Uncategorized

رواية من وحي الخيال الحلقة السابعة عشر 17 بقلم هايدي يسري

 رواية من وحي الخيال الحلقة السابعة عشر 17 بقلم هايدي يسري

رواية من وحي الخيال الحلقة السابعة عشر 17 بقلم هايدي يسري

رواية من وحي الخيال الحلقة السابعة عشر 17 بقلم هايدي يسري

رقيه بصدمه : مراد بتعمل ايه هنا 
مراد : كنت مع فادي بنشوف البدله 
لترد ساره : واحنا كنا بنشوف الفستان 
مراد لرقيه : انا كنت هكلمك أصلا بس انشغلت مع فادي ونسيت خالص 
رقيه باحراج : كنت عايز حاجه 
مراد : اه كنت عايز احكيلك موضوع كده ينفع نروح نقعد علشان تعبت ونكلم شويه 
رقيه : ازاي يعني 
ليرد مراد : معلش يابنات عايز رقيه في موضوع هخدها عشر دقايق في الكافيه اللي هناك ده علي ما تدخلو انتو المحل ده 
كارولين : ماشي … امال فين فادي 
مراد بضحك : هتلاقي في محل ______ بيصوت من جاسر علشان بيقيس كل البدل كانه هو العريس 
في الكافيه 
رقيه بغضب : ايه اللي انت عملته ده 
مراد : عادي بقي متكبريش الموضوع كنت عايز أتكلم معاكي اعمل ايه 
رقيه : كنا نكلم أي وقت مش تاخدني منهم كده 
مراد بحزن : تحبي نقوم 
رقيه : احكي الأول 
مراد : لا خلاص مش مهم 
رقيه : خلاص بقي متبقاش رخم احكي 
مراد : انا وبابا اتصالحنا 
رقيه بفرح : بجد 
مراد : اه والله جالي البيت واتكلمنا بس انا لسه في الشقه ممشتش 
رقيه : وهو جه ازاي 
مراد : مش عارف مرضيش يقولي مين قال مكاني وكده 
رقيه : كويس والله فرحتني اوي 
مراد : عرفتي بقي ياستي انا لما ببقي مبسوط ببقي عايز احكيلك بس ملحقتش اكلمك وقتها 
رقيه بكسوف : المهم انكو اتصالحتو 
تمر الثواني في صمت ينظر كلاهما للاخر 
رقيه : مش يلا نقوم بقي اتاخرت علي البنات 
مراد بحب : عقبال فرحنا 
وهنا تركته رقيه وخرجت من الكافيه بحرج ليضحك مراد علي فعلتها تلك 
عند البنات 
رقيه : ايه الاخبار 
كارولين بغمز : خلصتو كلام 
رقيه : اه 
ساره : كان عايزك ليه 
رقيه : عادي كان بيحكيلي حاجه في الشغل 
ساره : فعلا طيب 
كاولين : أخيرا خلصنا يلا نمشي بقي 
لتنتهي تلك الخروجه هنا 
في بيت فادي 
فادي : تعالو اوريكو البدله ..
ماريا والدته : حلوه اوي ياحبيبي ربنا يفرحك دايما 
لتاتي سلفيا شقيقه فادي الذي تصغره بثلاث أعوام 
سلفيا : وانا مش هتفرجني 
فادي بضحك : وانا اقدر بردو ها قوليلي ايه رايك 
سلفيا وهي تحتضنه : حلوه اوي يافادي الف مبروك ياحبيبي 
فادي وهو يقبل جبينها : عقبالك ياحبيبتي 
سلفيا بضحك : يارب 
فادي : طب يلا اجري من هنا 
ماريا : هحضرلك الاكل 
فادي : كالت مع الشباب هطلع انام بقي 
في فيلا امجد النجدي 
يدخل مراد ما باب الفيلا لتجري عليه سيلين ودولت يحتضناه 
مراد : وحشتيني ياماما 
دولت : وانت كمان ياحبيب ماما … كده برضو مرضتش ترجع البيت 
مراد : والله ياماما كده احسن وانا اوعك هاجي كل يوم اشوفك وبعدين افردي اتجوزت 
