روايات

رواية غرام الأكابر 4 الفصل الثالث 3 بقلم منال عباس

رواية غرام الأكابر 4 الفصل الثالث 3 بقلم منال عباس

رواية غرام الأكابر 4 البارت الثالث

رواية غرام الأكابر 4 الجزء الثالث

رواية غرام الأكابر 4 الحلقة الثالثة

استلمت غرام الجائزة بكل فرحه ونزلت من على الاستيدج لتذهب إلى الكرسي الخاص بها وفجأة
تقع غرام على الأرض والجميع يلتف حولها فى ذهول وينقطع الارسال
عاصم بصرخه غرااااام
ادهم وأسد وجميع الحاضرين فى حاله ذهول مما رأوه
امسك عاصم بسرعه هاتفه للاتصال على غرام ..
دون رد منها
رغد بحزن : أهدى يا عاصم خير ان شاء الله
يوسف : تلاقيها ما أكلتش كويس ومجرد دوخه يا عاصم
نورين ونورى : اطمن يا اونكل أن شاء الله تكون كويسه ..
كان عاصم يستمع إليهم دون رد ..وفجأة صعد الى حجرته وتركهم …
يعاود ادهم وأسد الاتصال بوالدتهم ولكن دون جدوى. بقلم منال عباس

 

 

عند هند
يجلس رامز هو وهند وسماح لتناول الإفطار
وفجأة يشاهدون ما حدث لغرام
هند : يا حبيبتي يا غرام يا ترى ايه حصل ليكى
سماح بفرحه فى نفسها : يلا اخيرا جه الوقت اللى هرتاح منك ومن سيرتك يا ست غرااام …
رامز : ربنا يستر ..هقوم اتصل على عاصم اشوف وصل لحاجه ..
اتصل رامز على عاصم ولكنه لم يرد
سماح : مش واجب نروح عند عاصم ونواسيه
هند : عاصم !! انتى عارفه فرق السن بينك وبينه اد ايه علشان تقولى عاصم من غير تكليف كدا ..
سماح : مش قصدى يعنى
عاد رامز إليهم
رامز : بتصل محدش بيرد ..انا هروح اطمن بنفسي
سماح : انتظر يا اجى معاك يا رامز
هند بشك فى اختها : خلاص انتظر هنيجى معاك ودخلوا لاستبدال ملابسهم ….
عند غرااام
يلتف حولها الجميع ويأتى الإسعاف لأخذها إلى المستشفى فكانت تنزف الدماء من فمها بكميه كبيرة وبعد معاينتها تبين أنها تناولت أشد أنواع الس*م*وم فى القهوة ..دخلت إلى حجرة العمليات

 

 

عند عاصم
يستبدل عاصم ملابسه وينزل للاسفل ليجد الجميع ينظرون إليه
اسد : فى اى اخبار عن ماما
عاصم : لا لسه
رغد : انت لابس ورايح فين يا عاصم
عاصم بعيون دامعه خوفا على غرام …تفتكرى هقدر اقعد هنا وانا مش عارف غرام حصل ليها ايه …انا مسافر ليها
ادهم : احنا جايين معاك
عاصم : ما ينفعش ثم انت مراتك لسه والده خليك جنبها ..وأنا هطمنكم اول ما اوصل وودعهم وذهب الى المطار للسفر إلى برلين …بقلم منال عباس
عند هند
هند : ايه اللى. انتى لبساه دا يا سماح
سماح : فى ايه ..ماله
هند : الفستان مكشوف من على الصدر وكمان ملون ؟!
سماح : برضو ايه المشكله
هند : يا حبيبتي انا عايزاكى طبعا تخرجى من الحزن اللى انتى فيه بس الناس هتقول عليكى ايه
وانتى زوجك وأولادك ما كملوش شهر على وفاتهم …
سماح : الحى ابقي من الميت ..وانا عايزة اعيش شبابي اللى اندفن …

 

 

هند : طب على الأقل احنا رايحين لظروف مش كويسه ..غيرى هدومك و. ….قاطعها رامز
رامز : سيبيها على راحتها يا هند ويلا بقي
هند بضيق من تصرفات اختها : تمام يلا بينا …
تتجمع جميع أفراد العائلة وأقارب غرام فى فيلا عاصم
شمس : انا اول ما شوفت اللى حصل ل غرام ما قدرتش انتظر وجيت على هنا طمنونى فى اى اخبار
رغد : لا لسه كلنا عايزين نطمن
يصل أيضا رامز وهند وسماح
كانت سماح تنظر إلى الفيلا بانبهار فهى شبيهه بالقصر….
هند : مبروك البيبي يا نورين
نورين : الله يبارك فى حضرتك
سماح فى نفسها : مالحقتيش تشوفى حفيدك يا غرااام …
سماح : هو استاذ عاصم مش موجود؟
رغد : يا حبيبي ما استحملش الخبر وسافر على طول ..
سماح : اه ..طيب

 

 

يأتى سماح اتصال فتذهب بعيدا عنهم
سماح بصوت منخفض : الو
المتصل : اكيد شوفتى اللى حصل في البث المباشر
سماح : ايوا …بس قطعوه وما عرفتش هى م*ات*ت ولا …
هند : بتكلمى مين يا سماح ؟
سماح بخضه : هه ..دى واحدة صاحبتى واكملت هكلمك بعدين وأغلقت الهاتف
سماح : فى ايه يا هند خضتينى
هند : اصل لقيتك بعدتى قلقت عليكى
سماح : انا كويسه ..يلا نقعد معاهم ….
فى المستشفى
الطبيب : للاسف دكتور غرام دخلت فى غيبوبه …
احنا قدرنا نحقنها بالمصل المناسب …
ومش هنقدر نقرر أن كان الس*م أثر على حاجه ولا لأ..بلغ الطبيب الشرطه التى وضعت حراسه مشدده على حجرتها ..وبدأ التحقيق في ما حدث لها …
يبدأ التحقيق مع هيلين فهى كانت المرشده لها
الضابط : احكى لينا اللى حصل النهارده من اول ما قابلتى دكتور غرام
هيلين بخوف : انا معرفش حاجه انا اخدتها من حجرتها وروحنا للمؤتمر وانا اتفاجئت باللى حصل معاها ومعرفش اى حاجه تانيه

 

 

يطلب المحقق إحضار قائمه بكل الأشخاص اللى كانوا معاها فى الطائرة …بقلم منال عباس
فى فيلا عاصم
تجلس لوجى بجانب اسد وتواسيه
لوجى : أن شاء الله طنط غرام هتكون كويسه
اسد : ادعى ليها يا لوجى …بابا كان قلقان عليها المرة دى وماكنش عايزها تسافر …
لوجى : أن شاء الله ترجع لينا بالف سلامه
حسناء ( خاله غرام ) : انا قلبي انقبض اول ما شوفتها وقعت من طولها ..يارب نجيها ..غرام طيبه وبنت حلال وعمرها ما أذت حد
هنا وأحمد : اطمنى يا ماما أن شاء الله تكون كويسه…
تجلس لتراقب تلك العائله فالجميع مترابطين و يدعوا لغرام
سماح طالما عاشت مفتقدة للأسرة والتجمع …
يمر الوقت على أبطالنا ويصل عاصم إلى برلين
يذهب إلى الفندق للسؤال عن غرام ليجد ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقرءاة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام الأكابر 4)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *