رواية غرام الأكابر 4 الفصل الأول 1 بقلم منال عباس
رواية غرام الأكابر 4 الفصل الأول 1 بقلم منال عباس
رواية غرام الأكابر 4 البارت الأول
رواية غرام الأكابر 4 الجزء الأول
رواية غرام الأكابر 4 الحلقة الأولى
عاصم : قلبي مش مطمنى بلاش السفر يا غرام
غرام : ايه يا عاصومى هى أول مرة أسافر !!
عاصم : لا مش اول مرة بس …
غرام : يا حبيبي انا كبرت وقربت اكون جده كمان
لسه بتقلق عليا يا عاصم
عاصم بحب : هتفضلى طول عمرك فى نظرى صغيرة ..بحسك بنتى يا غرامى
غرام بابتسامه مليئه بالحب تنهدت ياااه يا عاصم عيشت معاك احلى سنين عمرى …واقتربت منه لتقبل خده …
عاصم وهى يحتضنها ..ربنا ما يحرمني منك……
تبدأ غرام فى استبدال ملابسها استعدادا للسفر …
غرام : استريح انت يا عاصم وانا هخلى السائق يوصلنى للمطار ..
عاصم : لا يا غرام انا اللي هوصلك ..ثم يسكت لدقيقه ويكمل …حاولى يا غرام ترجعى بسرعه علشانى …بقلم منال عباس
غرام بقلق : مالك يا عاصم …انت تعبان ؟
عاصم : لا ..بس هتوحشينى ..
غرام بابتسامه : وانت اكتر يا حبيبي
ينزلا للاسفل حيث يجدوا ادهم ونورين وأسد بالاسفل فى انتظارهم
غرام : ايه اللى مصحيكوا بدرى اوووى كدا يا اولاد
ادهم : عايزة تسافرى من غير ما نسلم عليكى
غرام : ربنا يخليكوا ليا ….ثم نظرت إلى نورين
خلى بالك من النونو كويس انا بحبه من قبل ما أشوفه …
نورين : كلنا بنحبك يا طنط وهو اكيد هيحبك اوووى
اسد : ما تنسيش تجيبلى ليا بدله شيك كدا من ألمانيا تليق بيا
عاصم : يا ابنى هى هتلحق دا مؤتمر يومين بلاش تتعبها حرام عليك
غرام : ولا تعب ولا حاجه انت تؤمر يا حبيبي عموما كل واحد منكم ليه هديه منى ثم نظرت إلى ساعتها
ياااه الوقت اتأخر …
تودعهم بسرعه وتخرج مع عاصم لايصالها الى المطار ….
عند هند
رامز : حبيبتى يا هند طمنينى عليكى وعلى سيف وحشتونى اوووووووى
هند : وانت كمان يا حبيبي ..احنا كويسين اطمن علينا
رامز : طيب هترجعوا امتى …بقلم منال عباس
هند : انت عارف ظروف سماح اختى ومن بعد الحادثه ووفاه زوجها واولادها وهى بتتصرف تصرفات غريبه
رامز : يبقي الافضل تجيبيها معاكوا وترجعوا مصر
اظن مفيش داعى من وجودكم عندك
هند : حاضر يا حبيبي هتكلم معاها تانى وان شاء الله نرجع فى أقرب وقت …سلم على اونكل مراد وشمس وخلى بالك من نفسك
رامز : يوصل حبيبتى …وانتى كمان..
اغلق رامز مع الهاتف وقرر زيارة أخته شمس
فى المطار
تجلس غرام فى انتظار الطائرة المتجهه إلى ألمانيا بعد أن ودعت زوجها …بعد دقائق قليله
تسمع ..على الركاب المتجهين إلى برلين سرعه التوجه إلى الطائرة …
تتوجه غرام إلى الطائرة وتجلس فى المكان المخصص لها ..وبعد عدة دقائق يجلس بجانبها أحد الأشخاص …
فجأة تسمع من يحدثها باللغه الالمانيه
الشخص : مدام غرام
غرام باستغراب : حضرتك تعرفنى!؟
الشخص : اكيد اعرفك ..حضرتك من الشخصيات اللى ليها طابع خاص …انا هاينز …من سنين طويله ..كنت جاى اعمل صفقه مع شركات عاصم زوجك …وكان معانا مترجم وتقريبا المترجم ترجم غلط وانتى صلحتى الترجمه ..نظرتى فيك ما خيبتش …وفعلا بقيتى سيده مرموقه واسمك معرف ..دكتور غرام ..
تذكرت غرام ذلك الحدث وسرحت فى ذلك الموقف
وابتسمت فمنذ ذلك اليوم تبدل عاصم معها وأعلن حبه لها وكان بينهم حديث طويل قربهما من بعض إلى الابد …
هاينز : دكتور غرام ..شكلك سرحتى !؟
غرام : اه آسفه …
هاينز : يا ترى دكتور غرام مسافرة برلين زيارة ولا عمل …
غرام : اه دا مؤتمر طبي ..لمدة يومين …
أخرج هاينز كارت التعريف به
هاينز : دا الكارت بتاعى وفى ارقامى ….لو احتجتى اى شئ …
شكرته غرام وأخذت الكارت ووضعته فى حقيبه يدها ….
بدأت الطائرة فى التحرك …أغمضت غرام عينيها وبدأت تتلو آيات القرآن …حتى يمضى الوقت …
عند أدهم
نورين : ادهم الحقنى ..
ادهم : مالك حبيبتى
نورين : اتصل على ماما بسرعه حاسه انى بموت …
ادهم : بعد الشر عليكى أهدى بس وأمسك هاتفه ليتصل بعمته رغد
ادهم بصوت مرتعش : طنط رغد
رغد وهى تحاول أن تستفيق من نومها : مالك يا ادهم يا حبيبي
ادهم : نورين تعبانه اوووى
رغد بخضه : نورين !! انا جايه حالا قول ل غرام تشوفها على ما اوصل
ادهم : ماما سافرت الصبح بدرى
رغد : يا حبيبتى يا بنتى ..انا جايه مسافه السكه وأغلقت الهاتف
رغد : قوم يا يوسف بسرعه
يوسف : فى ايه مالك يا رغد
رغد : نورين تعبانه يلا بسرعه
انتفض يوسف من مكانه وقام بسرعه لاستبدال ملابسه للذهاب إلى ابنتهم …..
عند هند
هند : سماح يا حبيبتي …لازم تفوقى .طب عيطى لكن بلاش صمتك دا …
نظرت إليها سماح ثم تحدثت معها حديث مفاجئ
سماح : احساسك ايه وانتى متجوزة راجل اكبر منك بالسنين دى كلها ..
هند باحراج : انتى عارفه انى انا ورامز بنحب بعض
بس ليه لازمه الكلام دا …
سماح : طيب ..افهم من كدا انك سعيدة معاه
هند : ايوا الحمد لله
سماح وهى تمسك الفون وتقلب فى صور شخصيه لأحد الأشخاص على الفيس
سماح : يبقي كدا تمام
نظرت هند إليها باستغراب
هند : ايه اللى تمام
سماح : مش مهم …سمعتك وانتى بتكلميه ..خلاص موافقه نسافر مصر
هند : بجد يا حبيبتي .كدا احسن لينا كلنا
سماح : اه هاتى ابنك وانزلى احجزى لينا احنا الاتنين تذاكر الطيران
هند : حاضر حبيبتى واعطتها سيف
استبدلت هند ثيابها وهمت أن تخرج
الا أن سيف بدأ فى البكاء الشديد …
سماح : ما تقلقيش انا هعرف اسكته روحى انتى
ولكن بكاء الطفل الشديد جعل هند تقف وتتابع نظرات سماح للطفل ..
انقبض قلبها وخافت على ابنها
هند : لا يا حبيبتي انا هاخده وأخذته بسرعه ونزلت
يأتى سماح اتصال
سماح : الو …
المتصل : خلاص سافرت والمكان كدا بقي مكانك
من الصبح تسافرى مصر وتبدأى المهمه …
سماح بضحكه : بس لما اشوف الحساب اللى اتفقنا عليه انضاف الى حسابي ولا لأ
المتصل : ادخلى على حسابك دلوقتى خلاص اترسل لحسابك البنكى
سماح : كدا فل ….
عند أدهم
تصل رغد ومعها يوسف ليجدوا عاصم وادهم فى انتظارهم
عاصم : ادخلى بسرعه يا رغد طمنينا
دخلت رغد بسرعه إلى ابنتها وبعد الكشف عليها
خرجت إليهم
عاصم ويوسف وادهم فى انتظارها والقلق يبدوا عليهم
رغد : البنت على وش ولاده …الطلق بدأ بدرى
ادهم : ولاده !! دى لسه فى السابع
رغد : ايوا شكلها هتولد على السابع انا اديتها حقنه دلوقتى…
وكتبت لهم بعض المستلزمات الطبية..لاحضارها
ادهم : طب نوديها المستشفى بتاعتنا ..
رغد : عيب عليك مامتها دكتورة نساء ..يلا حفيدى لازم ينزل على ايديا ….
عند هند
تعود هند ومعها ابنها وقد حجزت تذكرتين للعودة للقاهرة …تفتح الباب لتجد
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقرءاة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام الأكابر 4)