روايات

رواية غرام الأكابر 4 الفصل الخامس 5 بقلم منال عباس

رواية غرام الأكابر 4 الفصل الخامس 5 بقلم منال عباس

رواية غرام الأكابر 4 البارت الخامس

رواية غرام الأكابر 4 الجزء الخامس

رواية غرام الأكابر 4 الحلقة الخامسة

بعد أن أخبر عاصم أولاده بما حدث لغرام اغلق معهم الهاتف وعاد إلى حجرة غرام ..ليجد غرام تحرك يدها ببطئ
عاصم بفرحه : غرام حبيبتى احمدك يا رب
غرام بصوت هامس : عاصم ..
عاصم : نعم حبيبتى انا جنبك حمدالله على سلامتك …
غرام : انت عارف انى بخاف من الضلمه شغل النور علشان اشوفك ..
عاصم بصدمه فالمصباح مضاء …
عاصم : حاضر حبيبتى ..بس ما تتكلميش علشان ما تتعبيش هروح اشوف الطبيب ..
خرج عاصم بسرعه من حجرتها واتصل على هاينز وتحدث معه باللغه الانجليزيه فهو لا يجيد الالمانيه وطلب منه الصعود له عند غرام لمساعدته في التحدث مع الأطباء…

 

 

وبعد دقائق قليله عاد هاينز وأخبره عاصم بنا حدث ل غرام …بقلم منال عباس
هاينز بأسف : سأخبر الطبيب المعالج
وبالفعل ذهب إليه وأخبره حديث غرام عن عدم رؤيه الضوء
ذهب الطبيب معه إلى حجرة غرام وقام بمعاينتها..
بالكاشف الضوئى فى عينيها
الطبيب : للاسف دكتور غرام فقدت نظرها نتيجه لصدمه ارتطامها بالأرض …
ترجم هاينز حديث الطبيب لعاصم
غرام ببكاء يعنى انا مش هشوف تانى
نسي عاصم أن غرام تجيد الألمانيه وفهمت حديث الطبيب..
عاصم : أهدى حبيبتى …أن شاء الله يكون فى حل

 

 

 

الطبيب : فى امل اكيد ..بس دكتور غرام محتاجه راحه ..وممنوع اى عصبيه
غرام : عايزة امشي من هنا يا عاصم عايزة ارجع مصر ..
هاينز. : بس فى قضيه ولسه ما وصلوش مين المسئول عن كدا …
غرام : اتصرف يا عاصم هموت لو قعدت هنا ..
عاصم : أهدى حبيبتى وانا هتصرف …
ذهب عاصم لإدارة المستشفى وطلب الضابط المختص ..وبعد إلحاح شديد كتب عاصم إقرار على نفسه لتخلى المستشفى مسئوليتها ..
الضابط : القضيه لا تزال مفتوحه وان احتجناكم هيكون فى اتصال دائم
هاينز : انا هكون الوسيط …
شكره عاصم على مساعدته …
الضابط : قبل ما تغادروا المستشفى لازم ناخد اقوال دكتور غرام ..مع أن سفرها وتكون بعيد عن الحراسه مش فى مصلحتها

 

 

 

..
عاصم : اعذرنى دى رغبتها ..وانا هوفر ليها حرس هناك فى مصر …بقلم منال عباس
ذهب عاصم إلى حجرة غرام وجد عندها امرأة تدعى هيلين
هيلين : يؤسفنى ما حدث يا دكتور غرام
وسأكون على اتصال بك ..
شكرتها غرام وهى تحاول أن تصمد أمام ما حدث لها ….
عند نورين وادهم
نورين : مين عمل كدا فى طنط غرام وكمان فى ألمانيا ..الموضوع بجد مش قادرة أصدقه ..
ادهم : ماما من الشخصيات المعروفه واكيد دا حد قاصد يدمر شغلها …
نورين : ربنا يطمنا عليها ..دا أنا كنت فرحانه أن طنط غرام هترجع تلاقى البيبي
ادهم : أن شاء الله ترجع وتكون كل الامور تمام …
سمعت نورين صوت بكاء البيبي
حاولت القيام ساعدها ادهم وذهبت إلى حجرة الطفل لتجد رغد ترضع الطفل بالبيبى رونه

