Uncategorized

رواية قطرة ندى الفصل التاسع 9 بقلم أسماء رمضان

 رواية قطرة ندى الفصل التاسع 9 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل التاسع 9 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل التاسع 9 بقلم أسماء رمضان

ندي:بس مصطفى ????……
نور:مصطفى نهاية وخلصت ياندي
ندي:مش عارفه اخلص منو في حلمي يانور
نور: دا وهم بطلي تفكير فيه وانتي هتنسية 
ندي:انا جربت الحب وخلاص قلبي اتقفل
نور : اوهم بطلي تفكير فيه وانتي هتنسيه 
ندي: انا جربت الحب و خلاص قلبي اتقفل
انا معدتش عاوزة احب ولا اتحب
مصطفي دلوقتي متجوز ومعاه بنوته كمان ربنا يوفقو في حياتو في بنوته….
( حكاية مصطفي بقا الكل مستنيها????..
مصطفي اكبر مني  بخمس سنين وهو كان جار نور
 وطبعا انا و نور صحاب من الطفولة احنا اتعرفنا  ع بعض من واحنا صغيرين وكان عمري خمس سنين اول مره اتخانقت انا وهو لدرجة انه خربش وشي قمت زقيتو من ع السلم قمت ايدو انكسرت “كنت متشردة وانا صغيرة “واحنا بقا كنا بنلعب سوا دايما احنا الاربعة انا وهو ونور واسامة…
كانت احلا ايام في عمري فضلنا لحد تانية ثانوي وهو كان اتخرج من الجامعة وباباه كان بيحتضر(بيموت) وكانت وصيتو انه يتجوز بنت عمو عشان هي لوحدها ومحدش هيكون سند ليها غير مصطفي …)
ندي: (بدموع و وجع) 
عارفة يعني ايه كل عمرك تقضية مع شخص …
عارفة يعني ايه كل تفاصيله لحياتك وحياتو انتو عارفينها عن بعض…
عارفة يعني ايه انك تبني حياتك علي شخص هتقضي حياتك معاه وفجأة مش تلاقي الشخص دا معاكي …
لا مع واحدة تانية …
عشان كلمة النصيب …
عشان انت اولي بيها من الغريب..
عشان احنا عارفين اصلها و فصلها عن غيرها….
عشان احنا اللي مربينها…
طب وقلبي و قلبو فين !؟؟؟
اول مرة قالي بحبك كنت في تالتة اعدادي عارفه ان سن صغير لكن انا وهو كنا واعين بما فيه الكفاية..
فيا وجع يانور مش هيكفي سنه قدام وانا بحكيه..
نور: ….
ندي : احنا من يوم مسبنا بعض (كان وقتها يوم التخرج بتاع مصطفي ووعدني في اليوم دا انه يخرجني ونكون سوا لوحدنا لكن رن عليا الاول
 مصطفي: الو…
ندي: ايوا..
مصطفي:  بصي ياحبيبتي استنيني … وانا هروح لبابا عشان طلبني ضروري وهجيلك علي هناك ..
ندي: حاضر 
مصطفي:  متزعليش مش هتاخر
ندي:  مش زعلانة يابابا هروح استناك هناك 
مصطفي: ماشي ياحبيبتي
بقولك ..
ندي:  نعم
مصطفى:  بحبك
ندي: وانا كمان
ورحت استنيته وكنت فرحانه اووي انه اتخرج من الجامعة وقاعده بقا في احلام اليقظة بتاعتي  
 وهو جه وفي عنيه الدموع وماسك نفسو من العياط بالعافية …
خدني من غير ولا كلمة روحنا للمكان الخاص بتاعنا لاننا كنا في كافي و ” مكان ورا بيت نور كدا عبارة عن مورجيحه نزلة بسلسلة من شجرة كبيرة  انا بركبها وهو دايما بيزوقني 
ودا مكانا الخاص لاننا احنا اللي بنيتو انا وهو لوحدنا..”
روحنا سوا من غير ولا كلمة 
قعدنا جمب بعض تحت الشجرة …
ندي: مالك يابابا
مصطفي : انا بحبك اوي ياندي ومش هقدر اسيبك 
ندي: ‏ومين قال انك هتسبني بس…
مصطفي:  انا اسف ( وبدء بالعياط ‘ عنيه خنتو قدمي ‘معدتش قادر يمسك دموعو اكتر من كدا…..)
ندي: في ايه بس انا مش فاهمة حاجة (بعياط علي عياط حبيبي)
مصطفي:  سمحني يا ندي انتي البنت الوحيدة اللي حبتها في حياتي
ندي: انت عاوز تسبني ….
مصطفي:  وصية بابا 
وصاني اني اتجوزها رغم انه عارف ان قلبي معاكي
ندي:(مش بتكلم ولا فيا طاقة لحاجة غير ان دموعي نزله ..)
مصطفي: والله مش بحب غيرك ياندي ولا عمري هحب غيرك
انتي حبيبتي ‘ انتي قلبي ‘ انتي كياني ‘انتي روحي ‘ انتي اختي و بنتي وامي و صحبتي و كل حاجه ليا
مش متصور يوم من غيرك ..من غير ضحتك ‘ و غيرتك و روحك الحلوة و نقائك و خوفك عليا ….
ندي: ( بعض فترة طويلة من الدموع من غير كلمة اخيرا جمعت شجاعتها وقالت) 
      ر و ح ن ي ….
مصطفي: ندي سمحيني
ندي:  ر و حني يا م ص طفي …
مصطفي في اليوم دا رن علي اسامة جه خدني وهو فضل هناك مكنش ليا طاقه اني اقولو روح…
روحت البيت واسامة دخلني اوضتي ودخلت في نوبة مفقتش منها غير بعدها بشهر مش قادرة اوصف حالتي …
وكان فرح مصطفي نور كانت عندي وقالتلي ….
نور: لازم تتشجعي ياندي متكونيش ضعيفه كدا ..
ندي:  ….
نور: ندي …
ندي: خطب ….
نور:  ممكن تنسيه بقا
 ندي: فرحو امتا …
نور:  ندي
ندي:  بقولك فرحو امتا …
نور: انهاردة ياندي ..
ندي:  هي قبلت تكون مراتو ازاي و هي عارفه علاقتنا ببعض…
ودخلت في نوبة عياط لحد مغمي عليا و نقلوني المستشفى …
فضلت هناك شهر عايشة ع المحاليل مفيش اي طاقة عندي ع اني اقاوم اي حاجة …
معدتش اعرف اخبارو…
حساه ان حته من روحي طلعت …
قلبي مش فيه طاقة يصرخ من الوجع ….
  ونرجع لوقتنا….
نور: كفاية وجع ياندي انسيه بقا …
ندي:  تقدري تنسي قلبك يانور ..و(مسحت دموعي ) 
انا هقوم انام تعبانه من السفر و الصبح هبقا كويسة …
نور:  اممم تصبحي علي خير ..
ندي:  وانتي من أهل الخير ياحبيتي ..
(احمد كان سامع كل الحوار دا وكان قلبه بيتقطع لانه مش قارد يكلم ندي ويقولها انا معاكي ووعد نفسو انه هيحارب عشان تحبو زي مبيحبها وانه هينسيها مصطفي دا وهيكون عوضها عن كل الحزن اللي مرت بيه…)
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك رد

error: Content is protected !!