بيري مش بتكلم امها و انت غريب أوي اسماء اول ما تشوفكك تروح مكان تاني
غيث: مفيش يا عمي والله عادي احنا كويسين يمكن بس الفترة الفاتت كانت صعبة علينا كلنا حضرتك شايف كل يوم حاجة شكل و عملية عمو نبيل و تيا اللي مش عارفين مكانها
كاظم: متاكدين
غيث: اه يا عمي احنا زي الفل أهو
كاظم: ربنا يحفظكم لبعض يلا بعد إذنكم
بيري: رايح فين يا بابا اقعد اتغدا معنا
كاظم: تسلمي يا حبيبتي بس لازم امشي عشان اروح المستشفي
غيث: تمام يا عمي نورتنا و يروح بوصله احط الباب
كاظم: انا واثق اني في حاجة و واثق اني اسماء عملتكم حاجة
غيث: يا عمي
كاظم: انا بقولك واثق بس يا بني طالما انت و مراتك كويسين يبقي الحمدلله
غيث: الحمدلله
كاظم: خلي بالك منها هي متسرعة يا غيث بتطلع منها الكلمة بس مبتكونش مركزة هي قالت اي بالله تخلي بالك منها
غيث: يا عمي في عيوني دي مراتي و حبيبتي
كاظم: ربنا يحفظكم لبعض يلا سلام
غيث: في رعاية الله و يمشي كاظم و يدخل غيث
بيري: انت ليه مش عايز تقول لحد علي اللي ماما عملته
غيث: عشان الموضوع اتقفل مش عايز كلام كتير فيه
بيري: ماشي
غيث: عليك برود
بيري: ربنا يسامحك
غيث: يارب يا ختي المهم عايزك تكلمي طنط و تخلي الدنيا تمشي عادي
بيري: حاضر يا غيث
****
يوم جديد في المستشفي عند نبيل
صابر: مش تروح يا حاج ترتاح شوية
سليم: لا مش همشي
كاظم: يا بابا حضرتك تعبان روح مع ماهر و تعال بليل مع عز
سليم: مش عايز اسيب ابني
صابر: تعال شوية و انتي كمان يا سهام لازم تمشي
سهام: و اسيبه
صابر: هو دلوقتي مش حاسس بينا اساسا روحي و تعالي بليل معهم
هيام: يلا يا سهام اسمعي الكلام روحي انتي و انا هقعد
سهام: هتعبك معنا
هيام: هزعل والله احنا اهل يلا روحي ارتاحي و تعالي شوية
سهام: تمام يلا يا بابا
صابر: يلا يا حاج و تعال شوية
ماهر: يلا يا جدو
سليم: حاضر
*****
في بيت والد ايات
حسن: فاكرة انك لما تعملي كده مش هجوزك صح بعد بكرة الفرح في معاده عادي و مفيش تغير
ايات بعيط: يا بابا انا مش عايزه ولا هو عايزني ليه تصغرني كده
حسن: مش عايز اسمع صوتك كتب كتابك في معاده خلينا نخلص
ايات: يا بابا ده حتي مفيش فترة خطوبة اتعرف عليه
حسن: ما انتي عارفة ابن عمك مش لازم الخطوبة
ايات: حضرتك اهو قولت أنا عارفة ابن عمي ابن عمي أنا مكنتيش بتعامل معه و بالله عليك بالله عليك سيبني اكمل تعليم عشان خاطر ماما الله يرحمها كانت علي طول بتقولك نفسها تشوفني ناجحة في حياتي
حسن بصلها و أقعد ساكت
قمر لقيته بيفكر خافت يرفض في اتكلمت علي طول
قمر: في أي يا بت هي حكاية ما قولنا هتتجوزي و خلاص بقي اي ابوكي عيل هو عشان يرجع في كلامه مع الناس
ايات: انتي مالك انتي بتتدخلي بيني أنا و بابا ليه
قمر: شوفت شوفت بتكلمني ازاي طبعا ما امك معرفتيش تربي
حسن: اطلعي برة يا قمر
قمر بصدمة: نعم
حسن: مش هقولها تاني برو
قمر بغيظ :حاضر و تخرج
حسن: ممكن اعرف انتي رافضة ابن عمك ليه ما كل بنات العيلة بيحصل معهم كده
ايات: يا بابا انا مش رافضة أنا بس لسه صغيرة و من حقي اكمل تعليم براحتي و بعد كده اتجوز و بعدين يا بابا ابن عمي مغصوب عليا شوف حياتك بنتك هتكون عاملة ازاي ما واحد مغصوب عليها
حسن: احنا عارفين مصلحتكم كتير الكتاب في معاده مش هقدر الغي حاجة و يلا تأكلي و تاخدي الدواء و تنامي و يسببها و يخرج
ايات: ياربي بقي اعمل اي تاني أنا جربت كل حاجة و هم بردو رافضين
******
فيلا سليم
يوسف: يعني فين تيا دلوقتي
موده: مش عارفين مش ساكتين حاتم بيحاول يشوف مين صاحب الخط خير باذن الله ربنا يطمن قلوبنا عليها
يوسف: يارب
مروان: طيب احنا هنعمل اي دلوقتي مع ايات
موده: هنقذها يوم الفرح باذن الله حد فيكم بس يا بنات يكلمها و يقولها تنفذ اللي قولت عليه بظبط تجي رويدا
رويدا: كلمتها بردو مفيش فايدة بس بتقولي لحظت التغير في والدها بس بردو عايزها تتجوز
موده: يارب طيب خير باذن الله
جاد: متأكدة يا موده انك هتقدري
موده باذن الله يجي عز و غيث و بيري و رحاب و زهراء و حاتم
رحاب: قاعدين بتعلموا اي
موده: بنتكلم بندور علي مكان تكون تيا حاطت فيه الفيديوهات
عز: لازم نعرف تيا في خطر
حاتم: مش قادرين نوصل لحاجة كل شوية يتكلم من رقم و يكسر الخط بعده
غيث: هنعمل اي دلوقتي
عز: لازم الفيديوهات معرفيش تيا خبيتهم فين