 

 

 

 

رغد : كويس انك جيتى تعالى رضعيه الرضاعه الطبيعيه مفيش افضل منها ..
نورين : بس انا مش بعرف
رغد : هى دى محتاجه معرفه يا نورين دى الفطرة يا حبيبتي..تعالى بس
وساعدتها بحمل الطفل ورضاعته …
حسناء تجلس بالاسفل فى فيلا غرام
فقد رفضت العودة مع هنا وأحمد
سماح وهى تنظر لها بكره فهى زوجه والدها حسن المتوفى ..
حسناء : مالك يا سماح بتبصى عليا ليه كدا
سماح : عادى وانا مالى بيكى اصلا اللى كان يربطنى بيكى م*ا*ت..
حسناء : ربنا يهديكى يا بنتى
سماح : ما تقوليش بنتك ..انا ماما شاديه وبس
حسناء : الله يسامحك يا سماح ..
نظرت لها سماح بتهكم وتركتها وصعدت للأعلى
انتهزت سماح عدم وجود أحد بالاعلى ودخلت حجرة غرام وبدأت فى البحث عن تلك الملفات

 

 

 

 

سماح : اوووف يا ترى يا غرام مخبياهم فين ..
انا بقالى يومين بدور ومفيش اى حاجه ..وفتحت الدولاب للبحث عن تلك الأوراق ….
عند رامز
هند : رامز انا فى حاجه مضيقانى
رامز وهو يقترب منها بحب …خير حبيبتي
هند : حاسه ان فى حاجه فى دماغ سماح
رامز باستغراب : حاجه ايه
هند : مش عارفه احدد بس عارف لما انا سافرت السعوديه ليها زمان ..قبل ما نتجوز
كانت متعلقه اوووى بزوجها واولادها
ازاى بالسهوله دى قدرت تنساهم وتتعامل كدا عادى
رامز : اكيد هى لسه تحت الصدمه …
هند : طب عارف ..أنا لما سافرت ليها سألتها عن المدافن بتاعتهم علشان اروح اقرا الفاتحه ..
رفضت وقالت أنا تعبانه اوووى حسيت كأنها بتتهرب..
رامز : طب وهى هتعمل ليه كدا
هند : مش عارفه ….

 

 

 

 

عند عاصم يحجز عاصم تذاكر الطيران للعودة إلى مصر هو وغرام …
ترتدى غرام نظارة سوداء ويساعدها عاصم حتى تجلس بالكرسي ويجلس بجانبها ..
تظل غرام صامته دون أى كلمه
يشعر عاصم بالضيق من أجل حبيبته
عاصم : غرام انتى مؤمنه بالله يا غرام …واكيد ربنا وضعنا فى اختبار …
غرام : الحمد لله على كل حال..
عاصم : حقك هيرجعلك ..
تغمض غرام عينيها وتسند برأسها على كتف عاصم وتروح فى نوم عميق …..بقلم منال عباس
غرام : ماما كريمه يااااه من سنين ماشوفتكيش وحشتينى ..

 

 

 

 

كريمه : وانتى كمان يا غرام ..بس انا زعلانه منك
غرام : ليه يا ماما ..انا مقدرش على زعلك
كريمه : لانك مشيتى ضد التيار يا غرام ..انتى عايشه فى غابه ..الناس مش زيك فوقى واحترسي من اقرب الناس ليكى اللى هما من دمك
غرام : تقصدى مين يا ماما
كريمه : احترسي يا غرااام احترسي يا حبيبتي وتختفى من أمامها ..
غرام بصرخه عاليه : مامااااااا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقرءاة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غرام الأكابر 4)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *