Uncategorized

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم الأميرة فراولة

 رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم الأميرة فراولة

أميرة:يا عمو الظابط هما بابا وماما واختى فين 
مريم :ايواة وفين بابا وماما 
الظابط :فى العمليات يا حبيباتى وهيكونوا كويسين 
أميرة :بجد يا عمو 
الظابط :بجد يا حبيبتى 
الدكتور:لو سمحت يا فندم 
الظابط :اوكى جاى واستنونى هنا يا جميلات 
الظابط:فى اى يا دكتور
الدكتور:اسفة بس اهلهم ماتوا والبنت الصغيرة فى العناية المركزة وحالتها خطرة اوى 
الظابط :يعنى فى تلات بنات بقوا ايتام فى لحظه 
الدكتور:للاسف 
الظابط :اوكى عن اذنك 
أميرة :اى يا عمو الدكتور قالك اى 
الظابط:هقولك بس يلا بينا 
مريم :على فين 
الظابط :على بيتكم الجديد
أميرة :واهلنا 
الظابط :هيجوا ورانا 
أميرة وأسماء:تمام يلا 
                            ( فى الميتم )
الظابط لمديرة الميتم:حضرتك البنتين دول اهلهم اتوفوا فى حريق وفى بنت تلاته بس هى فى المستشفى وحالتها خطرة
المديرة:مش تقلق حضرتك هما هيكونوا هنا بخير 
الظابط:طب عن اذنك أنا 
المديرة:اتفضل 
أميرة:يا طنط هما فين اهلنا مش ايجوا ليه لحد دلوقتي
المديرة:أنا اسفة بس أهلكم ماتوا واختكم فى المستشفى 
أميرة :انتى كدابه 
وفضلت أميرة تعيط وتصرخ وتزعق وكانت مريم العكس فضلت ساكته ومش بيعيط ولا تتكلم ودخلت فى اكتئاب بس مع الايام هى وأميرة اتحسنوا 
                              (بعد شهرين)
أميرة:حضرتك طلبتنى 
المديرة:ليكى عندى خبر ومش أظنه كويس 
أميرة:اتفضلى سمعاكى 
المديرة:اختك اتحسنت وخرجت من المستشفى
أميرة :بس ده خبر كويس 
المديرة:بس الدكتور الى عالجها اتبناها
أميرة بهدوء تام :اوكى 
@@@@@@@@@@@@@@@@@
                             (فى غرفة أميرة)
مريم:أميرة أميرة
أميرة:لا رد
مريم بصراخ:أميررررررررة 
أميرة:فى اى خرمتى ودنى 
مريم: الجميل سرحان فى اى 
أميرة:فى الى حصل من 16سنة 
مريم بدموع:هو ده القدر محدش يقدر يقف قصاده وبعيد لازم نتخطى الموضوع وننسى عشان نقدر نعيش
أميرة:معاكى حق 
مريم:طول عمرى 
أميرة:بس بقا وقولى كنت عايزه اى
مريم: الاستاذ الى اسمه جورج الى اشترينا منه البيت 
أميرة: ماله
مريم :رن عليك ومش رضيتى فرن عليا وقالى أنه عايزك تروح لى 
أميرة:تمام هروحله 
مريم :طب همشى أنا على الجرنان اصل انا غلبانه مش زيك عندك إجازة يا عم الصحفي المشهور 
أميرة :يلا يا بت من هنا 
وخرجت مريم  وراحت الجرنان وأميرة قامت لبست وراحت لجورج المحل بتاعه 
____________________________________
                        (فى محل جورج)
أميرة: استاذ جورج فين 
العامل :فى مكتبه 
أميرة:تمام شكرا
العامل:العفو 
                         (فى مكتب جروج)
أميرة:ممكن ادخل 
جورج: اتفضلى
أميرة : أسماء قالت ليا أن حضرتك عايزنى
جورج :طب اقعدى الاول 
أميرة:لا أنا مستعجلة
جورج :ابنى جون عايزه يتجوزك
أميرة :مش موافقه 
جورج : اى السبب
أميرة:اظن انى حرة 
جورج:واظن انى حرة فى انى أودى الشيكات الى ماضيتى عليها عشان البيت القسم وتتحبسى
أميرة:موافقة انى اتحبس ولا انى اتجوز ابنك الحقير
جورج:كنت متاكد انك هتقولى كده بس انتى مستعدة تتحبسى طب وأسماء
أميرة: وأسماء مالها 