موده: خير باذن الله المهم دلوقتي انتوا ليه مش عايزين تقبضوا علي تامر يا حاتم
حاتم: مفيش دليل ثابت عليه احنا لقينا المخدرات و هو مش في المدرسة اساسا ده مجرد توقيعات مننا احنا
موده: بس ده مش توقيع ده احنا متأكدين
حاتم: لسه مش متأكدين بس احنا شاغلين علي الموضوع ده
غيث: هو الهجوم اللي حصل في القسم كان بسببهم
حاتم: لا مش هم دول إرهابيين عادي
زهراء: عادي بتقولها كأنها حاجة بسيطة
حاتم: متعود يا زهراء بقيت شي عادي
رحاب: ربنا يستر طريقك يا حبيبي
:يارب
جاد: هو فين موسي و يارا مختفيين ليه
رحاب: بيذاكروا و انتوا كمان لازم تقوموا تذاكروا تيا هترجع باذن الله انتوا سنة مهمة
يوسف: هنذاكر احنا فينا دماغ اساسا نخلص من حاجة ندخل من حاجة
موده: هانت و هنخلص من ده كله
*****
عند تيا كانت قاعدة بتوتر و خوف و طلعت الموبايل اللي مخبيه و كلمت موده
تيا: اي يا موده
موده: اي يا زفتة بتكلمني ليه احسن يشوفك
تيا: لا هو مش موجود ايات اخبارها اي
موده: الخطة فشلت للاسف
تيا: ياربي طيب دلوقتي هتعملوا اي
موده: مش عارفة بس هتصرف
تيا: موده كتب الكتاب بعد بكرة
موده: هتصرف يا تيا
تيا: طيب و أنا هفضل مع الحيوان ده كتير
موده: لا باذن الله بس اقدر اثبت انه هو تامر مع بعض و أنهم بيتجروا في المخدرات زي ما بيتجروا في البنات بظبط
تيا: انتي متأكدة يا موده انه هو ما يمكن حد شبه
موده: هو يا بنتي أنا شوفته لما كنت في المطعم و شوفته كمان لما روحت معكم متأكدة والله
تيا: أنا خائفة يا موده احمد لو عرف اني كنت مخططة لكده هيموتني لو عرف أننا كنا عارفين انه هو صاحب المطعم اللي هعمله اعلان و عارفين كل حاجة من الاول هيموتني هو لحد دلوقتي محترم معايا خائفة اوي
موده: لا متخافيش أنا عاملة حسابي في كل حاجة
تيا: ماشي اشرف فين
موده: مع والدتك و والدك
تيا: و عمتو فين
موده: مسافرة
تيا: الوليه دي بقيت تسافر كتير
موده: مش موضوعنا دلوقتي لازم تقفلي قبل ما يجي
تيا: حاضر بس ياريت تخلصي بسرعة قبل ما يعرف و يموتني و الباب يتفتح مرة واحدة
احمد: لا ما هو عرف بقي و هيموتك
تيا بصدمة: احمد احمد اخد منها الموبايل
احمد: دورك جاي يا موده اصبري عليا و اقراي الفاتحة عليها و يقفل الموبايل و يكسر الخط و يبص لتيا بشر و يخرج
****
فيلا سليم عند موده قامت بعيد عشان ترد علي تيا و
موده: يلهوي يلهوي تيا و تحاول ترن بس مغلق
موده هعمل اي دلوقتي و تروح عندهم
موده: بنات تعالوا عايزكم
رويدا: في أي
موده: تعالوا بسرعة
عز: مالك
موده: مفيش تعالوا يلا
عز: كان لسه هيتكلم موبايله رن
عز: اصبري عندك اشوف مين الاول
جاد: مين
عز: رقم غريب
يوسف: افتح يا عز الصوت اكيد اللي خاطف تيا
عز: تمام و يرد
عز: السلام عليكم مين
احمد: بص يا عز الفيديوهات تكون عندي بكرة الصبح بالكتير لو اتاخرت علي كده اقرا الفاتحة علي تيا و اه صح أنا مكنتيش ناوي اعمل حاجة ليها بس بقي طالما طلعت متفقة معكم و انتوا اللي بعتنها يبقي خلاص نسلي وقتنا شوية
عز: أنا مش فاهم متفقين علي اي
احمد: اسال المدام و اه صح قولها الدور هيكون عليها و اقسم بالله هتندموا و حتي بعد ما الفيديوهات تجي انسوا تيا نهائي و اه صح المدام هي السبب في كل اللي بيحصل ده و كان زمانكم عايشين في هدوء بس للاسف فتحت علي نفسها باب يلا اقروا الفاتحة علي تيا و علي موده في اقرب وقت و يقفل
عز: في أي أنا مش فاهم و الكل كان بصص لموده
رحاب: في أي يا موده ممكن تفهمني في أي
موده: ما هو هو
حاتم: ما تتكلمي
عز: متزعقيش فيها اتكلمي يا موده اي متفقين و اي الكلام ده
موده: احنا كنا عارفين اني ده كله هيحصل و خطف تيا و كل حاجة كانت من تخطيطنا
يوسف بصدمة: نعم
عز: يعني اي يا موده
موده: أنا لما كنت في المطعم أنا و مرام شوفت احمد ده مع تامر لما روحت تاني معهم شوفته في الشركة في كنت عايزة اتاكد أنهم مع بعض لما حد كلم تيا عشان تعمل عنده اعلان جات قالتلي و شاكت في المبلغ في فضلنا ورا الرقم لحد ما عرفنا اني رقم من راجل من رجالية احمد و كنا عارفين اني احمد مش هعمل زي ما مطلوب منه عشان احمد مش بيعمل كده في البنات الصغيرين و قولتلها مش تكلمني غير هو مش موجود و هي عملت كده بس للاسف احمد واصل فجأة
يوسف: انتي بتهزري صح
جاد: ما تردي ساكتة ليه
عز: جاد احترم نفسك
جاد: احترم نفسي اي يا عز تيا في خطر بسبب تخطيطات الهانم مراتك
حاتم: ليه عملتي كده من دماغك مجتيش قولتلي ليه كنا اتصرفنا ليه دلوقتي تيا في خطر
موده: أنا مكنتيش اقصد أنا كنت عايزة اعرف تاجر المخدرات
يوسف: اه عايزة تعرفي تاجر المخدرات و لا كانك في مسابقة اللي هيوصل الاول هياخد مكافأة اهي تيا في خطر ممكن يحصلها حاجة بسببك و ايات كمان في خطر قعدتي تقولي سيبوا الموضوع عليا انا هعرف اتصرف اخترعتي قصة الانتحار و فشلت و ابوها صمم اكتر من الاول و منعها من نزول المدرسة نهائي بسبب الحركة دي انتي مبسوطة دلوقتي صح انتي من ساعة ما جيتي حياتنا و خربتي كل حاجة عايزة مننا اي بجد
عز: يوسف اسكت
يوسف: محدش فينا هسكت يا عز عشان كده كتير احنا كنا عايشين في حياة هادية مكنيش بيحصل فيها حاجة من يوم ما جات و احنا بيحصلنا مصايب ياريت تخرجي من حياتنا احنا مش عايزينك فيها و يلا يا شباب نحاول نعرف مكان تيا ممكن ملكيش دعوة بحاجة بجد عشان اقسم بالله احنا مش طايقين نفسنا ياريت موده تطلعي نفسك من الموضوع عشان بقيت تخربي كل حاجة تدخلي فيها و حياة تيا و ايات في خطر بوظتي حياتنا بيقولك انك انتي السبب في ده كله يعني انتي السبب في اللي حصل رويدا و تيا و حصل في فارس و اللي لسه بيحصل فينا و هيحصل انتي السبب يا شيخة حرام عليكي اقسم بالله عايزة تثبتي انك ناجحة بس فشلت سيبني و ارجعي بلدك بقي احنا مش عايزينك احنا عايزين حياتنا كانوا صحابنا وسطنا و معنا مش مخطوفين مع تاجر مخدرات ولا الكبير بيتاجر في البنات و انتي قاعدة هادئة كده و خليتها تروح برجلها لحد عنده لو حصلها حاجة مش هيحصل طيب يا موده موده ضربته بالقلم
موده: لما تكلمني كلمني باحترام
يوسف بغضب: اقسم بالله لولا أنك الكبيرة كنت ضربتك زيه
مروان: يوسف
عز: تضرب مين انت اهبل
يوسف: مش شايف هي بتعمل اي
سليم: في أي هنا
ماهر: واقفين كده ليه
جاد :الهانم حفيدتك متفقة هي و تيا علي كل حاجة و أنها تتخطف عشان يوصلوا لتجار المخدرات كلهم
سليم: الكلام ده بجد
يوسف: ايوه يا جدو شوف بقي اللي كانت طالع بيها السماء بوظت حياتنا ازاي لما قولنا كلمة الحق ضربتني امشي يا موده امسي بجد احنا مش عايزينك لما واحدة عاقلة زيك تعمل كده سيبتي اي للباقي امشي يا موده امشي
موده: همشي بس لما ارجع تيا و و ايات متجوزيش و اجيب حق اخوك يا يوسف ساعتها همشي إنما دلوقتي مش هقدر امشي تيا هترجع باذن الله و تسيبهم تمشي
سليم: ازاي تكلمها كده يا يوسف
يوسف:يعني حضرتك مش شايف انها غلطانة
سليم: ايوه هي غلطانة بس هي من ساعة ما جات خربت حياتكم انتوا ناسين كنتوا اي و بقيتوا اي لا فوقوا كده موده غيرتكم موده غير الكل كلنا من امت و بيتنا بيحس في وقت الفجر غير ماهر من امت متهمين بالصلاة و القران و الذكر و كل شي خاص بالدين غير لما موده جات من امت و احنا بنعمل حفلات صح و تمشي مع شرع ربنا غير لما موده جات من امت و احنا بيتنا بيدخل في الفرح و السعادة غير لما موده جات فوقوا كده كلكم موده غيرتكم كلكم بما فيكم أنا خليتك انسان يوسف بدل ما كنتوا بترجعوا بعد الفجر من المكان الزفت اللي بتسهروا فيه بقيتوا بترجعوا بعد الفجر بس من صلاة الفجر موده اللي بتحاول تعمل كل شي عشان تنقذكم و موده حطت حياتها في خطر عشانكم في الاخر تقف قدام تقولها كده يا يوسف هي غلطانة أنها مش قالت لينا كنا نتصرف و عارفين نمسكهم بس مش للدرجة الكلام ده فوقوا كده كلكم و شوفوا نفسكم قبل ما موده تجي و بعد ما موده جات كانت بتخبي عننا حاجات خاصة بيكم اي مضيئة تعمولها مكنتيش بتقولي لينا كانت من اول اسبوع في المدرسة كان المفروض تمشي بس هي استحلمت عشان خاطر تكون ناس محترمين تيا هترجع و انا واثق من موده مش عايز اي حد يكلمها و يمشي و عز راح ورا موده
و كلهم يبصوا للشباب بضيق
*****
عند تيا كانت قاعدة بخوف بتفكر احمد هيعمل اي و يدخل احمد
تيا: في أي
احمد: متفقة معهم صح
تيا: أنا أنا عارف لو عملت ليا حاجة هموتك يا احمد
احمد: جبانة مش هتقدري تعمل اي حاجة
تيا؛ لا اقدر
احمد بخبث: طيب نشوف كده تقدري ازاي
تيا: انت بتقرب ليه ابعد عني
احمد: متخافيش مش هعملك حاجة لما وصلت الكلام للكبير قالي محدش يجي جنبها و اوعوا تعملوا ليها اي شي مش عارفة الكلام اتغير ليه مع اني الاول الباشا قال نعمل فيكي زي اي بنت بتجي هنا بس الكبير قال لا
تيا: هو الباشا واحد و الكبير واحد ولا هم شخص واحد
احمد: ده واحد و ده واحد الباشا ده اللي تحت الكبير الكبير ده اللي في بيت سليم
تيا بصدمة: بيت سليم انت بتقول اي سليم ده هو اللي جد جاد
احمد: اه اي الصدمة دي
تيا: طيب مين
احمد :لا ما للاسف معرفيش مين مش بنشوف الشخص ده انا حتي معرفيش هو راجل ولا ست عشان مش بنسمع صوته دي رسائل بتجلنا بس
تيا: طيب عرفتوا ازاي أنه من بيت سليم
احمد: الباشا الكبير هو اللي قال
تيا :طيب من الباشا الكبير تامر صح
احمد: لا تامر من تجار المخدرات اه بس مش الباشا
تيا: ما مين
احمد :مش هتعرفه
تيا: طيب اقول اسمه
احمد: لا و اي ده احنا هنحكي
تيا: انت اللي كنت بتتكلم مش انا
احمد: والله و انتي مش اللي بتسالي
تيا: مكنتيش ترد
احمد: عادي دول مش معلومات خطر يعني دي معلومات عادية
تيا: بس انا مصدومة مين في بيت جدو سليم تاجر المخدرات مين
احمد: و انا كمان هموت و اعرف أنا سمعت اني العيلة دي محترم في ازاي بقي يعني نقول عادي يكون عامل محترم و يكون زبالة بس لا دول ناس طيبة بجد
تيا: اه جدا و الله زمانهم هيموتوا عليا ما تخليني اكلمهم
احمد: بس يا تيا بس يا ماما
تيا: انت اي اللي داخلك في الهم ظاهر عليك شخص محترم
احمد: ده موضوع طويل تحبب تعرفه
تيا بابتسامة: اه ياريت
****
عند موده بعد ما سيبتهم و خرجت كانت وافقة مش عارف تعمل اي خائفة علي تيا و حاسة أنها هتفشل في قعدت علي الارض و بدات تعيط جامد لقيت حد بيحط أيده علي كتفها بصت كان عز قاعد جنبها
عز: ممكن تبطلي عياط
موده: مكنتيش اعرف اني الموضوع هيوصل لكده بس أنا متأكدة اني احمد مش هعملها حاجة أنا قعدت فترة اعرف عنه معلومات مكنتيش اعرف والله يوسف عنده حق أنا فشلت و مش عارفة اعمل اي دلوقتي مش قادرة افكر نهائي الاتنين صعب مش عارفة اعمل اي عشان تيا ترجع بعد ما احمد عرف اننا متفقين أو ايات اللي والدها مقتنع أنه صح أنا بجد فشلت مش قادرة اكمل و مش عارفة اعمل اي تعبت والله
عز: طيب اهدي لا انتي مش فشلت لسه اساسا القصة مخلصتيش عشان تفشلي تيا هترجع اول ما تقولي فين الفيديوهات و ايات هترجع لحياتها تاني و احسن من الاول و انتي اللي هتعملي كده انا مس عايزك ضعيفة يلا قومي كده انتي من امت ضعيفة كلام يوسف اثر فيكي ما انتي عارفة يوسف بيقول اي كلام
موده بعيط: لا المرة دي مكنيش بيقول اي كلام الكلام كان طالع من قلبه
عز: لا يوسف بس قلقان و خايف علي البنات في مش مركز بيقول اي
موده: بس انا مش عارفة اعمل اي أنا أول اكون مدن مش قادرة بجد
عز: لا هتقدري و هتعرفي تفكري انتي دلوقتي بس عشان زعلانة و هتجيبي حق البنات ده انتي وعدتهم انك تفضل جنبهم علي طول تستسلمي من اول موجهة كده فاكرة لما قولتلك الطريق مش السهل انك توصلي للناس دي و تجيبي حق الشباب اللي حياتهم باظت بسبب المخدرات أو الشهداء اللي ماتوا لما عرفنا اني صاحب المعطم من إس/را/ئيل بس انا واثق فيكي واثق انك هتقدري و أنا معكي و عمري ما هسيبك والله لحد ما تحققي كل حاجة حاطها في دماغك و انتي مش فاشلة مش مشكلة انك وقعتي المشكلة لو فضلتي واقعة علي طول يلا قومي كده و انا معكي
موده بصتله
عز: هتقدري صدقني ده انتي غيرتي بيت بالكامل مش هتقدري علي دول و احنا معنا كل المعلومات هتقدري يا حبيبي يلا قومي كده اسد يا موده في أي
موده: أنا بحبك اوي و حضنته
عز: و انا بعشقك كفاية عياط بقي
يوسف: احم احم لو جاي في وقت مش مناسب اقدر امشي
عز: بس يا حيوان تعال
يوسف: موده
موده: نعم
يوسف: حقك عليا أنا آسف أنا من الخوف و التوتر مكنتيش عارف بقول اي
موده: لا أنا زعلانة منك
يوسف: حقك عليا بجد والله انا غلطان و اسف
موده: لا يا يوسف احنا الاتنين غلطانين أنا غلطت لما عملت كده من وراكم
يوسف: خلاص اللي حصل حصل يلا نقدر نرجع تيا من غيرك مش هنقدر
موده: والله
يوسف: حقك عليا بقي بتصالحها ازاي دي
عز: هاتلها عسلية هتصالحك
يوسف: من عيوني بس دلوقتي يلا بينا نفكر هنلحق تيا ازاي و ايات
موده: انتوا مش هتكوني معايا يبقي هنقدر كلنا
يوسف: أنا خايف علي تيا اوي مرعوب عليها
موده: متخفيش هنوصل عندها قبل ما اي حاجة تحصلها أوعدك يا يوسف والله تيا هترجع
****
عند تيا قاعدة هي و احمد في الجنينة و بتاكل فشار
احمد: وبس يا ستي
تيا: يا عيني يا احمد ده حياتك تصعب علي الكافر بس بردو مكنيش ينفع توافق
احمد: و اسيب شركتي تخسر