دولت : ياسلام ده انا قلبي بيتمني 
مراد بضحك : ولو حققتهالك 
دولت : بجد يامراد هتتجوز 
مراد : ادعيلي بس ياماما …. هو فين بابا 
دولت : في اوضه فوق 
مراد : طب انا هطلعله 
دولت :  ماشي وانا هحضرلك الاكل 
مراد : بصي انا واكل بس وحشني اكلك فا هاكل تاني 
في اوضه امجد 
مراد بخبط علي الباب : ممكن ادخل يا بابا
امجد : مراد ! تعالي ادخل 
مراد : عامل ايه يا بابا 
امجد : كويس الحمد لله 
مراد : كنت عايز حضرتك في موضوع 
امجد باهتمام : قول انا سامعك 
مراد : انا عايز اخطب 
امجد: بجد ومين بقي سعيده الحظ 
مراد : رقيه زملتي في الجامعه  
امجد : اسمها رقيه ايه يعني بنت مين عيلتها مين 
مراد : رقيه احمد الفيومي من عيله الفيومي 
امجد : وانت بتحبها بجد ولا هنلعب 
مراد : بحبها يا بابا والله بحبها جدا ومعنديش أي استعداد اخسرها هي كانت سبب أساسي اني اتغير 
امجد : خلاص انا موافق حدد معاهم ميعاد ونروح 
مراد بفرح : هظبط كل حاجه وابلغك
لينتهي اليوم علي هذا الحد 
في اليوم التالي بدات تجهيزات الجميع فاليوم خطبه كارولين وفادي 
في احدي الفنادق 
كارولين : انا خايفه اوي شكلي يكون وحش 
رقيه : وحش ايه ده انتي زي القمر 
ساره : بجد شكلك حلو اوي ياكارو متخافيش 
عند الشباب 
مراد : ياجاسر خلص لبس بقي هو انت العريس 
جاسر : خليكو كده غيرانين مني يابني لازم ابقي حلو واخطف انظار البنات 
مراد بضحك : والنبي تسكت 
كريم : هو انت حد كان بيعبرك أصلا ياض 
جاسر : طب ياسيدي شكرا كفايه 
فادي : هو مش المفروض اني عريس اهتمو بيا شويه مش مع جاسر 
مراد بضحك : متزعلش ياحبيبي بس جاسر احلي منك 
فادي : طب اطلعو برا انا مش عايزكوا 
ليضحكوا جميعا 
مراد : طب يلا بقي لو خلصت علشان ناخد العروسه وننزل 
فادي : اشطا انا جاهز يلا 
في قاعه الفرح 
الجميع سعداء الشباب بترقص مع العريس والبنات مع العروسه 
فجاءه الدي جي يسكت مراد ياخد المايك 
مراد : معلش ياجماعه نقعد شويه بس ونقطع الأجواء المرحه دي حابب اشاركوا موضوع مهم جدا علشان تبقي فرحه فرحتين بقي … انا انهارده هتكلم عن احلي واجمل بنت شوفتها في حياتي اول واحده تدخل قلبي وهتبقي الاخيره اكتر حد وقف جمبي في اصعاب أوقات مريت بيها كانت اجدع صاحبه ليا كل يوم حبها بيزيد في قلبي اضعاف اسراري كلها معاها عمري ما حسيت في يوم انها بعيده عني او إحساس انها مجرد صاحبه لا كنت بتاكد كل يوم ان هي ليا وانها هتكون مراتي يوم من الأيام … طبعا كلكوا عايزين تعرفوا مين اللي بتكلم عنها دي وانا هقولكوا 
الجميع بفضول وحب وتعجب 
مراد : رقيه ممكن تيجي هنا شويه 
رقيه بصدمه : انا ! 
مراد بضحك: ايوه انتي تعالي  
لتتقدم رقيه خطوات 
مراد وهو يجلس علي ركبتيه ويمسك في يده علبه: تتجوزيني يا احلي حاجه في حياتي
يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك رد

error: Content is protected !!