جورج: انتى نسيتى انها هى الى ماضت على تانى شيك والى هو ب100000ج 
أميرة:انت انسان حقير 
جورج :اى موافقه ولا لا
أميرة :اوكى موفقه 
جورج :الفرح بعد يومين
أميرة:اى السرعة دى
جورج :الفرح هيكون جماعى فى الكنيسة وهيجوز أبناء ناس مهمه من ضمنهم انتى جون 
أميرة :تمام 
جورج :جون هيجيلك بكرة وهيجيب كل حاجه تحتجيها 
أميرة :اوكى سلام 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
             (فى مكتب الفريق أول محمد الشناوي)
أدم:ممكن تدخل يا فندم 
محمد :اتفضلوا 
أدم وعمر وأحمد :تمام يا فندم 
محمد :فى مهم جديدة لفريقك يا حضرة اللواء أدم 
أدم:تحت امرك يا فندم 
محمد :الأمر لله وحده،،، فى بعد يومين فرح جماعى كبير لاولاد بعض الأخوة المسحيين المهمين فى كنيسة***** وهبكون حاضرة فيه ناس مهمين جدا سواء مسلمين أو مسيحيين وفى الفرح ده سيد الاسيوطى هيعمل أكبر صفقة مخدرات وانت وفريق يا أدم لازم توقفوا العمليه دى 
أدم وأحمد وعمر:اكيد يا فندم 
محمد :وعشان توقفوا العمليه لازم واحد فيكم يتنكر على أنه عريس والاتنين التانين هيتنكروا على انهم صحابه  
أحمد :اسف على المقاطعة يا فندم بس احنا كده هنظلم البنت الى هيتجوزها واحد فينا 
محمد :اول حاجه اهم حاجه مصر ولو لازم الآمرة هتتجوزوا واحده مش تعرفها بس. الرائد شيماء هى الى هتعمل دور العروسة بس لو لازم الأمر هتتجوزه واحدة مسيحية مش تعرفها عشان مصر 
الكل :تمام يا فندم
محمد :تقدروا تمشوا 
الكل :تمام يا فندم
——————————————————–
                         (فى مكتب أدم )
عمر :مين فينا هيكون العريس 
أحمد : معرفش
أدم :أنا 
عمر وأحمد :تمام 
أحمد :طب افرض فى حاجة حصلت والخطة باظت 
أدم :ما هو عشان كده هنعمل خطة بديلة 
عمر وأحمد:اى الخطة 
أدم :هحكلكم (وبدأ يحكلهم)
عمر وأحمد:مخك يتوزن بالدهب يا فندم 
أدم:عارف 
أحمد :طول عمرك متواضع 
عمر:يلا بقا أنا همشى عن اذنكم 
أدم :تمام ويلا احنا يا أحمد
أحمد:يلا 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
                      (بيت أميرة وأسماء)
أميرة :اخير رجعتى 
مريم :معلش كان عندى شغل كتير 
أميرة:تمام روحى غيرى عشان عايزاكى في موضوع مهم 
مريم :فى اى 
أميرة : روحى غيرى الاول 
مريم :لا احكى الاول وجورج كان عايزك فى اى
أميرة :ماهو ده الى هقوله ليكى 
مريم :احكى 
أميرة :جون عايز يتجوزنى 
مريم:طب وقولتى اى
أميرة :وفقت 
مريم:نعم ياختى وافقتى ازاى
أميرة:فيها اى وفقت
مريم:ازاى اى وانتى عارفه أنه حقير ونسوانجى ومش محترم 
اميرة:ما أنا وفقت عشان اغير واخليه انسان احسن وهو بيحبنى 
مريم :مش مصدقاكى يا أميرة
أميرة:لا صدقى ويلا تانى عشان بكرة جون هيجيلك لينا كل حاجات العروسة 
مريم بسخرية:يجيب اى هو انتوا هتتجوزه بكرة يعنى
أميرة:هنتجوز بعد بكرة
مريم :اى العبط ده يا أميرة اكيد فى حاجه أنا مش عارفه 
أميرة: مفيش حاجه يا أسماء ويلا عشان ننام 
مريم :ماشى يا أميرة مش تقولى بس هعرف 
أميرة :أنا هنام 
مريم :روحى نامى يا ختى 
**ودخلت أسماء وأميرة كل واحدة اوضتها وأميرة فضلت تعيط لحد ما نامت بس مريم  كانت عايزه تعرف أميرة مخبيه عليها اى وفضلت تفكر لحد ما نامت…
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك رد

error: Content is protected !!