تيا: و انت تخسر كل حاجة عادي ما أنت دلوقتي بتخسر خسرت نفسك و دينك انك تتعمل كده في بنات الناس
احمد: أنا معملتيش حاجة في بنت كنت بجيبها هنا
تيا: ما الفيديوهات
احمد: انتي شوفتي الفيديوهات
تيا: لا طبعا اتكسف
احمد: اتنلي الفيديوهات بتقف لما اجي اقرب منهم و بعد كده انا بقفل الكاميرا و اطلع من الاوضة
تيا: طيب البنات دي بيتفذوا طلباتكم ليه
احمد: عشان هم فاكرين اني ده حصل و بيكون ماخدين منوم شديد اوي
تيا: اه قولتلي ما تساعدني يا احمد اوصل لتاجر المخدرات الكبير و اوعدك اني هخرجك منها
احمد: بس يا تيا بس يا ماما
تيا: صدقني أنا هساعدك بس انتي ساعدني
احمد: اقفلي كلام يا تيا عشان مش ناقصة هي
تيا: تمام براحتك تاكل فشار
احمد: أنا حاسس انك جاب رحلة مش مخطوفة
تيا: ما انت قولت هتحكلي قولت اعمل اي حاجة عشان جعانة
احمد: في اكل في المطبخ
تيا: ده بجد انا أقوم أحضر هتاكل معايا
احمد: لا هخرج و اجي بليل
تيا: تمام
*****
فيلا سليم
موده: فهمتوا كده
جاد: تمام ماشي
رويدا: زي ما موده قالت هنروح كلنا عند اياتو يوم الكتب الكتاب و نبوظه
مروان: تمام اتفقنا
امجد: طيب تيا
موده: لازم نعرف مكان تيا
فيروز: ازاي
موده: معرفيش بس لازم نتصرف دلوقتي انتوا لازم تركزوا في المذاكرة و انا هتصرف في كل حاجة
*****
عند تامر
تامر: يعني متفقين علينا
احمد: اه هنعمل اي دلوقتي
تامر: هنفذ الخطة بتاعتنا علي زهراء
احمد: اشطا امت
تامر: رباب قالتلي انها نازلة الكلية بكرة في هنفذ بكرة
احمد: بالسرعة دي
تامر: اه زهراء هتكون الكارت بتاعنا عشان نقدر ناخد المخدرات من القسم
احمد: انت هتعمل اي فيها
تامر بخبث: مدام حضرة الرائد داخلة شقة مشبوهة الناس هتقول اي و المرة دي محدش هيقدر يمسك علينا حاجة هي اللي رايحة برجلها و رباب هتسيبها و تمشي علي طول
احمد: تمام
تامر: تيا عاملة اي
احمد: ولا كأنها صحبت البيت رايحة جاية فيه
تامر: بس مش غريبة اني بعد ما يقولك الباشا تعمل فيها حاجة يجي الكبير يقول اوعوا حد يقربلها أنا بقيت هموت و اعرف مين الكبير اللي في بيت سليم ده
احمد: و انا جدا تفتكر مين
تامر: انا شاكك في اسماء و كاظم هي اللي كانت بتسافر كتير الفترة اللي فاتت و نفي المكان اللي كنا مسافرين فيها
احمد: تفتكر
تامر: مش عارف الصراحة بس بقول ممكن يكونوا هم
احمد: أنا شاكك بقي في غيث الفترة اللي فاتت غيث صرف فلوس كتير اوي جاب الفلوس دي كلها من فين
تامر: ممكن يا خبر بفلوس بكرة ببلاش
****
يوم جديد في فيلا تيا
راشد: يعني اي مس عارفين تواصلوا لحاجة
؛يا باشا دورنا كتير مش عارفين والله
راشد: اقفل مشغل معايا شوية بهايم و يقفل
ولاء: يعني اي بنت راحت من خلاص
اشرف: متقوليش كده يا طنط الشباب شاغلين و بيدور و بيحاولوا يعرفوا مكانها أنا رايح عندهم دلوقتي
ولاء: خلي بالك من نفسك
اشرف: تمام
****
في فيلا سليم
رسلان: بس كده دلوقتي نقدر نعرف مكان تيا
يوسف: طيب اخلص اعرف
رسلان: حاضر يا سيدي و تيا مش في القاهرة
موده بصدمة: نعم فين
رسلان: في شرم الشيخ
اشرف: طيب يلا يا حاتم اتصرف لازم تجيب تيا انهاردة
حاتم: تمام يلا أنا ماشي
ماهر: اصبر مينفعش تروح لوحدك
شادلي: ايوه هنروح معك
سليم: بلاش تروحوا كلكم
بلال: خلاص شادلي و ماهر و حاتم و اشرف يروحوا و الباقي يقعد
غيث: تمام اتكلوا علي الله
شادلي: متاكد من العنوان يا رسلان
رسلان: الموبايل موجود في العنوان ده
سليم: اتكلوا علي الله
حاتم: تمام يلا بينا و يمشوا
موده: يارب يارب اجبري بخاطرنا
سليم: اللهم امين يارب و موبايل غيث يرن
غيث: السلام عليكم
عز: وعليكم السلام غيث تعال المستشفي بسرعة
غيث: ليه
عز: عمو صابر تعبان اوي و لازم يرجع البيت دلوقتي
غيث :طيب تمام أنا جاي
سليم: في أي يا بني
غيث: عمو صابر تعبان شوية و لازم اروح اجيبه
موده: بابا انا هيجي معك
سليم: تروحي فين يا موده
رحاب: و انا كمان
بيري: اهدوا يا بنات هو كويس باذن الله يمكن بس عشان بقاله يومين أقعد في المستشفى
موده: أنا هروح
سليم: كلمي جوزك الأول يا موده
موده: غيث غيث كلمه أقوله اني عايزة اروح انا مش عارفة موبايلي فين
غيث: تمام
سليم: اقعدي انتي يا رحاب
رحاب: يا جدو
سليم: اسمعي الكلام بقي
رحاب: حاضر كلمي موسي يجي معكم
موده :حاضر هاتي موبايلك و تكلم موسي
موسي: السلام عليكم
موده: البس و تعال معايا المستشفي
موسي: ليه في أي
موده: بابا تعبان و هروح اجيبه مع غيث البس يلا
موسي بخوف: حاضر حاضر و يجي غيث
غيث: عز عايزك يا موده
موده: تمام اي يا عز
عز: خليكي يا حبيبتي مفيش حاجة خطر هو دايخ شوية
موده: لو سمحت خليني اجي
عز: والله مفيش حاجة
موده: بالله
عز: خلاص يا موده تعالي
موده: تمام خليك جنبه يا عز بالله لحد ما اجي
عز: اكيد يا حبيبتي
****
عند تيا كانت قاعدة بزهق
تيا: اوف هو اتاخر كده ليه و يدخل احمد
تيا: كنت فين يا بيه
احمد: أنا دخلت بيت غلط ولا اي انا خطفك مش جوزك
تيا: رد علي السوال كنت فين
احمد: في القاهرة
تيا بضحك: والله ما احنا فين
احمد: لا احنا مش في القاهرة احنا في شرم الشيخ
تيا بصدمة: نعم نعم
احمد: يعني هخطفك في نفس المحافظة عيب عليكي جبتك تغير جو
تيا: يخربيتك يا شيخ
احمد: احترمي نفسك
تيا: بص الاكل عندك عايز تاكل اطفح مش عايز براحتك
احمد: انت اللي عاملة الاكل
تيا بغرور: طبعا يا بني
احمد: ندوق بقي
تيا: تعال و يروح يدوق
تيا’ اي وحش ولا اي
احمد: لا جميل تسلم ايديك انا حاسس انك والله المدام و قاعدين في بيتنا باللي بتعمله ده
تيا’ لا مدام اي مش للدرجة أنا اعتبرك اخ ليا
احمد: تمام يا ستي اقعدي عشان تأكلي
تيا: تمام و تقعد
*****
عند الشباب
حاتم: شرم الشيخ بعيدة عن القاهرة طيران ٣ ساعات عربية ٦ ساعات و شوية
اشرف: يبقي يلا بينا طيران
شادلي’ اصبروا كده و يطلع موبايله و يكلم حد من الرجالية البشر شاغلين معه
شادلي: الو عايز طائرة خاصة حالا علي القاهرة
:تمام يا شادلي باشا هتكون عندك بعد ربع ساعة بظبط
شادلي: تمام يلا بسرعة و يقفل
شادلي: ربع ساعة و الطائرة هتكون هنا
ماهر :تسلم يا شادلي
شادلي’ سلمك الله
*****
في المستشفي صابر كان نايم علي السرير و تدخل موده و موسي
موده: بابا انت كويس
صابر’ اه يا بنتي أنا دايخ بس
موسي’ الف سلامة عليك يا بابا
صابر: الله يسلمك يا حبيبي
موده: يلا عشان نروح
صابر: تمام و يدخل عز
عز: اي يا عمي بقيت احسن
صابر: الحمدلله يا بني
عز’ طيب غيث هيروحكم هو واقف برة
صابر’ تمام يلا يا ولاد و يخرجوا كلهم
غيث: الف سلامة علي حضرتك
صابر’ الله يسلمك يا بني يلا بينا عشان عايز اروح ارتاح
غيث: يلا و يسنده هو و موسي و يمشوا
موده’ هتقعد هنا انهاردة
عز’ اه متقعديش في الجناح لوحدك انزلي اقعدي في اوضتي أو أقعد مع زهراء
موده: تمام عايز حاجة
عز: لا يا حبيبي خلي بالك من نفسك بس
موده: اه صح عرفنا مكان تيا و راحوا يجيبوها
عز’ اي ده بجد طيب الحمدلله
موده: الحمدلله و ايات قررنا هنعمل اي
عز: طيب روحي دلوقتي و كلمني فون عشان تلحقهم
موده’ طيب تمام سلام
عز: سلام و تمشي موده و يطلع موبايله و يتكلم
عز: الو عرفوا المكان
:ازاي
عز: من الموبايل
:تمام اقفل دلوقتي
عز: تمام
*****
في المساء في شقة غيث و بيري
غيث: السلام عليكم
بيري: وعليكم السلام
غيث: عاملة اي
بيري: الحمدلله عمو صابر عامل اي
غيث: الحمدلله بخير
بيري: الحمدلله اقوم احضرلك الاكل
غيث: طيب اصبري ثواني و يطلع من جيبه علبة فيها سلسلة و انسيال و خاتم دهب
بيري بصدمة: اي ده
غيث: مكافأة مش أنا وعدتك يوم ما تعرفي تطبخي حلو هجيبلك هدية
بيري: ايوه بس جبتهم من فين ظاهر أنهم غالين اوي
غيث: كان معايا فلوس و حبيت افرحك
بيري: تمام تسلم شكرا جدا لك
غيث: مبسوطة
بيري: اه
غيث: ربنا يسعدك علي طول بحبك والله
بيري بكسوف: هقوم احضرلك الاكل و تحري
غيث: ماشي يا بيري ماشي
*****
عند تيا و احمد كانوا قاعدين بيشربوا نسكافية و يأكلوا لب
تيا: حيوان بحرف الميم
احمد: الميم الميم المعزة
تيا: شاطر دورك
احمد: بلد بحرف العين
تيا: عراق سهلة اوي
احمد: شطورة طيب حيوان بحرف التاء
تيا: تمساح
احمد: غلط
تيا: ما اي
احمد بضحك: تيا
تيا: رخم والله
احمد بضحك: خلاص كفاية لعب لحد كده
تيا: تعالي نتفرج علي كرتون
احمد’ تمام ما انتي جاية دريم بارك و يشغل التلفزيون
تيا: تعرف اني حبيتك
احمد: و انا جدا المفروض كنت اخطفك من زمان بقالك اربع ايام و عاملة جو في البيت
تيا :حبيبي تسلم قولت اغير جو البيت بدل ما هو حزين كده اي الهم ده
احمد’ تعرفي
تيا: خير
احمد’ أنا نفسي مش اسيبك هم ايام بس اتعودت عليكي اوي بس لازم اسيبك عشان دي تعليمات عندي
تيا :صدقني تقدر تساعد نفسك و تكون معنا علي طول ساعدنا يا احمد و اوعدك
احمد ….
تيا’ ساعدنا و صدقني محدش يقدر يعملك حاجة و موبايل احمد يرن
احمد: الو
…..
احمد: ازاي
…..
احمد: طيب اقفل دلوقتي و يقوم بعصبية
تيا: في أي و الباب يتكسر احمد حاط تيا وراه و كانوا رجالية غريبة
احمد: انتوا مين
تيا بخوف: أنا خايفة
احمد: متخافيش محدش هيقدر يجي جنبك انتوا مين و يدخل بعد كده الشباب
تيا بفرحة: اخيرا جيتوا
احمد بصدمة: انتوا عرفتوا المكان ازاي
ماهر: هات تيا خلينا نمشي
احمد: الفيديوهات الاول
حاتم: مفيش فديوهات هات تيا
احمد: لا
حاتم حط المسدس علي دماغه
تيا: لا لا و تقف قدام حاتم الكل بصلها باستغراب
تيا: بالله يا حاتم متعمليش كده نزله أنا كويسة احمد كويس معمليش حاجة صح يا احمد
احمد: ابعدي انتي ملكيش دعوة
تيا: بالله عليكم سيبوا هو كويس و هيكون معنا صح يا احمد اتكلم بقي كفاية
احمد: مش قادر يا تيا مش هقدر
تيا: هتقدر وعدتك
حاتم: اتكلم يا احمد و اوعدك أنا كمان مش هخلي حد يجي جنبك
احمد: الكبير اللي في بيت سليم هيموتني
ماهر بصدمة: بيت سليم ده اللي هو بيتنا
احمد: اه الكبير في بيتكم
شادلي: مين
احمد: و ربنا ما اعرف
حاتم: اقول الحقيقية احسن لك
تيا: هو معرفيش بجد الشخص اللي في البيت محدش يعرفوا عشان مش بيظهر
اشرف: مين اللي عندكم يا جماعة
حاتم: خدوا يا رجالية
تيا: حاتم بالله لا و يمسكوا احمد
حاتم: متخفيش مش هعمله حاجة و يخرج وراهم
اشرف: خائفة عليه كده ليه
تيا: عشان هو طيب و غلبان
ماهر بص علي النسكافيه و اللب
ماهر: هو انتي كنتي مخطوفة ولا فين
تيا: لا كنا بنلعب في قولت اعمل نسكافية و اجيب شوية لب
اشرف: يعني احنا هنموت عليكي و انتي بتاكلي لب
تيا: كان طعمه حلو اوي
اشرف: امشي قدامي امشي
تيا: حاضر يا سيدي
******
في شقة تامر
رباب: في أي مالك
تامر: احمد اتقبض عليه
رباب: يلهوي دلوقتي يعترف عليك
تامر: لازم اهرب دلوقتي
رباب: هتروح فين
تامر: المكان السري بتاعنا انتي هتنفذي بكرة زهراء تمام
رباب: تمام بس خلي بالك من نفسك
تامر: تمام
*****
يوم جديد
فيلا سليم كلهم قاعدين في الجنينة منتظرين تيا لما تجي و اهل تيا كانوا موجودين
ولاء: يارب
موده: خير يا طنط باذن الله و يجوا الشباب معهم تيا
ماهر: السلام عليكم اهي اليت هانم
ولاء بعيط: تيا و تحضنها
تيا حضنتها و عيطت و الكل يسلم عليها و يطمونوا عليهم
سليم: الحمدلله انك بخير يا بنتي حمدلله علي السلامة
راشد: الله يسلمك يا حاج بارك الله فيكم تسلموا بجد
ماهر: سلمك الله يا عمو اهي زي القردة و كانت قاعدة بتاكل لب ولا كأنها مخطوفة
الكل باستغراب لب
تيا: اه و فشار و كنت كل يوم بعمل اكل شكل كنتي جيتي شوفتي بنتك يا ست الكل عملت اكل خيالي
ولاء باستغراب: انتي كنتي مخطوفة بجد
تيا بضحك: اه والله بس ربنا وقعني مع شخص حنين و طيب
راشد: الحمدلله انك كويسة ياريت نتعلم
تيا: حاضر يا بابا راحت عند موده
تيا: تمام يا فندم كله تمام
موده حضنتها: خضتني عليكي
تيا: متخافيش احمد كان كويس اوي معايا عشان كده حاتم وعدني أنه مش هسيبه
موده: الحمدلله انك بخير
يوسف: خضتني عليكي
تيا: أنا زي الفل اهو
مروان: والله الشلى من غيرك وحشة اوي
تيا: عارفة
رويدا: اي يا عم الغرور ده
تيا: ثقة يا بنتي
غرام: حمد لله علي السلامة يا تيا
تيا: الله يسلمك يا حبيبتي
يارا: الحمدلله انك رجعتي
تيا: ربنا يحفظكم ليا
فيروز: أنا قولت اتخطفتي و تعذب بقي
تيا: تعذيب اي ده أنا كنت باكل احسن ما باكل في بيتنا
راشد: والله
تيا: بهزر يا حاج
موسي: حمدلله علي السلامة
تيا بابتسامة: الله يسلمك
سليم: اي مش يلا ندخل ناكل
رحاب: اتفضلوا يا جماعة يلا
غرام: اكل اي كتب كتاب ايات بعد ساعة
موده: يلهوي صح كتب الكتاب الصبح يلا بسرعة
يوسف: احنا هنجي معكي
موده: يبقي يلا بينا حد يكلم حاتم بس بسرعة خليه يجي
يارا: تمام
*****
في منزل والد ايات
ايات قاعدة حزينة و هي بتجهز و فقدت الامل اني حد يجي
قمر: اي يا عروسة افردي وشك كده و يلا خلصتي
ايات: اه
قمر: يلا عشان نخرج و افردي وشك مش ناقصين فضائح و تقوم ايات بحزن و تخرج و وسط الزغاريط و كان في شاب واقف مستنها زيها بظبط بضيق و حزن راحت عنده
حسن: مبروك يا ولاد
:الله يبارك فيكي يا عمي
حسن: يلا اقعدوا المأذون ربع ساعة و يجي
:تمام و يروحوا يقعدوا و ايات كانت عيونها بتدمع
:افردي وشك الناس تقول مغصوبة عليه
ايات: مش دي الحقيقة
:طيب هنعمل اي أنا زي زيك
ايات: هو ليه بيعملوا كده
:مش عارف متخافيش هخليكي تكملي تعليم
ايات بفرحة: احلف
:اه والله هخليكي تكملي و هاخدك و نسافر اساسا
ايات: انا مش عارفة اقولك اي
:متقوليش حاجة ده من حقك اساسا
حسن: المأذون واصل يلا عشان نكتب
:متخافيش كله خير و يروحوا يقعدوا كلهم
المأذون: جاهزين نكتب الكتاب
:تكتب اي يا مولانا الجوازة دي باطلة كلهم بصوا علي الصوت كانت موده و حاتم و معهم البنات و الشباب
ايات قامت بفرحة
قمر: انتوا جاين هنا ليه
حاتم: في بلغ متقدم اني البنت اللي اسمها ايات حسن مغصوبة علي الجوازة دي و هيتم القبض علي الاب و الزوج
:نعم مين دي اللي مغصوبة مس انتي موافقة يا ايات
ايات بصتلهم بخوف و موده بصلتها و بتحاول تطمننها
ايات: اه مغصوبة
حاتم: اتفضلوا معايا
:خدوا ابوها ابني ماله
حاتم: متخافيش هناخد الاب و العريس و ابو العريس
:نعم احنا مالنا ابوها وافق اتفضلوا يا جماعة مفيش كتب الكتاب
موده: شوفت اخواتك اللي خايف علي زعلهم اهم ماشين كنت عايز تضحي ببنتك عشان خاطر اخواتك شوفت عملوا فيك اي اي مش عايزين تفقوا كام بنت جوزتها غصب عنها بسبب العادات و التقاليد اللي ولا موجود في الدين دي هل الدين قال البنت للابن عمها فوقوا كام جوازة فشلت بسببكم بناتكم بيعيشوا عمرهم كله زعلانين بس قرر منكم بالجواز البنات لسه صغيرين من حقهم يكلموا تعليم و بعد كده يقرروا الجواز من الشخص المناسب من شخص مغصوب عليها توافق بنتك يحصل فيها كده اب خسارة فيكم انكم تكونوا آباء و امهات طالما بتعملوا كده و انتي يا قمر هانم بدل ما تكوني سند ليها بعد موت والدتها تكوني انتي اللي بتقوي ابوها عليها فوقوا قبل ما تخسروا كل بناتكم كفاية جواز غصب بيكون نهايته وحشة اوي بلاش بالله بلاش شوفت اخواتك يا حسن باشا
حسن: أنا كنت فاكر اني بعمل مصلحتي بنتي
موده: مش مصلحتها مش مصلحتها بترمها في الجحيم و تقول مصلحتها سيب بنتك تكمل تعليم وهي بعد كده تقرر هتتجوز مين بالله وقف الجوازة دي بالله
:اي الكلام ده الجوازة هتم عادي
حسن: مفيش جواز بنتي صغيرة لازم تكمل حياتها
:انت بتقول اي
حسن: أنا قولت اللي عندي بنتي صغيرة صغيرة ايات تجري عنده تحضنه
حسن: أنا آسف يا حبيبتي حقك عليا
ايات: خلاص يا حبيبي مسامحك
الكل كان واقف مبسوط اني خطتهم نجحت كانوا متفقين حاتم يعمل أنهم هيتم القبض عليهم عشان الجوازة تقف و نجحت اخيرا
قمر: انت بتعمل اي
حسن: قمر انتي طالق
قمر بصدمة: اي
حسن: تلمي هدومك و تمشي
قمر بغيظ: ماشي ماشي
موده: لولولولولولوي والله بركة انك طلقتها
:و انا دلوقتي يا عمي اقدر اكمل كلية
حسن: هتكمل يا بني من غير ما تتجوز بنت عمك
:بجد تسلم يا عمي
موده: يعني لازم نقبض عليكم عشان توافقوا
حسن بضحك: معلش بقي ساعات كتير الواحد بيكون غلط بس الحمدلله انكم جيتوا في وقتكم
ايات: تيا انتي رجعتي
تيا: اه لسه دلوقتي
ايات: انتي كويسة
تيا: اه الحمدلله يا حبيبتي
ايات: الحمدلله وحشوتني كلكم
غرام: و انتي جدا المدرسة وحشة من غيرك
حسن: من بكرة هترجع المدرسة تاني
يوسف: من بكرة كلنا هنبدا حياة جديدة خلصنا من كذا كابوس عقبال الباقي
موده: انتوا هترجعوا إنما أنا لا
الكل بصلها بصدمة . ..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد)
روعه بكل ما تحمل هذه الكلمه من معنى