Uncategorized

رواية حور المراد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية حور المراد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية حور المراد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر الجوهري .
ذلك الفيلا الذي تتسم بالثراء والتحف باهظه الثمن ف عائله الجوهري من أكبر عائلات مصر .
في غرفه مراد ..
كانت تتدخل اشعه الشمس الامعه لتتداعب عينان ذلك الوسيم الذي يغفا كالملائكه .
ف مراد هو أحدا احفاد صلاح الجوهري فتوفا والده ووالدته منذ عشر سنوات ولديه اخت وحيده فاطمه الذي توفت والدتها وهي توضعها وبعدها والدها ورباها مراد الذي كان عمره 20عاما ف لأن هو عمره 30عاما فتتداعب الشمس عيناه ليفتحهم تتدريجيا ليمد زراعايه لالتقاط هاتفه لييرا أن الساعه 8 لتقاطعه ذلك المجنونه .
فاطمه بمرح /مرررادي .
مراد بابتسامه ساحره /حبيبه قلب مراد عامله ايه حبيبتي .
فاطمه بطفوله /كويسه ي مراد بس جعانه وعايزه افطر لاني اتاخرت .
مراد وهو يحملها بحنان ويقبل خدها المنتكز بعشق .
/انزلي تحت ي نور عيني هغير هدومي واجي علطول نفكر واوصلك المدرسه .
فاطمه بمرح /اوك .
لتسرع بمرح الي الاسفل تحت ضحكاته الحانيه لأجلها.
في غرفه ادم عم مراد لكنه ي صغره ب خمس سنوات .
كانت تجلس نيره زوجته بحزن وهي تتضع يدها علي بطنها تتحدث مع طفلتها .
نيره باشتياق /امتا تيجي ي قلب امك وتنوري الدنيا وتعوضيني عن قسوه ابوكي انا مش عارفه ليه بيعمل فيا كده يمكن علشان حملت في بنت وهو نفسه ف ولد او لم تستطيع تكمله حديثها ليقاطعها ذلك الغاضب بصوت جوهري .
ادم بعصبيه /انتي ي ست نيره فين قميصي الابيض.
نيره بخوف /غسلته هو الوحيد الي كان وسخ الباقي كله نضيف ومكوي .
ادم بعصبيه وزعيق /لا انا عايز ده بالتحديد انتي كده فاشله في كل حاجه لما خلاص زهقت منك .
نيره بدموع والم /كده ي ادم ده انا روحي فيك من واحنا صغيرين ليه كده .
صلاح الجوهري بحده /صوتك عالي ليه ي ادم .
ادم باحترام /انا اسف ي جدي بعتزر .
صلاح بحنان/تعالي ي نيره ي بنتي علشان تأكلي وتتغذي انتي والي فبطنك.
نيره بطاعه وهي تسمح دموعها /حاضر ي جدي .
ليحتتضنها صلاح بحنان فهو يعتبرها حفيدته ليشتشيط ادم غضبا من تدليله الدائم لها .
في الاسفل ..
كان يجلس مراد علي طاوله الطعام وهو يطعم صغيرته فاطمه .
صلاح بحب/صباح الخير ي مراد ي ابني .
مراد بابتسامه /صباح النور ي جدي .
فاطمه بطفوله / صباح الخير ي جدو .
صلاح بحنان /صباح النور ي روح جدو .
فاطمه بسعاده/طنط نيره حبيبتي هبوس النونه .
لتبتسم نيره بحنان لذلك الطفله الجميله الذي اعتادت يوميا أن تتحدث صباحا مع طفلتها .
فاطمه بطفوله /هي هتيجي امتا بقا دي جوه من زمان .
صلاح بضحك /ههههه اه عليكي ي عفريته انتي .
مراد بابتسامه /ربنا يقومك بالسلامه ي نيره .
نيره بابتسامه /ربنا يخليك ليا ي مراد خود بالك انا مش هجوز حور غير لابنك اتصرف بقا .
صلاح بتمني /ايدي علي كتفك ي نيره ي بني بس خلاص لقيت البنت المناسبه الي مراد بيه مش هيلاقي فيها عيب واحد .
ادم بجمود/صباح الخير .
الجميع/ صباح النور.
صلاح /ادم ايه رايك في سلمي بنت حسن شريكنا.
ادم /والله ي بابا هي بنت هايله جدا ومناسبه اوي .
مراد بعصبيه /ده علي اساس ايه انشاء الله انها بدله ولا كرفت جدي عمي من فضلكم سيبوني في حالي .
ادم بعصبيه /ماهو جديد ده خالك انا مش فاهم انت هتفضل كده ل حد امتا .
مراد بهدؤء/لحد مافاطمه تكبر واطمن عليها.
صلاح بعصبية/نعم ده سعادتك يبقا عم كام سنه خمسين ولازياده وبعدين مانت هتجوز هنا معانا وفاطمه هتكون معاك .
ادم بعصبيه /مراد بيدلع ي باپا وانا شايف أن سلمي كويسه اوي مش هتلاقي زيها  .
نيره بصراخ /اه .
صلاح بخوف /ايه مالك ي بنتي.
نيره بضحك/مفيش ي جدي دي حور بتخبط في بطني شاكلها مش عاجباها سلمي أو الكلام نفسه .
ليطلقون الاخرون ضحكاتهم نعم يضحكون وكأنها اضحوكه لم يعلموا أنها تغضب تشعر بهم فهم يحاولون تزويج معشوقها من اخرا ساتي الي الحياه وساجتاز كل العواقب في سبيل عشقي مراد ساجعلكم جميعا تشهدون علي اروع قصص الحب  لتتولد ملحمه جديده من نوعها في أقوا القصص الرومانسيه .
من جنينه فيلا الجوهري .
سعيد بغضب /جرا ايه ي بت شغاله هنا في فيلا زي دي ومش عارفه تتطلعيلي بالفين جنيه .
صفيه بدموع وغيظ/ي اخي حرام عليك ده انا اختك مين فينا الراجل علشان يصرف علي التاني ومش كفايه الي بتاخدوا.
سعيد بحده /بقولك ايه يروح امك انا ماليش فيه تتصرفي وتتطلعي بالالفين جنيه ي أما هعرف الناس الكباره دول انك كنتي مسجونه ويكرشوكي من هنا.
صفيه بحسره ودموع/حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي حرامي  .
مراد بحده /سعيد انت بتعمل ايه هنا .
سعيد بلخبطه وارتباك /انا كنت جاي اسال علي اختي ي مراد باشا .
مراد بغضب/طب اطمنت اتفضل بقا ورينا عرض كتافك.
سعيد بتوعد /حاضر ي باشا متنسيش ي بت الي قولتلك عليه والا انتي عارفه .
فاطمه بطفوله /عمو ده وحش علشان زعلك يصفيه .
مراد بطيبه /متعيطيش ي صفيه محدش يقدر يقرب منك طول مانا عايش اطمني .
صفيه بحنان وسعاده/ربنا يخليك ي مراد باشا ربنا يعلم معزه حضرتك عندي قد ايه .
مراد بحنان /طب يلا شوفي شغلك وانتي ي طمطم علشان المدرسه .
فاطمه بطفوله /حاضر ي مرادي .
في فيلا حسن بدران .
كانت تنزل الدرج بكل غرور فهي دائما ترا ذاتها فوق البشر تنظر للجميع دائما نظره متكبره.
سلمي /صباح الخير ي بابا .
حسن بابتسامه /صباح الخير ي حبيبتي اقعدي افطري .
سلمي بغرور /لا ي بابا انا ماكلش اكل الفلاحين ده لازم حضرتك تجيبلنا طقم ايطالي مش هينفع كده .
حسن /طب اقعدي عايزه اتكلم معاكي في موضوع مهم .
سلمي بزفر /اوكي ي بابي بس بسرعه علشان عايزه اروح النادي .
حسن /طيب اقعدي بس .
في فيلا الجوهري .
في غرفه نيره .
كانت تقف بسعاده وهي تتضع يدها علي بطنها تستشعر طفلتها وهي تتحرك بخفه داخل رحمها لتتدعي الله ان يوتيها علي الحياه بكامل الصحه والعافيه.
في الاسفل .
صلاح الجوهري/فهمت ي ادم هتعمل ايه .
ادم بتنهيده /تمام ي بابا هسافر وأتابع انا الشغل بنفسي  المانيا وأتابع كل حاجه .
صلاح بحده /نفسي انك تاخد بالك من مراتك زي الشغل كده .
ادم بزفر وضيق/مالها مراتي ي بابا هو انا لازم اقعد ادلع فيها ي عني ليل ونهار .
صلاح /انت ليه كده ي ابني ليه قاسي كده ي ادم انت عارف انها طول عمرها مش شايفه غيرك ليه بتعمل فيها كده .
ادم بوجع/بس انا عمري مهنسا انك فرقت بيني وبين حبيبتي وجوزتهالي غصب.
صلاح بتنهيده/مسيرك هياجي يوم وتعرف أن اخترتلك الي عمرك مهتلاقي زيها ابدا .
في شركه الجوهري ..
كان يسير مراد بهيبه وثبات الي مكتبه ليقابله شهاب صديقه .
شهاب بمرح /صبح صبح ي عم الحج صباح الفل ي شقيق.
مراد بقرف/ي عم الحج وشقيق ي ابني نفسي مره اصدق انك مهندس ده الله يكون في عونها الي هتبقا مراتك .
شهاب بغرور مصتنع /هي تتطول اصلا دي هتموت من السعاده ي ابني .
مراد بضحكه ساحره /هههههه لا في دي عندك حق هي هتموت بس من الغيظ .
شهاب بغيظ /بقا كده انا في مكتبي لما تعوزني ابعتلي .
مراد بضحك /ههههه ماشي ي اخويا بس ابعتلي الملفات .
شهاب /حاضر ي بوص .
في فيلا الجوهري .
كان يقف ادم وهو يعد شنطته للسفر الي ألمانيا كانت تقف وهي تتضع يدها علي بطنها وهي تنظر إليه بحزن .
نيره بحزن /خلاص هتسافر.
ادم بعدم اهتمام /عندي شغل ولازم اسافر.
نيره بالم /هتقعد قد ايه .
ادم /شهر.
نيره بصراخ /شهر ي عني ايه ده ممكن أولد في أي وقت .
ادم بقسوه /وانا هعملك ايه ي عني اسيب الشغل واقعد معاكي انتي معاكي بابا ومراد سلام لاني هتاخر علي الطياره .
ليرحل ادم باللامبالاه لتنظر إليه بحزن والم شديد .
في فيلا حسن بدران .
سلمي بحده /وحضرتك مش تاخد راي الاول قبل متتديهم امل .
حسن بغضب/اولا انا مقولتش انك وفقيتي انا قولت أن مراد فرصه متتعوضش .
سلمي بغرور/انا سلمي حسن ي بابا لشهر عارضه ازياء في الشرق الأوسط ي عني الرجاله بيترموا تحت رجلي .
حسن بخبث /بس مش مراد الجوهري انتي طول عمرك بتاع شغل وصفقات اعتبريه صفقه ولازم تكسبيها .
سلمي بغرور /هجبوهلك راقع تحت رجلي وهتشوف وهخليك مالك كل مملكه الجوهري .
في شركه الجوهري .
كان يجلس مراد يتابع بعض الملفات ليقاطعه رنه هاتفهه.
مراد /ايوه ي نيره .
صفيه بخوف ولهفه/الحقني ي مراد بيه نيره هانم بتولد واحنا لوحدنا ابوس ايدك الحقنا .
مراد سريعا /انا جاي حالا ي صباح خالي بالك منها .
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد