روايات

رواية حب أم قدر الفصل الثامن 8 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب أم قدر الفصل الثامن 8 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب أم قدر البارت الثامن

رواية حب أم قدر الجزء الثامن

رواية حب أم قدر الحلقة الثامنة

*الانسه الي لابسه فستان اسود وطرحه نبيتي ووقفالي ف نص الطريقه بين المدرجات
# بصتله بتعجب انا يا دكتور ؟
* لا امي انتي ازاى واقفه كده وانا موجود ؟ اتفضلي بره ومشوفش وشك تاني
واقفت ليا قدامه و بتبص ف ساعتها
# بس حضرتك الي جاي بدرى ١٠ دقايق يعني مش غلطتي ثم انت ازاى تدخل مدرج منغير متخبط ولا تستاذن ؟عموما ولا يهمك
الدكتور رد عليها :انتي كمان بتجدلي بقولك بره

 

اتجاهله وطلعت علي الاستدج واخدت المايك وهي بتقول كنت سعيده اني قضيت المحاضره دي معاكم وسعيده بتجاوبكم وان شاء الله هستني أسئلتكم السكشن الجاي ومتنسوش تجهزوا أجابت سؤالي عشان هاثبت علي اساسه درجات حضور السكشن اذنكم
دخل صفوان يسلم علي الدكتور لكنه اتذهل من ليا الي كانت لسه هتلف لقته بوشها بلعت ريقها وهي مرعوبه لانه ميعرفش انها خرجت بس اتمالك نفسها عشان شكلها قدام الطلبه وطلعت بسرعه
بصت ف ساعتها لاقت فاضل ٣ دقايق علي محاضرتها
دخلت بسرعه اسفه يا دكتور علي التاخير بس كان عندي محاضره …
ابتسم الدكتور وقال ولا يهمك انا أخرت المحاضره ٥ دقايق عشان تلحقي تنزلي يلا اقعدي بدأ الدكتور يشرح وليا بتسجل ب فونها وراه وبتكتب ف نفس الوقت
(وعشان لو حد سأل ازاى معيده وازاى هيتشرحلها محاضره ده لان الشخص عشان ياخد ماجستير ودكتوراه لازم الأول يدرس سنتين او سنه ونص او تلاته علي حسب كليته وده بيكون اسمه تمهيدى ماجستير بعده بيكون قادر يحضر درسات عليا)

 

خلصت المحاضره ودخل المحاضره إلى وراه علطول صفوان الي اول ماشفته اتكهر*بت حرفيا لكنها هديت لما بداء يشرح بصمت وكأنه ميعرفهاش
ليا بينها وبين نفسها هار اسوح على هيعمله فيا اول ميلاقي فرصه طب وبعدين بقا اهرب ؟ بس ده جاحد لو عربت هيسقطنى طب انيل ايه انيل ايه
فجاءه ظهر صوت عياط ف المدرج ولحظات وظهرت صدمه على وش صفوان لان إلى بيعيط كانت ليا
صفوان بهدوء مالك يا دكتوره
ليا تعبانه شويه ممكن اخرج ؟
كانت ليا بتحاول تخرج فجاءه جت بنت من وراها وسندتها وهي بتستاذن صفوان توصلها فوافق

 

خرجت البنت بسعادة وهى بتقول ل ليا شكله متعصب منك
بصتلها ليا بهدوء وبعدين شكرتها انها خرجت معاها منغير متعرفها
البنت بضحك فكراني عامله ده عشانك لا يا حببتى ده عشان اهرب واكل
ليا بصتلها بذهول وبعدين استأذنت ومشيت
كانت ليا داخله البيت شافت عربية صفوان وراها
ليا دخلت برعب خبوني خبوني
كنز بذهول ف ايه
ليا صفوان جاي ورايا
كنز بفزع يلهوي انا مليش دعوه
ليا بياعه و…..
تعالي هنا ده كان صوت صفوان الي قاطعها
ليا بفزع اقسم بالله محصل
صفوان هو ايه
ليا الي شوفته انا مروحتش ف حته
صفوان علفكره انا الي شوفتك بنفسي محدش قلي

 

ثم انتي ازاى متعرفنيش انك معيده ف نفس تخصصي؟
ليا وعلي اساس انت الي عرفتني انك دكتور والنبي تسكت لا تعايرني ولا اعايرك ده الهم طايلني وطايلك
صفوان بصدمه معيده ف جامعه محترمه وتتكلمي كده
ليا بصتله وطلعت لسانها وطلعت تجرى علي فوق وهو بيبصلها بصدمه
كان صفوان واقف مع والده الي بلغه ان العيله كله هتتعشا معاهم عشان يتعرفوا علي مراته
طلع صفوان اوضته غير وجهز وعرف ليا تجهز ونزلوا الاتنين علي العشاء كانت هند وسط العيله وده عصب!ليا حاولت تهدى وقعدت تتعشي معاهم لحد م هند نطقت ليا بدلال متاكل يا عريس شكلك هفتان تكونش عروستك مزعلاك؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب أم قدر)

تعليق واحد

اترك رد