رواية غرام الأكابر 4 الفصل الثاني 2 بقلم منال عباس
رواية غرام الأكابر 4 الفصل الثاني 2 بقلم منال عباس
رواية غرام الأكابر 4 البارت الثاني
رواية غرام الأكابر 4 الجزء الثاني
رواية غرام الأكابر 4 الحلقة الثانية
بعد عودة هند فقد حجزت تذكرتين للعودة. إلى القاهرة …تفتح الباب لتجد هند جالسه ومعها الفون تقلب فى هاتفها ولم تلاحظ عودة هند …
اقتربت هند منها لتجدها تفتح صور لعاصم…
هند : سماح ..انتى فاتحه ملف عاصم وبتتفرجى على صوره …
سماح : هه ..ابدا صفحته لقيتها بالصدفه ..قوليلى هى غرام كانت عايشه معاه ومبسوطه زى ما بسمع ولا فى حاجه تانيه …
هند باستغراب لحديث اختها : غرام دى افضل شخصيه ممكن تعرفيها …
سماح : طيب يا اختى ..ديما تشكرى فيها ..وهى السبب فى موت ماما
هند : انتى بتقولى ايه …شكلك نسيتى الماضى ولا انتى كنتى صغيرة ..بقلم منال عباس
سماح : مش ناسيه حاجه .. اللى نسيت هى غرام
نسيت أن بابا وماما هما اللى ربوها وجوزوها جوازة عمرها ما كانت تحلم بيها …وبدل ما تكافئهم
وترفعهم لمستواها …فضل بابا حسن الراجل الغلبان
هند : انا مش هتكلم …انتى الظاهر جرى لمخك حاجه …انا مقدرة الظروف اللى انتى فيها …
عموما اجهزى هنسافر الساعه 9 الصبح …
سماح : تمام …هاتى سيف لو عايزة تنامى وانا اقعد بيه …
هند : لا انا هاخده جنبي فرصه أنه نايم …يلا انتى كمان نامى علشان نصحى بدرى
وتركتها ودخلت غرفه النوم وهى محتارة فى أمر اختها …كيف لها أن تنسي بهذه السرعه وفاة زوجها وابنائها …
عند غرام
تصل غرام إلى برلين حيث كان فى استقبالها إحدى المرشدات المسئوله عن المؤتمر
رحبت بها واخذتها معها فى سيارتها إلى الفندق حيث تم حجز غرفه مخصصه لها …
المرشده وتدعى هيلين
أخبرتها هيلين عن البرنامج الخاص بالمؤتمر وتركتها كى تستريح …
اتصلت غرام على عاصم
عاصم بلهفه : غرام حبيبتى حمدالله على السلامه
غرام : الله يسلمك يا حبيبي ….طمنى عليك وعلى الاولاد وفجأة سمعت صوت بكاء بيبي
غرام : ايه الصوت دا ..عندنا ضيوف ولا ايه ..
ليضحك عاصم ويقول
عاصم : ايوا حبيبتي احلى ضيف ممكن تشوفيه فى الدنيا ..شبهك يا غرامى
غرام بعدم فهم : شبهى !! هو مين ..دا صوت
لتأخذ رغد منه الفون
رغد : دا صوت حفيدنا يا غرام …اول حفيد ليا وليكى حبيبتى
غرام بفرحه وعدم تصديق : انتى بتتكلمى جد يا رغد …دا حصل امتى …انا مش مصدقه بجد
رغد : حفيدك يا ست غرام اتولد ابن سبعه
غرام : الف حمد وشكر ليك يارب …المهم طمنينى على نورين
رغد : الحمد لله كويسه بس هى نايمه شويه …
غرام : باركى ليها و ادهم وان شاء الله يومين وهرجع بسرعه لحبيب قلبي دا ………
أغلقت الهاتف وقلبها ينبض من. الفرحه والشوق لرؤيه ذلك الحفيد …..
عند سما
سما : يلا يا زياد انت واياد كفايه لعب الوقت اتأخر
زياد : يا مامى احنا فى إجازة
سما : انتم طول الوقت قاعدين تلعبوا على التاب لما نظركم ضعف …يلا بدل ما انادى على بابي
لؤى : فى حد جايب فى سيرتى هنا
سما : لؤى ..شوف صرفه مع اولادك دووول
لؤى يلا يا ولاد علشان تلحقوا تناموا شويه عندنا مشوار الصبح ..
سما : مشوار ايه
لؤى : يوسف اتصل هو ورغد عند عاصم …نورين ولدت الحمد لله ..
سما : ما شاء الله ….عندك حق لازم نروح من الصبح ليها وخصوصا أن غرام مسافرة ……
عند سماح
يرن هاتفها
سماح بصوت منخفض : الوووو
المتصل : حبيت افكرك بس باتفاقنا
سماح بقلق خوفا تسمع هند : خلاص خلاص أنا فاكرة سلام …
يمر الوقت على أبطالنا ليأتى الصباح
تستيقظ غرام وترتدى ملابسها استعداد للذهاب إلى المؤتمر ….تسمع طرق الباب فكانت هيلين
هيلين :رائعه انتى يا مدام غرام شيك وجميله ومتميزة فى شغلك
شكرتها غرام على ذلك …ونزلت معها إلى الاسفل للاتجاه إلى المؤتمر …..بقلم منال عباس
عند أحمد
هنا :صباح الخير يا حمودى
احمد : صباح الورد حبيبتى
هنا : يلا الفطار جاهز وبيسان وماما حسناء فى انتظارك …
احمد : دقائق هاخد شاور سريع وغمز لها ماتيجى
هنا بضحك : يا مفترى خلص وتعالى ورايا
احمد : امرك يا جميل …..
فى مطار القاهرة تصل كلا من هند وسيف وسماح
تجد هند رامز فى انتظارهم
قابلها بالترحيب فكم كان مشتاق لزوجته وابنه
كانت سماح تراقبهم ويبدو عليها نظرات غير مفهومه …
أخذهم رامز فى سيارته للعودة إلى الفيلا ….
فى فيلا عاصم
يجتمع الجميع حول ذلك البيبي بكل فرحه
يوسف : رغد ينفع اشيله ؟؟
رغد باستغراب : انت يا يوسف .دا انت عمرك ما فكرت تشيل حد من بناتك
عاصم : ما هو كدا المثل اعز الولد ولد الولد
رغد : بقي عاصم ابن الأكابر بيقول امثال عجبت لك يا زمن …
كان ادهم يجلس بجانب نورين
نورين : هنسميه ايه يا ادهم ..
ادهم : زى ما اتفقنا هنسميه عاصم
عاصم باستغراب : ليه يا ابنى اسمى قديم اختاروا اسم حلو
رغد : هو فى احلى من اسمك يا عاصم …انت دلوقتى كبير العيله من بعد بابا الله يرحمه …وديما مجمعنا واسمك جميل
يوسف : برافووو. عليكو يا ولاد على اختياركوا
ادهم : شوفت يا بابا الكل فرحان اهو باسم عاصم الصغير ….
يرن جرس الفيلا تفتح الباب الخادمه وكان عائله لؤى وسما وايضا سامر ونورى حضروا جميعا للتهنئة…
نورى بفرحه وهى تحمل الطفل : دا جميل اوووى وصغير خالص
سامر : عقبال ما نطمن عليكى انتى كمان حبيبتي
رغد : هانت فاضل 3 شهور واولدك انا بايديا
جلس الجميع فى جو ملئ بالفرحه لا ينقصه سوا وجود غرام …..
أسد وهو يهمس فى إذن لوجى
اسد : عقبالنا يا قمر
لوجى بكسوف : عيب كدا احنا لسه مخطوبين ….
اسد : يالهوى على الخدود التفاح هتجنينى
عند غرام
بعد القاء خطبه قصيرة عن أهم إنجازاتها فى مجال المخ والأعصاب وما توصلت إليه بعد إجراء العديد من العمليات الجراحيه الناجحه …
قام منظم البرنامج الطبي بتكريمها بصفتها أعظم طبيبه مصريه فى مجال المخ والأعصاب…
كانت المؤتمر يذاع على الهواء مباشر
عاصم وعائلته وجميع الحاضرين يشاهدون ذلك البث المباشر القائم من برلين
استلمت غرام الجائزة بكل فرحه ونزلت من على الاستيدج لتذهب إلى الكرسي الخاص بها
وفجأة ………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقرءاة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام الأكابر 4)